Εισαγωγή στις αξίες.

(1/3) > >>

vagelism:
Eχοντας ανεβασει πολλα θεματα με παρτιτουρες στο Νοιζ, ανακαλυψα με εκπληξη ότι υπαρχουν πολλοι φιλοι drummers που παρακολουθουν το Drums & perc, αλλα δεν ξερουν να διαβαζουν αξιες.  Αποφασισα να αφιερωσω ένα θρεντ στις αξιες λοιπον και να προσπαθησω να τις διδαξω (οσο είναι εφικτο ) μεσα από αυτό το μεσο.

Καταρχην μερικα βιογραφικα στοιχεια σχετικα με τις αξιες και το πώς αυτές εφευρεθηκαν. Η μουσικη όπως ξερουμε αποτελείται από την μελωδια που εκφραζεται με τις νοτες (ντο- ρε μι κλπ) και το ρυθμο που εκφραζεται με τις αξιες. (Τεταρτα - ογδοα κλπ) . Πριν πολλα-πολλα χρονια υπηρχαν μουσικοι και συνθετες οι οποιοι συνεθεταν μουσικη, αλλα ειχαν σοβαρο προβλημα στο να καταγραψουν τις ιδεες τους για μελλοντικη χρηση. Αναγκαστηκαν για λογους καταγραφης της μουσικης λοιπον να καταφυγουν στους μουσικολογους της εποχης τους και ζητησαν να εφευρεθει ένα συστημα με το οποιο θα μπορουσαν να καταγραψουν την μουσικη. Μοναδικος τροπος καταγραφης ιδεων γενικα εκεινη την εποχη ηταν το χαρτι .

Εν τάχει... Χωρισαν ένα κομματι χαρτι με 5 γραμμες και εφευραν το πενταγραμμο.  Eπειτα χρησιμοποιησαν το συγκερασμενο συστημα μουσικης που αποτελείτο από 12 φθογγους (Ημιτονια) για να μπορουν να καταγραψουν ευκολα τις νοτες στο χαρτι.  Γραφοντας  μια συγκεκριμενη νοτα πανω σε κάθε διαστημα μπορεσαν να εκφρασουν τις νοτες στο χαρτι. Ολα αυτά εχουν να κανουν με το μελωδικο μερος της μουσικης και δεν αφορουν τα κρουστα οργανα.

Τα drums και τα κρουστα οργανα αν και γραφονται στο πενταγραμμο - δεν εχουν νοτες. Οι  κουκιδες στο πενταγραμμο ενός ντραμμερ αφορουν τυμπανα. Τα κρουστα οργανα λοιπον ασχολουνται μονο με το ρυθμικο κομματι της μουσικης, το οποιο εκφραζεται με τις αξιες. Οι αξιες εφευρεθηκαν για να εκφρασουν το ρυθμικο συστημα της μουσικης στο χαρτι. Η μουσικη αξια δηλαδή γεννηθηκε για να μας δειξει την χρονικη διαρκεια που διαρκει μια νοτα. Ξεκινησαν κατασκευαζοντας ένα κουρδιστο  μηχανημα που το ονομασαν μετρονόμο.

Η λειτουργια του μετρονομου βασιστηκε στη ρυθμιση ένα  βαριδιου προς τα πανω η προς τα κατω. Μετακινώντας το βαριδι, ο μετρονομος μπορουσε να χτυπαει με εναν συγκεκριμενο ρυθμο αργα η γρηγορα.  Aυτοι οι χτυποι οριστικαν σαν μοναδα μετρησης του ρυθμου της μουσικης η αλλιως B.p.m (Beats per minute). Ορισαν ότι ο μετρονομος θα μετραει παντα τεσσερεις (4) χρονους (Τεταρτα). Αυτοι οι τεσσερεις χρονοι αποτελεσαν την αρχικη βαση των αξιων.  

Η βασικη διαφορα αναμεσα στο χρονο της μουσικης (αξιες) και στον κανονικο χρονο που μετραει στο ρολοι μας, είναι ότι στη μουσικη μπορουμε να επεμβουμε στην ταχυτητα  αρα και στο ρυθμο των χτυπων. Για αυτό εχουμε αργα κομματια (μπαλαντες] και πολύ γρηγορα κομματια (Fast swing). To τεταρτο δεν αλλαζει: η ταχυτητα του μεταβαλλεται. Δηλαδή μια μπαλαντα μπορει να εχει γραφτει στα 60 bpm ενώ ένα Fast swing στο 300bpm. Αφου ειχαν λοιπον εφευρει το μετρονομο και την βαση τους (4 χρονοι), ηταν ετοιμοι. Ορισαν λοιπον ότι ο χτύπος που ξεκιναει να ηχει  από το πρωτο χρονο και διαρκει μεχρι το τέλος του τεταρτου χρονου θα ονομαζοταν ΟΛΟΚΛΗΡΟ. (Pdf1 -1)

Στην παρουσα φαση δεν εχει σημασια σε ποια γραμμη θα το γραψουμε πανω στο πενταγραμμο. Το γραφουμε λοιπον στη μεση. Το ολοκληρο λοιπον διαρκει τεσσερεις χρονους και γραφεται σαν ένα αδειο κουλουρακι. Υπαρχει όμως μια θεμελιωδης διαφορα αναμεσα σε ένα μελωδικο και σε ένα κρουστο οργανο οσον αφορα τις αξιες. Σε  ένα μελωδικο οργανο, ένα ολοκληρο συμβολιζει μια νοτα που ξεκιναει από το πρωτο beat και συνεχιζει να ηχει και για τους τεσσερεις χρονους. Σε ένα κρουστο οργανο όμως που δεν εχει sustain (διαρκεια) το ολοκληρο είναι ένας χτυπος στην αρχη του μετρουνται οι υπολοιποι χρονοι σαν να εχουν παυση. Στα κρουστα οργανα λοιπον σεβομαστε την αξια του ολοκληρου πανω στους χρονους  που δεν εχουν ηχο πανω τους, σαν το κρουστο μας να συνεχιζε να ηχει, επειδη αυτό κανει σε ένα μελωδικο.

Θελω να σκεφτείτε τωρα ένα μηλο.Το ολοκληρο μηλο στο εξης θα αντιπροσωπευει το ολοκληρο σαν αξια. Κοβωντας το μηλο ακριβως στην μεση, αυτό που εχουμε είναι δυο ΙΣΑ μερη. Δυο μισα. (ΗΜΙΣΥ)(Pdf1-2)Ένα ολοκληρο λοιπον, διαιρειται σε 2 ημισυ.  Αρα το πρωτο χτυπημα θα πεσει στο 1ο Beat και το δευτερο στο 3o. Τα μισα (η ημισυ) στην μουσικη λοιπον κανουν ακριβως το ιδιο. Κοβουν τους τεσσερεις χρονους , σε δυο ΙΣΑ μερη.          
                            
Το ημισυ είναι ιδιο σαν συμβολο με το ολοκληρο, (αδειο κουλουρακι), απλώς εχει μια γραμμη προς τα πανω (η προς τα κατω δεν εχει σημασια).Επομενη κινηση: Αφου εχουμε κοψει το μηλο σε δυο ΙΣΑ μερη μπορουμε να  κοψουμε το κάθε μισο  στη μεση. Αυτό θα μας δωσει 4 ΙΣΑ μερη. Το ΤΕΤΑΡΤΟ. (Pdf1-3). Το κάθε κομματι πλεον αντιπροσωπευει  το ¼ του συνολικου μηλου.  Επειδη ο μετρονομος μας εξαρχης ξερουμε ότι χτυπαει τεσσερεις χρονους, και αφου το μηλο εχει κοπει στα τεσσερα, αρα κάθε χρονος θα εχει και ένα χτυπο.  Παιζοντας λοιπον ακριβως πανω σε ένα μετρονομο – ουσιαστικα παιζουμε 4ρτα. Το τεταρτο στο πενταγραμμο γραφεται ιδιο με το ημισυ, απλά δεν είναι πλεον αδειο μεσα σαν αξια, αλλα γεματο.

Στη συνεχεια θα κοψουμε κάθε τεταρτο του μηλου στη μεση. Τα τεσσερα κομματια θα γινουν τωρα οκτω. Οκτω ΙΣΑ μερη. Το κάθε ένα κομματι , πλεον αποτελει το 1/8 του μηλου. Αυτά είναι τα ΟΓΔΟΑ (Pdf1-4) Κάθε τεταρτο είναι ισο με δυο ογδοα.  Τα ογδοα στο πενταγραμμο γραφονται ιδια με τα τεταρτα, αλλα ενωνονται από πανω με μια γραμμη ανα δυο (ενιοτε και ανα τεσσερα).

Το μηλο μας εχει τωρα κοπει σε 8 ΙΣΑ μερη. Το κάθε ογδοο τωρα θα το κοψουμε παλι σε 2 ισα μερη. Αρα το κάθε ογδοο θα μας δωσει 2/16α. Αφου ειχαμε συνολο 8 /8 πριν, τα 8/8α θα μας δωσουν 16/16α . Τα ΔΕΚΑΤΑ-ΕΚΤΑ. (Pdf1-5) Τα δεκατα-εκτα στο πενταγραμμο ενωνονται ανα τεσσερα, και εχουν δυο γραμμες από πανω τους.  Κάθε μετρο 4/4ων εχει 4 groups  δεκατων-εκτων , με τεσσερα δεκατα-εκτα το κάθε group. Τα 16/16α λοιπόν ισούνται με 8/8α , και τα 8/8α με 4/4α. Εχουμε  υποδιαιρεσει λοιπον ως τωρα τους 4ς χρονους σε 16 ΙΣΑ μερη.      

Αντιστοιχως το κάθε δεκατο-εκτο κοβεται σε 2 ισα μερη.  Δυο τριακοστα δευτερα δηλαδυ. Αφου εχουμε 16/16α σε ένα μετρο 4/4ων – αυτά θα μας δωσουν 32/32α. Αυτά είναι τα ΤΡΙΑΚΟΣΤΑ-ΔΕΥΤΕΡΑ. (Pdf1-6)  Τριαντα δυο ΙΣΑ μερη σε ένα μετρο 4/4ων.  Λογικο είναι τα 32/32α να είναι και αυτά  ισα με 4/4α. Τα τριακοστα –δευτερα στο πενταγραμμο ενωνονται ανα οκτω αξιες , με τρεις γραμμες από πανω τους. Κάθε μετρο 4/4ων περιλαμβανει 4 groups 32ων ,  με 8 αξιες το κάθε group.

Αφου εχουμε κοψει τους 4ς χρονους σε 32 ισα μερη…η επομενη κινηση είναι να κοψουμε κάθε 32ο παλι σε δυο ΙΣΑ μερη. Το κάθε 32ο θα μας δωσει λοιπον δυο 64α:Aυτα είναι τα εξηκοστα τεταρτα. Αρα λοιπον τα 32/32α θα μας δωσουν 64/64α  που και αυτά επισης ισουνται με 4/4. Τα εξηκοστα –τεταρτα στο πενταγραμμο ενωνονται ανα δεκα-εξη αξιες. Ένα μετρο περιλαμβανει 4 groups εξηκοστων τεταρτων, με 16 αξιες το κάθε group. (4X16= 64)  Είναι ουσιαστικα μια απλη διαιρεση. Οι μουσικολογοι της εποχης εφτασαν αυτην την αναλυση μεχρι τα Εξηκοστα -τεταρτα. Φανταστειτε ότι αν ρυθμισετε το μετρονομο σας στο 60, για να παιξετε 64α πρεπει αναμεσα σε 2 χτυπους να χωρεσετε 16 ισα χτυπηματα . Θα δειτε ότι είναι αρκετα δυσκολο, και αν η ταχυτητα ξεπερασει το 60 , είναι ακατορθωτο.

Καποια στιγμη εκεινη την εποχη αφου ειχαν εφευρεθει όλα αυτά φανταζομαι ότι θα πεταχτηκε καποιος μουσικος και θα ειπε «-   καλα όλα αυτά…Εφευραμε τις νοτες - το πενταγραμμο και τις αξιες, αλλα εγω θελω να σταματαω κιολας, να κανω παυσεις στη μουσικη μου..

Αναγκαστηκαν λοιπον να εφευρουν και τις παυσεις. Οι παυσεις εχουν την ιδια χρονικη διαρκεια με τις αξιες, αλλα συμβολιζουν το απολυτο τιποτα, την σιγη της μουσικης. Όπως λοιπον ειχαμε το ολοκληρο που διαρκουσε 4 χρονους, εχουμε και την αντιστοιχη παυση του ολοκληρου που διαρκει επισης 4 χρονους,  αλλα αυτή τη φορα,  σιωπης. (Pdf 2 Συμβ. 1) Εχουμε:

-την παυση ημισεως που διαρκει 2 χρονους σιγης (Pdf 2 συμβ.2) Η παυση του τεταρτου που διαρκει 1 χρονο σιγης (Pdf 2 συμβ 3.)
-την παυση του ογδοου που διαρκει μισο χρονο σιγης (Pdf 2 συμβ 4.)
-την παυση του 16ου που διαρκει 1/16 του χρονου σιγης (Pdf 2 συμβ 5)
-την παυση του 32ου που διαρκει 1/32ο του χρονου σιγης (Pdf 2συμβ 6)
-την παυση του 64ου που διαρκει 1/64ο του χρονου σιγης( Pdf 2 συμβ 7)

 Οσον αφορα τα κρουστα οργανα, καλο είναι να προσπαθειτε να χρησιμοποιειτε οσο το δυνατον λιγοτερες παυσεις για να κρατατε τις παρτιτουρες σας ευδιακριτες και λευκες. Δηλαδη (αν και «λογικα» δεν είναι λαθος να γραψετε 64 παυσεις 64ων) αν θελετε να κανετε ένα μετρο παυση , μπορειτε να χρησιμοποιησετε την παυση του ολοκληρου (ένα συμβολο) και να εκφρασετε το ιδιο πραγμα κανοντας τεραστια οικονομια σε συμβολα, αλλα και στο ματι σας.

Ελπιζω με αυτό το κειμενο να μπορεσα να βοηθησω οσους από εσας δεν ξερουν να διαβαζουν τις αξιες, και θα προσπαθησω να απαντησω σε οσες ερωτησεις σας σχετικα με το θεμα.

V

Nordic:
Νote value for begginers. ;D ;D ;DΤο να διαβαζουμε παρτιτουρα βοη8αει στην κατανοηση του οργανου οτι και αν λενε καποιοι εδω μεσα... ;D ;D
Χαρα στο κουραγιο σου...
Eπισης πολυ διαφωτιστικο ιστορικα οτι η αξιες βασιστηκαν στα 4α και οχι στα ολοκληρα η μισα..(οπως υποψιαζομουν)
Εχω την εξης απορια εχω μιας και ανοιξες τετοιο θεμα.Το concept Περι doted notes...
Μπορεις να επεξηγησεις την διαρκεια μια τετοιας αξιας?Γιατι την εχω βει σε παρτιτουρες...

vagelism:
Παράθεση από: Nordic στις 12:52 - 25/09/11

Νote value for begginers. ;D ;D ;DΤο να διαβαζουμε παρτιτουρα βοη8αει στην κατανοηση του οργανου οτι και αν λενε καποιοι εδω μεσα... ;D ;D
Χαρα στο κουραγιο σου...
Eπισης πολυ διαφωτιστικο ιστορικα οτι η αξιες βασιστηκαν στα 4α και οχι στα ολοκληρα η μισα..(οπως υποψιαζομουν)
Εχω την εξης απορια εχω μιας και ανοιξες τετοιο θεμα.Το concept Περι doted notes...
Μπορεις να επεξηγησεις την διαρκεια μια τετοιας αξιας?Γιατι την εχω βει σε παρτιτουρες...

ο Κανονας λεει ..
Η στιγμη {κουκιδα} διπλα σε μια νοτα...προσθετει στην αξια το μισο της αξιας της.
Δηλαδυ...
Ενα παρεστιγμενο 0λοκληρο..διαρκει 4+2= 6 χρονους...
ενα παρεστιγμενο ημισυ διαρκει 2+1 + 3 χρονους.
Ενα παρεστιγμενο τεταρτο διαρκει 1 +1 ογδοο = 1,5 τεταρτα η 3 ογδοα..κ.ο.κ
Οι παρεστιγμενες νοτες στα μελωδικα οργανα μεγαλωνουν την διαρκεια της νοτας...
Στα ρυθμικα οργανα..τις χρησιμοποιουμε για να γλιτωσουμε παυσεις. {αρα να κρατησουμε την παρτι οσο το δυνατον πιο καθαρη}
Σεβομαστε δηλαδη την εξτρα διαρκεια που δινουν στις νοτες..και δεν χρειαζεται να βαλουμε  παυσεις.

Nordic:
Αρα οταν εχουμε 16/16 και το παρεστιγμενο ειναι στην κασσα σε 4α, πως μπορουμε να παιξουμε αυτην την νοτα?Την παιζουμε κανονικα σαν 4α εφοσον δεν υπαρχει διαρκεια στα κρουστα?

mr_davidoff:
Παράθεση από: Nordic στις 13:14 - 25/09/11

Αρα οταν εχουμε 16/16 και το παρεστιγμενο ειναι στην κασσα σε 4α, πως μπορουμε να παιξουμε αυτην την νοτα?Την παιζουμε κανονικα σαν 4α εφοσον δεν υπαρχει διαρκεια στα κρουστα?

απο περιεργεια σε ποιο κομματι το ειδες αυτο ? δεν υπαρχει καποιος λογος να βαλεις παρεστιγμενο στην κασα γιατι οπως λες και εσυ δεν εχουν διαρκειες.Αν το βαζουν θα ειναι για καλλιγραφικους σκοπους. Κ επισης 16/16 ?  ???

oπ τωρα το επιασα εννοεις οτι ειμαστε σε μετρο 4/4 . ναι "την παιζουμε" κανονικα  ;D

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

[#] Επόμενη σελίδα