Προς το περιεχόμενο
  • Μια άποψη για τον τρόπο μελέτης κομματιών (covers)


    Spyros Delta

    Με ρώταγαν κάποια παιδιά για το σύστημα που περνάω κομμάτια (covers), καθώς και τον τρόπο μελέτης στη κιθάρα που μπορεί ομως να φανεί χρήσιμο και για άλλα όργανα. Τα έγραψα στο Forum όπου γίνεται σχετική συζήτηση αλλά τα γράφω και εδώ, ενώ στο τέλος φιλοσοφώ και λίγο περι της χρησιμότητας ή οχι, των covers.

     

    1. Ακούω το κομμάτι πολλές φορές. 
    Το πρωτο πραγμα στην εκμάθηση της μουσικης ειναι να ακουμε μουσικη. Και ολων των ειδων τις μουσικες, οχι κολλημα σε ενα ειδος.

    2. Μετα το ξανακουω πολλες φορες πιο αργα ομως στο 90% της ταχυτητας, ισως και λιγο πιο αργα, αναλογα το κομματι. Μονο αν μπει στο μυαλο μου, θα το εχω μετα και στα χερια, τα οποια το μονο που χρειαζονται ειναι εξασκηση -πολυ ή λιγη, αναλογα το επιπεδο του καθενος. Πρεπει να το τραγουδαω το κομματι, να ξερω απο εξω τη μελωδια.
    Χρησιμοποιώ για αναπαραγωγή ήχου και μελετη το προγραμματακι subscribe που υπαρχει για ελευθερο downloading εδω : http://www.seventhstring.com/xscribe/download.html
    Μπορει να μειώνει την ταχυτητα του κομματιού, χωρις να αλλοιώνει σημαντικά τον ηχο και ετσι ειναι ευδιάκριτος ακομα και σε πολυ αργή ταχύτητα. Επισης εχει τη δυνατότητα αλλαγης τονου, ακομα και σε μορια, παλι με ελαχιστη πτωση ποιοτητας.

    3. Μετα καθομαι και προσπαθω να βγαλω την πρωτη φραση στο 90% περιπου (οχι πιο αργα), εστω slopy (με μουτζουρες λαθη κλπ στο αριστερο χερι) για να εχω αρχικά, σωστο το δεξι χερι. Τα ρυθμικα δηλαδη και τα πανω κατω της πενας να ειναι σωστα. Αν το βαλω να το περασω απο τη αρχη πολυ αργα, θα πεσω στην παγιδα και θα το μαθω με οτι πενα βολευει και ετσι στην πραγματικη ταχυτητα δεν θα παιζεται συνηθως με τιποτα.

    4. Μετα κανω slowdown στο 80% και αρχιζει η δουλεια για το αριστερο χερι, ετσι ωστε να "καθαρίσουν" οι νοτες.
    Αν δεν μπορω στο 80% παω και πιο αργα, αναλογα το κομματι. 
    Βασικό: Το δεξι χερι πρεπει να ακολουθει τα patterns που ειχα και στο 90%

    5. Μετα ξεκιναω να ανεβαζω 3-4% καθε φορα, οταν πια σε καθε φραση, μετα απο οσες επαναληψεις χρειαστουν, εχει καθαρισει το παιξιμο και εχουν αποκτησει τα χερια muscle memory.
    Βασικα ολα ειναι θεμα παραγωγης της μυελινης απο τον οργανισμο μας, κατα την διαδικασια των επαναληψεων.
    Εδω κι ενα σχετικο, πολυ ενδιαφερον βιβλιο γα διαβασμα: The Talent Code.

    6. Μετα συνεχιζω μεχρι να παιζω τη φραση και πιο γρηγορα απο το original.

    7. Μετα παω στη επομενη φραση, ακολουθω τα ιδια.

    8. Μετα παιζω και τις δυο φρασεις σε πιο αργη ταχυτητα, προσεχωντας ιδιαιτερα το σημειο "ενωσης τους". 
    Το οποιο σημειο αν χρειαστει, το απομονωνω και το μελεταω ξεχωριστα, με πολλες επαναληψεις απο αργα σε πιο γρηγορα κλπ. Παντα προσεχω οταν κανω slowdown, το pattern στο δεξι χερι να ειναι ιδιο με της γρηγορης ταχυτητας.

    9. Επομενες δυο φρασεις τα ιδια. Και τις κολλαω στις δυο πρωτες που εχω ηδη περασει. κ.ο.κ.

    10. Μετα παιζω ολο το κομματι αρχικα στο 80-90% και μετα αυξηση της ταχυτητας οσο παει.
    Ή αν ειναι πολυ μεγαλο το κομματι, παιζω ενα μερος καθε φορα - A, B, C, bridge κλπ - και μετα τα ενωνω και το παιζω ολοκληρο.

    Παρόμοιο τροπο ακολουθώ οταν μελεταω κατι απο παρτιτουρα ή tab κλπ, με το μετρονομο. 
    Αρχικα λιγο πιο αργα, για να τσεκαρω τα patterns του δεξιου χεριου, μετα slowdown για το αριστερο χερι και μετα σταδιακη αυξηση της ταχυτητας. Την ταχυτητα στο μετρονομο την φτανω μεχρι το 110%, ή οσο περισσότερο μπορω, ετσι ωστε στο live το 100% να μου φαινεται "παιχνιδακι". Το μονο μειονεκτημα του transcribe software, ειναι οτι δυστυχως μονο μειωνει την ταχυτητα. Δεν μπορει και να την ανεβάζει.

    Ποτέ στο live δεν μπορουμε να φτάσουμε τις δυνατότητες μας στο 100%, οπως οταν ειμαστε ανετοι στο σπιτακι μας, αραχτοι με το καφεδακι/ποτακια μας κλπ. Θα υπαρχουν πολλοι παραγοντες που θα μας φρεναρουν την αποδοση.
    Επισης ενας πολυ σημαντικο λογος για να εχουμε ενα κομματι για πλακα πριν το παιξουμε live, ειναι οτι πρεπει να το διασκεδαζουμε κι εμεις, οχι μονο το κοινο.
    Αν βγουμε να παιξουμε και εχουμε κολλημενα τα ματια πανω στην ταστιερα να μη μας φυγει καμια νοτα και καθηλωμενοι σαν κουτσουρα σε μια μερια, θα χασουμε το fun της υποθεσης και βασικα... δεν θα βλεπουμε τα κοριτσακια απο κατω   
    Θα τελειωσει το Live, δεν θα εχουμε καταλαβει τιποτα και θα ειμαστε και πτωματα (εγκεφαλικα). Ετσι, ουτε μετα το Live, θα διασκεδασουμε.
     
    Επίσης θα ήθελα να επισημάνω κατι για τα covers γενικά.
    Τα covers δεν ειναι πανάκεια, αλλα ειναι ομως απαραίτητα για ανάπτυξη τεχνικης. 
    Απο εκει ξεκινάμε και φτανουμε στο σημειο να παιζουμε τα δικα μας, μεσα φυσικα κι απο τα θεωρητικα της μουσικης και γενικα ολα τα μαθηματα της μουσικης, ακομα και ιστορια κλπ, οχι μονο το practice.
    Και βασικα πρεπει  να ΑΚΟΥΜΕ πολυ, καλη μουσικη ολων των ειδων. Δεν πρεπει να μενουμε και να μελεταμε ενα ειδος και ιδιαιτερα να κολλαμε σε εναν ή ελαχιστους κιθαριστες. Θα γινουμε κοπια του.
    Οταν παιζουμε τα δικα μας (ειτε σε μια μπαντα, ειτε αυτονομα σαν σολιστες) θα εχουμε φυσικα το δικο μας στυλ και θα το υποστηριζουμε, αλλα η μελετη ειναι διαφορετικο πραγμα και πρεπει να απλωνεται παντου. Ποτε δεν ξερεις τι θα σου ερθει κι απο που, το οποιο θα σου ανοιξει νεους οριζοντες για τη δικια σου μουσικη.

    Με τα covers που ανεβαζω, ισως (μαλλον σιγουρα δηλαδή), εχω δημιουργησει την εντυπωση του coverά.
    Εξηγω οτι, με τα covers δεν στηνω ρεπερτοριο. Τα κομματια δεν τα θυμαμαι μετα απο μερικες μερες να τα ξαναπαιξω, και συνηθως δεν τα ξαναπαιζω. 
    Αν καποια στιγμη μετα απο καιρο θελω να τα ξαναπαιξω, θα πρεπει να κατσω να τα ξανακοιταξω. Και τοτε, παντα ανακαλυπτω νεα πραγματα μεσα τους, που δεν ειχα προσεξει αρχικα, λογω του τοτε επιπεδου μου.


    Ολη η δουλεια λοιπον που χρειαζομαι ως μουσικος, εχει γινει κατα την μελετη τους. Τα "χωνευω", και μου χρησιμευουν αλλου στη μουσικη μου πορεια. Και αυτο ειναι πολυ βασικο, επειδη συμμετεχω και στη δισκογραφια ως (οχι ακριβως "session"), που τις περισσοτερες φορες του ζητουν οχι απλα να παιξει μερικες νοτες απο μια παρτιτουρα, αλλα να δημιουργησει κατι νεο ή γενικα να δωσει κατι δικο του ηχητικα και παιχτικα.
    Ολα αυτα που ακολουθω στην πορεια μου, ετσι και τα covers, μου εχουν χρησιμευσει πολυ, ως καλη "τροφη" για το μυαλο, για να παιζω χωρις να κοπιαρω. Αν και πολλες φορες εχουμε "παραγγελιες", τυπου "βαλε λιγο Santana, ή Edge, Andy Summers, Nickelback, Pantera, Muse, Pearl jam, Soundgarden, κλπ" και φυσικα, παλι ειναι χρησιμα τα covers.
    Βασικά χαίρομαι οταν ακουω καποιον να αναγνωριζει το παιξιμο μου, μεσα σε τυχαια κομματια.
    Καποια στιγμη,  Θεου... ή μαλλον χρηματος θελοντος, πρεπει να "χρησιμοποιησω" τον εαυτο μου, και προς οφελος καθαρα δικο μου, σε δικο μου cd εννοω.

    Μη φοβαστε τα covers λοιπον, αρκει να ειστε ανοιχτομυαλοι και δεν κανετε covers συνεχως μονο ενος ειδους μουσικης ή ενος κιθαριστα.


    Σπυρος Δελτα

    • Like 19
    • Ευχαριστώ 6


    Feedback χρήστη

    Recommended Comments

    Spyros Delta

    Δημοσιευμένο (επεξεργασμένο)

    Μια διορθωση τωρα που το βλεπω.
    Το  transcribe software παιζει και πιο γρηγορα απο 100%.

    Αν πατησουμε "FX" (show effects window) και Speed, θα δουμε τη ρυθμιση.
     

    Επεξεργασμένο από Spyros Delta

    Share this comment


    Συνδέστε για να σχολιάσετε
    Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

    εγώ θα πρότεινα το εξαιρετικό πρόγραμμα riff station που έχει τη δυνατότητα να ξεχωρίσεις συχνοτικά το όργανο που θέλεις να βγάλεις.

    Εννοείται ότι εκτός απ αυτό μπορείς και να ρίξεις την ταχύτητα όσο θες μέχρι να τα καταφέρεις

    Share this comment


    Συνδέστε για να σχολιάσετε
    Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

    To Nero wave editor είναι πολύ καλό, ρίχνει ταχύτητα, αλλάζει τονικότητα, αν το κομμάτι είναι σε Eb και δε θέλετε να ξεκουρδίζετε το κάνετε σε E και άλλα πολλά

    • Like 1

    Share this comment


    Συνδέστε για να σχολιάσετε
    Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

    αυτά είναι τα ευκολα.

    Το ζόρι είναι να ξεθάψεις το όργανο που θες από το μιξ

    • Like 1

    Share this comment


    Συνδέστε για να σχολιάσετε
    Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

    Έχει και τέτοιο, έχω και το riffstation που το χρησιμοποιώ κυρίως για να μου βγάζει τα ακόρντα όταν κολλάω καμιά φορά, όχι ότι όλα είναι σωστά πάντως

    Share this comment


    Συνδέστε για να σχολιάσετε
    Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

    Εξαιρετικό άρθρο. Επιπλέον, νομίζω πως όλοι εδώ μέσα θα στηρίζαμε μια προσωπική σου δουλειά. Προχώρα το!

    • Like 2
    • Ευχαριστώ 1

    Share this comment


    Συνδέστε για να σχολιάσετε
    Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

    "Καποια στιγμη,  Θεου... ή μαλλον χρηματος θελοντος, πρεπει να "χρησιμοποιησω" τον εαυτο μου, και προς οφελος καθαρα δικο μου, σε δικο μου cd εννοω."

     

    Βρε Σπύρο μου, γιατί δεν σκέφτεσαι και το online album (πχ σε bandcamp)?

    Δεν είναι ιδιαίτερα κοστοβόρο.

    • Like 1

    Share this comment


    Συνδέστε για να σχολιάσετε
    Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

    Σε ευχαριστούμε πολύ!

    Νομίζω ότι όσα γράφεις είναι πολύ χρήσιμα, αλλά το βιβλίο που επισύναψες είναι πραγματικός θησαυρός!

    Share this comment


    Συνδέστε για να σχολιάσετε
    Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

    Ωραιο το αρθρο και με πολυ σωστες επισημανσεις.

    Εγω θα ηθελα να προσθεσω και καποια ακομα, που με εχουν βοηθησει προσωπικα στο να "βγαζω" covers.

     

    Ακουω το κομματι και απο live εκτελεσεις γιατι πολλες φορες στην ηχογραφηση εχουν πανω απο ενα layer κιθαρας και εκ των πραγματων δεν μπορει να βγει απο μια κιθαρα σε ζωντανη εκτελεση. Ψαχνω δηλαδη να βρω πως το παιζουν οι ιδιοι που το εγραψαν οταν το παιζουν ζωντανα, με τους οποιους περιορισμους αυτο συνεπαγεται. Πολλες φορες κοβουν ή προσθετουν πραγματα για να πετυχουν το επιθυμητο αποτελεσμα.

     

    Ειδικα σε περιπτωσεις που η μπαντα θελει να "πειραξει" το κομματι πιστευω πως πρωτα πρεπει να εχουμε μαθει να το παιζουμε απ εξω και ανακατωτα στην κανονικη του εκτελεση. Μετα ερχονται οι οποιες διασκευες. Αλλα αν δεν ξερεις να το παιζεις σωστα απο την αρχη, ουτε η διασκευη θα βγει καλη.

     

    Ποτε δεν κοιταω τις διαφορες παρτιτουρες ή οδηγους που υπαρχουν σε περιοδικα, site ή βιβλια. Στις 99% των περιπτωσεων ειναι εσκεμενα απλοποιημενες για να εχουν απηχηση στο ευρυ κοινο και αρχαριους παικτες. Εχω εμπιστοσυνη στο αυτι μου, αν ομως κολησω θα ψαξω για live video απο τον κιθαριστα που να φαινεται (εστω στο περιπου, σαν οδηγο) τι παιζει. Υπαρχουν και καποιοι που το παιζουν σωστα σε βιντεακια στο YouTube, αλλα εκει θελει προσεκτικο cherry-picking γιατι οι περισσοτεροι παιζουν οτι να ναι.

     

    Δεν κραταω σημειωσεις -  πρεπει να το μαθω απ' εξω με μονο βοηθο τις πολλες επαναληψεις.

     

    Ξεκιναω να το μαθαινω χωρις εφε, παρ' ολο που το κομματι μπορει να βασιζεται σε μεγαλο βαθμο σε καποια. Ειδικα distortion, γιατι καλυπτει τα λαθη και σου δινει την ψευδη αισθηση οτι το παιζεις σωστα. Αν δεν βγαινει καλο σε καθαρο καναλι δεν θα βγει καλο ουτε με 200 εφε απο πανω.

     

    Ψαχνω για backing tracks ωστε να μπορω να προσθεσω την δικια μου κιθαρα μονο και το ηχογραφω. Οι ατελειες (ειδικα στο συγχρονισμο) φαινονται μετα απο μια ηχογραφηση.

     

    Στην τελικη φανταζομαι ο καθενας κανει αυτο που τον βολευει περισσοτερο, αυτα τα λιγα ομως δουλεουν για εμενα.

    • Like 4

    Share this comment


    Συνδέστε για να σχολιάσετε
    Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες
    Spyros Delta

    Δημοσιευμένο (επεξεργασμένο)

    4 ώρες πριν, marmelaki είπε

    Ωραιο το αρθρο και με πολυ σωστες επισημανσεις....

    Συμφωνω σχεδον σε ολα.
    Ιδιως στο μερος με τις live εκτελεσεις.

    Πολλες φορες, το αλλαζουν στα λαιβ, σε καποιες λεπτομέρειες ή σε σημεια που ειναι λογο "θολα". (ΟΚ οχι παντα επιτυχημενα)
    Κι εγω συνηθως βγαζω μια μιξη απο studio και live εκτελεσεις.
    Δεν συμφωνω μονο με το μερος που γραφεις για το distortion.
    Βασικα αυτο δεν ειναι effect. Ειναι διαμορφωση ηχου. Αν καποιος παιζει με καθαρο ηχο ενα μερος που παιζεται με distortion, το παιξιμο του θα εχει αλλη ανταποκριση απο το οργανο και ο χειρισμος του κατα τη μελετη θα ειναι εντελως διαφορετικος απο οτι οταν φτασει η στιγμη να το παιξει με το ηχο που πρεπει (dist δλδ).
    Ειναι κατι σαν αυτο που γινοταν συζητηση περι διαφορετικου οργανου για μελετη και διαφορετικου για λαιβ.

    Επεξεργασμένο από Spyros Delta
    • Like 2

    Share this comment


    Συνδέστε για να σχολιάσετε
    Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες
    5 hours ago, marmelaki said:

    Ειδικα distortion, γιατι καλυπτει τα λαθη και σου δινει την ψευδη αισθηση οτι το παιζεις σωστα.

     

    Εδώ θα ήθελα να μείνω κι εγώ λίγο.

    Ποτέ μου δεν κατάλαβα γιατί λέγεται ότι το "distortion καλυπτει τα λαθη".

    Ίσα ίσα, τα μεγενθύνει.

    Όταν παίζω καθαρά για καιρό, και βάλω μετά παραμόρφωση, δεν μπορώ να παίξω σχεδόν καθόλου.

    Θόρυβοι παντού, νότες στον αέρα από απλά αγγίγματα κάποιας χορδής, χαμός γίνεται.

    Για παίξω με παραμόρφωση, πρέπει να μελετήσω με παραμόρφωση, είναι εντελώς διαφορετική η τεχνική και στα δάχτυλα και στην πένα.

    • Like 3

    Share this comment


    Συνδέστε για να σχολιάσετε
    Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες
    9 λεπτά πριν, fusiongtr είπε

    Ποτέ μου δεν κατάλαβα γιατί λέγεται ότι το "distortion καλυπτει τα λαθη".

    Ίσα ίσα, τα μεγενθύνει.

    Αυτο ακριβως

    Share this comment


    Συνδέστε για να σχολιάσετε
    Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες
    leon7pap

    Δημοσιευμένο (επεξεργασμένο)

    Η διαφορα του καθαρου με το βρωμικο ειναι(κυριως) το sustain και το attack....στα σολο που "απλωνουν" μπορει κανεις να κρυφτει με τονους dist και wah και compressor...ομως δεν μπορει να κρυφτει οταν χρειαζεται tight παιξιμο...Στα καθαρα χωρις κομπρεσορ δε μπορεις να κρυφτεις πουθενα...αποψη μου ειναι πως οταν μαθαινουμε ενα παρτ που θελει dist...να εχουμε dist.Οταν ειναι καθαρο...καθαρο

    Επεξεργασμένο από leon7pap

    Share this comment


    Συνδέστε για να σχολιάσετε
    Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες
    1_4_5 Alive

    Δημοσιευμένο (επεξεργασμένο)

    Πολύ ωραίο άρθρο και το tip για το προγραμματάκι!

    Ευχαριστώ!

    Επεξεργασμένο από geouoa

    Share this comment


    Συνδέστε για να σχολιάσετε
    Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

    Πάρα πολύ ωραίο χρήσιμο και ενδιαφέρον άρθρο!!! 

    Επίσης να συμπληρώσω κάτι που κάνω απαραίτητα, αν το κομμάτι που θα βγάλω θα παιχτεί live.

     Οπωσδήποτε αφού το μάθω καλά θα σηκωθώ όρθιος και θα το παίξω κάμποσες φορές. 

    Έτσι εκτός του ότι το παίζεις πλέον με την κιθάρα στην φυσική της θέση, συνάμα το διασκεδάζεις πολύ περισσότερο από το να κάθεσαι στην καρέκλα.

    • Like 1

    Share this comment


    Συνδέστε για να σχολιάσετε
    Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες


    Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

    Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

    Δημιουργήστε λογαριασμό

    Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

    Δημιουργία λογαριασμού

    Σύνδεση

    Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Σύνδεση

×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε.