Προς το περιεχόμενο

What's new

Προβάλλονται δημοσιεύσεις προφίλ, συζητήσεις, εκδηλώσεις, άρθρα, track, ειδήσεις και videos τις τελευταίες 365 ημέρες.

Η λίστα ανανεώνεται αυτόματα     

  1. Σήμερα
  2. Πολυ καλη φωνη.
  3. Πρέπει να πάρω μια ακουστική ΑΜΕΣΑ
  4. Χθες
  5. Με την βοήθεια σου Αρχοντα δεν φοβάμαι τίποτις!
  6. και επειδή στην Τριάδα (Πνεύμα = EVH, Υιός = YJM) πάντα πάει πακέτο και ο Δημιουργός
  7. Εδώ και λίγο καιρό "μελετάω" ενα πασίγνωστο (και αντιγραμμένο από τους πάντες) σχέδιο ενισχυτή, τον Fender Champ. Σε λίγο καιρό σκοπευω να ξεκινήσω απο την συναρμολόγηση ενος πολύ απλού κιτ και μόντα στη μόντα να φτάσω μέχρι μια boutique, modded έκδοση ενός Badcat Minicat. Φυσικά προτού πιάσουμε τα κολλητήρια, πιάνουμε τα βιβλία...Ψάχνωντας λοιπόν βρίσκει κανείς πάρα πολλές χρήσιμες πληροφορίες. Σκέφτηκα λοιπόν να γράψω το παρακάτω αρθράκι, προσπαθώντας να εξηγήσω (λιγο μπακάλικα) το τι συμβαίνει μέσα σε έναν απλό ενισχυτή κιθάρας και το τι σημαίνουν ορισμένες έννοιες όπως output transformers, valve rectifiers, negative feedback κλπ που τόσο συχνά ακούμε. Ο υπερβολικά επιστημονικός χαρακτήρας πολλών ανάλογων άρθρων σε συνδυασμό με την έλλειψη τέτοιων άρθρων στην ελληνική γλώσσα ίσως εμπόδισε πολλους που είχαν όρεξη να μάθουν πέντε πράματα, για αυτό κάνω και την παρακάτω προσπάθεια. Επειδή ήδη θα έχουν τρομάξει οι περισσότεροι, μην πανικοβάλλεστε! Για να καταλάβετε τα παρακάτω αρκούν μερικές στοιχειώδεις λυκειακές γνώσεις φυσικής & ηλεκτρονικών. Ξεκινάμε λοιπόν μια ξενάγηση των εσωτερικών ενος πολύ πολύ απλου και διαδεδομένου ενισχυτή, του Fender Champ. Θα χρησιμοποιήσουμε το schematic του 5F1 Tweed, το οποίο παραθέτω στο τέλος του άρθρου και στο οποίο θα αναφερόμαστε σε όλο το υπόλοιπο άρθρο. Εχω μαρκάρει με κόκκινα τετράγωνα ορισμένες "περιοχές" του ενισχυτή. Ανοίξτε το σε ενα χωριστό παράθυρο, θα αναφερόμαστε σε αυτό συνέχεια. Block A: Αυτό είναι το πρώτο στάδιο προενίσχυσης του ενισχυτή μας. To σήμα της κιθάρας μπαίνει από το input jack και πηγαίνει στο 1ο μισο της 12AX7 προενισχύτριας λυχνίας όπου και ενισχύεται. Η έξοδος αυτού του τμήματος καταλήγει σε ενα ποτενσιόμετρο. Το ποτενσιόμετρο αυτο ελέγχει πόσο απο το προενισχυμένο σήμα μας θα περάσει στα επόμενα τμήματα του ενισχυτή και ειναι ουσιαστικά το volume μας. Θα καταλάβουμε τι ακριβώς σημαίνει αυτό όταν δούμε το επόμενο block. Αξίζει να αναφερθούμε και στον πυκνωτή που βρίσκεται αμέσως πριν από αυτό το ποτενσιόμετρο. Ο συγκεκριμένος πυκνωτής επιτελεί 2 σημαντικότατες εργασίες: Πρώτον, εμποδίζει το υψηλό DC current (συνεχές ρευμα) που χρησιμοποιούν οι λυχνίες για τη λειτουργία τους απο το να συνεχίσει στο επόμενο στάδιο προενίσχυσης. Ο λόγος είναι ότι θέλουμε να συνεχίσει στον ενισχυτή και να...ενισχυθεί μόνο το σήμα μας, όχι και το DC current. Οποιοσδήποτε πυκνωτής, ασχέτως τιμής, θα μπορούσε να κάνει αυτή τη δουλειά...το γιατί οι πυκνωτές λειτουργούν έτσι μπορεί εύκολα να το ψάξει όποιος ενδιαφέρεται. Η δέυτερη δουλειά του πυκνωτή ειναι να "ρυθμίζει" το πόσα μπάσα περνάνε στο κύκλωμα μας : οσο μεγαλύτερη η τιμή του, τόσα περισσότερα μπάσα θα έχει ο ενισχυτής μας. Αν ομως το παρακάνουμε, ο ήχος θα γίνει muddy, οπότε προσοχή... Block B: Εδώ το σήμα μας συνεχίζει στο δέυτερο στάδιο προενίσχυσης, που στην προκειμένη περίπτωση αποτελείται απο το 2ο μισό της 12ΑΧ7. Μεχρι στιγμής, το σήμα μας είναι σχετικά καθαρό, ή καλύτερα, είναι όπως το ταίσαμε στο input (αν είχαμε πχ ένα od και ένα compressor μπροστα απο τον ενισχυτή μας, το σήμα μας τώρα ειναι ακόμα σχετικά αναλοίωτο, δεν έχει υποστεί έξτρα παραμόρφωση/κομπρεσσάρισμα απο τον ενισχυτή). Εδω μπαίνει το ποτενσιόμετρο που αναφέραμε πριν. Aν το έχουμε σε υψηλό setting αφήνουμε πολύ μεγάλο μέρος του (ήδη ελαφρά προενισχυμένου από το 1ο μισό της 12AX7) σήματος να πάει στο δέυτερο στάδιο της προενίσχυσης. Αυτό την οδηγεί στα όρια της, και την κάνει να κομπρεσσάρει και να ενισχύει το σήμα μας αρκετά non-linearly ( μη-γραμμικά). Με λίγα λογια, έχουμε παραμόρφωση (preamp distortion). Block C: Εδώ μπαίνουμε στον τελικό ενισχυτή (power amplifier. Αν στην έξοδο του block B είχαμε βάλει άλλο ένα ποτενσιόμετρο, θα λειτουργούσε ουσιαστικά σαν master volume...think about it. Στον τελικό ενισχυτή έχουμε την 6V6 λυχνία μας που λειτουργεί σε (σχεδόν) single ended class A. Παραπάνω για τις κλάσεις και για το σχεδόν στην παρένθεση θα βρείτε με λίγο googling αλλά και στο παλαιότερο θέμα περι ενισχυτών. Μετά την λυχνία έχουμε έναν από τους 2 μετασχηματιστές του κυκλώματος μας, τον λεγόμενο output transformer. Η δουλειά αυτού του κυρίου ειναι (κυριως) να πραγματοποιήσει το λεγόμενο impedance matching έτσι ώστε το σήμα μας να μπορέσει να φτάσει στο μεγαφωνο και να παράγει ήχο. Αναλογα με τον μετασηματιστη που χρησιμοποιουμε και με το ποια taps του αξιοποιουμε παιρνουμε τις γνωστες εξοδους για 4,8,16 ohm speakers. Περισσοτερα περι του τι ειναι το impedance matching και γιατι ειναι απαραιτητο θα βρει οποιος θελει στο παρακατω link https://en.wikipedia.org/wiki/Impedance_matching Ουσιαστικα αυτος ειναι ο ενισχυτης μας: ακολουθησαμε το σημα μας απο τη στιγμη που μπηκε μεχρι τη στιγμη που εφτασε στο μεγαφωνο. Εχουμε παραλειψει ομως ενα σημαντικοτατο τμημα του ενισχυτη, και αυτο ειναι το power section, το τμημα που μας δινει το ρευμα και τα βολταζ που χρειαζομαστε για την λειτουργια του ενισχυτη μας. Και ναι παιζει και μεγαλο ρολο στον τελικο ηχο και αποκριση του ενισχυτη μας... Block D1: Eδω εχουμε το ρευμα που ερχεται απο την μπριζα μας. Εχουμε τον διακοπτη για το power, ο οποιος απλα ανοιγει/κλεινει το κυκλωμα και μια ασφαλεια. Καταληγουμε στο primary winding του power transformer. Block D2: Ξεκιναμε απο τον power transformer και τα δευτερευοντα πηνια του. Ο λογος ύπαρξης αυτού του κομματιού του κυκλώματος είναι ότι τα voltages που θέλουμε για την λειτουργία των λυχνιών δεν είναι ίδια με τα volt που παίρνουμε απο την μπρίζα του σπιτιού μας, οπότε θα πρέπει να τα "μετασχηματίσουμε" ώστε να πάρουμε τα επιθυμητά μεγέθη. Οι λυχνίες, λογω κατασκευής τους, απαιτούν μεγάλα voltage για να λειτουργήσουν. Ακομα και σε ενα τέτοιο απλό και low-wattage ενισχυτή βλέπουμε τάσεις που ξεπερνούν τα 300-350 Volt. Αυτό εξηγεί και σε ένα βαθμό την επικινδυνότητα του να βάζουμε χέρι σε λαμπάτους ενισχυτές...δε θα δούμε τέτοιες τάσεις στον 15ρακη Marshall MG και αντίστοιχα μηχανήματα. Αφου λοιπόν πήραμε τις τάσεις που θέλουμε, έχουμε ένα ακόμα πρόβλημα: Το ρέυμα που έρχεται απο την μπρίζα ειναι AC, εμείς θέλουμε DC για την λειτουργία του ενισχυτή μας. Θα πρέπει λοιπον να το μετατρέψουμε απο AC σε DC. Αυτο επιτυγχάνεται με τη χρήση ενος full wave rectifier. Στη συγκεκριμένη υλοποιηση έχουμε ένα valve rectifier, μια λυχνια 5Υ3 που επιτελεί αυτή την εργασία. Απο 'κει και πέρα, έχουμε ενα network απο αντιστάσεις και πυκνωτές που μας δίνει τα voltage drops που θέλουμε για κάποια άλλα σημεία του κυλώματος (πχ μπορεί να θέλουμε εκτός των 350 Volt και 348 και 320 volt - τυχαία νούμερα). And that's pretty much it folks! Ας επεκταθούμε λίγο σε ορισμένα πραγματάκια οπως το rectifier. Οπως είπαμε, εδώ έχουμε ένα valve rectifier, μια λυχνία που αναλαμβάνει την μετατροπή του AC σε DC. Η δουλεια αυτη μπορει να γινει απλουστατα με 4 διοδους (solid state rectifier). Αντι λοιπον της λυχνιας εχουμε το παρακατω: Ειναι πολυ πιο απλο απο την λυχνια, τραγικα πιο φτηνο (ουτε ενα ευρω δε κοστιζουν 4 διοδοι) και πιο αξιοπιστο (δεν υπαρχουν λυχνιες που πιθανον να θελουν αλλαγμα κλπ). Για αυτο το λογο οι περισσοτεροι ενισχυτες που κυκλοφορουν πλεον ΔΕΝ εχουν tube rectifier αλλα solid state rectification. Οσους ενισχυτες δειτε με tube rectifier, το εχουν ειτε για λογους ιστορικης ακριβειας (πχ καποιο αυστηρο reissue του εν λογω ενισχυτη) ειτε για τις ηχητικες του ιδιοτητες (το "sag" εχει συζητηθει παλαιοτερα) ειτε για mojo. Κατι αλλο που μπορουμε να αναφερουμε ειναι το λεγομενο negative feedback, που χρησιμοποιειται και στον Champ. Aν προσεξετε το schematic, υπαρχει μια αντισταση η οποια ειναι συνδεδεμενη μεταξυ της προενισχυσης (block B) και του τελους του block C, ακριβως πριν το μεγαφωνο (ΜΕΤΑ τον transformer). Βαζοντας αυτη την αντισταση εκει δημιουργησαμε μια διαδρομη για το σημα μας και ουσιαστικα "ταιζουμε" λιγο απο τελικο σημα μας πισω στην προενισχυση. Αυτο ειναι και το λεγομενο negative feedback. Ομως γιατι το κανουμε? Τι προσφερει? Μας προσφερει καλυτερες επιδοσεις, καλυτερη σταθεροτητα και αλλα πολλα. Παραθετω απο wiki: Aυταααααα *Αναδημοσίευση απο το αρχικό 29/12/09. Σχετική συζήτηση στο
  8. πρώτη φορά που παίζει με τον Clapton.... να πω ότι παίζει καλύτερα απ αυτόν...είναι περιττό....
  9. πολύ ποιοτικά όργανα, τους αξίζει μια καλυτερη θέση στην αγορά.
  10. ναι την τριτη που πηγα για προβα δεν ειχα θεμα τωρα που το σκευτομαι
  11. fenderiarhs

    DIY PRS 24 - style

    Δεν εχω λογια, μπραβο. Δεν μπορειτε να φανταστειτε ποσο ζηλευω ολους εσας που κατα καιρους εχετε ανοιξει θεματα και εχετε τις γνωσεις και τα εργαλεια για να κατασκευαζετε μόνοι σας μια κιθάρα όπως ακριβώς την εχετε στο μυαλο σας. Ως κατασκευή φυσικα δεν εννοω την απλη συναρμολογηση μιας partscaster.
  12. Τελευταία εβδομάδα
  13. μολις σημερα επαιξα για πρωτη φορα πανω απο 1 ωρα.και βαζω ενα κλιπακι(ταυτοχρονα κανω και πρακτικη στην εγγραφη ηχου-βιντεο!!!)...πιο πολυ noodling θα το ελεγα..επελεξα ενα smooth jazzoblues backing track αφου στο νετ μονο γκαζωμενα κλιπακια υπαρχουν(και στην τελικη ο bernie τα καταφερνει καλυτερα )η πρωτη εντυπωση παντως ειναι πολυ καλη..αυτο που σκεφτομαι να αλλαξω ειναι οι χορδες (10-46 φοραει)θα παω η σε 9αρες η σε 10-38(ειμαι κ εγω φαν του συγκεκριμενου αμφιλεγομενου σετ) κ ενα κυκλωμα treble bleed.εδω ειναι η κιθαρα καρφι σε μια κεφαλη 45watt sarris custom menhir valve head(εξαιρετικο μηχανημα) με το volume στο 5-6 με attenuator.το volume της κιθαρας παιζει απο το 8 εως το 10
  14. εκεί ακούγεται λίγο μηχανικό, εδώ έχει άλλη ζωντάνια
  15. προσφέρομαι ...να σ απαλλάξω....!
  16. Γνώμη μου αν έχεις προβλήματα με τον ήχο να αλλάξεις μόνο τις τελικές (el84) συνήθως αυτές την ''ακούνε'' αλλιώς να τον κοιτάξει κάποιος ειδικός
  17. και τα 2 επιτρέπουν να φέρεις δικό σου εξοπλισμό και τα στούντιο και τα προβάδικα δεν υπάρχει κάποιος γενικός κανόνας όμως (εκτός από το ότι απαγορεύεται το κάπνισμα και οι καφέδες) το καλύτερο είναι να πάρεις ένα τηλ ή ακόμη καλύτερο να πας να δεις τον χώρο από κοντά. τα στούντιο είναι πιο κατάλληλα για ηχογραφήσεις/mix/mastering τα προβάδικα για πρόβες μπορεί όμως και αυτά να παρέχουν υπηρεσίες ηχογράφησης (booth)... μπορεί και όχι ανάλογα τον χώρο και τι χρεώνει/ώρα. αν θες πες μας και σε ποια περιοχή ψάχνεις...
  18. Λίγοι μαγνήτες ακόμα... https://www.rockinger.com/en/parts/pickups-and-pickup-accessories/guitar-pickups/rockinger/ https://www.sheptone.com/collections/humbuckers http://www.dreamsongspickups.com/ - ο ms φαίνεται πολύ δυνατός. https://www.virgilarlopickups.com/
  19. cigaret13

    Red sorrow - cigaret13

    Έεεε ναι.... παίζει ρόλο σ'αυτό, το τεράστιο ταλέντο μου στο γράψιμο μουσικής Σου έχω πει πολλάκις παλαιότερα Γιωργάρα, "να το προσέξεις αυτό"! Δεν μ'άκουσες όμως και να τα αποτελέσματα.....μέχρι και το μούσι ξύρισες!
  20. το είδα, μπορεί κανένας mod να βγάλει την φώτο;
  21. RaistMagus

    Surf rock instrumental κομμάτια

    Συγχαρητήρια, είσαι ο δεύτερος που πιάνει την αναφορά στο παιχνίδι! Ήθελα το όνομα να είναι borderline, δηλαδή αν κάποιος δεν ξέρει το παιχνίδι (99.999% του πληθυσμού) να είναι απλά ένα κουλ/τρολλ όνομα για σερφ μπάντα (Κρακεν μυθικό θαλάσσιο τέρας) στο στυλ των παλιών σερφ/ινστρο μπαντων (Dick Dale and the Del-tones, Davie Allan and the Arrows, Cliff Richard and the Shadows, Tom Petty and the Heartbreakers, Laika and the Cosmonauts (τρολλαδες Φινλανδοι στα 90ς)). Αλλά αν κάποιος ξέρει το παιχνίδι τοτε ακόμα καλύτερα. Ικανοποίησα και τον ντράμερ που ήθελε να geek-out και του άρεσε το παιχνίδι χωρίς να κάνω τη μπάντα σουργελο (ελπίζω ). Αν δεις στο εξώφυλλο ο ντράμερ είναι ντυμένος όπως ο κεντρικός χαρακτήρας στο παιχνίδι. Από gear έπαιξα μια jazzmaster 2008 AVRI62 thin-skin σε έναν Vox AC30HW2X και μια American standard stratocaster 2013 σε έναν Fender Super Reverb του 73. Κλασσικά ένα λαμπατο fender reverb tank και στους δύο και ένα green rhino για γρεζι. Τα διαστημικά εφφέ στο Astronauts και λίγο στο Caponians τα κάναμε με ένα tape echo από τα 60s, ολοιδιο με το klemt echolette. Φωτογραφίες από τα καλλουδια μπορείς να δεις στο Instagram (kostas.bk). Strat στο λαμπατο tape echo κ στον vox παιδιά...δεν έχω λόγια, παραλίγο να κλάψω. Δεν μπορώ να το εξηγήσω αλλά έχει κάτι που δεν το βγάζει το tc electronics flashback με τιποτα. Και πριν ακούσω το tape δεν είχα καμία ιδιαίτερη προσδοκία ή κάποιο hype, περίμενα να είναι απλά ένα delay σαν όλα τα άλλα. Αλλά όχι, δεν πίστευα στα αυτιά μου! Θα προσπαθήσω να το συμπεριλάβω στον επόμενο δίσκο.
  22. Ευχαριστώ Σπύρο, Το σι-ρε στο 1:35 και το eb-c στο 2:58 λες? Δεν το παρατήρησα,τις περισσότερες φορές παίζω οτι μου κάθεται στο αυτί αλλά είμαι και ολίγον κουφός Μόλις γυρίσω απο την δουλειά θα το ξαναβάλω να ακούσω πιο προσεκτικά και να δώ τι μπορώ να αλλάξω,αν μπορέσω. Ευχαριστώ Δημήτριε! Φωνή,μέχρι να βάλει κάποιος απο εσάς πλάτη,δεν παίζει
  23. Καλησπέρα και συγγνώμη που χαλάω το θέμα αλλα είναι σχετική η ερωτηση... Αρχαριος και εγω απο αρχες Οκτωβριου αρχίζω μαθηματα ηλεκτρικου μπάσου... Είμαι ΠΑΝΤΕΛΩΣ ασχετος με το μπασο..ψαχνω να βρω κατι που θα μου κάτσει καλα στο χερι (δεν εχω δοκιμάσει απο κοντα κατι) και ειμαι μεταξυ του ibanez gsr200 και Squier VM Jazz bass... Απο οτι καταλαβα εχουν και τα δυο λεπτα μπρατσα και ειναι αρκετα "ευκολα" για αρχαριο οπως ειμαι εγω... Τι μου προτείνετε; Ευχαριστω!!!
  1. Περισσότερα


×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε.