Προς το περιεχόμενο
boukas

Πολλά Watt σε ενισχυτή. Μύθοι και πραγματικότητες (;)

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Με αφορμή μια κουβέντα που φαίνεται να άρχισε να λαμβάνει χώρα σε αυτό το thread: http://www.noiz.gr/index.php?topic=164219.30;topicseen είπα να ανοίξω λίγο αυτό το θέμα, που προσωπικά το θεωρώ κατά πολύ σπουδαιότερο, από οποιοδήποτε θέμα σχετικό με πεταλιέρες/ξύλα και άλλα διάφορα που κατά καιρούς έχουν ανοιχτεί εδώ.

Είναι φανερό όταν κάποιος νέος ή και παλαιότερος φίλος ανοίξει θέμα σχετικό με αγορά ή με κάποιο review ενισχυτή, σε σύντομο χρονικό διάστημα, όταν και θα ξεπεράσει η κουβέντα εντάσεις άνω των 20-30 watt, πέφτει η κλασική ατάκα: "Τί να τα κάνεις ωρέ φίλε, στο ΟΑΚΑ θα παίξεις?" Η αλήθεια είναι ότι κι εγώ ακόμη έως πολύ πρόσφατα και σε κάποιο βαθμό ακόμη και τώρα, είχα αυτήν την άποψη. Παρόλα αυτά με αφορμή τον νέο μου ενισχυτή που παίζει στα 60 Watt κι έπειτα στα 30 watt (μέσω απλής μόντας που προτείνει το ίδιο το εργοστάσιο) έχω παρατηρήσει κάποια ενδιαφέροντα πραγματάκια. Ψάχνοντας στο διαδύκτιο έπεσα σε αυτήν τη σελίδα http://www.guitarnuts.com/amps/myths.ph η οποία εν πολλοίς γράφει όλα όσα κι εγώ παρατήρησα.

 

Με λίγα λόγια και κωδικοποιημένα τα όσα έχω καταλήξει ως τώρα:

 

1) Είναι γνωστό ότι για να διπλασιαστεί η ένταση σε ήχο από έναν ενισχυτή, θα πρέπει να δεκαπλασιαστεί η έντασή του. Έτσι ένας 100watt είναι "μόλις" διπλάσιος σε ένταση από έναν 10watt. Έτσι ένας 60άρης μόλις που θα είναι ελάχιστα πιο "φωνακλάς" από έναν 20άρη και πάντα εφόσον μιλάμε για ίδια καμπίνα. Δεν συγκρίνεται πχ ένα κοτζάμ stack με μια 1Χ12 ακόμη και με τον ίδιο ενισχυτή στην ίδια ένταση  ;)

 

2) Τα 30 watt είναι καμπόσα σε ένταση. Μην κρυβόμαστε έτσι; Πραγματικά σε βγάζουν μάγκα και σε live και σε στούντιο και στο σπίτι και παντού. Άρα τι να τον κάνω τον έστω και κατά λίγο δυνατότερο σε ένταση 100άρη που και πιο ακριβός στην αγορά και το service του είναι, αλλά και πιο μπελαλίδικος στη μεταφορά (βάρος);

 

 

Το θέμα για μένα είναι απλό. Είναι συνδιασμός των ανωτέρω δύο, με ένα ακόμη στοιχείο, που για μένα δουλεύει μάλλον ως "άσσος" στο μανίκι των μεγάλων ενισχυτών. Στην πολύ μεγάλη πλειοψηφία των  "μεγάλων" ενισχυτών, ο χρήστης έχει στη διάθεση μεγαλύτερη γκάμα εργαλείων, ώστε να πετύχει τον επιθυμητό του ήχο. Έχει συνήθως και περισσότερα κανάλια (τουλάχιστον 2) τα οποία και μεταξύ τους είναι ανεξάρτητα, οπότε με ένα απλό πάτημα ενός κουμπιού μεταπηδά από τον έναν ήχο στον άλλον αλλά και περισσότερα ρυθμιστικά πέραν των κλασικών gain/bass/mid/treble/master (τα οποία σε αρκετές περιπτώσεις ούτε αυτά υπάρχουν στους μικρούς), οπότε και μπορεί να επέμβει στο ηχόχρωμα που παράγει ο ενισχυτής με περισσότερη ακρίβεια. Ακόμη και κάποιος να πει ότι αυτά μπορεί να τα πετύχει και με ένα καλό σετ με πετάλια/πεταλιέρα, ο μικρός δύσκολα θα φτάσει το headroom του μεγάλου, αλλά και πιο δύσκολα θα βγάλει τη βρώμα του δεύτερου (τι να κάνουμε, το gain θέλει καμπόσες λάμπες  ;D ).

Παρόλα αυτά ας αφήσουμε τα πετάλια και τα λοιπά εργαλεία και ας επικεντρωθούμε στους ενισχυτές αυτούς καθαυτούς και με το παράδοξο ότι χρησιμοποιούν την ίδια καμπίνα οκ, αλλιώς το θέμα θα ξεφύγει  ;)

 

Αφού προσωπικά έλυσα το θέμα του ήχου, έπειτα σκέφτηκα: "Ρε μάγκα εδώ λες ότι ο 30άρης έχει ένταση, τον 100άρη που θα του ανοίξεις έστω αυτό το λίγο παραπάνω;" Ε με ματιά στο παραπάνω site και έπειτα από δοκιμή attenuator γνωστού μου κατέλληξα στο ίδιο συμπέρασμα με τον guitarnuts. Με ένα καλό attenuator και με σωστή ρύθμιση του ενισχυτή βγάζεις μια χαρά ήχο, δίχως πρόβλημα στις λάμπες, ακόμη και στο δωμάτιό σου. Το μόνο που λείπει είναι το "σπάσιμο" της καμπίνας, αλλά αυτό το αφήνω καλύτερα για το στούντιο  ;D ;D. Οπότε πάει και το δεύτερο εκτός από το θέμα του βάρους.  Αλλά νέος είμαι, δυνατός και ωραίος και όταν μεγαλώσω θα έχω τεχνικούς  :-\

 

Επειδή πολλά έγραψα για αρχή, αυτό που κατέλληξα είναι ότι αν δεν παίζει οικονομικό θέμα, τελικά ίσως να είναι καλύτερος ένας ισχυρός σε ένταση ενισχυτής, ώστε και το headroom να έχεις, και τη φυσική του βρώμα, αλλά και περισσότερη δυνατότητα ρύθμισης του ήχου που βγάζει και σε συνδυασμό με καλό attenuator έχεις και "ανθρώπινη" ένταση.

 

 

Οι δικίες σας απόψης επί του θέματος;

 

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες
Αλλά νέος είμαι

αυτό το συζητάμε

 

, δυνατός

γκουχου γκουχου

 

και ωραίος

και αυτό το συζητάμε

 

και όταν μεγαλώσω θα έχω τεχνικούς 

δεν σε αναλαμβάνω

 

πέρα από την πλάκα μιας και το έχουμε συζητήσει εκτενώς το θέμα (μεταξύ μας)

συμφωνώ 200% μαζί σου φίλτατε και οι λοιπές κουβέντες περί 5W είναι απλά

αερολογίες χωρίς νόημα που πραγματικά δεν καταλαβαίνω τον λόγο ύπαρξης τους

πραγματικά προτιμώ να έχω έναν herbert με volume στο 1 (και χωρίς attenuator)

παρά έναν junior με volume στο 10

 

ΥΓ το hype της λάμπας θα μας φάει

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Εγω στα live προτιμω τους μικρους γιατι...κουβαλιουνται ευκολοτερα.... ;D ;D κατα τα αλλα οντως αν ανοιξεις εναν 20ρη στο 4 και εναν 50αρη στο 4 και εναν 100αρη στο 4 (με την προϋποθεση οτι θα παιζουν στην ιδια καμπινα) πανω κατω ιδια βαβουρα θα κανουν... ;D (εκτος και αν ειναι Boogie οποτε θα κανουν την...διπλασια ;D ;D)

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Τις δικές μου απόψεις τις ξέρετε... το κάθε τι έχει την χρήση του, από έναν μικροσκοπικό 5C3 Fender Deluxe μέχρι τα μεγάλα weapons of mass destruction...  ;D

 

πραγματικά προτιμώ να έχω έναν herbert με volume στο 1 (και χωρίς attenuator)

παρά έναν junior με volume στο 10

 

Eδώ διαφωνώ. Πρώτα από όλα, η κιθαριστική ιστορία έχει γραφτεί με χρυσά γράμματα από ενισχυτές χαμηλού (ή "χαμηλού") wattage που ήταν στα πρόθυρα της... έκρηξης. Από πού να ξεκινήσει και πού να τελειώσει κανείς.

 

Eπίσης, η λογική "ας έχω μπόλικο πράμα κι ας μην μου χρειαστεί" δεν ευσταθεί. Σίγουρα δεν έχουν όλοι την πολυτέλεια να σηκώσουν το volume σε έναν 50ρη-100ρη αλλά το θέμα είναι αν ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ τα έξτρα βατ. Αν είναι να έχει κάποιος έναν Herbert ή οποιονδήποτε μεγάλο και να μην τον ανοίγει ποτέ (ή μια στις χίλιες, ή να περιμένει υποθετικά ότι κάποτε ίσως του δοθεί η ευκαιρία) τότε κατά τη γνώμη μου έχει κάνει μια τρύπα στο νερό (νόου οφένς). Επιπλέον, κάθε γομάρι θα ακούγεται ΧΑΛΙΑ στο 1 κατά την προσωπική & ταπεινή μου γνώμη.

 

Οι attenuators είναι χρήσιμη λύση σε αρκετές περιπτώσεις αλλά δεν θα πρέπει ποτέ να παρουσιάζεται σαν λύση - πασπαρτού που τα έχει όλα και συμφέρει, και που επίσης διώχνει και την πιτυρίδα...

 

Άααααντε πάλι: για να "τραγουδήσει" ενας λαμπάτος ξέρουμε μεν ότι πρέπει απαραίτητα να ανοίξεις αρκετά το master volume. Aν όμως έχεις ένα γομάρι άνω των 50-60W, τι να το κάνεις στην τελική αν δεν θα είναι ποτέ εφικτό να τον ανοίξεις πραγματικά; Σε τέτοιες περιπτώσεις αχρείαστων βατ είσαι αναγκασμένος να χρησιμοποιείς πάντα το attenuator, oπότε τελικά αργά ή γρήγορα καταλαβαίνεις ότι έχεις πάρει λάθος ενισχυτή. Άσε που σε μεγάλο attenuation για recording ή σπιτική χρήση αρχίζει η "κονσερβοποίηση" του ήχου.

  • Like 1

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

όπως ανέφερε και ο boukas παραπάνω οι λάμπες πέρα από την ένταση έχουν να κάνουν και με το ηχόχρωμα

όπως και με το gain οπότε καλύτερα ο herbert. ο attenuator μπορεί να κάνει όλες τις λάμπες να ανάψουν τέρμα

και να πάρεις το maximum των δυνατοτήτων του ενισχυτή σου πέρα από την μεγάλη ένταση που θα κάνει την

καμπίνα σου να δονείτε και τον αέρα να σου ρίχνει χαστούκια. Μάλλον πρέπει να ξαναδιαβάσεις το post του boukas

 

η ιστορία της μουσικής έχει γραφτεί με combo αλλά αν θες να παίξεις σαν κάποιον που δεν είχε μικρό ενισχυτή

(βλ. thrash metal)τότε πας τον μικρούλη για απόσυρση ;D

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

και εγω συμφωνω με τον booka, εξαλλου αυτο ηταν και το offtopic μου στο θρεντ του bloody...

να διευκρινισω τα εξης :

 

- ναι ο 100 αρης μαρσαλ χωρις μαστερ ειναι υπερβολη

 

- ο 5αρης επι ναι ειναι και αυτος υπερβολη....δν σε "βγαζει", μην ειμαστε των ακρων

 

- η αλλαγη στις λαμπες ενος ενισχυτη ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΑΚΕΙΑ ΓΙΑ HEADROOM ... ναι ο 15 αρης μπουκωνει οταν καρφωνω την 335....

 

- το μεγαφωνο των πολλων wattage ναι κατι κανει....ΑΛΛΑ δν ειναι και αυτο προσον των ενισχυτων απο 40-50W και πανω εξαρχης? ;)

 

- κατα κανονα(προσεξτε τη χρηση αυτης της φρασης) οι ενισχυτες αρκετων wat εχουν και καλυτερα knob (επιλεγεις ενταση 3 βγαζει 3, επιλεγεις 4 βγαζει 4 και οχι 7 ) και μεγαλυτερη παραμετροποιηση...προφανως υπαρχει και ο bad cat των 5 w με top υλικα, αλλα και εκει λειπει η παραμετροποιησιμοτητα(ααααν υπαρχει τετοια λεξη)...

 

- οταν δινει καποιος 1,5 χιλιαρικο για ενισχυτη θεωρω αυτονοητο οτι θα δωσει αλλα 100 ευρω(ημαρτον, σιγα το ποσο) για ενα weber attenuator , να μπορει να παιζει αξιοπρεπως και στο σπιτι...

 

 

ολα τα παραπανω γραφονται απο τη σκοπια καποιου που ΚΑΙ κουβαλαει pedaltrain pro στα ορια της εκρηξης 2 φορες την εβδομαδα μαζι με 2 κιθαρες(οποτε και κανv υποχωρηση στο κουβαλημα, αλλα και τον ηχο μου τον εχω ηδη διαμορφωμενο οποτε δν τρελαινομαι και για ενισχυτες με 100 κουμπακια ), και θα χρειαστει τον ενισχυτη να τον βγαλει live σε χωρους 100-200 ατομων(δλδ το μεσο livαδικο στην αθηνα), και ειναι κ@βλι@ρης και θελει να μπορει να παιζει και στο σπιτι....

 

Υ.Γ. απο ολα τα παραπανω εξαιρουνται οι boogie...κατι λαθος κανουν στο εργοστασιο στις μετρησεις...οπου γραφει 50 πρεπει να εννοει 100, 25--->50 κτλπ!!!! ειναι καμια ατυπη συμφωνια που απλως εγω δν εχω παρει χαμπαρι ?:D

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

όπως ανέφερε και ο boukas παραπάνω οι λάμπες πέρα από την ένταση έχουν να κάνουν και με το ηχόχρωμα

όπως και με το gain οπότε καλύτερα ο herbert. ο attenuator μπορεί να κάνει όλες τις λάμπες να ανάψουν τέρμα

και να πάρεις το maximum των δυνατοτήτων του ενισχυτή σου πέρα από την μεγάλη ένταση που θα κάνει την

καμπίνα σου να δονείτε και τον αέρα να σου ρίχνει χαστούκια.

 

Μάλλον πρέπει να ξαναδιαβάσεις το post του boukas

 

Το post του Μπούκα το διάβασα προσεκτικά, όπως και το δικό σου:

 

πραγματικά προτιμώ να έχω έναν herbert με volume στο 1 (και χωρίς attenuator)

παρά έναν junior με volume στο 10

 

... και απάντησα στο τι ακριβώς θα συμβεί αν δεν έχεις attenuator, ο οποίος ξαναλέω ότι είναι άχρηστος αν δεν χρειαστεί ποτέ να ανοίξεις την ενισχυτάρα των ονείρων σου.

 

Δυστυχώς (και θα το πω όσο πιο ευγενικά γίνεται), πιστεύω ότι δεν αντιλαμβάνεσαι καθόλου (ίσως και να μην έχεις ακούσει) τον "ρηχό" ήχο που δίνουν οι attenuators σε τρομερά χαμηλές εντάσεις, όπως και το ότι ο ήχος προέρχεται και από τον παλμό των μεγαφώνων αλλά και από τον αέρα που κινείται μέχρι να φτάσει στο αυτί σου.

 

Μην ξεχνάς ότι ο λαμπάτος ήχος ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ (είναι αντιληπτός) σαν δυνατότερος από πχ. τους solid state στο αυτί λόγω των ιδιοτήτων της λάμπας, που για να βγουν στην επιφάνεια πρέπει να ζοριστεί και αυτή και το μεγάφωνο (είτε αυτό δώσει speaker distortion είτε όχι). Και εννοείται πως ο ωραίος κιθαριστικός ήχος είναι η συνισταμένη αυτών των δυο. Ας μην το ξεχνάμε.

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Τα watt στους ενισχυτές και ειδικά στους "καμπινάτους", πάρα πολλές εταιρίες τα μετράνε εντελώς διαφορετικά.

 

Είναι όπως πολλά αυτοκίνητα που στα specs λένε 140 άλογα.

Εννοούν όμως ότι τα 140 άλογα:

α) είναι στις 7000 στροφές και β) στον άξονα του κινητήρα και όχι στον τροχό.

 

Το ζητούμενο είναι τα 140 άλογα να είναι στον τροχό και με λιγότερες στροφές.

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Πρώτα από όλα, η κιθαριστική ιστορία έχει γραφτεί με χρυσά γράμματα από ενισχυτές χαμηλού (ή "χαμηλού") wattage που ήταν στα πρόθυρα της... έκρηξης.

Είχες στον νου τους AC/DC όταν το είπες αυτό; 8)

 

Ομοίως νομίζω πως ένας μεγάλος ενισχυτής δεν μπορεί να αντικατασταθεί από έναν μικρό μόνο εάν:

1.Θες να ηχογραφήσεις μπάσο μέσω ενισχυτή και κονσόλας με την μέγιστη δυνατή ποιότητα, οπότε σου δίνει περισσότερα περιθώρια ρύθμισης η περισσότερη ένταση του μεγάλου ενισχυτή

2.Θες να γκρεμίσεις τον τοίχο του γκαράζ και το να τον βαράς με την βαριά σου φαίνεται βαρετό ;D

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

To όλο θέμα είναι μια λεπτομέρεια που σας διέφυγε. O τιγκαρσιμένος στο δέκα 30άρης έχει την ίδια ένταση σε δύναμη σε σχέση με έναν κατοστάρη που τρέχει στο οχτώ. Οπότε δεν έχεις και τόσα πολλά αχρείαστα βατ, όσο πολλές φορές εννοούμε εδώ μέσα.  Οπότε μάλλον δεν ισχύει όσα λέμε περί κατεδάφισης. Ένα ωραίο τεστ θα ήταν να βρούμε δύο κεφαλές με ίδια χαρακτηριστικά, ο ένας να είναι 30άρης και ο άλλος κατοστάρης, να τρέξουν στην ίδια καμπίνα και να τα τσιτώνουμε στις ίδιες εντάσεις. Η διαφορά είναι αρκετά μικρή, οπότε τελικά το να κάνουμε λόγο περί κατεδάφισης κτιρίων και άλλων τέτοιων, ισχύει; Πιστεύω όχι και τόσο

 

Όσον αφορά το ηχόχρωμα και του τι προκείπτει από τεζαρισμένους μικρούς, είναι άλλο πράμα σε σχέση με την κλασική απορία: Θέλω ενισχυτή και βρήκα μαρσαλ κατοστάσταρη και να πει ο άλλος: Τι να τον κάνεις, να γκρεμίσεις τοίχους; Πάρε έναν 30άρη, όπου τελικά δεν κερδίζουν και πολλά σε ηρεμία τα αυτιά του.

Βέβαια από την άλλη το να πει κάποιος θέλω U2 ήχο και να απαντήσει κάποιος τι να τον κάνεις τον VOX 30 πάρε ένα Herbert στα 200 watt είναι τραγικό  ;D

 

Τώρα το αν μπορεί ένας μεγάλος γενικά να αντικατασταθεί από έναν μικρό, απλά θα πω ότι σε high gain απλά δεν υφίσταται καν αυτή η σύγκριση για τους μικρούς

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση



×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Κανονισμοί της σελίδας.