Προς το περιεχόμενο
vangelisvagman

Μπορεί η Μουσικότητα να διδαχτεί?

Προτεινόμενες αναρτήσεις

We rarely hear the inward music, but we're all dancing to it nevertheless.

 

Maulana Jalalu'ddin Rumi

 

 

όλοι το έχουμε, κάποιοι παραπάνω, κάποιοι λιγότερο (με μία κανονική κατανομή). Το ότι η έκφραση σε κάποιους είναι ατυχής, ίσως οφείλεται σε βιώματα. πχ. θυμάμαι στο δημοτικό, ένα παιδί είχε από τότε φωνή μπάσα και με γρέζι, σαν του Καλογιάννη ένα πράγμα. όλοι τον είχανε λίγο στο δούλεμα γι'αυτό. Δεν είναι απορίας άξιο που στην χορωδία δεν μπορούσε να σταυρώσει νότα σωστή. πριν ανοίξει το στόμα του, κόμπλαρε φοβούμενος την αντίδραση των υπολοίπων. όλοι το έχουμε, σε άλλους είναι δύσκολο να βγει, σε άλλους εύκολο.

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Θα γίνω αρκετά γραφικός και θα παραθέσω αρχικά τον ορισμό που συναντάται σε λεξικά (και δει) του Μπαμπινιώτη. Αναφέρει λοιπόν, ο κ. καθηγητής:

 

μουσικότητα (η) : η ιδιότητα τού να διαθέτει κάτι ρυθμό ή μελωδία και να ακούγεται ευχάριστα από το ανθρώπινο αφτί. Σε δεύτερο ορισμό αναφέρει τα εξής: η μουσική αίσθηση, η μουσική αντίληψη (συνώνυμο: το μουσικό αφτί).

 

Ο κ. καθηγητής έχει πει σε λίγες γραμμές 4 ορους που είναι καθαρά υποκειμενικοί κατά την ταπεινή μου γνώμη: το να ακούγεται ευχάριστα από το ανθρώπινο αφτί, μουσική αίσθηση, μουσική αντίληψη, μουσικό αφτί. Κατ' αυτή την έννοια, λοιπόν, πρέπει να παρεισφρύσουν και άλλοι παράγοντες.

 

Θα συμφωνήσω με τον καθηγητή Νικόλα (τον οποίο εκτιμώ ιδιαιτέρως) αλλά θα μου επιτρέψει να κάνω μια μικρή διόρθωση. Η λέξη τεχνική έχει την ίδια ρίζα με την τέχνη, όπως αναφέρουν γνωστοί γλωσσολόγοι (και ο κ. Μπαμπινιώτης). Η τεχνική είναι ουσιαστικοποιημένο σε θηλυκό γένος επίθετο της λέξης τέχνης. Τέλος με τις φιλολογίες..... ;D

 

Κατά τη δική μου άποψη η μουσικότητα με τον ορισμό που έδωσα πιο πάνω, δεν διδάσκεται 100%. Μπορεί ένας μουσικός καθηγητής να διδάξει το πώς θα χρησιμοποιήσεις το εκάστοτε μουσικο όργανο αλλά δύσκολα (όχι ακατόρθωτο) θα καταφέρει να περάσει αυτή την έννοια στους μαθητές του.

 

Κλασικό παράδειγμα είναι αυτό που αναφέρουν οι περισσότεροι με το Gilmour ή τον Clapton. Θα τους διδάξεις τις τεχνικές τους και θα τους πεις να ακούσουν πολύ αυτούς τους θρύλους αλλά δεν θα τους κάνεις ίδιους. Προφανώς...

Επίσης, πώς γίνεται 2 ή και περισσότεροι μουσικοί να έχουν τελειώσει το ίδιο ωδείο/κολέγιο κ.λ.π. με τον ίδιο καθηγητή και να έχουν εντελώς διαφορετική αντίληψη για τη μουσική;; Έχει να κάνει καθαρά με τον άνθρωπο. Π.χ.εγώ παρακολούθησα μαθήματα κρουστών στο Δημοτικό Ωδείο με τον εξαίρετο Λεωνίδα Πλιάτσικα αλλά η κατεύθυνση που ακολούθησα και συνεχίζω να ακολουθώ δεν έχει καμία σχέση με έναν "συμμαθητή" μου.

 

Επίσης να σημειώσω ότι θα σου είναι πιο εύκολο αν έχεις από γεννησιμιού σου τη μουσική ή την τέχνη. Αλλά αυτό δεν είναι περιοριστικός παράγοντας. Πολλοί λένε: "Αν δεν το έχεις από μικρός μην το κάνεις καθόλου". Μέγα λάθος κατά τη γνώμη μου. Αν δεν προσπαθήσεις κάτι μην το παρατάς. Πολλά παραδείγματα έχω και από δικούς μου φίλους και φίλες. Συνεπώς με προσπάθεια όλα κερδίζονται. Τέλος, να πω ότι συμβαίνει και το αντίθετο. Ένας άνθρωπος που γεννήθηκε με την τέχνη μέσα του και δεν το καλλιεργήσει από μικρός πάλι ποτέ δεν είναι αργά.

 

 

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Να ρωτήσω μήπως απλά μπερδεύουμε τη μουσικότητα με την έμπνευση για δημιουργία;

 

Θεωρώ πως η μουσικότητα είναι κάτι που καλλιεργείται, και έχει να κάνει με την αισθητική του καθενός. Όσο δηλαδή ακούς μουσική, και ψάχνεις τους "καλούς", τα αισθητικά σου κριτήρια εκπαιδεύονται. Δε νομίζω να διαφωνείτε σε αυτό. Εάν δεν ίσχυε τότε ότι ακούγαμε για πρώτη φορά θα παρέμενε το αξεπέραστο ανεξαρτήτως εάν υπήρχαν και άλλα και πιθανότατα και καλύτερα.

 

Πιστεύω ότι ένας άνθρωπος μπορεί να έχει μουσικότητα και μια έφεση σε αυτό που κάνει, αλλά να μην είναι απαραίτητα και δημιουργικός. Να είναι δηλαδή απλά ένας καλός εκτελεστής, και προσωπικά πχ έχω την εντύπωση πως σε αυτή την κατηγορία θα παίξω κ εγώ (όταν γίνω καλός εκτελεστής δηλαδή και όχι του αποσπάσματος :P )

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Εγω δεν μπορω να καταλαβω πως ενα τετοιο θεμα εχει τοσες πολλες απαντησεις ενω η απαντηση ειναι απλη για οποιον εχει τη στοιχειωδη ΣΩΣΤΗ σχεση με τη μουσικη και λεγοντας ΣΩΣΤΗ εννοω τη στιγμη εκεινη στη ζωη του που καταφερε να ανοιξει το στομα του και να σιγοτραγουδησει ενα διστιχο ΣΩΣΤΑ(ρυθμικα και τονικα).

 

Για μενα λοιπον αυτη ειναι η μουσικοτητα, να μπορει καποιος να ακουει μια νοτα, να ανοιγει το στομα του και να ακουγεται απο το στομα του αυτη η νοτα!!!

 

Να ακουγεται η σταγονα που σταζει απο τη βρυση και να μπορει να χτυπαει το χερι του καθε φορα που πεφτει η σταγονα!!!

 

Αυτο λοιπον δε διδασκεται ουτε σε 175.000 ζωες.

 

Και Nikola ενας δασκαλος μουσικης ΟΦΕΙΛΕΙ να ειναι ρατσιστικος απεναντι σε ενα παιδι το οποιο δεν εχει μουσικοτητα και οι γονεις του θελουν να το καμαρωσουν πρωτο βιολι.

Αν δεν ειναι ρατσιστικος θα ειναι σιγουρα ενας αισχροκερδης αλητης.

 

 

Επισης η "μουσικοτητα" δεν ειναι ενα μετρησιμο μεγεθος του λιγο η του πολυ....Η ΕΙΝΑΙ Η ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ.

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Για μενα λοιπον αυτη ειναι η μουσικοτητα, να μπορει καποιος να ακουει μια νοτα, να ανοιγει το στομα του και να ακουγεται απο το στομα του αυτη η νοτα!!!

 

Να ακουγεται η σταγονα που σταζει απο τη βρυση και να μπορει να χτυπαει το χερι του καθε φορα που πεφτει η σταγονα!!!

 

 

Ίσα Μιγιαγκι...

 

Η βρύση μπορεί να μη στάζει με περιοδικό ρυθμό ή παλμό, και το τραγούδι και το αυτί εκπαιδεύονται.

 

Αντιθέτως ένας καθηγητής πρέπει να ενθαρύνει τους μαθητές του ανεξαρτήτως ικανοτήτων να ψάξουν να καλλιεργγήσουν όσο μπορούν ότι έχουν.

Δε θα πάει να τους πει ότι από μεθαύριο θα σαι ο Gilmour...

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Για μενα λοιπον αυτη ειναι η μουσικοτητα, να μπορει καποιος να ακουει μια νοτα, να ανοιγει το στομα του και να ακουγεται απο το στομα του αυτη η νοτα!!!

 

Να ακουγεται η σταγονα που σταζει απο τη βρυση και να μπορει να χτυπαει το χερι του καθε φορα που πεφτει η σταγονα!!!

 

Τα είπα αυτά, φίλος.

 

Αυτο λοιπον δε διδασκεται ουτε σε 175.000 ζωες.

 

Πιστεύετε εις την μετενσάρκωση;

 

 

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

 

 

Για μενα λοιπον αυτη ειναι η μουσικοτητα, να μπορει καποιος να ακουει μια νοτα, να ανοιγει το στομα του και να ακουγεται απο το στομα του αυτη η νοτα!!!

 

 

 

Συμφωνώ μαζί σου αλλά όχι με το τραγούδι. Το είχαμε συζητήσει και σε άλλο θέμα. Δεν σημαίνει ότι ένας καλός μουσικός πρέπει απαραίτητα να έχει και σωστή φωνή. Απλά μπορεί μέσω της μουσικής να το καλλιεργήσει αυτό. Όσον αφορά το άλλο που λες για το ρυθμό και τη μελωδία ναι... Συμφωνώ και επαυξάνω!

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Υποθέτω πως ως μουσικότητα εννοούμε την ικανότητα έκφρασης και λήψης μηνυμάτων μέσα απο την μουσική?

 

Εγω έχω την σκέψη οτι μπορει το ολο το θεμα να κινηθεί & σε βιολογικο/ιατρικό επίπεδο. Εαν δε γνωρίζουμε την επιστημονική άποψη για το ανθρώπινο σώμα και το πως μπορει να παρουσιαζουμε βιολογικές ατέλειες ως προς το θεμα επικοινωνία με το περιβάλλον (με τρόπους όπως η μουσική έκφραση) τότε μονο σε στατιστικά στοιχεία μπορουμε να καταλήξουμε.

Μια άλλη σκέψη ειναι το αν είναι η 'μουσικότητα' ίδια σε όλα τα γεωγραφικά πλατη της γης? Ένας μουσικός που θα τον χαρακτήριζε η 'μουσικότητα' στην δύση, θα είχε την ίδια αξία 'μουσικότητας' στην ανατολή?

 

Περα απο τις αποριες αυτες,

1. Δεν νομίζω οτι κάποιος μπορει να γνωρίζει οτι το έχει ή δεν το εχει δίχως να το παλέψει. Αρκει να υπάρχει αγάπη :Ρ

2. Ακόμα και εαν εξετάσουμε επιστημονικώς ένα άτομο και του δώσουμε γνωμάτευση οτι δεν το κατέχει το αντικείμενο για βιολογικους λόγους, ποιος θα μας πει οτι αυτο δεν ειναι κατι που μπορει να διορθωθεί.

3. Το οτι καποιος φαλτσάρει στο τραγούδι δε σημαίνει οτι φαλτσάρει και παίζοντας κιθάρα για παράδειγμα. Μπορεί μάλιστα, κάποιος φάλτσος να εχει την καλύτερη αισθητική άποψη στην μουσική & να μπορει να εκτιμήσει ότι ακούει.

4. Εαν δε με απατα η αντιληψη μου, ο Miles Davis είχε αναφερθει σε μια ιδιαιτερα παραγωγική-εργατική περίοδο της ζωής του κατα την οποία είχε φτάσει στο σημείο να αναγνωρίζει συγχορδίες σε ήχους της καθημερινότητας (όπως το τρίξιμο μιας πόρτας), παρεα με τους συνεργατες μουσικούς του. Αυτο μου δείχνει πως δεν το είχε αλλα το απέκτησε, λόγω ...συνήθειας ίσως? Και αυτο δε σημαινει πως για μια ζωή μετά θα μπορει να μεταφράζει τα πάντα σε νότες.

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Υποθέτω πως ως μουσικότητα εννοούμε την ικανότητα έκφρασης και λήψης μηνυμάτων μέσα απο την μουσική?

 

Όχι, δεν εννοούμε αυτό.

 

 

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δεν σημαίνει ότι ένας καλός μουσικός πρέπει απαραίτητα να έχει και σωστή φωνή.

 

Aυτο ακριβως σημαινει. ;)

 

@WoW: Το ειδα το σχολιο σου. Εγκρινεται ;D

 

@Evilneye: Μη συγχεεις τη μουσικοτητα με το ταλεντο. Και για τη βρυση μαλλον καταλαβες τι ηθελα να πω...

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση



×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε.