Προς το περιεχόμενο
THEOD

Η Βασικη ρυθμικη αγωγη των Blues

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Γεια σας

 

Θα ήθελα σήμερα να ασχοληθούμε με ενα θεμα που πραγματικά με τυραννούσε από πολύ  

μικρή ηλικία .Αυτό ειναι η ρυθμική αγωγή που κρύβεται μέσα στα πολυ αργά μπλουζ .

Θυμάμαι τον εαυτό μου να κάθεται απέναντι απο το πικαπ  με μια κιθάρα και να προσπαθει

να καταλάβει που στο καλό πέφτουν οι νότες σε ένα πολύ αργό μπλουζ  .

Μέτα απο ενα σημείο μου είχε γίνει έμμονη ιδέα  αλλά για καλή μου τυχη συναναστράφηκα με διάφορους πολύ καλούς μουσικούς και με βοήθησαν να το ξεκαθαρίσω .

Θα αρχίσουμε με την βάση των πραγμάτων.  

Τα μπλουζ οπως τα γνωρίζουμε ειναι φόρμες 12 μέτρων .Κανονικά μετριούνται ως 24 μετρά αλλά θα μπλεχτεί πολύ το θέμα οπότε ας μείνουμε στα 12 μέτρα.

 

Η μπλουζ μουσική οπως φυσικά και η τζαζ έχουν το ιδίωμα να λειτουργούν κατά κύριο λόγο μέσα στα τριηχα .

 

Καθε μέτρο τεσσάρων τετάρτων όπως πολύ καλά γνωρίζουμε απαρτίζεται απο

4 τέταρτα. Εμεις θα ασχοληθούμε με το κάθε τέταρτο ξεχωριστά.

Το τέταρτο χωρίζεται σε τρεις νότες .Αυτα ειναι τα τριηχα η όπως αποκαλούνται τριπλετ και αυτά είναι τα θεμέλια της μπλουζ .Εκει πέφτουν οι περισσότερες νότες

και σχεδόν όλα τα χτυπήματα.

Ένας πάρα πολύ καλός τρόπος να αρχίσει ενας μουσικός να μπαίνει στο πνεύμα της

της συγκεκριμένης ρυθμικής αγωγής ειναι  ο εξής.

Ακούγοντας ένα τέμπο για παράδειγμα στο 60 συνήθως μετράμε ως

 

one       two      three    four      

       

Για να μπορούμε να καταλάβουμε τι γίνετε μέσα στο κομμάτι μετράμε σε τριπλετς κατα

αυτο τον τροπο στην αρχη για να μην χάνετε η φόρμα.

 

one n  ta       two  n ta       three n  ta          four n ta

 

Στη συνεχεία αφου εξοικειωθεί κάποιος  το ρυθμικό σολφεζ μπορεί να αντικατασταθεί

με σύμφωνα πχ

 

τσα κα τα    τσα  κα τι     τα κα  τι  τσα κα τι

                  η και σε

 

κα τι τι    κα τι τι      κα τι τι     κα τι τι

             όπως επίσης και σε

 

τι τι Κα     τι τι Κα     τι τι Κα     τι τι Κα (αυτο το σχήμα χρησιμοποιείται  πάρα πολυ στην

τζαζ που η τρίτη αξία του τριπλετ ειναι πολύ ισχυρή )

 

Αν δοκιμάσετε και μόνο αυτο το (τριπλετ) ρυθμικό σολφέζ πάνω σε ένα αργό μπλουζ θα παρατηρήσετε οτι οι βασικότερες αξίες πέφτουν πάνω σε αυτο .

 

Ακόμα και τα τριπλετ φυσικά υποδιαιρούνται και εκει βρίσκετε ολη η λεπτομέρεια που πραγματικά  δίνει σε ενα μουσικό  την ακρίβεια στο αποτέλεσμα που θέλει να δώσει.

 

Τα τριηχα διαιρούνται σε εξαηαχα και εχουμε τον εξής συνδυασμό αφου πρωτα θα ασχοληθούμε με ενα μεμονωμένο τριπλετ  .

 

              one     n       ta =  ta ka     ta ka    ta ka

 Η  κάπως αλλιώς διατυπωμένο

 

                       one            n            ta

                    (ta ka)       (ta ka)     (ta ka)  

 

Πάνω σε αυτά τα εξαηχα θα ακούσουμε ορισμένες να παιζει  το hi hat του ντραμερ ,

Ρυθμικά σχήματα του μπάσου , φράσεις απο το σόλο της κιθάρας .Ολα αυτα  μπορούμε πολυ εύκολα να τα διακρίνουμε σε ταχύτητες που ξεκινάνε απο τέμπο

42 ως και περίπου 80. Απο κει και μετά γρηγορεύει πολύ η μουσική και δεν χρησιμοποιούνται  τα εξαηχα.

 

Μια μικρή αν ανακεφαλαίωση σε αυτά που είπαμε

 

        one                    two                three                  four

 

    ( one n  ta)        (two  n ta)       (three n  ta)           (four n ta)

 

 (taka taka taka)  (taka taka taka)  (taka taka taka)   (taka taka taka)

 

Ενα άλλο βασικό ζήτημα που μπορεί και να δώσει την προσωπική  ταυτότητα του ήχου σε ενα μουσικό ειναι το πως τοποθετούνται αυτές οι υποδιαιρέσεις χρονικά μέσα στο τέταρτο.

Αυτες χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες .

 

1, lay back παίξιμο. Ολες οι  υποδιαιρέσεις παίζονται λίγο αργά μέσα στο τέταρτο δίνοντας την εντύπωση οτι τραβάει λίγο πίσω ενω μετρονομικά το τέταρτο βρίσκετε

ακριβώς στη θέση του  

 

2, Straight time παίξιμο .Ολες οι  υποδιαιρέσεις παίζονται ακριβώς στη θέση τους

 

3, Push παίξιμο. Όλες οι υποδιαιρέσεις παίζονται με ένα μικρο σπρώξιμο  χωρίς να φεύγει η ταχύτητα μετρονομικά . Το push στυλ παιξίματος στις ταχύτητες 40 μέχρι 80

βοηθάει πολύ τη ροή του ρυθμού δίνοντας  την  αίσθηση οτι κυλάει καλύτερα.

 

Ενας πολυ καλος συνδυασμός για το rhythm section σε αργές ταχύτητες ειναι

 

straight παίξιμο στα τύμπανα και push παίξιμο στο μπάσο.Τρομερό αποτέλεσμα.    

 

Έκανα μια μικρή ηχογράφηση ως παράδειγμα σε όλα αυτά που είπαμε μέχρι τώρα .

Το τραγούδι είναι ενα εισαγωγικό chorus απο το πολυ γνωστό  it hurts me too .

Τέρμα αριστερά κάνω ρυθμικό σολφέζ σε με τριπλετ και δεξιά με εξαηχα (μπορεί και να ειναι ανάποδα δε θυμάμαι  με σιγουριά)

Το παίξιμο ειναι straight  και στη μέση πάει προς lay back (ήμουν αγουροξυπνημένος

όταν το έγραφα 8) )

 

Θα ήθελα να κλείσω την παρουσίαση λέγοντας ότι στα μπλουζ βλέπουμε ρυθμική αντιμετώπιση  

σε δεκαταεκτα που μπορεί ίσως να  οφείλεται  σε φανκ επιρροές απο τα μέσα του 60 και μετά άλλα αυτο  ειναι μια αλλη μεγάλη συζήτηση...........................  

it_hurts_master.mp3

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Αν σας ενδιαφέρει το συγκεκριμένο θέμα και θέλετε να παρατηρήσετε κάτι η να  συζητήσουμε κάποια απορία μπορούμε να το δούμε αύριο το πρωί γιατί τώρα με κυνηγάνε οι πρόβες ;) ;) ;) ;) 

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Γεια σας

 

Θα ήθελα σήμερα να ασχοληθούμε με ενα θεμα που πραγματικά με τυραννούσε από πολύ  

μικρή ηλικία .Αυτό ειναι η ρυθμική αγωγή που κρύβεται μέσα στα πολυ αργά μπλουζ .

Θυμάμαι τον εαυτό μου να κάθεται απέναντι απο το πικαπ  με μια κιθάρα και να προσπαθει

να καταλάβει που στο καλό πέφτουν οι νότες σε ένα πολύ αργό μπλουζ  .

Μέτα απο ενα σημείο μου είχε γίνει έμμονη ιδέα  αλλά για καλή μου τυχη συναναστράφηκα με διάφορους πολύ καλούς μουσικούς και με βοήθησαν να το ξεκαθαρίσω .

Θα αρχίσουμε με την βάση των πραγμάτων.  

Τα μπλουζ οπως τα γνωρίζουμε ειναι φόρμες 12 μέτρων .Κανονικά μετριούνται ως 24 μετρά αλλά θα μπλεχτεί πολύ το θέμα οπότε ας μείνουμε στα 12 μέτρα.

 

Η μπλουζ μουσική οπως φυσικά και η τζαζ έχουν το ιδίωμα να λειτουργούν κατά κύριο λόγο μέσα στα τριηχα .

 

Καθε μέτρο τεσσάρων τετάρτων όπως πολύ καλά γνωρίζουμε απαρτίζεται απο

4 τέταρτα. Εμεις θα ασχοληθούμε με το κάθε τέταρτο ξεχωριστά.

Το τέταρτο χωρίζεται σε τρεις νότες .Αυτα ειναι τα τριηχα η όπως αποκαλούνται τριπλετ και αυτά είναι τα θεμέλια της μπλουζ .Εκει πέφτουν οι περισσότερες νότες

και σχεδόν όλα τα χτυπήματα.

Ένας πάρα πολύ καλός τρόπος να αρχίσει ενας μουσικός να μπαίνει στο πνεύμα της

της συγκεκριμένης ρυθμικής αγωγής ειναι  ο εξής.

Ακούγοντας ένα τέμπο για παράδειγμα στο 60 συνήθως μετράμε ως

 

one       two      three    four      

       

Για να μπορούμε να καταλάβουμε τι γίνετε μέσα στο κομμάτι μετράμε σε τριπλετς κατα

αυτο τον τροπο στην αρχη για να μην χάνετε η φόρμα.

 

one n  ta       two  n ta       three n  ta          four n ta

 

Στη συνεχεία αφου εξοικειωθεί κάποιος  το ρυθμικό σολφεζ μπορεί να αντικατασταθεί

με σύμφωνα πχ

 

τσα κα τα    τσα  κα τι     τα κα  τι  τσα κα τι

                  η και σε

 

κα τι τι    κα τι τι      κα τι τι     κα τι τι

             όπως επίσης και σε

 

τι τι Κα     τι τι Κα     τι τι Κα     τι τι Κα (αυτο το σχήμα χρησιμοποιείται  πάρα πολυ στην

τζαζ που η τρίτη αξία του τριπλετ ειναι πολύ ισχυρή )

 

Αν δοκιμάσετε και μόνο αυτο το (τριπλετ) ρυθμικό σολφέζ πάνω σε ένα αργό μπλουζ θα παρατηρήσετε οτι οι βασικότερες αξίες πέφτουν πάνω σε αυτο .

 

Ακόμα και τα τριπλετ φυσικά υποδιαιρούνται και εκει βρίσκετε ολη η λεπτομέρεια που πραγματικά  δίνει σε ενα μουσικό  την ακρίβεια στο αποτέλεσμα που θέλει να δώσει.

 

Τα τριηχα διαιρούνται σε εξαηαχα και εχουμε τον εξής συνδυασμό αφου πρωτα θα ασχοληθούμε με ενα μεμονωμένο τριπλετ  .

 

              one     n       ta =  ta ka     ta ka    ta ka

 Η  κάπως αλλιώς διατυπωμένο

 

                       one            n            ta

                    (ta ka)       (ta ka)     (ta ka)  

 

 

 

 

To Πρώτο περιγράφεις είναι τριηχα σε όγδοα...

 

1 trip let 2 trip let 3 trip let 4 trip let

 

To δεύτερο που περιγραφεις είναι τρίηχα σε 16α

 

1 trip let and trip let 2 trip let and trip let 3 trip let and trip let 4 trip let and trip let

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Πιστευω οτι ο Lightning Hopkins και καποιοι αλλοι κλασσικοι, θα διαφωνουσαν καθετα με τα παραδειγματα που δειχνεις...

 

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Πιστευω οτι ο Lightning Hopkins και καποιοι αλλοι κλασσικοι, θα διαφωνουσαν καθετα με τα παραδειγματα που δειχνεις...

 

 

Γιατί;;;  :)

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Καλά τα λέει και τα παίζει ο THEOD. Έτσι ξεκίνησε το boogie. Αργότερα, διάφοροι παίκτες το παρήλλαξαν αλλά η βασική ρυθμική αξία παραμένει το τρίηχο. Το οποίο βέβαια δεν είναι ακριβώς τρίηχο αλλά πλησιάζει περισσότερο στη βασική αξία του swing feel.

 

Γι'αυτό και σε μια παρτιτούρα blues ή jazz συνήθως δε βλέπουμε τρίηχα ως αξίες αλλά όγδοα με την υποσημείωση "swing feel" ή και χωρίς καν υποσημείωση γιατί εννοείται.

 

Μόλις βρω λίγο χρόνο, θα γράψω boogie παραλλαγές όπως τις εισήγαγαν διάφοροι μεγάλοι.

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Γιατί;;;  :)

 

Γιατι το Blues ειναι πολλα περισσοτερα απο απλα ενα shuffle, η εναν east coast style ρυθμο...

Ειδικα οταν μιλαμε για basic και boogie που περιλαμβανει πουσικους οπως ο Hopkins, Son House, Blind Willie McTell, Blind Lemon Jefferson, Black Ace, Sleepy John Estes κλπ, ειναι ελαχιστα τα παραδειγματα που εφαμοζονται τα ανωτερω αναφερομενα.

Απλα η πλειοψηφεια μεταφραζει τα παντα σε 6/8 λογω της επικρατησης (στην Ελλαδα μονο...) του Texas style και texas shuffle, λογω Vaughan, γιατι και ο Collins texas blues επαιζε, αλλα οταν τους το πεις σε καμια παρεα εδω, σε κοιτανε και γελανε, αλλο θεμα αυτο ομως...

Η κυριως διαφορα ειναι οτι π.χ. σε 4/4 οι μαυροι τονιζαν κατα τραγικη πλειοψηφεια το 2 και το 4 σε αντιθεση με τους λοιπους μουσικους.

Γι'αυτο και ο Davis ονομαζε τους λευκους και τους jazzιστες one-three people.

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

συγχαρητιρια THEOD η προσπαθεια σου ειναι παρα πολυ καλη κ σιγουρα μπορει να βαλει εναν αρχαριο μεσα στο κλιμα!

δυστηχος ομως ειναι τετοια η μουσικη αυτη που πολυ δυσκολα η θεωρια γινετα πραξη κ το αντιθετο.

καθε καλλιτεχνης ειναι απο μονος του ενα ρυθμικο σχολειο.

εχω παντως να προτεινο κ ενα βιβλιο με το οποιο μπορει καποιος να κανει πολυ καλη δουλεια

 

http://www.amazon.com/Shuffle-Guitar-Educational-Dave-Rubin/dp/0793542065

 

συγνωμη αλλα κατι βασικο που ξεχασες να αναφερεις ειναι οτι για βελτιωθει καποιος στα ρυθμικα των Blues πολυ απλα ας βαλει κανονικα κοματια(οχι backing tracks) κ εας παιξει απο πανω

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Πολυ καλη η προσπαθεια και μπραβο σου, αλλα θελω να κανω μια βασικη επισημανση:

 

Το μπλουζ ανηκει σε αυτο που ευρυτερα ονομαζουμε ως "περιθωριακα μουσικα κινηματα του 21ου αιωνα", μαζι με το ρεμπετικο, το φαντο, το φλαμενκο, το τανγκο και αλλα. Αυτες οι μουσικες μαζι με τις παραδοσιακες ολου του κοσμου εχουν σαν εγγενες χαρακτηριστικο οτι η καθεμια ακουγεται οπως ακουγεται εξάιτιας της ιδιαιτερης φραστικης και των μικρολεπτομερειων αυτης της καθεμιας, και η οποια εξ'ορισμου δεν μπορει ποτε να αναλυθει επακριβως με τεχνικους ορους.

 

Οπως λεει (στο περιπου) και ο Τζων Τσιλτον στο εξαιρετικο βιβλιο του "Η Ιστορια Της Τζαζ":

 

"Δεν μπορουμε να εξηγησουμε επακριβως με λεξεις την εννοια του σουινγκ. Παρτε σαν παραδειγμα αυτο: Ενας λοχος στρατιωτων μπορει να παρελαυνει μια μερα, και, παρατηρωντας τον, να αποκομιζουμε την σαφη αισθηση οτι εχει σουινγκ.  Το επομενο απογευμα, ΑΚΡΙΒΩΣ ο ιδιος λοχος μπορει να παρελαυνει ξανα, και να μην εχει σουινγκ. Αν το αναλυσουμε, μπορει να δουμε οι κινησεις ειναι τεχνικα αρτιες, ο βηματισμος αψογα συντονισμενος, και ομως σαν ΣΥΝΟΛΟ να μην εχει καθολου σουινγκ."

 

Ολες οι παραπανω μουσικες που ανεφερα (και οχι μονο), μαζι και το μπλουζ, οφειλουν την μαγεια τους εκτος απο την στειρα-αποτυπωμενη-στο-χαρτι συνθεση, και στην ιδιαιτεροτητα του "σουινγκ" της εκαστοτε εκτελεσης.

 

Βασικα ειμαι λιγο(πολυ) αντιθετος της συλληψης οτι "η μουσικη χωραει στο χαρτι".

 

Η μουσικη δεν χωραει στο χαρτι.

 

        Τωρα πιο προσωπικα γενικα φιλε THEOD εισαι αξιεπαινος για τον κοπο σου. Αλλα ξερεις

σε καποια στιγμη σκεφτηκα "προς τι ολο αυτο;"

 

  Συνεχως βλεπω και με αυξανομενη συχνοτητα τον τελευταιο ειδικα καιρο τετοιες προσπαθειες επιστημονικης-θετικης αναλυσης (κι εγω Μαθηματικα σπουδαζω :P) της μουσικης.

 

Και ολες, μα ΟΛΕΣ ομως μεχρι τωρα, τις εχω δει να πεφτουν στο κενο.

 

Ολοι αυτοι, οι μαθητες ωδειου η μη, που προσεγγιζουν την μουσικη αναλυωντας τα τεχνικα της, με βγαζουν μεχρρι στιγμης σωστο.

 

 

  Ο bluezlick το ειπε ακριβως:

 

                                              "Δυσκολα η θεωρια γινεται πραξη και το αντιθετο".

 

 

Η μουσικη, οπως κι η τεχνη, ειναι πανω απ' ολα βιωμα.

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Χαμένο δεν πάει για κανένα λόγο. Το προς τι όλο αυτό το βρίσκω λάθος σαν αντίληψη. Εννοείται πως βοηθάει να το νιώσεις ακούγοντας όσο πιο πολλά γίνεται, αλλά θεωρώ πως σε μια χώρα που έχει μηδενική μουσική παιδεία. όπως η Ελλάδα καλή ώρα, μόνο βοηθητικό είναι :)

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση



×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε.