Προς το περιεχόμενο
blue monk

Περι συγχορδιών και αρμονίας

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Tx!!!

 

Μια που το θέμα έγινε sticky, μπορείτε, με τη σύμφωνη γνώμη του πρωτοερωτήσαντος φυσικά, να διατυπώνετε ό,τι ερωτήσεις έχετε περί του θέματος, και τις συζητούμε εδώ. Από τη στιγμή μάλιστα που βλέπω ότι υπάρχει ενδιαφέρον, και βέβαια να ξέρω και να απαντήσω!

 

Και πάλι ευχαριστώ!

 

Σάμι

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

με τη σύμφωνη γνώμη του πρωτοερωτήσαντος φυσικά,

δεν μου ανηκει το θεμα Sami……

 

ωστοσο με κατατρεχουν κατι αλλα,

 

αν δεν βαλω στην πρωτη βαθμιδα (στο μπασο) ενος τυπου την τονικη, (την βαλω παρακατω) και βαλω στην πρωτη βαθμιδα μια μεσαια νοτα του τυπου… στην δευτερη βαθμιδα ομως βαλω την πεμπτη, δηλαδη αν ηταν C η συγχορδια βαλω G και αμεσως απο κατω στην τριτη βαθμιδα βαλω C, και παρακατω τις υπολοιπες βαθμιδες ανακατεμενες οπως βολευει… ποσο σωστος ειμαι θεωρητικα ? … λεω θεωρητικα γιατι στην πραξη ειναι κατι αμφιβολο.......

 

φανταζομαι οτι αν παραγινει και η τονικη ανεβει πολυ ψιλα στον τονο, θα προκειται για καποια αλλη συγχορδια αλλου τυπου τελικα…

κατι αλλο, ποσο σημαντικη ειναι η πεμπτη… θα μπορουσε να παιχτει στο μπασο η πεμπτη, και η τονικη να παει τερμα πριμα και να παιζω ακομα την ιδια συγχορδια? 

ρωταω γενικα για να δω ποσο  ελευθερος ειμαι στην κατασκευη………

 

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Εδώ πραγματικά δεν κατάλαβα. Μήπως μπορείς να γράψεις ένα κανονικό chord progression για να καταλάβω; Πρώτα το κανονικό και μετά την αλλαγή για να καταλάβω...

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

για παραδειγμα

 

η 7th add 13th πιστευω οτι λεγεται

 

με βαθμιδες 1 , 3 , 5 , b7 , 13

 

την παιζω b7 , 5 , 1 , 3 , 13 γιατι βολευει…

 

οπως λεω και παραπανω, αυτο ακουγεται… αλλα ποσο ‘’σωστο’’ ειναι , και γενικα μεχρι που μπορεις να ανακατευεις τις βαθμιδες, οταν δεν γινεται αλλιως?

 

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Εξαρτάται. Παίζεις με κάποιο όργανο που σου κρατά τα μπάσα ή είσαι εσύ αυτός που κρατά τα μπάσα;

 

Αν ναι, έχεις μεγάλη ελευθερία τοπικά, αρκεί να είναι συνολικά το αποτέλεσμα εντάξει και περιφερειακά, δηλαδή πώς πάς μέχρι τη συγχορδία και πως φεύγεις από αυτήν, δηλαδή το voice leading. Aν παίζεις πιάνο, κιθάρα ή μαρίμπα, είσαι κάπως πιο ελεύθερος στο πως θα πάς από τη μία συγχορδία στην άλλη, το voice leading είναι αρκετά χαλαρό. Αν όμως γράφεις για horn section ή για string section, τότε το voice leading είναι εξίσου σημαντικό με την ίδια συγχορδία, αν όχι πιο σημαντικό. Οπότε το ηχόχρωμα παίζει τεράστιο ρόλο εδώ.

 

Αν όχι, τότε έχεις μεγάλη ευθύνη, διότη πλέον η στήριξη της συγχορδίας είναι σε εσένα. Και μπορεί να συμβεί οποιαδήποτε αναποδιά, όπως π.χ. η συγχορδία σου να μην ακούγεται πολύ καλά μόνη της, αλλά μιά χαρά μέσα στη μουσική στο συγκεκριμένο σημείο, ή το ανάποδο, να ακούγεται τέλεια μόνη της αλλά να μη δένει με τα γύρω της με τίποτε, ή το χείριστο όλων, άσχημη μόνη της και με παρέα, ή το καλύτερο όλων, όμορφη και δένει και ωραία με το περιβάλλον. Και τώρα ερχόμαστε στο ερώτημα: τι θα πει ωραία;

 

Έχεις πάντα να παλέψεις παρωχημένες απόψεις σχετικά με το τι είναι ωραίο. Στην τελική, και εφόσον έχεις ακούσει πολλή μουσική και ξέρεις τα είδη της παγκόσμιας μουσικής, οπότε έχεις εμπιστοσύνη στο αρμονικό σου αισθητήριο, το ακολουθείς, και τέλος. Αν δεν εμπιστεύεσαι το αρμονικό σου αισθητήριο, τότε μελέτα για να μάθεις να το εμπιστεύεσαι. Μπορεί κάλιστα το δικό σου αισθητήριο να βρει πράγματα που δεν θα αρέσουν σε κανένα από αυτούς που θεωρείς εσύ καλούς, αλλά εσύ να γράψεις ιστορία ενώ αυτοί όχι. Έχει γίνει πολλές φορές αυτό...

 

Πάντα θα έχεις στο μυαλό σου αυτές τις δύο βασικές δυνάμεις: Στατικά, μόνη της ακούγεται καλά; Και δυναμικά, δένει ωραία με το σύνολο; Για σένα και τις δύο φορές. Ωραία δεν σημαίνει απαραίτητα ομαλά, ούτε με βάση τους κανόνες της αρμονίας του Ωδείου. Ωραία σημαίνει να το ακούς και να τη βρίσκεις. Και όσο πιο πολλά γνωρίζεις, τόσο περισσότερες εναλλακτικές ξέρεις, οπότε τόσο περισσότερο ξέρεις γιατί βάζεις ότι βάζεις όπου τα βάζεις.

 

Πειραματίσου ελεύθερα με αναδιατάξεις, απλώς φρόντισε να σου αρέσει το αποτέλεσμα από μόνο του, και το πώς δένουν με τα υπόλοιπα εν μέσω των οποίων τις τοποθετείς. Και διάβαζε ανηλεώς βιβλία για να παίρνεις πληροφορίες. Γνώση, δοκιμές και καθημερινή τριβή χρειάζεται.

 

Όσον αφορά το τελευταίο  σου ερώτημα, όλα έχουν να κάνουν με τη σχέση των θεμελίων μίας συγχορδίας και του μπάσου. Πολλές φορές μία συγχορδία δεν έχει σαν θεμέλιο τη μπάσα της νότα, π.χ. η συγχορδία 6/3 ή 6/4 ή οι 2 της κλασσικής αρμονίας είναι τέτοιες, οπότε έχουν μία εσωτερική έννοια αστάθειας. Από την αντίθετη μεριά, αν πάρεις μία αναστροφή μίας συγχορδίας , η οποία λόγω των υπολοίπων νοτών, τονικοποιείται, έχεις στην πραγματικότητα άλλο τύπο συγχορδίας. π.χ. η CEGA = C6 και ACEG = A-7 έχουν τις ίδιες νότες (άρα είναι το ίδιο σύνολο), αλλά ακούγονται αλλιώς.

 

Πολλά τέτοια παραδείγματα, και όλα τους θεμιτά, καλά και χρήσιμα στη μουσική.

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Αγαπητοί φίλοι και φίλες του Noiz.gr,

 

θα ήθελα τη βοήθεια σας σε κάτι θεωρητικό,που πρέπει να μελετήσω στο σαξόφωνο.Ο καθηγητής μου,μου ζήτησε να φτιάξω όλα τα major7th chords με #4 και όλα τα 7chords με #5.Έχοντας μελετήσει δηλαδή στο σαξ,όλα τα Ι και V βαθμίδες του κύκλου,τώρα πρέπει να κάνω και το Cmaj7#4 & C7#5,σε όλα τα τονικά κέντρα.

 

Έχω μπερδευτεί όμως,στο ποιές νότες θα συμμετέχουν στο ακόρντο π.χ. Cmaj7#4 .

 

Cmaj7#4=C,E,F#,B ? Και ούτω καθεξής;

 

Eυχαριστώ

Βασίλης

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ναι, Cmaj7#4 συνήθως ερμηνεύεται ως c e f# b αν και αυστηρά μιλώντας αυτό είναι maj7b5.

Το άλλο ενδεχόμενο είναι να πρέπει να συμπεριλάβεις όλες τισ βαθμίδες μέχρι το #11, δηλαδή

c e g b d f#, πράγμα το οποίο είναι θεωρητικά ορθότερο, αλλά προσωπικά αμφιβάλω οτι σου ζητάει αυτό.

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ναι, Cmaj7#4 συνήθως ερμηνεύεται ως c e f# b αν και αυστηρά μιλώντας αυτό είναι maj7b5.

Το άλλο ενδεχόμενο είναι να πρέπει να συμπεριλάβεις όλες τισ βαθμίδες μέχρι το #11, δηλαδή

c e g b d f#, πράγμα το οποίο είναι θεωρητικά ορθότερο, αλλά προσωπικά αμφιβάλω οτι σου ζητάει αυτό.

 

Pipityri νομίζω πώς θα μου έλεγε να βάλω την 9η και 11η...οπότε μένω στο μοντέλο C-E-F#-B και συνεχίζω έτσι!

 

(Αν και σκέφτομαι το ακόρντο b5 για να πέφτω πάνω στη νότα της συγχορδίας,μιας και είμαι φρέσκος στο αντικείμενο  ;) ;) )

 

Ευχαριστώ!

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ναι, Cmaj7#4 συνήθως ερμηνεύεται ως c e f# b αν και αυστηρά μιλώντας αυτό είναι maj7b5.

Γι' αυτό, εγώ θα πρότεινα να βάλεις C - E - F# - G - B.

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση



×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε.