Προς το περιεχόμενο
johnwow13

Συνδεση Sub woofers για μέγιστη απόδοση

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Καλησπέρα στην παρέα!

Μπαίνω κατευθείαν στο θέμα:

Έχω ένα ηχοσύστημα PA το οποίο αποτελείτε απο 2 δορυφόρους JBL PRX815 και 2 Sub JBL PRX815XLF, όλα αυτοενισχυόμενα.

Κονσόλα έχω την soundcraft UI24R

Είμαι προβληματισμένος όσο αφορά τρόπο που πρέπει να συνδέσω τα subs για να έχω την μέγιστη απόδοση τόσο των sub όσο και των δορυφόρων. 

1ος : Main out κονσόλας --> Sub input , Hi pass sub output --> δορυφόρος.

2ος Main out κονσόλας --> δορυφόρος input  και Aux output κονσόλας --> Sub input.

 

Πίστευα ότι ο 1ος τρόπος φαίνεται  καλύτερος και πιο απλός, αφού οι χαμηλές συχνότητες θα παίζουν μόνο από το sub και έτσι θα οι δορυφόροι θα παίζουν πιο ξεκούραστα και καθαρά. Δυστυχώς όμως με αυτόν τον τρόπo τα sub παίζουν κάπως χαμηλά σε σχέση με τους δορυφόρους παρότι το ποτενσιομετρο και στα sub και στους δορυφόρους είναι φουλ.

 

Με τον 2ο τρόπο, στέλνωντας από το aux μόνο τα όργανα που έχουν μπάσες συχνότητες, μπορώ να κάνω τα sub να παίζουν πιο δυνατά όμως είμαι λιγο προβληματισμένος με το τι συχνότητες ακριβώς πρέπει να στείλω στους δορυφόρους. Πχ στο μπάσο και την μπότα αφού θα βγαίνουν από τα sub οι χαμηλές, πρέπει να βάλω low cut στους δορυφόρους, ή είναι καλό να τους αφήσω να παίξουν όλο το φάσμα των συχνοτήτων που παίζουνε? 

Έχουμε μια ροκ μπάντα και ένα από τα καλά της Ui24r είναι ότι μπορείς να βάλεις ένα στικάκι και να κάνεις απλή ηχογράφηση με ένα απλό πάτημα. Συνηθως ηχογραφούμε όλα μας τα live. Ένα προβλημα που δημιουργεί ο 2ος τρόπος συνδεσμολογιας, είναι ότι αν βάλεις τα sub να παίζουνε τα μπάσα και βάλεις low cut στους δορυφόρους, στην ηχογράφηση χάνεις τα μπάσα. Ξέρω, δεν μπορείς να τα έχεις όλα σε αυτήν την ζωή, αλλά τελικά για εσάς ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος συνδεσμολογίας?

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

O 1ος είναι αυτός που βγάζει τονικά ισορροπημένο όλο το φάσμα. Δίνει στους δορυφόρους το φάσμα που δεν καλύπτει το sub με ένα υψηπερατό φίλτρο και έτσι δεν υπάρχει υπερτονισμός ή ανωμαλία απο παράλληλη κάλυψη στο ίδιο μερος του φάσματος.

Τα πράγματα γίνονται χειρότερα με τα 2 sub αν τοποθετηθούν σε απόσταση μεταξύ τους (πχ μαζι με τους δορυφόρους δεξια κι αριστερά) δίοτι προκύπτει comb filtering λόγω της διαφοράς φάσης.

 

Ο 2ος τρόπος είναι πιο... "δημιουργικός" αφου θα πάιξεις εσυ τον ρόλο του φίλτρου χωρίς να γνωρίζεις τα όρια αποκοπής των ηχείων κι ο θεός βοηθός, ως προς το ισορροπημένο φάσμα. Βέβαια κάποιοι ηχολήπτες το προτιμούν αυτό για τους λόγους που ανέφερες κι εσύ και για να κανουν τη γη να τρέμει.

 

Κατα την άποψη μου λοιπόν, εξαρταται ποιο είναι το ζητούμενο. Τονική ισορροπία ή ένταση και εντυπωσιασμός;

Σε μικρά venues εγω θα προτιμούσα τον 1ο.

  • Like 2

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Και εγώ συμφωνώ για το ισορροπημένο φάσμα με τον 1ο τρόπο, ωστόσο δυστυχώς δεν βλέπω τα sub με αυτόν τον τρόπο να έχουν την ανάλογη ένταση που έχουν οι δορυφόροι. Και το θέμα είναι ότι μου λείπει η μπασίλα. Μήπως φταίει ότι είναι με 15ρι woofer?  Βλέπω ότι τα συγκεκριμένα έχουν max SPL output 131 db ενώ αυτά με τα 18 έχουν 134 db. Επίσης οι δορυφόροι έχουν 134 db max SPL. Μηπως τελικα δεν κανει καλό σεταρισμα το 15ρι sub με τον 15ρι δορυφόρο? Δυστυχως το 15ρι sub ηταν μονοδρομος για μενα , γιατι ειναι 25 κιλα και μπορώ να το κουβαλάω μόνος μου ,ενώ το 18 ειναι 37 κιλά..Πάντως έχουν ακριβώς την ίδια τιμή: 

https://www.thomann.de/gr/jbl_prx815xlfw.htm

https://www.thomann.de/gr/jbl_prx818xlfw.htm

Με την μπάντα παίζουμε κλασικό ροκ και 80's κυρίως, το 18ρι άραγε θα ήταν καλύτερη επιλογή, ή γίνεται δουλειά και με το 15ρι? Ξέρω ότι δεν κάνει για συναυλίες, αλλά πόσα άτομα στο περίπου μπορεί να καλύψει ένα τέτοιο σύστημα σε εξωτερικό χώρο?

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες
2 ώρες πριν, johnwow13 είπε

Βλέπω ότι τα συγκεκριμένα έχουν max SPL output 131 db ενώ αυτά με τα 18 έχουν 134 db. Επίσης οι δορυφόροι έχουν 134 db max SPL. Μηπως τελικα δεν κανει καλό σεταρισμα το 15ρι sub με τον 15ρι δορυφόρο? 

 

Ποιός ο λόγος να πάρει κανείς 15" sub όταν έχει ήδη 15" δορυφόρο;

Προφανώς οι δορυφόροι σου είναι matched με τα 18" sub στα ίδια SPL.

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ο μονος λογος που πηρα τα 15ρια sub αντι τα 18, ειναι οτι τα 18 ειναι 37 κιλα και πρεπει να τα ξεφορτωνω μονος μου. Νομιζα οτι τα 15 sub θα κανανε εξισου δουλεια και θα ξεκουραζανε του δορυφόρους.

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Πιστεύω πως ισως έκανες τη δουλειά σου με 1 18" sub αλλά μπορεί να λέω και βλακείες μιας και εσυ ξέρεις τι θέλεις και που θα τα χρησιμοποιείς. Νομίζω όμως πως με αυτα που έχεις, με λίγη προσπάθεια σίγουρα μπορείς να βγάλεις ένα αξιοπρεπέστατο αποτέλεσμα.

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

να προσθέσω ότι εδώ το Maximum SPL Output αναφέρεται σε peak στάθμη... δηλαδή πόσα db σε στιγμιαίες κορυφές σήματος μπορεί να αντέξει το ηχείο... οπότε τα db ως μέση τιμή σε συνεχές πρόγραμμα θα είναι πολύ πιο χαμηλά (και "μεταβάλονται" και ανάλογα το συχνοτικό περιεχόμενο)... στην περίπτωσή μας αν συνυπολογίσουμε ότι το peak SPL στη μια περίπτωση υπολογίζεται σε φουλ εύρος συχνοτήτων 42.9 Hz - 19.5 kHz και στην άλλη μεταξύ 36 Hz - 98 Hz,  μόνο ως ΄'ένδειξη" (δυστυχώς μάλλον και "παραπλανητική" συγκριτικά) μπορούμε να το θεωρήσουμε...

 

για την συνδεσμολογία όπως λέει κι ο Γιάννης ο θεωρητικά "σωστός" (μη μπακάλικος) τρόπος είναι ο 1.... επί της ζητούμενης έντασης χαμηλά, το sub σου στα ±3 dB που πρακτικά μας ενδιαφέρουν, κατεβαίνει στα 40 Hz (-10 στα 36 Hz )... ο δορυφόρος σου στα 58.1 Hz (-10 στα 42.9 Hz)... αν λοιπόν τα βάλεις να παίξουν χωρίς να ενεργοποιήσεις το high pass φίλτρο (με τον όποιο τρόπο), είναι λογικό στην περιοχή που "επικαλύπτονται" συχνοτικά (μεταξύ 43 και 98 hz) να πάρεις κάποια db παραπάνω δημιουργώντας την "ψευδαίσθηση" του περισσότερου μπάσου... του "λάθος" όμως μπάσου όπως προείπατε και οι δύο...😉

 

προσωπικά σου προτείνω, με το φίλτρο on, για να ρυθμίσεις τις εντάσεις μεταξύ τους αν όντως σου φαίνονται "χαμηλά" *, σε ένα χώρο αρκετά μεγάλο (ή έξω) για να αποφευχθούν στάσιμα, άσε "τέρμα" το sub και χρησιμοποιώντας αρχικά ένα ροζ θόρυβο ως αναφορά, ξεκίνα να ανεβάζεις σταθερά την ένταση στο δορυφόρο, μέχρι σε έναν αναλυτή φάσματος να δεις ότι "ισορροπεί" (κατά το δυνατόν) σε "ευθεία" η περιοχή των χαμηλών με τις μεσοχαμηλές (μπορείς να το κάνεις και με ένα καλόηχο comercial κομάτι που κατεβαίνει χαμηλά, αλλά χρειάζεται επιπλέον εμπειρία για να πετύχεις ουδέτερη ρύθμιση)...

 

εκεί που θα "καταλήξεις" είναι αυτό που μπορεί να σου προσφέρει εν δυνάμει το σύστημά σου... από κει και πέρα οι "πραγματικές" εντάσεις θα καθοριστούν "απόλυτα" από τις προενισχυτικές σου ρυθμίσεις στην κονσόλα... αν και αυτές είναι "σωστές" ως προς τα "κέρδη σήματος" για το κάθε όργανο αρχικά και της post επεξεργασίας - μίξης τους κατόπι, το headroom των μόνιτορ εξόδων της θα σου βάλει το όριο στο απαραμόρφωτο επίπεδο του τελικού SPL output... αν δεν σε "ικανοποιεί" και τότε, αναζητείς άλλες λύσεις...

 

 

 

* Γιάννη (κι εσύ να υποθέσω από το johnwow13), δεν έχω καταλάβει ακριβώς τι εννοείς όταν λες ότι ακούς "τα sub να παίζουν κάπως χαμηλά σε σχέση με τους δορυφόρους" με ροκ μουσική στην εν λόγω περιοχή 40 με 80 Hz (που μετά έτσι κι αλλιώς κόβει το 24άρι φίλτρο του dsp)...

λογικά η "αίσθηση" του ελεγχόμενου πάντα "μπάσου" παίζοντας η μπάντα σου, θα κινείται κυρίως γύρω στα 80-120 που παραμένουν στους δορυφόρους... το sub έναν "όγκο" και μια αίσθηση "σώματος" πρέπει να προσθέτει όχι να "ακούγεται" διακριτά... εκτός αν εννοείς ότι παίζοντας οι δορυφόροι μόνοι τους "ακούγονται" στη περιοχή συγκριτικά δυνατότερα από το να προσθέσεις τα sub μέσω high pass (που κι αυτό περίεργο μου φαίνεται)...

 

ΥΓ. σε νορμάλ κλειστούς χώρους πιστεύω κι εγώ ότι μια χαρά θα έκανες την δουλειά σου και με ένα από τα μεγαλύτερα μοντέλα της JBL

 

κλείνω με τον επίλογο του σοφού γέροντα συμφωνώντας μέχρι κεραίας

Στις 3/9/2019 στις 9:53 ΜΜ, yameth είπε

αλλά μπορεί να λέω και βλακείες μιας και εσυ ξέρεις τι θέλεις και που θα τα χρησιμοποιείς. Νομίζω όμως πως με αυτα που έχεις, με λίγη προσπάθεια σίγουρα μπορείς να βγάλεις ένα αξιοπρεπέστατο αποτέλεσμα.

 

 

 

  • Like 3

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

 

Τελικά μετά από διάφορους πειραματισμούς και με τους 2 τρόπους ,πλέον χρησιμοποιώ τον 1ο που όπως είπατε είναι ο πιο "σωστός". Με αυτόν τον τρόπο στην αρχή που τον δοκίμαζα, δεν άκουγα δυνατά τα subs γιατί δεν έβαζα φουλ τα ποτενσιομετρα (master output) της ui24r αλλα τα έβαζα στις 14:00 (που θεωρείτε ότι είναι το unity,νομίζω δηλαδή). Τώρα τα βάζω φουλ και τα sub ακούγονται τζι τζι. Βέβαια ενώ τα sub τα έχω φουλ απο το ποτενσιομετρό τους , ενώ τους δορυφόρους ,επειδή έχουνε μεγαλύτερο ΜΑΧ SPL απο τα sub, τους έχω ελαφρώς πιο χαμηλά.

Σας ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις!

  • Like 2

Κοινοποιήστε αυτήν την ανάρτηση


Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση



×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε.