Προς το περιεχόμενο

Thermal Top Ακουστικές Κιθάρες


Επισκέπτης

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Θα ήθελα να μου εξηγήσει κάποιος οργανοποιός... ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποια είναι τα μειονεκτήματα μιας ακουστικής κιθάρας με Thermal Top (καπάκι).

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Guru

Δεν θα σου αναλύσω τα πλεονεκτήματα μιας ακουστικής κιθάρας με thermal top (ή thermo-treated ή torrefied ή roasted ή baked) έναντι κιθαρών χωρίς επεξεργασμένο -θερμικά- καπάκι γιατί πολύ απλά δεν συγκρίνονται.

Αρχικά να πούμε ότι το trend με τα roasted tonewoods είναι σχετικά πρόσφατο, όμως η διαδικασία υπάρχει στην επεξεργασία ξυλείας για εξωτερική χρήση, εδώ και αιώνες, με πρωτοπόρο τη Σκανδιναβία. Στην ουσία πρόκειται για "ψήσιμο" του ξύλου σε ελεγχόμενο περιβάλλον μέχρι αυτό να αποβάλλει τα πτητικά του στοιχεία (έλαια, ρητίνες, σάκχαρα) μια διαδικασία που ούτως ή άλλως συμβαίνει στο ξύλο, σε βάθος χρόνου. Υπάρχουν συγκεκριμένες εταιρείες που ακολουθούν συγκεκριμένες διαδικασίες, με πιστοποίηση, γι' αυτό και έχουν διαφορετικές ονομασίες (torrefaction, thermo-treatment και άλλη μία που μου διαφεύγει). Θεωρητικά το ξύλο αποκτά χαρακτηριστικά παλαίωσης δεκαετιών ( γίνεται πιο ελαφρύ, πιο άκαμπτο αλλά και πιο εύθραυστο ).
Το αποτέλεσμα είναι, κατασκευάζοντας ένα όργανο με θερμικά επεξαργασμένη ξυλεία, έστω και μόνο το καπάκι, να έχουμε καλύτερο ηχητικό αποτέλεσμα σε σχέση με μη επεξεργασμένη, ενώ καταργείται και ο λεγόμενος χρόνος "ανοίγματος" του καπακιού, τα πρώτα 1-2 χρόνια δηλ. ενός οργάνου με καπάκι ερυθρελάτης.


Επίσης, το θερμικά επεξαργασμένο ξύλο είναι πολύ πιο ανθεκτικό σε ατμοσφαιρικές αλλαγές. Δεν συρρικνούται ούτε διαστέλεται στο βαθμό της απλής ξυλείας ξηραντηρίου.


Αν η διαδικασία είναι πιστοποιημένη και παρακολουθούμενη, θεωρητικά δεν υπάρχει μειονέκτημα. Πρακτικα όμως έχουν αναφερθεί αστοχίες στην κόλληση (ένα θερμικά επεξεργασμένο ξύλο έχει χάσει μεγάλο μέρος υγρασίας με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται οι περισσότερες "υδροφιλικές" κόλλες ξυλουργικής να έχουν συγκολλητική ή συνεκτική ιδιότητα. Ενώσεις καπακιών, καβαλάρης, καμάρια είναι τα σημεία που μπορεί να αποκολλώνται. Οι περισσότερες εταιρείες που χρησιμοποιούν ψημένη ξυλεία, θεωρητικά έχουν λύσει το θέμα, ο καθένας με κάποιο τρόπο. 



Άλλο μειονέκτημα είναι ότι όταν έχεις εξ΄αρχής ένα "παλαιωμένο" καπάκι και ήχο, τι περιμένεις ότι θα γίνει σε 20-30-40 χρόνια στο όργανο; Δεν ξέρουμε ακόμη, θα δείξει.

Όμως το βασικό θέμα προς συζήτηση όσον αφορά το ψημένο ξύλο, είναι η ποιότητα του κομματιού, αυτού καθεαυτού. Δηλ. δεν μπορούμε να περιμένουμε από ένα μέτριο κομμάτι ερυθρελάτης να πάρουμε εντυπωσιακά αποτελέσματα. Η θερμική επεξεργασία είναι εκεί για να βελτιώσει μια ήδη στέρεη βάση και να επιταχύνει καταστάσεις. Είναι εξόχως προτιμότερο ένα καπάκι ερυθρελάτης να μην έχει grain runout παρά να είναι roasted. (Grain Runout είναι όταν οι παράλληλες προς τη επιφάνεια,  ίνες του ξύλου δεν είναι ...παράλληλες. Μπορεί ένα καπάκι να είναι άψογα quarter-sawn, να είναι ισόβενο/staight grain, να είναι πυκνόβενο, να έχει όλα τα χαρακτηριστικά δηλ. ένός καλού καπακιού, αλλά να είναι short grained, κάτι που του μειώνει την -παράλληλη προς τις χορδές- ακαμψία και άρα τη δομική ακεραιότητα με συνέπειες και ηχητικά). Το grain runout, παρεπιμπτόντως δεν εντοπίζεται με το μάτι, παρά μόνο κατά την επεξεργασία του κομματιού και μάλιστα με την επεξεργασία στο χέρι και όχι με την μηχανική.

Εν τέλει, έχει ενδιαφέρον όλο αυτό και είναι σπουδαίο να υπάρχει εξέλιξη από τεχνολογικής άποψης, στην οργανοκατασκευή που είναι κατ'εξοχήν δύσκαμπτος τομέας. Ακόμη και η χρήση της τεχνολογίας αποσκοπεί στην αναπαραγωγή με πιστότητα προδιαγραφών και ήχου του περασμένου αιώνα.

Ελπίζω να έδωσα λίγο φως χωρίς να μπερδέψω περισσότερο τα πράγματα.

Επεξεργασμένο από Πνοή και Νύξη
  • Like 8
  • Ευχαριστώ 1

Hλιθιούθιερ

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Μου άνοιξες την όρεξη να φάω ένα roasted τοστάκι.

 

7 minutes ago, Πνοή και Νύξη said:

Δεν θα σου αναλύσω τα πλεονεκτήματα μιας ακουστικής κιθάρας με thermal top

 

Ευτυχώς που δεν ανέλυσες.... 😀

  • Χαχα 2

Γιώργος

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Guru
11 λεπτά πριν, gkourmoul1 είπε

Ευτυχώς που δεν ανέλυσες.... 😀

Θα μπορούσα να πω πώς πρέπει να (μην)κόβεται η ξυλεία, πράγμα πιο σημαντικό όσον αφορά την οργανοποιία σε σχέση με την "τεχνητή" κατά την άποψή μου, δημιουργία αναγκών-όπως το "ψήσιμο". Είναι απείρως πιο σημαντικό, ένας συνειδητοποιημένος (και πολύ ακριβός) οργανοποιός να έχει τα δέντρα του, από τα οποία θα αντλεί και θα σχίζει μόνος του την ξυλεία του, ώστε να δημιουργεί ο ίδιος τις προϋποθέσεις για premium κομμάτια-χωρίς grain runout (και με αρκετή φύρα όμως). Αυτός και μόνο αυτός μπορεί να το ελέγξει αυτό. Δυστυχώς διανύουμε μια εποχή όπου λατρεύουμε το παλιό, απαξιώνοντας όμως τους παλιούς τρόπους. Οι master luthiers (θέλει πολύ κόπο για να βάλεις το master μπροστά από το luthier) όλα αυτά τα θεωρούσαν δεδομένα και κυρίως, τα ήξεραν και δεν έκαναν συμβιβασμούς. Τώρα, πάρε ένα barbeque ξυλείας και άσε τον άλλον να πιστεύει ότι κατέχει το holy grail.

Παρ' όλα αυτά, το ψημένο ξύλο προσωπικά μου αρέσει σε πολλές περιπτώσεις αισθητικά αλλά και από άποψη βάρους. (ένα κάποιο φετίχ με το βάρος το έχω, ομολογώ)

 

  • Like 2

Hλιθιούθιερ

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Guru
1 λεπτό πριν, fusiongtr είπε

Φοβερή ανάλυση πραγματικά

Thanx αλλά δεν είναι φοβερή, είναι επιφανειακή και όσο πρέπει για να μην εμβαθύνουμε σε ορολογίες που ούτε εγώ δεν ξέρω.

Υπάρχει ένα κακό με τους απανταχού φονταμεταλιστές βινταζολάγνους ή χολιγκρεηλίστες του ήχου. Παρασύρουν την οργανοποιία στο ομοιοπαθητικό marketing, δηλ. "δώστους αυτό που νομίζουν ότι θέλουν, όχι αυτό που θέλεις εσύ". Σε κάποιο βαθμό, βάζει φαγητό στο πιάτο και όλοι είναι ευχαριστημένοι.

Hλιθιούθιερ

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

3 minutes ago, Πνοή και Νύξη said:


Υπάρχει ένα κακό με τους απανταχού φονταμεταλιστές βινταζολάγνους ή χολιγκρεηλίστες του ήχου.

 

Σε αντίθεση με τους ρεφορμιστές? :classic_tongue:

 

Μια χαρά μου ακούστηκαν όσα έγραψες παλικάρι.

 

Όπως και να έχει, αν η προβατίνα δεν γυρίσει κανένα οχτάωρο στην σούβλα, θα έχει θέματα, δεν πα να την βάλεις εσύ σε φούρνο γρήγορης σούβλισης!

Νόστιμη θα είναι, αλλά αλλού θα είναι πιο σκληρή, λίγο τα πάχια της δεν θα έχουν λιώσει, λίγο τα υγρά της θα έχουν φύγει όλα και θα είναι πιο στεγνή από όσο πρέπει, κλπ.

  • Like 1

Freud-Σαντές

Ποιητής-Ερωαναλυτής PhD-SG

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

http://www.frets.com/FretsPages/General/Glossary/Runout/runout.html

Στο τέλος του άρθρου αναφέρει έναν τρόπο να δεις από μακριά το grain runout... έχετε δει ποτέ καπάκι να αλλάζει χρώματα έτσι? και τι άλλος τρόπος υπάρχει να το καταλάβεις σε ένα τελειωμένο όργανο?

Επεξεργασμένο από blue monk
  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Έβλεπα κιθάρες ακουστικές της Takamine και είδα ότι οι Ιάπωνες έχουν βγάλει στην αγορά κιθάρες με thermal top γι' αυτό και ρώτησα, επειδή δεν είμαι ειδικός.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δεν έχω ασχοληθεί με ακουστικά όργανα,αλλά η γνώμη μου είναι πως όλα αυτά επιρεάζουν τον ήχο της κιθάρας σε μεγάλο βαθμό,οπότε εσύ πρέπει να ξες με τι καπάκι θα πάρεις το αποτέλεσμα μου θες.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση
×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου