Προς το περιεχόμενο

Mid/Side Recording ακουστικης κιθαρας


Η απάντηση από τον nikodemos,

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Καλησπερες!


Απεκτησα προσφατα ενα ribbon μικροφωνο (Superlux R102), και μιας και ειναι figure 8 pattern ειπα να δοκιμασω την Mid/Side τεχνικη για να ηχογραφησω ακουστικη κιθαρα.  Εκανα λοιπον ενα προχειρο τεστ τις προαλλες (το ανεβασα πριν λιγο και στα Videos) και θα ηθελα γνωμες/συμβουλες απο τους πιο εμπειρους σχετικα με το mic placement στο συγκεκριμενο σεναριο. 

 

Χρησιμοποιησα λοιπον το Superlux R102 για τα Sides και ως Mid εβαλα ενα Rode M3 (small condenser). Απο συνηθεια, εβαλα το ζευγαρι να "κοιταει" την κιθαρα στο neck/body joint, σε αποσταση περιπου 30cm. Οταν λοιπον περασα τα tracks στο DAW και εστησα το mid/side decoding παρατηρησα οτι ο ηχος δεν ηταν κεντραρισμενος, και η στερεοφωνικη εικονα εγερνε προς τα δεξια - τα L/R levels στο master ειχαν εντονη διαφορα, πανω απο 6dB. 

 

In hindsight, αυτο προφανως προεκυψε επειδη το ribbon συγκεκριμενα δεν ηταν κεντραρισμενο στην ηχητικη πηγη αλλα ειχε τον κυριο ογκο της (σωμα/soundhole της κιθαρας) εκτος κεντρου, οποτε οταν εγινε το decoding το ολο σημα κατεληξε να μην ειναι κεντραρισμενο. Η απορια μου λοιπον ειναι σχετικα με το ποιος νομιζετε ειναι καταλληλος τροπος να διορθωθει αυτο, ειτε με διαφορετικο mic placement και re-recording ειτε με post processing στο DAW. 

 

Η προφανης λυση (για εμενα τουλαχιστον) θα ηταν το διαφορετικο mic placement και επαναηχογραφηση, φερνωντας το mic pair πιο κοντα στο κεντρο της ηχητικης πηγης, στην προκειμενη περιπτωση φανταζομαι να κοιταει καπου αναμεσα σε bridge και soundhole. Η απορια μου ειναι τι κανουμε σε αυτη την περιπτωση με τον ηχο του mid μικροφωνου. Προσωπικα οσες φορες δοκιμασα να γραψω με μικροφωνο να κοιταει κατευθειαν στο soundhole o ηχος μου φανηκε αρκετα boomy και σιγουρα οχι και οτι καλυτερο σε σχεση με ενα neck joint placement πχ. Θυσιαζουμε λοιπον τον ηχο του mid mic χαρην της ισορροπημενης στερεο εικονας και τον φτιαχνουμε μετα οσο γινετε μεσω EQ? Βαζουμε τα μικροφωνα πιο μακρια απο την πηγη για να μην ειναι τοσο εμφανες το misalignment με το κεντρο (καθαρα intuitively φανταζομαι οτι αυτο ισως δουλευε, απο την αλλη δεν το εχω δοκιμασει και τοσα ξερω τοσα λεω)? Ποσο σημαντικο ειναι να ειναι αυστηρα co-located τα 2 μικροφωνα? Αν πχ στησω το side ωστε να κοιταει κεντρο (πισω απο το soundhole) θα ηταν προβλημα αν το mid δεν ειναι τοποθετημενο ακριβως coaxially με το side, αλλα 10 εκατοστα πιο δεξια πχ ωστε να κοιταει την κιθαρα πιο κοντα στο neck joint?

 

Υποθετωντας οτι η επαναηχογραφηση δεν ειναι επιλογη (πχ στην προκειμενη περιπτωση βαριομουν να ξαναγραψω 😁), πως θεωρειτε ειναι καλυτερος τροπος να διορθωθει το imbalance στο DAW? Το κατεβασμα απλα του fader ενος απο τα 2 side καναλια (προ γκρουπαρισματος) δεν δουλευει, πρεπει σχεδον να το εξαφανισεις απο τη μιξη για να ισσοροπησει το master. Απο την αλλη ειχα καλυτερη τυχη με τα gain controls των side καναλιων, ανεβαζωντας λιγο το gain του ενος καταφερα να εχω πιο ισσοροπημενα L/R καναλια στο master. Η μηπως απλα ενα ελαφρυ panning στο master ωστε να ερθουν τα levels σε ισορροπια ειναι προτιμοτερο? Βοηθησε λιγο, αλλα και παλι για να φτασω σε σημειο να ειναι ισοσταθμα τα levels επρεπε να παναρω πολυ προς τα αριστερα, σε σημειο που τα λαμπακια συμφωνουσαν αλλα τα αυτια μου μου λεγανε οτι κατι παει στραβα. Υπαρχει καποιος λογος να προτιμηθει καποια απο τις 2 προσεγγισεις υπερ της αλλης? Μηπως στην τελικη δεν υπαρχει και ιδιαιτερος λογος να με απασχολει το ολο θεμα, στο context σολο ηχογραφησης? 

 

Ρωταω περισσοτερο απο γενικο ενδιαφερον (κουβεντα να γινεται) και για να ακουσω γνωμες σχετικα με το πως αντιμετωπιζετε παροιμοια θεματα, μιας και η τεχνικη αυτη μου ειναι καινουρια και οι γνωσεις μου πολυ βασικες.

  • Like 2
Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες
  • Guru
  • Λύση

υπάρχει ένα ακόμη σχετικό πρόσφατο θέμα με το ίδιο περίπου περιεχόμενο, όποτε θα μπορουσες να ξεκινήσεις από μία επίσκεψη εκεί:

 

τώρα σε ότι αφορά τις ενδιαφέρουσες ερωτήσεις και θέματα προς συζήτηση που θέτεις...

 

- όχι δεν μπορούν να είναι σε διαφορετική θέση τα μικρόφωνα γιατί πρόκειται για μία coincident τεχνική που βασίζεται σε μία διεργασία  (όπως εξηγώ και στο θέμα που παρέθεσα) που ονομάζεται sum and difference που με την σειρά της έχει νόημα και λειτουργικότητα μόνο εφόσον μιλάμε για ηχητική πληροφορία που φθάνει ταυτόχρονα στους δύο αποδέκτες μικρόφωνα....αυτό σε ότι αφορά την συγκεκριμένη στερεοφωνική τεχνική, από εκεί και πέρα δεν σου απαγορέυει κανεις να πειραματιστείς και ας μη ξεχνάμε ότι οι περισσότερες ενδιαφέρουσες τεχνικές προκύπτουν από πειραματισμό και "ατυχήματα" 🙃

 

- η M/S ως τεχνική ηχογράφησης έρχεται τις περισσότερες φορές να καλύψει το κενό ανάμεσα στις καθιερωμένες coincident stereo τεχνικές με το ισχυρό κέντρο και την κάπως στενή στερεοφωνική εικόνα - και τις spaced stereo τεχνικές με την διευρυμένη στερεοφωνία αλλά το αδύναμο και επιρεπές στις φασικές διαφορές κέντρο....αυτό αποκτά ιδίατερη σημασία όταν μιλάμε για ηχητικές πηγές με ιδαίτερα μεγάλο μέγεθος ή πλάτος καλύτερα (πχ μία ορχήστρα ή μία χορωδία) και ακόμη περισσότερο όταν μιλάμε για πηγές με αμφιθεατρική τοποθέτηση και πολύπλοκη δυναμικά και συχνοτικά στερεοφωνική εικόνα....σε αυτές τις περιπτώσεις λοιπόν η M/S έρχεται να "λύσει" τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίσουν οι συνήθεις τεχνικές που προανέφερα. Το ίδιο ισχύει και για εξελιγμένες εκδοχές της κλασσικής a-b όπως η dekka tree στις διαφορες παραλαγές της, η ORTF και οι παραλλαγές της κλπ κλπ

Όταν όμως μιλάμε για μία σημειακή πηγή όπως στην περίπτωση σου η κιθάρα (η οποία εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να έχει μία σαφή στερεοφωνική εικόνα πλην της θέσης της στο δωμάτιο και την αλληλεπίδραση με αυτό) τεχνικές όπως η M/S δεν έχουν και μεγάλη χρησιμότητα, παρά μόνο ίσως ως απομακρυσμένη τοποθέτηση στην λογική της χωρικής καταγραφής του ηχητικού δρώμενου. Και με αφορμή αυτό προχωράω στο επόμενο...

 

- Αφενός δεν υπάρχει τρόπος να "διορθωθεί" εκ των υστέρων το αποτέλεσμα, πολύ απλά γιατί δεν υπάρχει κάποιο λάθος, αφετέρου γιατί πρέπει να θεωρήσουμε πως σε μία στερεοφωνική καταγραφή τα άκρα είναι ισοποσα και πανομοιότυπα? Αυτό που θέλω να πω λοιπόν είναι πως το αποτέλεσμα που έχεις πάρει δεν μπορεί επουδενί να χαρακτηριστεί "ανισόροπο" (και ας μην το έχω ακούσει...) γιατί πολύ απλά (υποθέτω) πως δίνει την στερεοφωνική εικόνα από ένα συγκεκριμένο σημείο στον χώρο σε σχέση με την κιθάρα...και έτσι όπως το φαντάζομαι κάτι τέτοιο μπορεί να είναι και πολύ ενδιαφέρον αλλά και πολύ ουσιαστικά επιδραστικό μέσα σε ένα μιξ...μία κιθάρα δλδ η οποία έχει προκαθορισμένη ρεαλιστικά την θέση της στην στερεοφωνική εικόνα 😉

  • Like 3
  • Ευχαριστώ 1
Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Oκ, να πω την αληθεια δε περιμενα οτι θα ειχε ανοιχθει σχεδον το ιδιο θεμα μολις πριν λιγες βδομαδες 😁

Ευχαριστω πολυ για το χρονο σου!

Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες
4 ώρες πριν, nikodemos είπε

Όταν όμως μιλάμε για μία σημειακή πηγή όπως στην περίπτωση σου η κιθάρα (η οποία εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να έχει μία σαφή στερεοφωνική εικόνα πλην της θέσης της στο δωμάτιο και την αλληλεπίδραση με αυτό) τεχνικές όπως η M/S δεν έχουν και μεγάλη χρησιμότητα, παρά μόνο ίσως ως απομακρυσμένη τοποθέτηση στην λογική της χωρικής καταγραφής του ηχητικού δρώμενου.
 

Προφανώς η απομακρυσμένη τοποθέτηση των μικροφώνων (και μάλλον και ο χώρος) κάνει αυτό το δείγμα να ακούγεται ισορροπημένο.
 

 

Οπως και να έχει όμως, νομίζω ότι ακόμα και η μίξη που γέρνει ελαφρώς, εχει ενδιαφέρον όταν θέλεις να δώσεις "χώρο" σε μια κιθάρα που δεν μπορείς εκ των πραγμάτων να κάνεις Overdub.

  • Like 1
Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες
  • Guru

Ναι ακριβώς αυτό είναι το ζητούμενο σε μία ηχογράφηση ενός σόλο οργάνου με μια στερεοφωνική τεχνική: η αποτύπωση της συνολικής εικόνας μέσα στον χώρο, η διάδραση ανάμεσα στο όργανο και τον χώρο (ειδικά όταν αυτός παρουσιάζει ακουστικό ενδιαφέρον)

Σε ότι αφορά το δεύτερο σκέλος, επίσης συμφωνώ απόλυτα... μάλιστα πολλές φορές εσκεμμένα προσπαθώ να "μετακινήσω" το ghost image ενός σόλο ηχογραφημενου οργάνου από το απόλυτο κέντρο προς τη μια η την άλλη πλευρά του στερεοφωνικού ορίζοντα καθώς όντως πολλές φορές δημιουργείται έτσι μία πολύ ρεαλιστική και τρισδιάστατη ηχητική εικόνα πεδίου.  Για την ακρίβεια αυτό είναι και το ουσιαστικό μέρος στην χρήση πολλών μικροφώνων στην ηχογράφηση μίας σημειακής πηγής: η δημιουργία της αίσθησης βάθους πεδίου μέσω των διαφορών φάσης αλλά και ηχοχρωμάτων του κάθε μικροφώνου. Απλά (και μόνο για λόγους τυπικής ακρίβειας σε ότι αφορά την περιγραφή κάποιων τυποποιημένων τεχνικών και προσεγγίσεων) όταν μιλάμε για συγκεκριμένες στερεοφωνικες τεχνικές τις περισσότερες φορές συμπεριλαμβάνουμε στην όλη λογική πέρα από την τοποθέτηση τών δύο ή περισσότερων μικροφώνων (και την μεταξύ τους σχετική θέση και απόσταση) και την θέση, διεύθυνση και απόσταση της ηχητικής πηγής. 

Αλλά εννοείται πως πάντα αυτό που τελικά μετράει είναι ο ένας και μοναδικός απόλυτος κανόνας της μουσικής παραγωγής:

If it sounds good, it is good 

 

  • Like 1
Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες
  • Administrator

Επειδή ο ΟΡ παράλειψε το βίντεο του στην συζήτηση, το παραθέτω εγώ. Να πω πως αν και δεν το άκουσα σε καλά ηχεία, ο ήχος ακούγεται τεράστιος και σχεδόν δωδεκάχορδος.

 

 

  • Like 1
Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες
29 λεπτά πριν, yameth είπε

Επειδή ο ΟΡ παράλειψε το βίντεο του στην συζήτηση, το παραθέτω εγώ. Να πω πως αν και δεν το άκουσα σε καλά ηχεία, ο ήχος ακούγεται τεράστιος και σχεδόν δωδεκάχορδος.

 

 

 

Αμαν!

Μακαρι να γερνουν και τα δικα μας έτσι κάποτε.

Μπράβο!!!

Σύνδεσμος προς την ανάρτηση
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση


×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Κανονισμοί της σελίδας.