Προς το περιεχόμενο

DIY project: Mετατροπή αποθήκης σε χώρο μουσικής ακρόασης/μίξης/δημιουργίας


Προτεινόμενες αναρτήσεις

Hello,

 

Ετοιμάζω ένα project μετατροπής αποθήκης σε χώρο ακρόασης/μίξης/μουσικής δημιουργίας και σκέφτηκα να μοιραστώ εδώ τη διαδικασία και την πρόοδο, σε περίπτωση που κάποιος ετοιμάζει κάτι αντίστοιχο ή έχει ένα γενικό ενδιαφέρον για τέτοιες καταστάσεις. Φυσικά, και πάνω απ΄ όλα, περιμένω να ακούσω τις σκέψεις σας, εντοπισμό λαθών, προτάσεις βελτίωσης.

 

Ο χώρος

Οι διαστάσεις του χώρου είναι ~270H x ~200W x ~300L (με τον τελικό ωφέλιμο χώρο να είναι κατά τι μικρότερος) -μια αναλογία που, ομολογουμένως, είναι εκτός optimum ratios. Στον χώρο έχει μπει ξύλινος σκελετός, σε απόσταση 20mm από τον τοίχο και 220 mm από το ταβάνι. Το πλάνο είναι να γεμίσει ο σκελετός α)στους τοίχους, με πετροβάμβακα πάχους 50mm, με αντίσταση ροής αέρα 15000Pa*s/m2 και β) στο ταβάνι με πετροβάμβακα 100mm, με αντίσταση ροής αέρα 10000Pa*s/m2. Στη συνέχεια ο πετροβάμβακας θα ντυθεί με ύφασμα. Αυτό σκέφτομαι να είναι το βασικό acoustic treatment και από ο,τι φαίνεται, αυτή η προσέγγιση, θα μου δώσει τις εξής αποκρίσεις σε τοίχους και ταβάνι, αντίστοιχα:

 

Walls, basic treatment

 

Ceiling, basic treatment

 

Αν έχετε κάνει τον κόπο να διαβάσετε μέχρι εδώ, πάει να πει ότι μάλλον σας ενδιαφέρει το θέμα και επιπλέον, αντιλαμβάνεστε την “ιστορία” που λένε τα γραφήματα στα πάνω links: Μετά την βασική ακουστική επεξεργασία (η οποία, να υπενθυμίσω, δεν είναι η ιδανική αλλά το αποτέλεσμα ενός “χρυσού” συμβιβασμού σε σχέση με τις αντικειμενικές μου συνθήκες – πχ. διαστάσεις, π/υ, scope), παραμένουν κάποια ζητήματα προς επίλυση: Στάσιμα κύματα (room modes) στα ~61Hz, ~71HZ, ~95Hz και ~183Hz (N.B. αναφέρω μόνο τα axial). Επιπλέον, για κάθε μια από αυτές τις, θεμέλιες, συχνότητες συντονισμού δημιουργείται και ένα στάσιμο σε 1-2 αρμονικές τους (π.χ. τα ~61Hz θα βγάλουν συντονισμό στα ~122Hz). Άρα, αν κόψω τους θεμέλιους συντονισμούς θα κόψω και τους συντονισμούς στις αρμονικές. Θεωρητικά. :)

 

Το πρόβλημα

1) Τοίχος μπρος-πίσω:

Το πρόβλημα που προκύπτει από/στον μπρος – πίσω τοίχο είναι ένας συντονισμός στα ~61Hz (εικ.1) και ένας στα 183Hz (εικ.2), με τα τελευταία να απλώνονται παντού στον χώρο (2 σημεία μέγιστης πίεσης, σε έναν τόσο μικρό χώρο αξιολογούνται, με ασφάλεια, ως “παντού”).

 

Εικ.1

Img1.thumb.png.0ca10cedec95e1cc0a51bc65ecfcb99b.png

 

Εικ.2

Img2.thumb.png.29eeae42f1f98357c1eb5b69959270c5.png

 

 

 

2) Τοίχος δεξιά – αριστερά:

Το πρόβλημα που προκύπτει από/στον δεξιά – αριστερά τοίχο είναι ένας συντονισμός στα ~95Hz (εικ.3).

 

Εικ.3

Img3.thumb.png.ee0e1404ed6834fe4e291ba2608cf660.png

 

 

3) Ταβάνι:

Το πρόβλημα που προκύπτει από/στο ταβάνι είναι ένας συντονισμός στα ~71Hz (εικ.4).

 

Εικ.4

Img4.thumb.png.0ef402cdb2459512bf9281bf13085fa8.png

 

 

Οι λύσεις

Οι λύσεις που σκέφτομαι είναι οι εξής:

 

1) Τοίχος μπρος – πίσω:

1α) Μπασοπαγίδα διαφραγματική στις γωνίες (κάτω) του μπροστά τοίχου, κουρδισμένη στα ~61Hz.

Bass traps (limp membrane), corners of front wall, bottom half, tuned @61Hz

 

1β) Μπασοπαγίδα – συνηχητής, στις γωνίες (πάνω) του μπροστά τοίχου, κουρδισμένη στα ~183Hz.

Bass traps (Helmholtz resonator), corners of front wall, top half, tuned @183Hz

 

1γ) Αξιοποίηση μιας υφιστάμενης ντουλάπας (είπαμε: αντικειμενικές συνθήκες, πραγματισμός), ανοιχτής μπρoς-πίσω, τοποθετημένης στον πίσω τοίχο, η οποία (φαίνεται ότι) θα (μπορούσε να) λειτουργήσει ως broadband absorber, με αξιοπρεπή (?) απόδοση ήδη από τα ~60Hz και ~90% απορρόφηση στα ~183Hz, που είναι η 2η προβληματική συχνότητα.

Closet – back wall, broadband tunning

 

2) Τοίχος δεξιά – αριστερά:

Μπασοπαγίδα – συνηχητής, στη μέση του κάθε τοίχου, κουρδισμένη στα ~95Hz.

Bass traps (Helmholtz resonator), left – right walls, tuned @95Hz

 

3) Ταβάνι:

Μπασοπαγίδα σλατ πάνελ, κουρδισμένη με ευρύ Q στα ~71Hz.

Bass trap (slat panel), ceiling, broadly tuned @71Hz

 

 

Το κόστος

Πετροβάμβακας: ~€5/m2 Χ 40m2= ~€200

Ξυλεία: ~ €200

Ύφασμα: ~€3.5/m2 Χ 40m2= €140

Παρελκόμενα (βίδες, τρυπάνια, αναλώσιμα, μεμβράνες, αντικραδασμικά, λάστιχα, σφραγιστικά, κτλ.): ~€100

---------------

Σύνολο: ~€640

 

 

Πηγές – χρήσιμοι σύνδεσμοι

 

Whealy room calculator

Whealy absorbers calculator

Acoustic modeling

Amroc calculator

https://www.acousticsinsider.com/

 

Για πείτε, τα σκέφτομαι ορθά, σε γενικές γραμμές, ή είμαι τελείως off?

 

  • Like 4
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

είναι πάρα πολύ μικρός χώρος για να αξίζει η όποια επένδυση χρήματος και χρόνου. Κατα τη γνώμη μου.

Μετά την όλη κατασκευή θα περισσεύουν λιγότερα από 5.5 τμ αν υπολογίσουμε ότι η πορτα θα ανοίγει προς τα έξω....

Δεν ξέρω...

  • Like 1

με σήμα το μπιφτέκι

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

15 λεπτά πριν, dimsonic είπε

είναι πάρα πολύ μικρός χώρος για να αξίζει η όποια επένδυση χρήματος και χρόνου. Κατα τη γνώμη μου.

Μετά την όλη κατασκευή θα περισσεύουν λιγότερα από 5.5 τμ αν υπολογίσουμε ότι η πορτα θα ανοίγει προς τα έξω....

Δεν ξέρω...

Πολύ σωστά, πράγματι, υπάρχει αντικειμενικό ζήτημα :/

 

Ο χώρος είναι ~6μ2, όποτε καταλαβαίνω ότι η 1η αντίδραση θα είναι στις αδρές γραμμές του “δε γίνεται μίξη σε τόσο μικρό χώρο”, “ό,τι και να κάνεις θα έχεις παντού στάσιμα”, “ο πίσω τοίχος είναι πολύ κοντά”, πρέπει να προβλέψεις και κάποιο στοιχειώδες HVAC”, κτλ

Άλλωστε τις ίδιες επιφυλάξεις είχα/έχω και εγώ ο ίδιος.

 

Παρ όλα αυτά, όμως, νομίζω ότι (ως συνήθως) θα πρέπει να γίνει ένας συμβιβασμός για τη βέλτιστη δυνατή αποτελεσματικότητα σε σχέση με τις συνθήκες και περιορισμούς που ορίζουν το πλαίσιο. Η δική μου συνθήκη, εδώ, είναι ότι θέλω να μπορώ να ακούω/γράφω μουσική χωρίς να ενοχλώ/ενοχλούμαι από την οικογένεια μου. Στο σπίτι μου έχουμε 3 υπνοδωμάτια αλλά όχι γραφείο/χώρο εργασίας (είχα αλλά, με την έλευση του 2ου παιδιού, έγινε υπνοδωμάτιο). Πού μπορώ, λοιπόν, να φτιάξω ένα crib για να (ξανά)κάνω τη φάση μου?

 

Απ ό,τι φαίνεται, στην αποθήκη. Το ερώτημα είναι σε τι βαθμό μπορώ να την αξιοποιήσω, πόσα να ρίξω και ποια στρατηγική ακουστικής επεξεργασίας να ακολουθήσω. Μπορεί, πράγματι, να κάνω μια τρύπα στο νερό. Από την άλλη, σκέφτομαι, μια ζωή την έχουμε και είναι και μικρή, για να μην δώσω μια ευκαιρία στην προσπάθεια.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

βλέπω στο αβαταρ μπάσο.

Το θες υποθέτω για να παίξεις μπάσο. Γιατί δεν δουλεύεις di? Υπάρχουν τόσα Plugins. Ακόμα κι αυτοί που ηχογραφούν καμπίνα βάζουν και λίγο di για να σφίξει ο ήχος.

Το να υπάρχει 2ο άτομο το θεωρώ δύσκολο εκεί, εννοείται τύμπανα αποκλείονται και φυσικά θες χώρο για να μπουν τραπέζι κλπ.

Εγώ είμαι σε χώρο 3Χ3κάτι καθαρό και είμαι οριακά. Αλλά δεν σκέφτηκα ποτέ να μονώσω, διότι είναι τόσο γεμάτο 2.5 πλευρές βιβλιοθήκες κλπ, πρέπει να ζήσεις κι όλας, και δουλεύω μόνο di και sim. Εχω ηχογραφήσει μόνο φωνητικά και ακουστικά όργανα. Τα ηλεκτρικά μόνο di.

Θα έριχνα τα λεφτά σε ένα καλό προσομοιωτή ή άλλα ηχογραφιστικά 

με σήμα το μπιφτέκι

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

58 λεπτά πριν, dimsonic είπε

βλέπω στο αβαταρ μπάσο.

[...]

Το να υπάρχει 2ο άτομο το θεωρώ δύσκολο εκεί, εννοείται τύμπανα αποκλείονται και φυσικά θες χώρο για να μπουν τραπέζι κλπ.

[..] Αλλά δεν σκέφτηκα ποτέ να μονώσω

OK, να διευκρινίσω :)

 

Ναι, παίζω μπάσο και γράφω με DI (από τον ενισχυτή). Γράφω επίσης, κάποιες κιθάρες + πλήκτρα.

 

Επίσης, παίζω (λέμε τώρα) με 2 φίλους σε άλλο χώρο, όπου εκεί γράφουμε τα τύμπανα. Θα ήθελα λοιπόν:

 

a) Nα έχω ένα man cave όπου θα μπορώ να ψιλομιξάρω αυτά που έχουμε γράψει, να κάνω κανά overdub στα γραμμένα, να δουλεύω ιδέες, κτλ.

 

b) Nα ακούω, με στοιχειώδη αξιοπρέπεια αυτά που γράφω/μιξάρω, χωρίς να ενοχλώ/ενοχλούμαι, καθώς δίπλα έχει ημιυπόγειο Playroom του γείτονα και πάνω σαλόνι (του ιδίου). Όπως καταλαβαίνεις, δε θέλω να δώσω δικαιώματα, οπότε, better safe than sorry (οκ, είμαι και λίγο ψυχαναγκαστικός, οπότε το τέντωσα όσο πήγαινε).

 

Γενικά, δεν έχω δυνατές εντάσεις και σίγουρα ο χώρος δεν είναι για πρόβα. Όπως σωστά λες, 2 άτομα είναι οριακά αλλά, θεωρώ, όχι undoable

 

Αυτό για το οποίο δεν είμαι καθόλου βέβαιος είναι αν τα νούμερα που βγάζω είναι sound (pun intended) ή αν θα καταλήξω με ένα χώρο γεμάτο στάσιμα και διαρροές προς παντού 

 

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

με 200-300 ευρώ παίρνεις ένα ζευγάρι καλά ακουστικά και καθάρισες.

  • Like 1

με σήμα το μπιφτέκι

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

7 λεπτά πριν, dimsonic είπε

με 200-300 ευρώ παίρνεις ένα ζευγάρι καλά ακουστικά και καθάρισες.

Σύμφωνοι αλλά δε μπορώ άλλο με τα ακουστικά... Τα κλειστού τύπου κάπου κουράζουν, τα ανοιχτού ενοχλούν.... Μη με παρεξηγεις -δε λέω ότι δε γίνεται μίξη με ακουστικά. Αντιθέτως, είναι μια κάποια λύσις, υπό συνθήκες, αλλά been there, done that.

 

Εξάλλου, θέλω να μπορώ να ακούω/παιζω μαζι ένα φίλο βρε παιδί μου, σε ένα χώρο που δε θα έχω γύρω μου παιδιά, γυναίκα, σκυλί :p.

 

Οπότε η "μετακόμιση" μου, ως τέτοια, μοιάζει να είναι ψιλομονοδρομος. 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Γεια χαρά, δεν τσεκάρω τί έχεις κάνει για να υπολογίσεις τις προβληματικές σου συχνότητες, θεωρώ ότι είναι σωστές, όπως και οι λύσεις των απορροφητών για αυτές. Το πρόβλημα είναι όμως πως:

 

α)(αν κατάλαβα καλά), το πάτωμα δεν το έχεις υπολογίσει καθόλου. Δυστυχώς ο ήχος είναι λίγο σαν τον κουβά με το νερό. Μια τρύπα να υπάρχει , θα περάσει μέσα από αυτήν. Αν δεν κάνεις λοιπόν πλωτό πάτωμα και την υπόλοιπη κατασκευή να κάτσει πάνω σε αυτό, να μην υπάρχουν πουθενά κενά, δεν θα πετύχεις καλή ηχομείωση στα διπλανά δωμάτια γιατί θα περιορίσεις λίγο τον αερόφερτο ήχο και καθόλου τον χτυπογενή

 

β) Η ξύλινη κατασκευή σου δεν θα επιτύχει και πολλά πράγματα αν ακουμπάει στους υπάρχοντες τοίχους και αν δεν επενδυθεί με τουλάχιστον 2-3 φύλλα γυψοσανίδας σωστά βαλμένης (και να ισχύει η προηγούμενη παράγραφος!). Σου προτείνω να βρεις παραδείγματα από internet που θα σου δείχνουν και το ποσοστό ηχομείωσης (STC, Sound Transmission Class) για να υπολογίσεις καλύτερα τί θα ακούν οι διπλανοί σου. Δλδ, αν τα ηχεία σου παίζουν 100db, θα υπολογίσεις μείον τα db της κατασκευή σου + τα db του υπάρχοντα τοίχου και θα ξέρεις περίπου τί θα φτάσει δίπλα. Μπορείς από τώρα να βάλεις ήχο στην αποθήκη και να μετρήσεις με ντεσιμπελόμετρο πόσο φτάνει δίπλα έτσι ώστε να ξέρεις τί κόβει ο υπάρχον τοίχος και να το συνυπολογίσεις στην κατασκευή σου.

 

Οπότε..αν σου φαίνονται διαχειρίσιμα αυτά, προχώρα προς τα εκεί, ειδάλλως πας για ακουστικά ή για περιορισμό μόνο των προβληματικών σου συχνοτήτων και ..χαμηλές εντάσεις στα Monitor.

 

EDIT: Επίσης, πρώτα να κάνεις τις κατασκευές ηχομόνωσης και μετά να μετρήσεις τις προβληματικές σου συχνότητες γιατί η ακουστική συμπεριφορά του χώρου θα έχει αλλάξει ριζικά!

Επεξεργασμένο από haryy
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

5 ώρες πριν, haryy είπε

Γεια χαρά,


[...]

Γεια σου Haryy, ευχαριστώ πολύ για το χρόνο και τις σκέψεις σου, οι οποίες είναι πολύ ορθές και χρήσιμες.

 

Δυστυχώς, δεν έχω τον χώρο ούτε τον π/υ για box in box. Ξέρω εκ πρωιμίου ότι δε μπορώ να πάω για αξιοπρεπή απομόνωση (δηλ. Όχι δυνατές ακροάσεις, όχι drum kit). Εξ άλλου, για να το είχα αυτό θα έπρεπε να έβαζα και κανάλι HVAC (με λαβύρινθο, παγιδες, ταχύτητες, κτλ.), διπλές πόρτες + παράθυρα, κτλ.

 

Το κύριο μέλημα μου είναι να μην έχω ακραία στάσιμα. Προσβλέπω λοιπόν σε μια στοιχειώδη απομόνωση και, κυρίως, σε μια ήπια απόκριση μέσα. Ο μικρός χώρος μου δίνει, για αρχή, καλό RT αλλά "ατσούμπαλα" modes.

 

Στο πάτωμα έχω αντικραδασμικό λάστιχο 10mm. Ο σκελετός δεν ακουμπάει κατευθείαν σε τοίχους/πάτωμα/ταβάνι (στους τοίχους έχω βάλει αντικραδασμικα 20mm και στο ταβάνι δεν υπάρχει καμία επαφή). Αναφορικά με το πάτωμα, είπα να μην το σχαρωσω, δεδομένου ότι δε θα έχω άμεσο κτυπογενη θόρυβο. (Το πάτωμα είναι όντως το πιο αδύναμο σημείο γιατί, όπως είναι τώρα, γεφυρώνει, από τους τοίχους, όλον τον φέροντα οργανισμό).

 

Αντιλαμβάνομαι ότι θα περνάω δίπλα και ενδεχομενως πάνω. Τα σημεία που συνορεύω με κατοικία είναι το ταβάνι και ο μπρος τοίχος, όπου πίσω του υπάρχει το WC του playroom -ευελπιστώ ότι θα δουλέψει ως soundlock. Στους υπόλοιπους είμαι clear (χώμα, διάδρομος, αποθήκη). Για αυτό το λόγο θα παίζω, σχετικά, χαμηλά και όταν μπαίνω στις μικρές ώρες θα βάζω ακουστικά. 

 

Αυτό που λες στο edit το συζήταγα το πρωί -οτι, δηλαδή, η θεωρία μου δίνει μια καλή κατεύθυνση για το προς τα πού θα πρέπει να κινηθώ με τις παγίδες αλλά θα πρέπει να το "φυσήξω" όταν το ντύσω, για να δω που τσιμπάει τελικά.

  • Συμφωνώ 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση
×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου