Προς το περιεχόμενο

odis13

Μέλος
  • Αναρτήσεις

    5.273
  • Μέλος από

  • Τελευταία επίσκεψη

ΦΗΜΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ

80 Excellent

2 Followers

Σχετικά με τον odis13

  • Rank
    Noizholic

Bio

  • Mojo
    Κιθάρα
  • Επάγγελμα
    Research
  • Τόπος
    Bristol, UK
  1. Απο την Roxane Elfasci, που εχει ανεβασει και εκεινη την εξαιρετικη εκτελεση του Clair de Lune που ακουγαμε προσφατα...
  2. odis13

    Sifu Wing Chun Kung Fu Strat

    Καλοπαιξιμη! Αλλα οφειλω να πω - η κιθαρα χρειαζεται LP-style speed knobs αμεσα!
  3. Και μαλιστα η σειρα Walkman ζει και βασιλευει ακομα - ειναι ακομα ενας απο τους μεγαλους παικτες στο χωρο των high-end MP3 players*, η Sony πλεον ισως η μονη απο τα μεγαλα ονοματα ηλεκτρονικων που εχει παραμεινει στο χωρο. Το WM1A ειναι (apparently) απο τις καλυτερες επιλογες για καποιον που θελει/μπορει να σκασει ενα ΧΙΛΙΑΡΙΚΟ για mp3 player . *Ναι, that is a thing that exists...
  4. Εδώ και λίγο καιρό "μελετάω" ενα πασίγνωστο (και αντιγραμμένο από τους πάντες) σχέδιο ενισχυτή, τον Fender Champ. Σε λίγο καιρό σκοπευω να ξεκινήσω απο την συναρμολόγηση ενος πολύ απλού κιτ και μόντα στη μόντα να φτάσω μέχρι μια boutique, modded έκδοση ενός Badcat Minicat. Φυσικά προτού πιάσουμε τα κολλητήρια, πιάνουμε τα βιβλία...Ψάχνωντας λοιπόν βρίσκει κανείς πάρα πολλές χρήσιμες πληροφορίες. Σκέφτηκα λοιπόν να γράψω το παρακάτω αρθράκι, προσπαθώντας να εξηγήσω (λιγο μπακάλικα) το τι συμβαίνει μέσα σε έναν απλό ενισχυτή κιθάρας και το τι σημαίνουν ορισμένες έννοιες όπως output transformers, valve rectifiers, negative feedback κλπ που τόσο συχνά ακούμε. Ο υπερβολικά επιστημονικός χαρακτήρας πολλών ανάλογων άρθρων σε συνδυασμό με την έλλειψη τέτοιων άρθρων στην ελληνική γλώσσα ίσως εμπόδισε πολλους που είχαν όρεξη να μάθουν πέντε πράματα, για αυτό κάνω και την παρακάτω προσπάθεια. Επειδή ήδη θα έχουν τρομάξει οι περισσότεροι, μην πανικοβάλλεστε! Για να καταλάβετε τα παρακάτω αρκούν μερικές στοιχειώδεις λυκειακές γνώσεις φυσικής & ηλεκτρονικών. Ξεκινάμε λοιπόν μια ξενάγηση των εσωτερικών ενος πολύ πολύ απλου και διαδεδομένου ενισχυτή, του Fender Champ. Θα χρησιμοποιήσουμε το schematic του 5F1 Tweed, το οποίο παραθέτω στο τέλος του άρθρου και στο οποίο θα αναφερόμαστε σε όλο το υπόλοιπο άρθρο. Εχω μαρκάρει με κόκκινα τετράγωνα ορισμένες "περιοχές" του ενισχυτή. Ανοίξτε το σε ενα χωριστό παράθυρο, θα αναφερόμαστε σε αυτό συνέχεια. Block A: Αυτό είναι το πρώτο στάδιο προενίσχυσης του ενισχυτή μας. To σήμα της κιθάρας μπαίνει από το input jack και πηγαίνει στο 1ο μισο της 12AX7 προενισχύτριας λυχνίας όπου και ενισχύεται. Η έξοδος αυτού του τμήματος καταλήγει σε ενα ποτενσιόμετρο. Το ποτενσιόμετρο αυτο ελέγχει πόσο απο το προενισχυμένο σήμα μας θα περάσει στα επόμενα τμήματα του ενισχυτή και ειναι ουσιαστικά το volume μας. Θα καταλάβουμε τι ακριβώς σημαίνει αυτό όταν δούμε το επόμενο block. Αξίζει να αναφερθούμε και στον πυκνωτή που βρίσκεται αμέσως πριν από αυτό το ποτενσιόμετρο. Ο συγκεκριμένος πυκνωτής επιτελεί 2 σημαντικότατες εργασίες: Πρώτον, εμποδίζει το υψηλό DC current (συνεχές ρευμα) που χρησιμοποιούν οι λυχνίες για τη λειτουργία τους απο το να συνεχίσει στο επόμενο στάδιο προενίσχυσης. Ο λόγος είναι ότι θέλουμε να συνεχίσει στον ενισχυτή και να...ενισχυθεί μόνο το σήμα μας, όχι και το DC current. Οποιοσδήποτε πυκνωτής, ασχέτως τιμής, θα μπορούσε να κάνει αυτή τη δουλειά...το γιατί οι πυκνωτές λειτουργούν έτσι μπορεί εύκολα να το ψάξει όποιος ενδιαφέρεται. Η δέυτερη δουλειά του πυκνωτή ειναι να "ρυθμίζει" το πόσα μπάσα περνάνε στο κύκλωμα μας : οσο μεγαλύτερη η τιμή του, τόσα περισσότερα μπάσα θα έχει ο ενισχυτής μας. Αν ομως το παρακάνουμε, ο ήχος θα γίνει muddy, οπότε προσοχή... Block B: Εδώ το σήμα μας συνεχίζει στο δέυτερο στάδιο προενίσχυσης, που στην προκειμένη περίπτωση αποτελείται απο το 2ο μισό της 12ΑΧ7. Μεχρι στιγμής, το σήμα μας είναι σχετικά καθαρό, ή καλύτερα, είναι όπως το ταίσαμε στο input (αν είχαμε πχ ένα od και ένα compressor μπροστα απο τον ενισχυτή μας, το σήμα μας τώρα ειναι ακόμα σχετικά αναλοίωτο, δεν έχει υποστεί έξτρα παραμόρφωση/κομπρεσσάρισμα απο τον ενισχυτή). Εδω μπαίνει το ποτενσιόμετρο που αναφέραμε πριν. Aν το έχουμε σε υψηλό setting αφήνουμε πολύ μεγάλο μέρος του (ήδη ελαφρά προενισχυμένου από το 1ο μισό της 12AX7) σήματος να πάει στο δέυτερο στάδιο της προενίσχυσης. Αυτό την οδηγεί στα όρια της, και την κάνει να κομπρεσσάρει και να ενισχύει το σήμα μας αρκετά non-linearly ( μη-γραμμικά). Με λίγα λογια, έχουμε παραμόρφωση (preamp distortion). Block C: Εδώ μπαίνουμε στον τελικό ενισχυτή (power amplifier. Αν στην έξοδο του block B είχαμε βάλει άλλο ένα ποτενσιόμετρο, θα λειτουργούσε ουσιαστικά σαν master volume...think about it. Στον τελικό ενισχυτή έχουμε την 6V6 λυχνία μας που λειτουργεί σε (σχεδόν) single ended class A. Παραπάνω για τις κλάσεις και για το σχεδόν στην παρένθεση θα βρείτε με λίγο googling αλλά και στο παλαιότερο θέμα περι ενισχυτών. Μετά την λυχνία έχουμε έναν από τους 2 μετασχηματιστές του κυκλώματος μας, τον λεγόμενο output transformer. Η δουλειά αυτού του κυρίου ειναι (κυριως) να πραγματοποιήσει το λεγόμενο impedance matching έτσι ώστε το σήμα μας να μπορέσει να φτάσει στο μεγαφωνο και να παράγει ήχο. Αναλογα με τον μετασηματιστη που χρησιμοποιουμε και με το ποια taps του αξιοποιουμε παιρνουμε τις γνωστες εξοδους για 4,8,16 ohm speakers. Περισσοτερα περι του τι ειναι το impedance matching και γιατι ειναι απαραιτητο θα βρει οποιος θελει στο παρακατω link https://en.wikipedia.org/wiki/Impedance_matching Ουσιαστικα αυτος ειναι ο ενισχυτης μας: ακολουθησαμε το σημα μας απο τη στιγμη που μπηκε μεχρι τη στιγμη που εφτασε στο μεγαφωνο. Εχουμε παραλειψει ομως ενα σημαντικοτατο τμημα του ενισχυτη, και αυτο ειναι το power section, το τμημα που μας δινει το ρευμα και τα βολταζ που χρειαζομαστε για την λειτουργια του ενισχυτη μας. Και ναι παιζει και μεγαλο ρολο στον τελικο ηχο και αποκριση του ενισχυτη μας... Block D1: Eδω εχουμε το ρευμα που ερχεται απο την μπριζα μας. Εχουμε τον διακοπτη για το power, ο οποιος απλα ανοιγει/κλεινει το κυκλωμα και μια ασφαλεια. Καταληγουμε στο primary winding του power transformer. Block D2: Ξεκιναμε απο τον power transformer και τα δευτερευοντα πηνια του. Ο λογος ύπαρξης αυτού του κομματιού του κυκλώματος είναι ότι τα voltages που θέλουμε για την λειτουργία των λυχνιών δεν είναι ίδια με τα volt που παίρνουμε απο την μπρίζα του σπιτιού μας, οπότε θα πρέπει να τα "μετασχηματίσουμε" ώστε να πάρουμε τα επιθυμητά μεγέθη. Οι λυχνίες, λογω κατασκευής τους, απαιτούν μεγάλα voltage για να λειτουργήσουν. Ακομα και σε ενα τέτοιο απλό και low-wattage ενισχυτή βλέπουμε τάσεις που ξεπερνούν τα 300-350 Volt. Αυτό εξηγεί και σε ένα βαθμό την επικινδυνότητα του να βάζουμε χέρι σε λαμπάτους ενισχυτές...δε θα δούμε τέτοιες τάσεις στον 15ρακη Marshall MG και αντίστοιχα μηχανήματα. Αφου λοιπόν πήραμε τις τάσεις που θέλουμε, έχουμε ένα ακόμα πρόβλημα: Το ρέυμα που έρχεται απο την μπρίζα ειναι AC, εμείς θέλουμε DC για την λειτουργία του ενισχυτή μας. Θα πρέπει λοιπον να το μετατρέψουμε απο AC σε DC. Αυτο επιτυγχάνεται με τη χρήση ενος full wave rectifier. Στη συγκεκριμένη υλοποιηση έχουμε ένα valve rectifier, μια λυχνια 5Υ3 που επιτελεί αυτή την εργασία. Απο 'κει και πέρα, έχουμε ενα network απο αντιστάσεις και πυκνωτές που μας δίνει τα voltage drops που θέλουμε για κάποια άλλα σημεία του κυλώματος (πχ μπορεί να θέλουμε εκτός των 350 Volt και 348 και 320 volt - τυχαία νούμερα). And that's pretty much it folks! Ας επεκταθούμε λίγο σε ορισμένα πραγματάκια οπως το rectifier. Οπως είπαμε, εδώ έχουμε ένα valve rectifier, μια λυχνία που αναλαμβάνει την μετατροπή του AC σε DC. Η δουλεια αυτη μπορει να γινει απλουστατα με 4 διοδους (solid state rectifier). Αντι λοιπον της λυχνιας εχουμε το παρακατω: Ειναι πολυ πιο απλο απο την λυχνια, τραγικα πιο φτηνο (ουτε ενα ευρω δε κοστιζουν 4 διοδοι) και πιο αξιοπιστο (δεν υπαρχουν λυχνιες που πιθανον να θελουν αλλαγμα κλπ). Για αυτο το λογο οι περισσοτεροι ενισχυτες που κυκλοφορουν πλεον ΔΕΝ εχουν tube rectifier αλλα solid state rectification. Οσους ενισχυτες δειτε με tube rectifier, το εχουν ειτε για λογους ιστορικης ακριβειας (πχ καποιο αυστηρο reissue του εν λογω ενισχυτη) ειτε για τις ηχητικες του ιδιοτητες (το "sag" εχει συζητηθει παλαιοτερα) ειτε για mojo. Κατι αλλο που μπορουμε να αναφερουμε ειναι το λεγομενο negative feedback, που χρησιμοποιειται και στον Champ. Aν προσεξετε το schematic, υπαρχει μια αντισταση η οποια ειναι συνδεδεμενη μεταξυ της προενισχυσης (block B) και του τελους του block C, ακριβως πριν το μεγαφωνο (ΜΕΤΑ τον transformer). Βαζοντας αυτη την αντισταση εκει δημιουργησαμε μια διαδρομη για το σημα μας και ουσιαστικα "ταιζουμε" λιγο απο τελικο σημα μας πισω στην προενισχυση. Αυτο ειναι και το λεγομενο negative feedback. Ομως γιατι το κανουμε? Τι προσφερει? Μας προσφερει καλυτερες επιδοσεις, καλυτερη σταθεροτητα και αλλα πολλα. Παραθετω απο wiki: Aυταααααα *Αναδημοσίευση απο το αρχικό 29/12/09. Σχετική συζήτηση στο
  5. odis13

    Clair de lune - Debussy (guitare)

    Πολυ αγαπημενη εκτελεση αυτη! Eχω βαλει στο bucket list μου να επιχειρησω και εγω αυτο το transcription καποτε, αν και ειναι ολιγον τι υπερανω του επιπεδου μου για τωρα
  6. Επ' ευκαιρια του παραδιπλανου thread περι επιστροφης του βινυλιου ειπα να μοιραστω δυο πολυ ωραια βιντεακια που βρηκα τις προαλλες. Προκειται για αφιερωματα στα "listening bars" - ενα ειδος μπαρ που ξεκινησε να εμφανιζεται στην Ιαπωνια και πλεον εξαπλωνεται. Τα συγκεκριμενα μαγαζια εχουν ως χαρακτηριστικο τα ηχοσυστηματα τους, τα οποια δεν ειναι τυπικα ηχοσυστηματα μαγαζιων αλλα πολυ σοβαρα high-end audiophile set-ups. Στα συγκεκριμενα παραδειγματα βλεπεις heavily modded JBL Project Everest dd55000 ηχεια, vintage UREI rotary mixers, Accuphase ενισχυτες - η ιδεα οτι μπορεις να πας να πιεις το ποτο σου, να μιλησεις και να χορεψεις ως τις 5 το πρωι ενω απολαμβανεις μουσικη απο γνωστες DJ μεσα απο ηχοσυστηματα που θα ζηλευε η elit των audiophile κυκλων προσωπικα μου ακουγετεται σαν την επιτομη της νυχτερινης διασκεδασης. Με ενα ψαξιμο ειδα οτι σιγα σιγα αυτη η φιλοσοφια μαγαζιου αρχιζει να επεκτεινεται και εκτος Ιαπωνιας. Ενα ψαξιματακι εβγαλε μερικα ονοματα απο Λονδρεζικα μαγαζια παρομοιας φιλοσοφιας, οπως το Spiritland (που ειναι περισσοτερο καφετερια και οχι νυχτερινο μαγαζι, ισως επειδη οι Αγγλοι εχουν μια γενικη ασυμβατοτητα με την παραδοσιακη εννοια του αμερικανικου μοντερνου bar οπως το καταλαβαινουμε στην Ελλαδα).
  7. Οπως ειπε ο dim, με μια αξιοπρεπη καρτα ηχου και ενα ζευγαρι αυτοενισχυομενα και εισαι μια χαρα. Εγω επειδη τα τελευταια χρονια δεν ηχογραφω/μιξαρω (sic) τιποτα, οποτε δεν εχω επενδυσει σε active monitor, εχω συνδεσει το pc ως πηγη στο στερεο μου. Το μαγικο στοιχειο στην αλυσιδα ειναι ενα εξωτερικο DAC, ακομα και τα φτηνα οπως το Audioquest DragonFly (αυτο χρησιμοποιω) ειναι κλασεις ανωτερα απο το dac της onboard καρτας ηχου του λαπτοπ/pc σου. Απο το DAC πας στο aux ενος hi-fi ενισχυτη, του κοτσαρεις πανω και ενα σετακι bookshelf ηχεια και εισαι αρχοντας. Εdit: Ενα τετοιο συστημα (mobile DAC + hi-fi amp + speakers) μπορεις πολυ ανετα να το στησεις με 300ευρω, ειδικα με τις τιμες που πιανουν τα μεταχειρισμενα μηχανηματα σημερα και να εχεις αξιοζηλευτα αποτελεσματα.
  8. Αμήν και πότε! Με φρικάρει το το πως ακουει μουσικη ο περισσοτερος νεος κοσμος σημερα, και στους νεους πιανω και τη γενια μου (90ς) μεσα. Αν καταφερουν να "μεταναστευσουν" απο τα ηχειακια του λαπτοπ σε μονοφωνικο bluetooth 2'' speaker τσεπης να λες και παλι καλα. Το μονο ενθαρυντικο ειναι οτι τελευταια ανεβαινει λιγο η αγορα ακουστικων, βλεπεις αισθητα περισσοτερο κοσμο να κυκλοφορει με αξιοπρεπη over ear ακουστικα. Μιλωντας για πραγματικο hi-end audio ομως κατι που με ενθαρυννε λιγο ειναι οτι εβλεπα τις προαλλες στο youtube για την καινουρια ταση των listening bars που ξεκινησαν απο το Tokyo και σιγα σιγα εξαπλωνονται*. Γουστοζικα μπαρακια με djs να παιζουν εκλεκτικες μουσικες μεχρι πρωιας σε ηχοσυστηματα που θα ζηλευαν και τα πιο audiophile σαλονια, θα ψαξω τα βιντεακια να τα ανεβασω αργοτερα. *As in πλεον υπαρχουν και 3-4 σε ολο το Λονδινο.
  9. odis13

    Brain fart moments

    Πλακα κανεις? Εγω μια φορα θυμαμαι εφυγα απο το ATM αφου πηρα την καρτα μου χωρις να παρω τα λεφτα, μιλαμε για κινουμενο liability. Oσο για live κλασσικο αγαπημενο το ξεκινημα με κλειστο volume / ανοιχτο κουρδιστηρι. Υ.Γ. Kate me τα Shubb ειναι ισως τα πιο βολικα capo, πανευκολα στο βαλε-βγαλε, adjustable ωστε να μην ξεκουρδιζει τελειως το οργανο (βεβαια μια μικροδιορθωση παντα χρειαζεται) και εχουν και μοντελα με διαφορετικα curvature ωστε να μην εχεις θεμα μεταξυ 7.5'' - 12'' radius.
  10. Καλα ο ανθρωπος δε χρειαζεται προφανως συστασεις . Αλλα και τους αλλους δυο αν τους ψαξεις δεν πανε πισω - ειδικα ο Edgar Meyer ειναι απο τους απιστευτος κοντραμπασιστας με τρομερη ανεση απο κλασσικο μεχρι και bluegrass ρεπερτοριο (ακουγεται εξαλλου και στο κομματι). Εχει κανει και τρομερες ηχογραφησεις των Bach Cello Suites στο κοντραμπασο που για εμενα καπως καταφερνουν να συναγωνιστουν και μερικες απο τις καλυτερες original. Και στο πνευμα του πρωτου video, αυτοι οι τρεις μαζι με τον Christ Thile (αλλο τερας και αυτος) εχουν κανει το Goat Rodeo, ενα παρομοιο αλμπουμ πολυ γουστοζικο - υπαρχει και ενα Tiny Desk Concert με τους τεσσερις τους.
  11. Κατι λιγο διαφορετικο - η κλασσικη εισαγωγη του Tony Rice στο Freeborn Man:
  12. Για εμενα οι πρωτες επαφες ηταν εκει στα 14-15, αρχικα κυριως εξ'οσμοσεως απο την κλασσικη ροκ. Θυμαμαι αμυδρα ενα show των Blues Wire καπου στην ΕΡΤ (οχι μονο δεν ηξερα τοτε ποιοι ηταν, δεν ημουν καν σιγουρος πως λεγεται αυτο που ακουω) το οποιο in hindsight ηταν ισως το πρωτο μου καθαρο blues ακουσμα. Αλλα το πρωτο blues κομματι με το οποιο σκαλωσα, οπου ηξερα συνειδητα τι ακουγα ηταν το Smokestack Lightning του Howling Wolf το οποιο ειχα λιωσει. Θυμαμαι μαλιστα οτι το ειχα μαθει το κομματι απο ενα βιντεακι οπου ειχαν καλεσμενο τoν Hubert Sumlin να διδαδκει το κλασσικο riff πανω σε μια goldtop LP, και ειχα παθει κοκομπλοκο με το περιεργο fingerstyle στυλ του...
  13. Ενα πολυ γουστοζικο κομματι απο μερικα απο τα δυνατοτερα ονοματα της νεοτερης jazz γενιας - Yussef Dayes στα drums (ενα μισο του Yussef Kamaal duo), Alfa Mist στα πληκτρα, Rocco Palladino (γιος του Pino) στο μπασο και ο Mansur Brown με τον αρκετα ιδιαιτερο ηχο του στην κιθαρα.
×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε.