Η αρμονική εξέλιξη των blues

THEOD

Ενεργό μέλος
Μηνύματα
1,736
Πόντοι
198
Γεια σας

Βλέπω οτι πολλά παιδια στο νοιζ πραγματικά αγαπάνε τα μπλουζ

και σκέφτηκα να γράψω ενα θέμα που αφορά την αρμονική  εξέλιξη φόρμας τους:)

Ας αρχίσουμε με την βασική αρμονία που ξεκίνησε στις αρχες του 1890

παίρνοντας ενα παράδειγμα απο F

Αρμονικό σχήμα 1

|F        |F       |F       |F

|Bb       |Bb     |F       |F  

|C        |C       |F       |F

Η επόμενη τροποποίηση εχει μια απλή προσθήκη dom ακόρντων (μεγάλη 3η μικρή 7η)

Αρμονικό σχήμα 2

|F        |F       |F       |F7

|Bb       |Bb     |F       |F  

|C7       |C7     |F       |F

Το 1930 με την εμφάνιση των big band τοποθετούνται καθοριστικά τα dom ακορντα

στα blues και εμφανίζονται και οι πρώτες  μπάντες  jazz  

Αρμονικό σχήμα 3

|F7        |Bb7      |F7       |F7

|Bb7       |Bb7     |F7       |D7

|G7        |C7       |F7       |F7

Η επόμενη εξέλιξη του blues οφείλεται στον πιανίστα Count Basie

που πρόσθεσε  diminished και ΙΙ V προσεγγίσεις στις αλλαγές των ακόρντων

Αρμονικό σχήμα 4

|F7        |Bb7    Bo |F7        |Cm7 F7

|Bb7       |Bb7   Bo  |F7       |D7

|Gm7      |C7         |F7   D7  |Gm7 C7

Στη συνέχεια έχουμε το κίνημα της Bebop που χρησιμοποιεί Ι ΙΙ για την προσέγγιση των II V και διαφοροποιεί και τα 2 μετρα του  turn around σε II V.

Αρμονικό σχήμα 5

|F7        |Bb7    Bo |F7             |Cm7 F7

|Bb7       |Bb7   Bo  |F7M   Gm7  |Αm7  D7

|Gm7      |C7          |Αm7  D7     |Gm7 C7

Τα επόμενο  αρμονικό σχήμα βρίσκεται στη μουσική του Charlie Parker

και βλέπουμε πολλές αλλαγές όπως η αντικατάσταση του FM7 η προσθήκη

ΙΙb5 V  και

πάρα πολλες πτώσεις με αποτέλεσμα ιδανικό  για τη Bebop που ενα σολο

όργανο αλλάζει σε κάθε μέτρο κλίμακες

Αρμονικό σχήμα 6

|F7M      |Em7b5 A7 |Dm7          |Cm7  F7 |

|Bb7M     |Bbm7  Eb7|Am7          |D7        |

|Gm7      |C7           |Αm7  D7    |Gm7 C7  |

Και το τελευταίο σχήμα είναι μια προέκταση του προηγούμενου

με διαφοροποιημένο turn around  και περισσότερα χρωματικά II  V

Αρμονικό σχήμα 7

|F7M      |Em7    A7 |Dm7    G7   |Cm7      F7  |

|Bm7   E7|Bbm7  Eb7|Am7    D7   |Abm7   Db7 |

|Gm7      |C7           |Αm7  Ab7M |Db7M  GbM |

Aυτα τα παραδείγματα ισχύουν μεχρι τις αρχες 60.

Απο κει και περα εχει ξεφύγει πολύ η αρμονική εξέλιξη της

Blues στην Jazz

Έγραψα  πρόχειρα ενα chorus με κιθάρα και κοντραμπασσο για κάθε αρμονικη διαφοροποίηση

χωρίς να αναφέρομαι  στο ύφος παιξίματος αλλα μόνο στην αρμονία .

Όποιος θέλει και εχει όρεξη μπορεί να ηχογραφήσει ενα σόλο όργανο

πανω στις αλλαγές για να εχει και περισσότερο ενδιαφέρον  :) :) :) :) :)

blues_harmony-02.mp3

 

Attachments

Σ' ωραίος ......  ;)

 
Μπραβο, αλλο ενα πολυ ωραιο θεμα. Αλλα που πηγε το απλο και συνηθεστερο:

|F7  |F7(ήBb7)  |F7  |F7

|Bb7 |Bb7|F7  |F7

|C7  |Bb7 |F7  |C7  ?

Τα clips πολυ καλα! Καλο θα ηταν πριν καθε αρμονικο σχημα να λες πιο νουμερο ειναι γιατι ειναι ενα συνεχομενο track και μπερδευει αν θες να το προχωρησεις παρακατω.

Α, στα σχηματα 4 και 5 παιζεις σε ολοκληρο το 6ο μετρο ''Βο''

:)

 
Gianniss είπε:
Μπραβο, αλλο ενα πολυ ωραιο θεμα. Αλλα που πηγε το απλο και συνηθεστερο:

|F7  |F7(ήBb7)  |F7  |F7

|Bb7 |Bb7|F7  |F7

|C7  |Bb7 |F7  |C7   ?

Τα clips πολυ καλα! Καλο θα ηταν πριν καθε αρμονικο σχημα να λες πιο νουμερο ειναι γιατι ειναι ενα συνεχομενο track και μπερδευει αν θες να το προχωρησεις παρακατω.

Α, στα σχηματα 4 και 5 παιζεις σε ολοκληρο το 6ο μετρο ''Βο''

:)
Ευχαριστώ πάρα πολυ.

Έγραψα ενα τυπικό δείγμα ,σίγουρα υπάρχουν και αλλες διαφοροποιήσεις που

σίγουρα μπορούν πολυ ωραία να προσθέσουν και άλλα παιδιά οπως έκανες και ο ίδιος  ;)

Σορρυ για τα clips  τα έκανα με τη μια  (δεν ειχα καθόλου χρόνο και τώρα που τα ακούω εχουν και κατι φαλτσακια )

Επισης με τιμά ιδιαίτερα που μπήκε το θέμα στον πίνακα με το s.o.s

Ευχαριστώ πολυ  :D

 
Θα λεγα μάλλον εμείς ευχαριστούμε για τη δουλειά που έχεις κάνει :)

 
Gianniss είπε:
Μπραβο, αλλο ενα πολυ ωραιο θεμα. Αλλα που πηγε το απλο και συνηθεστερο:

|F7  |F7(ήBb7)  |F7  |F7

|Bb7 |Bb7|F7  |F7

|C7  |Bb7 |F7  |C7   ?
Σωστά ....

Βέβαια, πέρα από το τέλειωμα στην 5η είναι το ίδιο με το πρώτο αλλά παιγμένο με έβδομες (ή και 7/9). Αλλά δεν σκαμπάζω οπότε λάθος μπορεί να κάνω.

Και όντως βέβαια είναι το κλασσικότερο....  ;)

 
audiokostas είπε:
Σωστά ....

Βέβαια, πέρα από το τέλειωμα στην 5η είναι το ίδιο με το πρώτο αλλά παιγμένο με έβδομες (ή και 7/9). Αλλά δεν σκαμπάζω οπότε λάθος μπορεί να κάνω.

Και όντως βέβαια είναι το κλασσικότερο....  ;)
Κι εσυ σωστα(EDIT:εκτος απτο 10ο μετρο ;)). Απλως χρονολογικα εντοπιστηκαν και οι δυο μορφες{δηλαδη με τριφωνα ακκορντα(που πολυ σωστα ανεφερε ο THEOD,) και επειτα με dom} και ειναι χαρακτηριστικη η διαφορα αυτης της λεπτομερειας στο συνολικο αποτελεσμα.

Οσο για τo 6o μετρο στα clips 4-5 το ανεφερα απλα για να μην υπαρχει περιπτωση να μπερδευτει καποιος που θα τα ακουσει/μελετησει :)

 
Μπράβο Theod. Εκτός από τη θεωρία του πράγματος, ακούγοντας τα κλιπς σου, καταλαβαίνει κανείς και από προήλθαν διάφορα κοντινά στο μπλουζ στυλ.

 
Evilnye thanx

audiokostas

αυτα ειναι μια απλη βάση που φαίνονται ξεκάθαρα οι αλλαγές

Απο κει και πέρα βάζεις και την 9 και τη 13 και τη 45 αν γουστάρεις :D :D :D

 
Πάρτε και την κλασική παραλλαγή του T-Bone Walker.

|G7      |C9    | G7        | G7          |

|C9      |C9    | G7  Am7 | Bm7 Bbm7 |

|Am7    |Cm7  | G7  C9  | G7  D+      |

 
spy είπε:
Πάρτε και την κλασική παραλλαγή του T-Bone Walker.

|G7       |C9     | G7         | G7           |

|C9       |C9     | G7  Am7 | Bm7 Bbm7 |

|Am7     |Cm7   | G7  C9   | G7  D+      |

Σουπερ ;) ;) ;) ;) ;)

 
Theod θελω μια επεξήγηση στις αντικαταστάσεις με maj7 στην τελευταία σειρα που εκανες.

Με ποια λογικη βγαίνουν μεγαλες  7 εκει περα?

 
Jazzjoker είπε:
Μπράβο Theod. Εκτός από τη θεωρία του πράγματος, ακούγοντας τα κλιπς σου, καταλαβαίνει κανείς και από προήλθαν διάφορα κοντινά στο μπλουζ στυλ.
Aντε βρε συ jj πες και στο triggara και στα αλλα παιδια που παίζουν να ρίξουν καμια πενια

;) ;) ;) ;) :) :) :)

 
trigga είπε:
Theod θελω μια επεξήγηση στις αντικαταστάσεις με maj7 στην τελευταία σειρα που εκανες.

Με ποια λογικη βγαίνουν μεγαλες  7 εκει περα?
\
Τσεκαρε το blues for Alice του Charlie Parker χι ντι ιτ νοτ μι

 
trigga είπε:
Theod θελω μια επεξήγηση στις αντικαταστάσεις με maj7 στην τελευταία σειρα που εκανες.

Με ποια λογικη βγαίνουν μεγαλες  7 εκει περα?
Είναι το λεγόμενο "John Coltrane turnaround" όπου κάποια απο τα ακόρντα που προκύπτουν από τρίτονες αντικαταστάσεις (συγκεκριμένα τα bIII, bVI και bII) παίζονται σαν maj7 και όχι σαν dominant. Π.χ. από το turnaround Ι-bIII7-bVI7-bII7 προκύπτουν οι παραλλαγές Ι-bIII7-bVImaj7-bII7 ή Ι-bIIImaj7-bVImaj7-bIImaj7 ή IIIm7-bIIImaj7-bVImaj7-bIImaj7 κλπ.

Theod, καλό θα ήταν να γράψεις γι' αυτή την παραλλαγή στο άλλο thread.

 
spy είπε:
Είναι το λεγόμενο "John Coltrane turnaround" όπου κάποια απο τα ακόρντα που προκύπτουν από τρίτονες αντικαταστάσεις (συγκεκριμένα τα bIII, bVI και bII) παίζονται σαν maj7 και όχι σαν dominant. Π.χ. από το turnaround Ι-bIII7-bVI7-bII7 προκύπτουν οι παραλλαγές Ι-bIII7-bVImaj7-bII7 ή Ι-bIIImaj7-bVImaj7-bIImaj7

Theod, καλό θα ήταν να γράψεις γι' αυτή την παραλλαγή στο άλλο thread.
Coltrane changes wOh ;)

 
Aντε βρε συ jj πες και στο triggara και στα αλλα παιδια που παίζουν να ρίξουν καμια πενια
Θα κάτσω να γράψω το βραδάκι. Ωραία πράματα!

 
spy είπε:
Είναι το λεγόμενο "John Coltrane turnaround" όπου κάποια απο τα ακόρντα που προκύπτουν από τρίτονες αντικαταστάσεις (συγκεκριμένα τα bIII, bVI και bII) παίζονται σαν maj7 και όχι σαν dominant. Π.χ. από το turnaround Ι-bIII7-bVI7-bII7 προκύπτουν οι παραλλαγές Ι-bIII7-bVImaj7-bII7 ή Ι-bIIImaj7-bVImaj7-bIImaj7 ή IIIm7-bIIImaj7-bVImaj7-bIImaj7 κλπ.
Σωστος ο Σπυρος.

Eπισης μπορουμε να το δουμε απο το τελος: δηλ. Gb7 (bII7) αντι για C7 (V7)=

τριτονη υποκατασταση και προηγειται το II-V του Gb, δηλ. Ab-Db.

Πολλα μπραβο στον THEOD  :)

 
α γεια σου λεω κ γω τι γινεται εκει περα.......

Συχνο δεν ειναι αλλα το ακους που και που.Ειναι πολυ σκληρος ηχος το coltrane changes.Και υπερτατο τεχνικοαρμονικοσολιστικα κ συνοδευτικα.Ελαχιστοι παιχτες δοκιμασανε να το παιξουν γιατι ειναι απαιτητικο.

Θα στο παιξω αν το περασεις 150 bpm σε 8α.Εκπτωσεις δεν κανω σαν υπερπαιχτης που ειμαι.

 


Γράψε απάντηση...

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top