Δ. Αν και λογικα η κλασση Α ειναι η καλυτερη, ποιες οι διαφορες κλασσης Α και Α/Β?
Παρακάτω φαίνονται αναλυτικά οι τρόποι λειτουργίας των κλάσσεων (με πλεονεκτήματα και μειωνεκτήματα):
CLASS A
Είναι η απλούστερη μορφή ενίσχυσης. Όλη η ενίσχυση δηλαδή το σήμα εξόδου παράγεται από μία Λυχνία. Αυτή για να λειτουργεί μόνη της, έχει ρυθμιστεί ηλεκτρονικά ώστε να παράγει (ας πούμε) και την θετική και την αρνητική πλευρά του σήματος εξόδου.
Πλεονεκτήματα:
Η καθαρότερη μορφή ενίσχυσης εκ των τριών. Έχει την λιγότερη παραμόρφωση και τον πιστότερο ήχο με πρωτοφανή αμεσότητα και απαράμιλλη διαύγεια. Ακούστε/παίξτε με έναν BadCat τάξης Α (ή οποιονδήποτε άλλον) και θα το καταλάβετε.
Μειονεκτήματα:
Η Λυχνία δουλεύει συνεχώς σε (σχεδόν) πλήρη ισχύ, ανεξάρτητα αν δίνουμε σήμα στον ενισχυτή ή όχι και ανεξάρτητα από το αν έχουμε το Master Volume ψηλά ή χαμηλά. Αυτό καταπονεί τις Λυχνίες και γερνούν τόσο γρήγορα όσο αν παίζαμε συνεχώς στο maximum. Οι ενισχυτές αυτοί ζεσταίνονται πολύ και συνήθως απαιτούν ανεμιστήρες για την ψύξη τους. Επίσης καταναλώνουν πολύ ρεύμα.
CLASS Β
Είναι η πιο βολική μορφή ενίσχυσης. Η ενίσχυση δηλαδή το σήμα εξόδου παράγεται από δύο Λυχνίες σε συνεργασία. Αυτές έχουν ρυθμιστεί ηλεκτρονικά ώστε να παράγουν η μία την θετική και η άλλη την αρνητική πλευρά του σήματος εξόδου. Για να το κάνουν αυτό, πρέπει να “σκατζάρουν” (switch) η μία με την άλλη κάθε φορά που το σήμα περνάει από το θετικό στο αρνητικό και ανάποδα. Αυτό γίνεται πολλές χιλιάδες φορές το δευτερόλεπτο.
Πλεονεκτήματα:
Η οικολογικότερη μορφή ενίσχυσης εκ των τριών. Χωρίς σήμα, το στάδιο ενίσχυσης δεν καταναλώνει (σχεδόν) καθόλου ρεύμα. Οι δύο Λυχνίες παράγουν την διπλάσια ενίσχυση από ότι θα παρήγαγε μία μόνη της. Με το λιγότερο δυνατόν ρεύμα και κατανάλωση, παράγουμε το μέγιστο της ενίσχυσης. Οι Λυχνίες διαρκούν πολύ και δεν ζεσταίνονται παρά μόνο αν ανοίξουμε το Master Volume ψηλά.
Μειονεκτήματα:
Το “σκατζάρισμα” (switch) που γίνεται μεταξύ των δύο Λυχνιών δημιουργεί μία ειδική παραμόρφωση που λέγεται Crossover Distortion. Στην Τάξη B η παραμόρφωση αυτή είναι ιδιαίτερα φανερή και γίνεται αντιληπτή από τον άνθρωπο ως μία δυσάρεστη αλλοίωση του ήχου.
CROSSOVER DISTORTION
Είναι η παραμόρφωση που δημιουργείται κατά το “σκατζάρισμα” (switch) που γίνεται μεταξύ των δύο Λυχνιών, όταν περνάει το σήμα από την θετική στην αρνητική πλευρά και ανάποδα. Η αλλαγή δεν μπορεί ηλεκτρολογικά να γίνει εντελώς ακαριαία για πολλούς λόγους και έτσι παρατηρείται αυτό το φαινόμενο.
Η παραμόρφωση που παράγεται ως αποτέλεσμα, δεν μοιάζει με την κλασσική γλυκιά παραμόρφωση που θέλουμε από τις Λυχνίες όταν αυτές οδηγούνται σε υψηλές εντάσεις (παραμόρφωση που παράγεται στις κορυφές του σήματος) αλλά με μία ιδιαίτερα δυσάρεστη “αγριάδα” (παραμόρφωση που προκαλείται στην βάση του σήματος κατά την αλλαγή από την μία Λυχνία στην άλλη).
CLASS ΑΒ
Είναι ένας αποτελεσματικός συνδυασμός μεταξύ Τάξης (Class) Α και Τάξης Β. Η ενίσχυση, δηλαδή το σήμα εξόδου παράγεται από δύο Λυχνίες σε συνεργασία, εκ των οποίων όμως, η μία λειτουργεί λίγο περισσότερο από την άλλη. Πάλι πρέπει να “σκατζάρουν” (switch) η μία με την άλλη κάθε φορά που το σήμα περνάει από το θετικό στο αρνητικό και ανάποδα. Όμως σε χαμηλές εντάσεις, μπορεί να λειτουργεί μόνο η μία Λυχνία από τις δύο, και τότε λειτουργεί σε Τάξη (Class) Α, με όλα τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η τάξη αυτή.
Πλεονεκτήματα:
Είναι η βέλτιστη μορφή ενίσχυσης εκ των τριών. Χωρίς σήμα, το στάδιο ενίσχυσης καταναλώνει λίγο ρεύμα. Οι δύο Λυχνίες μπορούν να παράγουν σχεδόν 30% περισσότερη ενίσχυση από ότι θα παρήγαγε μία μόνη της. Σε χαμηλές εντάσεις έχει πολύ καλή πιστότητα και διαύγεια. Επίσης το Crossover Distortion σε μεγαλύτερες εντάσεις είναι λιγότερο αντιληπτό.
Μειονεκτήματα:
Οι Λυχνίες που δουλεύουν περισσότερο, μπορεί και μάλλον θα γεράσουν γρηγορότερα από τις άλλες. (Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί συνήθως σας χαλάει μόνο μία από τις δύο ή δύο από τις τέσσερις Λυχνίες του τελικού σταδίου στον ενισχυτή σας σε Τάξη ΑΒ? Τώρα ξέρετε !)