Προς το περιεχόμενο

Προβλημα ηχου..


Προτεινόμενες αναρτήσεις

Η γείωση του ενισχυτή φτάνει, μέσω της θωράκισης του καλωδίου, μέχρι το όργανο.

 

Εκείνο το σημείο, που συνήθως μέσω του jack καταλήγει στο κέλυφος ενός ποτενσιομέτρου, το θεωρούμε σαν το κεντρικό σημείο γείωσης του οργάνου. Το ότι καταλήγει στο κέλυφος ενός ποτενσιομέτρου γίνεται για δύο λόγους:

 

α. για να γειώσει ό,τι παρασιτικό σήμα "πιάνει" η μεγάλη επιφάνεια και μάζα του κελύφους και

β. για να υπάρχει επαρκές μεγάλο σημείο στήριξης όλων των καλωδίων που καταλήγουν στη γείωση και να μην τυραννιόμαστε με τις κολλήσεις.

 

Σε αυτό το σημείο συνδέονται και τα υπόλοιπα κελύφη και massive επιφάνειες που θα μπορούσαν να επάγουν θόρυβο στο κύκλωμα, όπως τα κελύφη των υπολοίπων ποτενσιομέτρων, τα μεταλλικά μέρη του πλαισίου των pickups και των pickup selectors κλπ.

 

Αυτό γίνεται είτε μέσω καλωδίων, είτε μέσω του φύλλου αλουμινίου που συνήθως υπάρχει στο καπάκι του control cavity. Το τελικό αποτέλεσμα είναι η γείωση όλων των μερών που μπορεί να επάγουν θόρυβο, στο σημείο κεντρικής γείωσης του οργάνου, και από εκεί μέσω του καλωδίου στη γείωση του ενισχυτή όπου και γίνεται η πραγματική γείωση, μέσω της πρίζας.

 

Το σήμα της κιθάρας, για απλοποίηση των συνδέσεων, δεν πηγαίνει balanced στον ενισχυτή (δύο καλώδια δηλαδή ξέχωρα από τη γείωση και χωρίς αναφορά ως προς αυτήν), αλλά unbalanced, γειώνοντας το ένα καλώδιο και στέλνοντας το σήμα με το άλλο, έχοντας ως αναφορά τη γείωση. Αν το σήμα ταξίδευε balanced, με κατάληλο κύκλωμα στην είσοδο του ενισχυτή θα μπορούσαμε να απορρίψουμε όλες τις παρεμβολές και να έχουμε πεντακάθαρο το σήμα (αυτό ακριβώς κάνουν και τα DI πέρα από την προσαρμογή αντίστασης και αυτός ακριβώς είναι ο σκοπός των 3 ακροδεκτών των XLR βυσμάτων - ή μήπως τα λέτε CANNON; ;D - που χρησιμοποιούν τα μικρόφωνα).

 

Συνηθίζεται μαζί με όλα τα μέρη που γειώνονται στο όργανο, να γειώνεται και το bridge και κατ'επέκταση οι χορδές και τα tuners. Ο άνθρωπος με τη μάζα του και το γεγονός ότι πατάει στο έδαφος, θεωρείται λίγο-πολύ γειωμένος (αν δεν ήταν δε θα πάθαινε ηλεκτροπληξίες αν έπιανε καλώδιο 220V  ;D ). Έτσι, ακουμπώντας τις χορδές παίζοντας, παίζει και ο ίδιος το ρόλο μιας γείωσης (αν και όχι τόσο καλής). Σε κάθε περίπτωση, εάν η γείωση του ενισχυτή είναι σωστή και οι καλωδιώσεις σωστές, αυτή η δεύτερη διαδρομή γείωσης είναι εντελώς άχρηστη.

 

Και όχι μόνο άχρηστη, αλλά και επικίνδυνη: φαντάσου ότι λόγω βροχής ή δεν ξέρω γω τι, γίνεται κάποιο μικρό βραχυκύκλωμα στον ενισχυτή και πλέον η γείωσή του δεν είναι πια γείωση αλλά κάποιος αγωγός με κάποιο δυναμικό (τάση) σε σχέση με τη γείωση. Αυτή η τάση λοιπόν θα υπαρχει και στις θωρακίσεις του οργάνου, μέσω του καλωδίου. Ακουμπώντας το ο άνθρωπος, και όντας ο ίδιος γειωμένος, κλείνει το κύκλωμα και ζαπ! Αυτό δεν είναι σπάνιο φαινόμενο, ρώτα όποιον τραγουδιστή θέλεις: πόσες φορές δεν παραπονέθηκε ότι τον "τσιμπάει" στα χείλη το ρεύμα στο μικρόφωνο; Εξαιτίας κάποιος κακής γείωσης στο PA, η θωράκιση του καλωδίου έχει κάποιο μικρό δυναμικό που το αντιλαμβάνεται εύκολα με τα ευαίσθητα χείλη του (ΟΚ, κάποιες φορές ευθύνεται το κακό phantom power, αλλά ακόμα κι έτσι, αν ήταν σωστή η γείωση δε θα έπρεπε να τον "τσιμπάει"). Αυτό σε λίγο μεγαλύτερη κλίμακα θα μπορούσε να γίνει και σε ένα ηλεκτρικό όργανο (και έχει γίνει, αν κρίνω από ειδήσεις θανάτων στη σκηνή από ηλεκτροπληξία).

 

Δε λέω ότι το να γειώνεις bridge, χορδές, tuners δεν κάνει δουλειά. Κάνει (τα τζιτζίκια σταματούν όταν ακουμπάμε τις χορδές) αλλά αυτή η ανάγκη οφείλεται στα κακά καλώδια, συνδέσεις και κεντρικές γειώσεις που δεν επαρκούν για σωστή θωράκιση του σήματος. Όπως και να χει, το να μην υπάρχει γείωση στο όργανο απλά αυξάνει (λίγο ή πολύ) το θόρυβο. Όσον αφορά την ασφάλεια του ανθρώπου, είναι προτιμότερο να μην ακουμπάει τίποτα που είναι συνδεμένο με κάποιον αγωγό - έστω κι αν αυτός ο αγωγός είναι η γείωση.

 

Προσωπικά, έχω κάποια μπάσα που το bridge δεν είναι γειωμένο. Δεν είχα ποτέ κανένα πρόβλημα με τζιτζίκια, ιδιαίτερα αν είχα καλά καλώδια και καλή γείωση το κτίριο (και έτσι ο ενισχυτής). Σε ανοιχτή συναυλία πάντως με αμφίβολες καιρικές συνθήκες δε θα σκεφτόμουν πολύ με ποιο μπάσο θα παίξω...

Αρβύλες...

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

boukas,silot και ιδιετερα bathua σας ευχαριστω πολυ για τα κατατοπιστικα σας λογια..Με βοηθησαν αρκετα στο να αποκτησω γνωσεισ παραπανω περι του θεματος...Πρακτικα ομως τι να κανω ωστε να μην εχω τζιτζικια??? ??? ;D ;D ;D ;D ;D

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Καταρχήν να διαπιστώσεις αν τα τζιτζικια οφείλονται στο όργανο ή στον ενισχυτή. Δοκίμασε το όργανο σε άλλο ενισχυτή που ξέρεις ότι δεν έχει τζιτζίκια.

 

Αν βγάλει τζιτζίκια φταίει το όργανο. Εκεί μπορείς να κάνεις μερικά πράγματα και τότε το ξανασυζητάμε. Αν φταίει ο ενισχυτής, δεν μπορείς να κάνεις πολλά πράγματα, αν δεν κατέχεις το άθλημα, και θέλεις τεχνικό/επισκευή.

 

ΥΓ. Δεν είναι bathua, είναι Babtua...  :)

Αρβύλες...

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση
×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου