Προς το περιεχόμενο

Αξίες σε μουσικά μέτρα


GEOfx

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Παιδια καλησπερα!Προσπαθω να μαθω το τελευταιο διαστημα τα βασικα της θεωριας της μουσικης αλλα εχω κολλησει σε ενα πραγμα .Γιατι στα μουσικα μετρα χρησιμοποιουμε σαν μοναδα στον “παρονομαστη¨ αλλες φορες τεταρτα και αλλες ογδοα;Ποια η διαφορα δηλαδη μεταξυ του 6/8 και 3/4; Ή το ζειμπεκικο  γιατι λεμε οτι ειναι γραμμενο σε 9/8 και οχι σε 9/4;

Εχει να κανει μηπως με το τέμπο που ειναι γραμμενο το καθε τραγουδι,αν ειναι αργο ας πουμε βαζουμε ογδοα και αν ειναι πιο γρηγορο τέταρτα;Πραγματικα οποιος γνωριζει θα με βοηθουσε παρα πολυ!

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Αλλο πραγμα το 9/8 και αλλο τα 9/4, τα εχεις μπερδεψει. Στα 3/4 και 6/8 εχει διαφορα κυριως στο feeling. Στα 3/4 εχεις μια δυνατη νοτα και δυο πιο αδυναμες ενω στα 6/8 αν το δεις σαν τριηχα εχει την 1η και 4η δυνατες ενα αν το δεις σαν διηχα τοτε την 1η 3η και 5η. Και παρα πολλα αλλα τα οποια αν σε ενδιαφερει κατσε και διαβασε τα μονος σου γιατι θεωρια της μουσικης μεσα απο ενα φορουμ δεν  ;)

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Παιδια καλησπερα!Προσπαθω να μαθω το τελευταιο διαστημα τα βασικα της θεωριας της μουσικης αλλα εχω κολλησει σε ενα πραγμα .Γιατι στα μουσικα μετρα χρησιμοποιουμε σαν μοναδα στον “παρονομαστη¨ αλλες φορες τεταρτα και αλλες ογδοα;Ποια η διαφορα δηλαδη μεταξυ του 6/8 και 3/4; Ή το ζειμπεκικο  γιατι λεμε οτι ειναι γραμμενο σε 9/8 και οχι σε 9/4;

Εχει να κανει μηπως με το τέμπο που ειναι γραμμενο το καθε τραγουδι,αν ειναι αργο ας πουμε βαζουμε ογδοα και αν ειναι πιο γρηγορο τέταρτα;Πραγματικα οποιος γνωριζει θα με βοηθουσε παρα πολυ!

 

Ολα εξαρτωνται απο την ταχυτητα που θα θεσεις στο μετρονομο.

Καμια διαφορα παιχτικα. "Μαθηματικα" αλλαζει μονο το πραγμα.

Πχ πρακτικα : εχεις να γραψεις, μια νοτα διαρκειας ενος 4ου, σε μετρο 4/4, με μετρονομο στο 60 (σαν να μετραει το ρολοι δλδ).

Αυτη ουσιαστικα διαρκει 1 δευτερολεπτο και κραταει απο το ενα κλικ του ρολογιου μεχρι το επομενο κλικ.

Αν θελεις λοιπον, αυτη τη νοτα που διαρκει ενα δευτερολεπτο, να τη γραψεις σε μετρο 8/8 (που ειναι μαθηματικα, ισα με 4/4), θα τη γραψεις και παλι ως 4ο, μονο που θα ακουσεις δυο κλικ στο μετρονομο, αφου  ταχυτητα θα πρεπει να παει στο 120.

Αν αφησεις το μετρονομο στο 60, θα πρεπει να γραψεις "μισο", για να εχει και παλι ενα δευτερολεπτο διαρκεια η νοτα.

 

Στα 9/8 vs 9/4 ειναι και θεμα εμφανισης της παρτας.

Αν γραφεις μελωδια σε 9/8, θα γεμισει ψειρες το χαρτι, μεχρι και 64α. :)

 

Παρομοια "παρεξηγηση" γινεται και με μετρα οπως 6/8 και 12/8, που ειναι ιδιο πραγμα, απλα ειναι ενωμενα δυο μετρα μαζι και αντι να ολοκληρωθει το μετρο στο 6, ολοκληρωνεται στο 12.

 

Απο εκει και μετα το αναγραφωμενο μετρο, σου "δειχνει" πολλες φορες, το "ειδος" που θα ειναι το τραγουδι.

Πχ στα ελληνικα αν δεις 8/8 αντι για 4/4, θα ειναι καμια μπαλαντα του στυλ "Ολα σε θυμιζουν".

Αν δεις 2/2 (κομμενο χρονο) αντι για 4/4, θα ειναι κανενα συρτο ("ρουμπα") πχ "Τσιγαρο ατελειωτο" (Μαλαμας).

Κι αυτο, επειδη ειναι πολυ γρηγορο το συρτο στα 4/4, και θα πιαστει το ποδι σου να μετρας 4α. Ενω με τα μισα (2α) στον παρανομαστη, εισαι ανετος.  ;D

Τα 6/8 ειναι συνηθως γρηγορα τραγουδια και τα 12 αργα.

Η επιλογη του μετρου λοιπον, ειναι περισσοτερο θεμα ανεσης στο γραψιμο και διαβασμα της παρτας.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ολα εξαρτωνται απο την ταχυτητα που θα θεσεις στο μετρονομο.

Καμια διαφορα παιχτικα. "Μαθηματικα" αλλαζει μονο το πραγμα.

Πχ πρακτικα : εχεις να γραψεις, μια νοτα διαρκειας ενος 4ου, σε μετρο 4/4, με μετρονομο στο 60 (σαν να μετραει το ρολοι δλδ).

Αυτη ουσιαστικα διαρκει 1 δευτερολεπτο και κραταει απο το ενα κλικ του ρολογιου μεχρι το επομενο κλικ.

Αν θελεις λοιπον, αυτη τη νοτα που διαρκει ενα δευτερολεπτο, να τη γραψεις σε μετρο 8/8 (που ειναι μαθηματικα, ισα με 4/4), θα τη γραψεις και παλι ως 4ο, μονο που θα ακουσεις δυο κλικ στο μετρονομο, αφου  ταχυτητα θα πρεπει να παει στο 120.

Αν αφησεις το μετρονομο στο 60, θα πρεπει να γραψεις "μισο", για να εχει και παλι ενα δευτερολεπτο διαρκεια η νοτα.

 

Στα 9/8 vs 9/4 ειναι και θεμα εμφανισης της παρτας.

Αν γραφεις μελωδια σε 9/8, θα γεμισει ψειρες το χαρτι, μεχρι και 64α. :)

 

Παρομοια "παρεξηγηση" γινεται και με μετρα οπως 6/8 και 12/8, που ειναι ιδιο πραγμα, απλα ειναι ενωμενα δυο μετρα μαζι και αντι να ολοκληρωθει το μετρο στο 6, ολοκληρωνεται στο 12.

 

Απο εκει και μετα το αναγραφωμενο μετρο, σου "δειχνει" πολλες φορες, το "ειδος" που θα ειναι το τραγουδι.

Πχ στα ελληνικα αν δεις 8/8 αντι για 4/4, θα ειναι καμια μπαλαντα του στυλ "Ολα σε θυμιζουν".

Αν δεις 2/2 (κομμενο χρονο) αντι για 4/4, θα ειναι κανενα συρτο ("ρουμπα") πχ "Τσιγαρο ατελειωτο" (Μαλαμας).

Κι αυτο, επειδη ειναι πολυ γρηγορο το συρτο στα 4/4, και θα πιαστει το ποδι σου να μετρας 4α. Ενω με τα μισα (2α) στον παρανομαστη, εισαι ανετος.  ;D

Τα 6/8 ειναι συνηθως γρηγορα τραγουδια και τα 12 αργα.

Η επιλογη του μετρου λοιπον, ειναι περισσοτερο θεμα ανεσης στο γραψιμο και διαβασμα της παρτας.

 

Σε ευχαριστω πολυ!

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Guru

Πάντως, συνήθως, ρυθμοί όπως 6/8, 9/8 (και φυσικά 7/8, 5/8, και τέτοια) αν και έχουν για βάση τους το 8ο, μετρούνται ως 3+3 (6), ή 3+2+2+2 (9), ή 2+3 / 3+2 (5), κλπ.

 

Το 9/8 σε κλασσική μουσική είναι σχεδόν πάντα 3+3+3, ενώ σε παραδοσιακή είναι 3+2+2+2, 2+3+2+2, 2+2+3+2, ή 2+2+2+3 (σε 8α)

 

Το ζεϊμπέκικο είναι πρακτικά 4+5 (4α, όχι όγδοα) γιατί ο παλμος του είναι στο 4ο. Αν ήταν στα 8α, θα έπεφτε στα παραπάνω που έγραψα και θα ήταν άλλο.

 

Υπάρχουν, λοιπόν, διαφορές και δεν είναι απλά θέμα μετρονόμου.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Το ζεϊμπέκικο είναι πρακτικά 4+5 (4α, όχι όγδοα) γιατί ο παλμος του είναι στο 4ο. Αν ήταν στα 8α, θα έπεφτε στα παραπάνω που έγραψα και θα ήταν άλλο.

 

Υπάρχουν, λοιπόν, διαφορές και δεν είναι απλά θέμα μετρονόμου.

Αυτο εμπιπτει σε αυτο που εγραψα

Αν δεις 2/2 (κομμενο χρονο) αντι για 4/4, θα ειναι κανενα συρτο ("ρουμπα") πχ "Τσιγαρο ατελειωτο" (Μαλαμας).

Κι αυτο, επειδη ειναι πολυ γρηγορο το συρτο στα 4/4, και θα πιαστει το ποδι σου να μετρας 4α. Ενω με τα μισα (2α) στον παρανομαστη, εισαι ανετος.  ;D

Κατα τα αλλα, ειναι "μαθηματικες" οι διαφορες.

Ως εκ τουτου, καθοριζονται απο το μετρονομο που οριζει το χρονο και φυσικα τις υποδιαιρεσεις του, που αφορουν το θεμα μας.

 

Το ερωτημα τεθηκε (υποθετω εκ πειρας), γιατι ο θεματοθετης θα ακουει συχνα να λενε για ζειμπεκικο και 9/8.

Κατι "λαθος" ας πουμε, κατα την αποψη μου, κι αυτο γιατι συμφωνω με αυτο που εγραψες.

9/4 ειναι το "σωστο" και απο αποψη παλμου και πιο ανετο στο γραψιμο/διαβασμα.

Και το 9/8 δεν ειναι λαθος ομως "μαθηματικα".

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Να δικαιολογησω ομως και τους "παλιους" που εγραφαν 9/8 το ζειμπεκικο.

Το εγραφαν ετσι γιατι τοτε διαβαζαν παρτη (αν διαβαζαν), μονο τα "τεμπα".

Σολιστες (μπουζουκια κλπ) δεν ...

Εγραφαν λοιπον ενα οδηγο μονο με το ρυθμο και τις αλλαγες των ακκορντων.

Σε αυτη την περιπτωση,  το γραψιμο σε 8α, βολευει πολυ στο ματι του "διαβαστη". Ιδιως του μη καλου διαβαστη και υπο συνθηκες "εργασιας", οχι και τοσο ιδανικες .

 

Ενδεικτικα το ιδιο ζειμπεκικο σε 9/4 και 9/8.

Εμφανως πιο διακριτα τα ρυθμικα σχηματα στα 9/8 ;)

 

click on to zoom

th_zeibekiko%201.jpg

 

Τωρα ομως αν εγραφες και μελωδια στον οδηγο, το παρακατω 9/4 (που δεν εχει και καμια τρελλη εισαγωγη στο μπουζουκι) δεν θελω ουτε να το δω πως θα φαινοταν  σε 9/8  ;D

 

click on to zoom

th_zeibekiko%202.jpg

 

Αυτη αν ηταν σε 9/8  :P :P :P

th_zeib%203.jpg

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Υπάρχει μια μουσική παράμετρος η οποία παίζει τεράστιο και ουσιαστικότατο ρόλο στην ερμηνεία των μουσικών κομματιών (και στη ρυθμολογία ειδικότερα) και είναι ο ΤΟΝΙΣΜΟΣ των νοτών σε ένα μουσικό μέρος (ή ρυθμό).

 

Ένα απλό παράδειγμα είναι τα μέτρα 2/4 (Μάρς) και 4/4 … και η ερώτηση είναι αν 2 μέτρα των 2/4 ισούνται με 1 μέτρο 4/4 (χωρίς άλλες αλλοιώσεις) ; …  Η απάντηση (από την πλευρά του Τονισμού των νοτών) είναι ΟΧΙ διότι η Τρίτη νότα τετάρτου στα 4/4 τονίζεται ΛΙΓΟΤΕΡΟ από το πρώτο τέταρτο του 2ου μέτρου των 2/4.

 

Αν η παράμετρος αυτή δεν ληφθεί υπόψη τότε ο Spyros Delta έχει απόλυτο δίκιο … παίζοντας λίγο με μαθηματικά μπορείς να πετύχεις ακριβώς ίδια κομμάτια με διαφορετικούς ρυθμούς. Αν όμως εισάγουμε και τον τονισμό τότε καταλαβαίνουμε πχ ότι ο τονισμός των 9/8 στην κλασική μουσική (όπως ο Nikolas υποννοεί δηλ. Ισχυρό-Ασθενές-Ασθενές- … κλπ) διαφέρει πάάαααρα πολύ από το ζεϊμπέκικο  ;)

 

Και κάτι άλλο … Οι «ανάποδοι» τονισμοί στους Ελληνικούς ρυθμούς (και γενικότερα στις Ανατολικές μουσικές) δεν αποδίδονται σωστά στη μεγάλη πλειοψηφία των παρτιτούρων (και μουσικών μαθημάτων-διαδικτυακών) που έχω δει … (την αιτιολογία δεν θα ήθελα να τη συζητήσω, τουλάχιστον εδώ …  :( )

 

Όσο για τον «μαχόμενο» μουσικό στο πάλκο ή στο πατάρι, σιγά μην αναζητήσει σημεία αλλοίωσης (που το πιθανότερο είναι να μην υπάρχουν) στην παρτιτούρα του (αν έχει) για να παίξει σωστά το ζεϊμπέκικο (που το ’χει στo μουσικό του DNA από παιδάκι) …  ;D

 

/Πέτροc  8)

 

Πέτροc

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση
×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου