Προς το περιεχόμενο

Η σημασία της διαφοράς φάσης και χρόνου


Προτεινόμενες αναρτήσεις

Σήμερα έκανα κάποια τεστ σε μια δοκιμαστική ηχογράφηση τυμπάνων και διαπίστωσα την τεράστια σημασία που έχει στο recording γενικά η διαφορά φάσης και χρόνου στον ήχο. Όχι ότι δεν το ήξερα, απλά δεν είχα συνειδητοποιήσει το μέγεθος της και το πόσο έχει να κάνει με το make or break σε μια ηχογράφηση.

 

'Οταν πρόκειται για μια πηγή όπως τα ντράμς που συνήθως ηχογραφούνται με πολλά μικρόφωνα, κάθε πηγή όπως π.χ. το ταμπούρο, λαμβάνεται από όλα τα μικρόφωνα με διαφορά φάσης και διαφορά χρόνου.

 

Έτσι μπορεί να φτιάξεις ένα υπέροχο ταμπούρο όταν το ακούς μόνο του, όμως όταν βάλεις στην εικόνα και τα υπόλοιπα κανάλια των τυμπάνων, τότε μπορεί ο ήχος να καταρρεύσει δραματικά γιατί π.χ έρχεται σε διαφορά φάσης με τα μικρόφωνα των overhead ή κάποιου τομ και γιατί ίσως έχουμε πολύ δυνατά στη μίξη κάποια room mics με αποτέλεσμα το ταμπούρο να ακούγεται ότι "φλαμάρει" λόγω της μεγάλης απόστασης που κάνει ο ήχος να πάει από το ταμπούρο στα room mics σε σχέση με την απόσταση που κάνει για να πάει στο ίδιο το μικρόφωνό του.

 

Ευτυχώς για όλα αυτά τα "προβλήματα"

(το βάζω σε εισαγωγικά γιατί μερικές φορές αυτά βελτιώνουν τον ήχο αντί να τον χαλάνε ή απλά μπορεί το ηχόχρωμα αυτό που ακούγεται χάλια σε κάποιον, να ακούγεται θεϊκό σε κάποιον άλλον ή τέλος να ταιριάζει σε κάποιο συγκεκριμένο κομμάτι)

υπάρχουν εύκολες λύσεις που προσφέρει η ψηφιακή εποχή, όπως η απλή μετατόπιση της κυματομορφής, το κουμπί αναστροφής φάσης που υπάρχει σε όλα τα DAW αλλά και σε πολλούς προενισχυτές, και τέλος, υπάρχουν plug-ins που σου δίνουν περισσότερες δυνατότητες όπως ρύθμιση φάσης με ποσοστό μοιρών και χρονική μετατόπιση χωρίς να χρειάζεται να μετακινήσεις την κυματομορφή, όπως είναι το pha-979 της Voxengo το οποίο και χρησιμοποίησα για τα παραδείγματα.

 

Η ηχογράφηση είναι flat χωρίς eq ή compressor και έγινε μόνο balance.

Έπειτα χρησιμοποίησα το pha-979 στα κανάλια που έκρινα απαραίτητα, και έκανα export 2 φορές,ένα με το ίδιο balance με το Plug-in και ένα χωρίς αυτό. Όλα αυτά με ακουστικά akg k240 mkII.

 

Ελπίζω να σας φανούν χρήσιμα

Test_Drums_no_alignment.wav

Test_Drums_Phase_and_time_aligned.wav

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ευτυχώς για όλα αυτά τα "προβλήματα"

(το βάζω σε εισαγωγικά γιατί μερικές φορές αυτά βελτιώνουν τον ήχο αντί να τον χαλάνε ή απλά μπορεί το ηχόχρωμα αυτό που ακούγεται χάλια σε κάποιον, να ακούγεται θεϊκό σε κάποιον άλλον ή τέλος να ταιριάζει σε κάποιο συγκεκριμένο κομμάτι)

υπάρχουν εύκολες λύσεις....

 

 

+1

Ανάλογα με τον ήχο που επιδιώκεις, οι μικρές αυτές διαφορές μπορούν να κάνουν τεράστια διαφορά σε ένα κομμάτι. Η κλασσική, και πολλές φορές όχι σωστή, λύση που κάνουν πολλοί, είναι η υπερβολική χρήση gate και αφαιρετικού eq σε όσα μικρόφωνα εμφανίζουν αυτήν τη διαφοροποίηση. Το αποτέλεσμα συνήθως είναι ένας "ρηχός", μη ρεαλιστικός ήχος, αφού δίνεται έμφαση στα spot μικρόφωνα, με τα room/overhead mics να έχουν ρόλο κομπάρσου.

 

Οι λύσεις που αναφέρεις είναι κατά τη γνώμη μου οι πιο σωστές που μπορούν να γίνουν ΜΕΤΑ την ηχογράφηση, ώστε να αξιοποιηθούν όλα τα μικρόφωνα και να έχουμε ένα "πλούσιο" αποτέλεσμα, και άρα έναν πιο ζωντανό ήχο τυμπάνων. Παρ'όλα αυτά, πιστεύω πως το σημαντικότερο είναι να υπάρχει μέριμνα ΠΡΙΝ την ηχογράφηση, με την σωστή τοποθέτηση όλων των μικροφώνων ώστε να περιορίζονται οι μεγάλες διαφορές και οι πηγές να είναι όσο το δυνατόν πιο στρωμένες.

 

Υγ. Λόγω ακατάλληλων ηχείων δεν μπορώ να ακούσω τα export ώστε να συγκρίνω διαφορές, αλλά φαντάζομαι πως στο 2ο clip εξαλείφονται οι διαφορές φάσεις στα κανάλια που έκαναν τα διάφορα στοιχεία των τυμπάνων πιο "αδύναμα" όταν συνδυάζονταν;!;

www.youtube.com/channel/UCelzEAB-vToaDU1y4jeUQpg

www.facebook.com/groups/garagevibe/ www.facebook.com/revoltedmasses http://vaggelisrevolted.wordpress.com/

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Συμφωνώ πως ειδικά η φάση θα πρέπει να ελέγχεται πριν την ηχογράφηση.

Το time correction όμως είναι αδύνατον να πραγματοποιηθεί πριν.

Και από ότι παρατήρησα, χρειάστηκε να επανέλθω στην ρύθμιση της φάσης γιατί είχαν αλλάξει πια οι συσχετισμοί.

Όσο για το Time correction παρατήρησα ότι δεν μου άρεσε το να ρυθμίσω επακριβώς τα overhead και room mics με μπότα και ταμπούρο γιατί ένιωθα ότι μίκραινε ο χώρος.

Έτσι άφησα λίγο να πέφτουν πιο μετά ακριβώς τόσο ώστε να μην ακούγεται flam με το spot mic και να ακούγονται (τα room mics) σαν βάθος με pre-delay χωρίς να ακούγεται εμφανές echo.

 

Yγ. Άκουσέ τα και στα ηχεία σου, οι διαφορές είναι εμφανείς ακόμη και από ηχεία laptop.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση
×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου