Προς το περιεχόμενο

Σκάι 100.3 vs. ΑΕΠΙ


blue

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Εδώ και 3 μέρες ο ραδιοφωνικός σταθμός ΣΚΑΪ έχει πάψει να μεταδίδει μουσική της οποίας τα δικαιώματα ανήκουν στην ΑΕΠΙ. Ο Άρης Καραμπεάζης υπογράφει ένα πολύ καλογραμμένο κείμενο με ιδιαίτερα αξιοσημείωτες θέσεις και προβληματισμούς. Το κείμενο βρίσκεται στη διεύθυνση

http://www.e-tetradio.gr/ar3737el_skaaepikaikoinilogiki.html

.

 

Παραθέτω ορισμένα από τα σημεία με τα οποία καταπιάνεται, αλλά νομίζω οτι αξίζει να το διαβάσετε ολόκληρο :

 

Ο τρόπος, οι μέθοδοι, η αμετροέπεια και το σε μεγάλο βαθμό το ανέλεγκτο δια του οποίου λειτουργούν εδώ και χρόνια οι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης, ειδικά στη χώρα μας, έχει γίνει πολλές φορές αντικείμενο μελέτης και του ενημερωτικού τύπου, αλλά και εξειδικευμένων νομικών περιοδικών. Σαν δικηγόρος έχω παραστεί σε δίκη στην οποία η ΑΕΠΙ ζητούσε από ιδιοκτήτη κινηματογράφου την καταβολή επιπλέον αμοιβής για την μουσική που ακούγονταν στην ταινία την οποία έπαιζε ο κινηματογράφος (το Amelie ήταν η ταινία,  αν τυχόν σας ενδιαφέρει…). Στην περίπτωση εκείνη επικράτησε η κοινή αλλά και νομικά ορθή λογική  που λέει ότι για την ενσωματωμένη στο κινηματογραφικό έργο μουσική έχουν ήδη καταβληθεί τα αναλογούντα δικαιώματα και συνεπώς παρέλκει η διπλή καταβολή τους και απαλλάχθηκαν οι παρ’ ολίγον δράστες. Σημειωτέον ότι οι ιδιοκτήτες κινηματογράφων καταβάλλουν ήδη δικαιώματα για την μουσική που τυχόν ακούγεται στο διάλλειμα της ταινίας…

 

Ίσως να το έχετε προσέξει κι εσείς. Πολλοί αμερικάνικοι ραδιοσταθμοί δεν αναμεταδίδουν πλέον μέσω διαδικτύου το πρόγραμμα τους στην Ευρώπη (τουλάχιστον μέσω επίσημων IP, με κάποια κόλπα τους βρίσκεις). Αιτία το ότι στην Αμερική  δεν αναγνωρίζονται συγγενικά δικαιώματα και δημιουργείται σύγχυση με το ότι ισχύει στην Ευρώπη, οπού κατά βάση αναγνωρίζονται στις περισσότερες χώρες. Μάλιστα οι περισσότεροι ραδιοσταθμοί αναμεταδίδουν συνέχεια ένα φοβερό μήνυμα που σε άπταιστα αμερικάνικα λέει «ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΚΟΥΤΕ; ΣΑΣ ΛΕΙΠΕΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΑΣ; ΦΤΑΙΝΕ ΟΙ ΔΙΚΗΓΟΡΟΙ! ΦΤΑΙΝΕ ΓΙΑ ΟΛΑ ΟΙ ΔΙΚΗΓΟΡΟΙ!» και άλλα τέτοια ωραία.

 

ο Ο.Σ.Δ. είναι κατά βάση ο μεσάζων, που εισπράττει τα χρήματα για λογαριασμό του δημιουργού ή του εκτελεστή και που στη συνέχεια τα «αποδίδει», κρατώντας κάτι για τα λειτουργικά έξοδα που λέμε.

 

Που τα αποδίδει και πως τα αποδίδει; Δεν θέλουμε να είμαστε κακόπιστοι και κατά βάση πιστεύουμε ότι τα χρήματα αποδίδονται εκεί που πρέπει και με τον τρόπο που πρέπει. (υπήρχε  κάποτε όμως και άλλη άποψη όμως περί αυτού, βάσει της οποίας αρκετά πράγματα βελτιώθηκαν την τελευταία πενταετία, όχι όμως όλα!) .  Ουκ ολίγες φορές πάντως στα δικόγραφα που οι διάφοροι Ο.Σ.Δ. καταθέτουν έχει διαπιστωθεί το πραγματικό γεγονός να αναζητούνται αμοιβές για δικαιώματα που δεν υφίστανται. Κλασσικό παράδειγμα αυτό με την αμερικάνικη μουσική. Στην Αμερική, όπως λέω και παραπάνω, δεν αναγνωρίζονται συγγενικά δικαιώματα. Οι εδώ οργανισμοί όμως απαιτούν συγγενικά δικαιώματα για αμερικάνικη μουσική!!! Και προφανώς θέλουν να πιστέψουμε ότι τα αποδίδουν σε Αμερικάνους μουσικούς, οι οποίοι πέφτουν από τα σύννεφα με το δώρο θεού που τους ήρθε από την Ελλάδα...!

 

Την ιστορία με την αποφυγή καταβολής αμοιβών στην ΑΕΠΙ την έχουμε αντιμετωπίσει αρκετές φορές και στα μουσικά περιοδικά. Τα περιοδικά εκείνα που δεν έχουν από πίσω τους έναν μεγάλο όμιλο για να αντέξει τα έξοδα ή δεν βρίσκουν κάποιο χορηγό όταν αποφασίσουν να διανείμουν κάποιο CD αναζητούν πάντοτε ονόματα (είτε εγχώρια, είτε από έξω) τα οποία δεν είναι γραμμένα στην ΑΕΠΙ. Διαφορετικά δεν μπαίνουν στον κόπο να ρισκάρουν την προ-καταβολή ενός μεγάλου ποσού για την ποσότητα των CD που θα κόψουν και που είναι αμφίβολο αν θα το ρεφάρουν ποτέ από τις ενδεχόμενες πωλήσεις του περιοδικού (οι οποίες δεν ενδιαφέρουν την ΑΕΠΙ, εισπράτει ήδη από την κοπή!).

 

Κανείς σταθμός (και ειδικά ο ΣΚΑΪ εν προκειμένω, μην τρελαθούμε) δεν κάνει χάρη στους ανεξάρτητους δημιουργούς που θα μεταδώσει τη μουσική τους. Από ανάγκη καταφεύγει σε αυτούς, για να κάνει τη δουλειά του και να απαλλαγεί από ένα σοβαρό κονδύλιο του προϋπολογισμού του.

Στο προηγούμενο καθεστώς κατά βάση τους είχε… ξεχασμένους (ΟΚ, όχι οι Laternative…) και επέμενε να αναμεταδίδει τους ίδιους και τους ίδιους. Στο μέλλον πιθανόν και πάλι το ίδιο θα κάνει. Οι ραδιοσταθμοί, τα περιοδικά, ίσως και τα μπαρ στο μέλλον (άλλα και κάθε άλλος) που παίρνει μια τέτοια απόφαση, από την οποία είναι δεδομένο ότι θα εξοικονομήσει πακτωλό χρημάτων, καλό είναι να μη ζητάνε πίτες ολόκληρες και σκύλους χορτάτους. Η προσπάθεια (γιατί περί τέτοιας θα πρόκειται κατά βάση, κάτι τέτοιοι όροι είναι συνήθως καταχρηστικοί και άκυροι) για μετακύληση ευθυνών και κινδύνων σε καλλιτέχνες, εκτός από μικροπρεπής και κακόπιστη είναι και μία απαράδεκτη επίδειξη δύναμης εις βάρος αδυνάτων με τους οποίους επιδιώκει να συμβληθεί ο σταθμός για να εξυπηρετήσει τα συμφέρονται του. Θα μπορούσε ασφαλώς ο κάθε ΣΚΑΪ να επιδιώξει δικαστικά την αλλαγή των «μονοκόμματων» τιμολογίων της ΑΕΠΙ. Κάτι τέτοιο θα απαιτούσε χρόνο, χρήμα και υπομονή και θα είχε και αβέβαιο αποτέλεσμα, όπως κάθε δικαστική διένεξη.

 

Το βασικό ερώτημα βέβαια είναι άλλο: θα μπει στον κόπο ο ΣΚΑΪ (και στο μέλλον ο κάθε ΣΚΑΪ)  να προτείνει σε όλους αυτούς τους ανεξάρτητους καλλιτέχνες και τις ανεξάρτητες δισκογραφικές να τους δώσει έστω και κάποια «ψίχουλα» (σίγουρα όχι αγάπης, τα είπαμε αυτά) για τη χρήση του προϊοντος αυτών ή θα το κάνει γαργάρα το ζήτημα με την (φθηνή) αιτιολογία της προβολής και διάδοσης του έργου τους; Θα στοιχημάτιζα υπέρ της γαργάρας. Και προφανώς και οι «ανεξάρτητοι» είναι ελεύθεροι να αποφασίσουν για το δεύτερο θα μου πεις και κανείς δεν τους εξαναγκάζει. Πόσο «ελεύθεροι» είναι όμως όλοι αυτοί που ξέρουν ότι καμία ελπίδα δεν έχουν να μεταδωθεί η μουσική τους από το εγχώριο ραδιόφωνο και πιάνονται από αυτή τη μοναδική ευκαιρία; Η ελευθερία επιλογής προϋποθέτει κατ’ αρχήν ότι υπάρχουν επιλογές. Και εν προκειμενω είναι σαφές ότι δεν υπάρχουν. Η επιλογή του να διαθέσεις δωρεάν τη μουσική σου είναι εξαναγκασμός όταν εκ των πραγμάτων και εκ του συστήματος στο οποίο κινείσαι –ειδικά στην Ελλάδα- δεν έχεις τη δυνατότητα να τη διαθέσεις έναντι αμοιβής, έστω και λογικής αμοιβής και όχι της παράλογης που απαιτεί η ΑΕΠΙ.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Guru

Πολύ ενδιαφέρον κείμενο πράγματι...ευχαριστούμε.

Νάμαστε λοιπόν πάλι εδώ...άντε να δούμε αν θα υπάρξει κάποια εξέλιξη καθώς το όνομα του σταθμού έχει βαρύτητα πανελλαδικώς και ίσως πυροδοτήσει αντιδράσεις.

The music you listen to, becomes the soundtrack of your life

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Πολυ ωραιο αρθρο

 

Οι 'μεσολαβητες' παντα ανεβαζουν το κοστος της μουσικης, αλλα ο καλλιτεχνης με επιλογη του τους οριζει ως εκπροσωπους του. Σαν μεσολαβητης θα πρεπει να εχει καποιο κερδος αλλιως δεν εχει νοημα υπαρξης.

 

Εχω επισκεφτει την ΑΕΠΙ αρκετες φορες για να εχω πληρη ενημερωση των κανονων και νομων που διεπουν την διανομη μουσικης. Εχουν σιγουρα καποιους κανονες και καποιο κερδος αλλα η εγγραφη καποιου καλλιτεχνη στην ΑΕΠΙ δεν ειναι υποχρεωτικη, ο μονος λογος εγγραφης ειναι να αποκομισει οικονομικο οφελος απο τις συνθεσεις του.

 

Νικος

 

Recording and Rehearsal Studio

www.fabricaudio.com

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

:o  :-X  >:(

Τα αυτόματα λείπουν και οι πληρωμένοι δολοφόνοι και θα μιλάγαμε για κανονική Κοζα Νόστρα.

 

Ρε μήπως να ακούω πιο χαμηλά μουσική τώρα που είναι τα παράθυρα ανοιχτά μήπως και με κατηγορήσουν ότι ψηχαγωγώ τους γείτονες;

Ο Αριστοτέλης γίνεται κτήμα του Γερμανού που τον μελετά, όχι του Έλληνα που τον αγνοεί

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Τώρα που στέρεψαν οι πηγές ρευστού κάνουμε την ανάγκη φιλότιμο.

Υπάρχει ενα σχετικό blog με θέματα και παράπονα σχετικά με ΑΕΠΙ: http://aepi-gr.blogspot.com/

Μη με ξυπνάς απ΄τις έξι...

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση
×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου