Προς το περιεχόμενο

Ποιος είναι αυτος ο κυκλος των πέμπτων επιτέλους;


Προτεινόμενες αναρτήσεις

καλησπερούδια , επειδή τωρα τελευταία συναντάω συχνά τον κύκλο των πεμπτών; εδώ και καιρό ψαχνω πληροφορίες στο internet ομως δεν βρήκα αρκετά πραγματα μπορεί να εξηγίσει κανείς;

μπλουζάκι και άγιος ο θεος!

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Απαντήσεις 29
  • Πρώτη
  • Τελευταία

Περισσότερες συμμετοχές

Περισσότερες συμμετοχές

Αναφέρεται σε μεμονωμένους φθόγγους ή συγχορδίες ή τονικά κέντρα, τονικότητες κλπ.

 

Είναι ενας κύκλος, κατα τον οποιο, ξεκινώντας απο οποιαδήποτε νότα (η οποια μπορει να αναφερεται σε φθογγο, συγχορδία κτλ), η επόμενη της είναι βρίσκεται σε διαστημα 5ης Καθαρής. Δηλαδή 7 ημιτόνια.

 

Ενδεικτικά, αν εχουμε μια συγχορδία ΝΤΟ (μειζ  ή ελασ), η σειρά του κύκλου των 5ων είναι

 

ντο-σολ-ρε-λα-μι-σι-φα#-ντο#-σολ#-ρε#-λα#-μι#-σι#

 

Επειδή όμως η μι# και η σι# είναι στην ουσια (στο συγκερασμένο συστημα που χρησιμοποιούμε) η φα και η ντο αντιστοιχα, ο κύκλος επιστρεφει στο σημείο εκκινησης.

 

Θεωρητικά μπορείς να πας και στη φα## (διπλή δίεση) και να συνεχίσεις, αλλά δε χρησιμοποιουνται απο κει και περα οι συγχορδίες, τονικότητες κτλ στην τονική μουσική.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

τα αγγλικά μου χρειάζονται φρεσκαρισμα , για να κατανοησω το κειμενο θελω 2 μερες :P

 

ωραια θα σου πω τη δική μου (ελλιπή) εξήγηση που θα κατανοήσεις σε 3 μέρες :D

 

Ο κύκλος των πεμπτών λέει καταρχάς πόσες διέσεις ή υφέσεις έχει ο οπλισμός ένός κομματιού όπως γράφεται στην παρτιτούρα (δλδ τι κλίμακα χρησιμοποιείται).

 

Ο κύκλος με διέσεις λέει οτι αν ξεκινήσω από Φα και απαγγείλω τις 5ες (Φα-Ντο-Σολ-Ρε-Λα-Μι-Σι) τότε σε όποια από αυτές τις νότες σταματήσω και την πω με δίεση, τότε ένα ημιτόνιο ψηλότερα βρίσκεται η ματζόρε κλίμακα που ψάχνω και έχει τόσες διέσεις όσες αυτές που απήγγειλα (και αυτές οι νότες που είναι με δίεση είναι αυτές που απήγγειλα)

 

πχ : βλέπω 3 διέσεις. Λέω "φα, ντο, σολ". Τότε μιλάμε για την κλίμακα Λα ματζόρε η οποία έχει όλες τις νότες φυσικές εκτός από τις φα, ντο και σολ , οι οποίες έχουν δίεση.

Άρα η κλίμακα που έχει 3 διέσεις είναι η Λα ματζόρε (άρα και η Φα# μινόρε) και οι νότες της είναι οι Λα, Σι, Ντο#, Ρε, Μι, Φα#, Σολ#.

 

Κάτι παρόμοιο ισχύει και για τις κλίμακες με υφέσεις κλπ κλπ κλπ κλπ κλπ και τελικά μαθαίνουμε οτι ο κύκλος των πεμπτών είναι κάτι που πρέπει να ξέρουμε γιατί περιλαμβάνει πολύ συνοπτικά πολλές από τις ιδιότητες των κλιμακών, βαθμίδων, εναρμόνισης κλπ.

 

Κοίτα να ξεσκονίσεις τα αγγλικά σου λοιπόν :)

 

ΥΓ. Στο φόρουμ υπάρχουν πολύ καταλληλότεροι από εμένα για να σου απαντήσουν (όπως ο neeq που μόλις είδα οτι έγραψε). Η διατύπωσή μου είναι τουλάχιστον ελλιπής, μιας και χρειάζεται μάλλον πολλές σελίδες για να σου εξηγήσει κάποιος τον κύκλο των πεμπτών κατανοητά και στην έκταση που του αρμόζει.

 

 

 

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

ω ρε μαγκα τι 'ξήγα ήταν  ;D

να στε καλα! περιμενουμε με αγωνια και αλλες πληροφορίες  γιατι αν δε κανω λαθος δεν υπαρχει κατι αναλογο στο φορουμ και στα Ελληνικα

μπλουζάκι και άγιος ο θεος!

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Καλά τα λέει και ο Μπλου.

 

Απλά, το να βρεις τον οπλισμό μιας κλίμακας είναι μια χρήση του κύκλου των 5ων.

 

Ο βασικός σκοπός του κύκλου, είναι να δειξει βαθμο «συγγενειας» (σορυ για τον όρο), μεταξύ των νοτών, των βαθμίδων, ή των τονικοτήτων...

 

...και όλα αυτά, πάντα στην τονική μουσική και το συγκερασμένο σύστημα.

 

Ας το πάμε σε επιπεδο μειζονων κλιμακων για παραδειγματα.

 

Η Ντο με τη Σολ λοιπον, είναι γειτονικές κλίμακες. Το ότι έχουν μία μονο δίεση διαφορα, καθιστά εύκολο να περάσουμε απο τη μια στην άλλη, σε ενα κομματι, χωρίς να ακουστούν πολλές διαφορές.

 

Και οσο «ανοιγει» ο βαθμός συγγενειας, τόσο πιο εμφανείς είναι οι μουσικες διαφορές. Απο Ντο σε Φα# πχ, είναι σαν να αλλάζουμε εντελώς το φθογγικό μας υλικό.

 

Και σε επιπεδο κλασσικής αρμονίας, δυσκολεύει η μετάβαση από τη μια στην αλλη, όσο πιο μακριά βρίσκονται οι κλιμακες στον κύκλο των 5ων.

 

 

 

Εν κατακλείδι, η βασική χρήση του κύκλου είναι, ως εποπτικό υλικό των σχεσεων μεταξύ των στοιχείων που εξετάζουμε.

 

Αν δεν τα λεω καλά μη βαρατε, διορθώστε με ;D

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Και οσο «ανοιγει» ο βαθμός συγγενειας, τόσο πιο εμφανείς είναι οι μουσικες διαφορές. Απο Ντο σε Φα# πχ, είναι σαν να αλλάζουμε εντελώς το φθογγικό μας υλικό.

αυτο σημαινει οτι θα έχουμε ενα ιδιαιτερο κοντρατ μουσικων συναισθηματων, ή θα ειναι καπως φαλτσο -πράσινο ;

 

 

υ.π:  Mπορουμε να κανουμε τον κυκλο μονο με τις διατονικες νοτες πχ? (χωρις αλλιωσεις εννοω)

οπωτε με το κυκλο τον  πεμπτων θα μπορουσαμε να έχουμε εναν μπουσουλα στο να  αλλαζουμε τονους  σε εναν αυτοσχεδιασμο σε ενα σολο  επείσης θα μπορουσαμε να αλλαζουμε και σε τριτες  πχ σε ενα σολο πεντατονικης  G-A-C-D-E και μονο διατονικες νοτες  ή ασπουμε G-A-C-E  κτλ

 

blue μήπως υπαρχει καποιος Διαδραστικός  κυκλος ετοιμος για λαικες κλιμακες? καθως με ενδιαφέρουν αρκετα μιας και ασχολουμε με blues και γνωριζω και λαικό 

μπλουζάκι και άγιος ο θεος!

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

ενα ιδιαιτερο κοντραστ μουσικων στοιχειων

 

Τονισα το ιδιαιτερο και αλλαξα τα "συναισθήματα". Τα υπόλοιπα ήταν κάπως άστοχες εκφράσεις, αλλά πιάνεις το νόημα. Θα το εξηγήσω λίγο καλύτερα.

 

Τονισα λοιπον το ιδιαιτερο για τον εξής λόγο. Αντίθεση (κοντραστ) δημιουργει και η σχέση ΝΤΟ-ΣΟΛ, παρότι είναι δίπλα στον κύκλο των 5ων. Κυρίως επειδή ειναι μακριά στην αλληλουχια των νοτων. Απεχουν 7 ημιτονια σε μια κλιμακα 12 ημιτονιων. Καπου στη μεση δηλαδη.

Αλλά αυτή η αντιθεση, λόγω των νοτων που περιλαμβανει, ενισχύει αμφιδρομα το ρόλο της κάθε συγχορδιας.

 

 

Η Ντο με τη Φα# από την άλλη, δημιουργουν αλλου είδους συγκρουση μεταξύ τους. Ξαφνικά, το φθογγικό μας υλικο (οι νοτες που χρησιμοποιουνται δηλαδη), αλλαζουν εντελώς, και έτσι αλλάζει η «ισορροπία» που εχει εγκατασταθεί μέχρι εκείνη τη στιγμή.

Είναι λοιπον διαφορετική η κάθε αντίθεση.

 

 

Αυτό που πρεπει να κρατήσεις εν ολίγοις, είναι το εξής:

 

1) Ο κύκλος βρίσκει εφαρμογή στην τονική μουσική, και ακομα περισσότερο στην κλασική τονική αρμονία (πχ, όχι στην τροπική αρμονια, στην ατονική μουσική κτλ)

 

2) Δειχνει τη συγγενεια μεταξυ νοτων, τονικοτητων, συγχορδιών, βαθμιδων κτλ (αναλογα με το που αναφερεται)

 

Απο κει και πέρα, για να κατανοήσεις καλύτερα αυτές τις συγγένειες, και το λόγο που δημιουργούνται, πρέπει να μαθεις απο την αρχή καποια πράγματα περι μουσικής θεωρίας και αρμονιας.

 

Αν μου πεις το επιπεδο σου σε αυτά, ίσως μπορούμε να μπουμε και πιο βαθιά :)

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

έχεις παρα πολυ καλη μεταδοτικότητα neeq  κατανοητα  πλήρως ;)

το επιπεδο  μου δεν ειναι και κάτι το τρομερο σε θεωριτικο επίπεδο  ποιο πολυ σε πρακτικό και με το αυτάκι μου , εχω εμπειρια πανω σε λαικα κομμάτια ζαμπετα χιωτη κτλ  παλαιό εντεχνο κυρίως  και οτι εχω μελετήσει σε καποιες λαικες κλιμακες ουσακ χιτζαζ νιαβεντ  μινορε, και λιγο ραστ  το τελευταιο καιρο ασχολουμε και με την πεντατονική και με blues ,  θα με ενδιεφερε κυριως  σε θεμα αυτοσχεδιασμου  να μαθω  μερικά πραγματα ποιο πολυ για να ξερω πανω κατω τι παιζω και τι εναλλακτικές έχω με λίγα λογια ποιον δρομο να διαλεξω!

 

απο θεωρία τα βασικά τις νοτες πανο στο πενταγραμμο και οτι η 3/5 νοτα ειναι βασικες της κλιμακας  και οτι διαμορφώνουν το ακορντο σε μινορε η ματζορε αυτά τα ολίγα  ;D ;D α και κατι  πενταχορδα  και τετραχορδα που χωριζουν οι κλιμακες  κατι τέτοια αιωρουντε μεσα στο κεφάλι μου

 

μπλουζάκι και άγιος ο θεος!

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση

×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου