Προς το περιεχόμενο

Μια αποψη για τα Μπλουζ



Προτεινόμενες αναρτήσεις

Από μικρος ειχα μια μεγαλη συμπαθεια για τα Μπλουζ και αν και δεν είμαι φανατικος του είδους, παντα στα αυτια μου τα Μπλουζ φαινεται να εχουν την δυνατοτητα να ομορφαινουν οποιαδήποτε μουσικη με την οποια παντρεύονται. Φυσικα υπαρχουν δυο ειδη παραδοσιακα, ματζόρε και μινορε, που τυπικα παντρεύονται μεσα στο ιδιο κομματι. Πιο πολλα για το τελευταιο αργοτερα.

 

Τα γενοφασκια των Μπλουζ προερχονται απ'τα τραγουδια των Αφροαμερικανων σκλαβων, στους αγρους οπου δουλευαν, ως ενδειξη παραπονου και οδυνης. Αυτό είναι το "επισημο" συμπερασμα. Η δικη μου αναγνωση όμως, είναι πως προκειται για την αγαλλιαση μεσα απ'την οδυνη. Παράδειγμα είναι νομος των Μπλουζ να μην γινεται bend ποτε απ'την μεγ. 3η κατω στην μικρη 3η, αλλα μονο το αντιθετο. Αυτό γινεται πασιφανες στο εντελως διαφορετικο περιβαλλον της κλασσικης μουσικης με το Ταδε εφη ο Ζαρατουστρα, οπου στην εισαγωγή επαναλαμβανεται το θεμα με την τελικη "νικη" της μεγ.3ης εναντι της μικρης.

 

Επισης, η χρησιμοποιηση της μινορε πεντατονικης πανω απ'την δεσποζουσα 7ης συγχορδια διαβαζεται ως το "χρωμα" (η μινορε κλιμακα) στην "ατμοσφαιρα" (δεσποζουσα 7ης). Ακομα και η δεσπ.7ης στο πλαισιο των Μπλουζ εχει το εφφε που εχει και στην Barbershop, ως αρμονικη 7ης (4:5:6:7) και ως εκτουτου ως συνεχιζομενη αρμονια αντι για διαφωνη συγχορδια που χρειαζεται λυση, όπως στην κλασσικη.

 

Τωρα για τις δυο πεντατονικες που παντρεύονται, η ολοκληρη εικονα είναι πως υπαρχει παντα η αισθηση σε ένα μινορε Μπλουζ κομματι πως ακομα και αν η τονικη συγχορδια συνεχεια είναι μινορε η "περιληψη" του κομματιου γινεται με ένα Picardy 3rd στο τελος. Στο οποιο βοηθαει αν μη τι άλλο το bend up της μικ. 3ης στην μελωδια. Το αντιθετο όμως, ένα ματζόρε Μπλουζ να τελειωσει σε μινορε πρακτικα δεν συμβαινει ποτε. Λεγεται, θεωρητικα πως οι μπλουζ μελωδιες εχουν ελλατωμμένα διαστήματα. Σωστο. Αλλα η ολοκληρωμενη εικονα είναι πως αν και οντως ξεκινανε από εκει, παντα μα παντα τεινουν στην ματζόρε εκδοχή. Είναι η μουσικη εκφραση της αποδέσμευσης απ'την οδυνη προς την ελπιδα. Οι Αφροαμερικανοι σκλαβοι δεν τραγουδουσαν την οδυνη τους, τραγουδουσαν της αγαλλιαση στην οποια ηλπιζαν θα αντικαταστουσε την οδυνη. Μαλιστα εδειχναν και μια εγγενη δυναμη καθως αν το παμε διατονικα, οι κλίμακες που "ανηκουν" στα μπλουζ είναι η Μιξολυδια και η Δωρια. Δεν πηγαν οι σκλαβοι στις πιο οδυνηρες μινορε-Αιολια ή Φρυγια.

 

Άλλο στοιχειο που καταδεικνυει πως τα Μπλουζ "ματζοριζουν" είναι φυσικα ο ρυθμος. Εχει εντονο στοιχειο αντίθεσης μακρων και grace notes. Αυτή η ρυθμικη προσεγγιση των Μπλουζ ερχεται σε κοντρα με την κρατουσα θεωρια πως τα Μπλουζ είναι οδυνη. Το χορευτικο στοιχειο, ειδικα σε μεγαλύτερα tempo όπως R'n'B, είναι άλλο ένα στοιχειο εκφρασης αγαλλίασης που αποπνεει η μουσικη αυτή. Ερευνες εχουν δειξει πως ανεξάρτητα απ'τα αρμονικα-μελωδια στοιχεια μιας μουσικης αν ο ρυθμος είναι χορευτικος αυτόματα η μουσικη ακούγεται πιο χαρουμενη. Με δεδομενο το στοιχειο αυτο είναι ακομα πιο δυσκολο για καποιον να επιχειρατολογησει υπερ του ο,τι τα Μπλουζ είναι οδυνη.

 

Και παμε στους στιχους. Είναι αληθεια πως οι στιχοι παραδοσιακα εχουν να κανουν με χαμενες αγαπες (ποια μουσικη δεν εχει να κανει?..), προβλήματα κτλ. Ωστοσο, ε εντυπωση μου είναι πως όπως παντρεύονται οι κλίμακες με τις αρμονιες ετσι και οι στιχοι με την μουσικη σε ένα παιχνιδι συναισθηματων. Η μουσικη των Μπλουζ λειτουργει ως ξορκι στα προβλήματα που περιγράφονται στους στιχους. Αυτά που δεν τα λενε οι στιχοι του The thrill is gone τα λεει στο συνολο το τραγουδι μαζι με την μουσικη, που λεει "The thrill is gone (but it's alright)".

 

Αγαλλιαση ή οδυνη λοιπον?

I quickly learned that the study of music harmony is the study of everything - Richard Merrick

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Απαντήσεις 62
  • Πρώτη
  • Τελευταία

Περισσότερες συμμετοχές

Περισσότερες συμμετοχές

Οχι μονο αυτα τα δυο.

Ολα τα συναισθηματα μπορει και τα εκφραζει.

Χρησιμο το βιβλιο του Paul Oliver "Η ιστορία του μπλουζ"

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Οχι, η Φλαμενκο ας πουμε εχει ξενη γλωσσα με τα μπλουζ και φυσικα ακούγεται πολύ διαφορετικα. Εκτος αν την ονομάσουμε και αυτή Μπλουζ.  ;D

I quickly learned that the study of music harmony is the study of everything - Richard Merrick

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δυστυχώς...

το ευρύτερο μέρος του ελληνικού κοινού, αν το ρωτήσεις ΤΙ ειναι τα μπλουζ, θα σου πει:

 

"Άαα τη δεκαετία του 90 χορευαμε στα πάρτυ μπλουζ! με χαμηλά φώτα κτλ.

Τι Bryan Adams έχω χορέψει, τι total eclipse of the moon! Απίστευτα Μπλουζ έχω χορέψει!!"

 

 

Μη γελάτε, οι έχοντες μπει στα -αντα ξέρουν τι λέω ;)

 

 

(Λιγο άκυρο σε σχέση με το ΟΡ...sorry...)

Your Ear Rulez!

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Παντως τα Μπλουζ εχουν διαχυθει τοσο πολυ στην Αμερικανικη/κοφιλη μουσικη που στοιχεια της υπαρχουν παντου. Εχει την ικανοτητα η ρημαδα να ομορφαινει οτι αγγιζει.

I quickly learned that the study of music harmony is the study of everything - Richard Merrick

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Παντως τα Μπλουζ εχουν διαχυθει τοσο πολυ στην Αμερικανικη/κοφιλη μουσικη που στοιχεια της υπαρχουν παντου. Εχει την ικανοτητα η ρημαδα να ομορφαινει οτι αγγιζει.

 

Αυτο κυρίως λόγω της πεντατονικης κλίμακας νομίζω... Και της "blue note"

Your Ear Rulez!

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Αυτο κυρίως λόγω της πεντατονικης κλίμακας νομίζω... Και της "blue note"

 

Αλλα και η ρυθμικη προσεγγιση πιστευω ειναι πολυ σημαντικη ως προς την επιτυχια της.

I quickly learned that the study of music harmony is the study of everything - Richard Merrick

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Φυσικά...

 

Βασικά, εγω θεωρώ πως η μπλουζ μουσικη ειναι διαχρονική ακριβώς λόγω των ρυθμών της. Η οποία νομίζω πως μοιάζει σε ποικιλία με τα δικά μας λαϊκά/ παραδοσιακά

 

Δηλ, (για να μην παρεξηγηθώ), η μπλουζ εχει τς 12bar, shuffle, straight 4, κτλ, οπως εμείς εχουμε το χασάπικο, ζεϊμπέκικο κτλ, και αντί για τς turnaround κλεισιματα, εχουμε το ...δικο μας... Σου-τιεν!

Your Ear Rulez!

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Οι background ρυθμοι σε εμας είναι πιο περίπλοκοι αλλα η μελωδια ρυθμικα στα Μπλουζ είναι πιο περιπλοκη, ειδικα τα grace notes που δινουν ένα εφφε "σφεντονα" όπως σολ-μι

 

Αυτό το σουτιεν τι ειναιν παλιν?  ;D

I quickly learned that the study of music harmony is the study of everything - Richard Merrick

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση

×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου