Προς το περιεχόμενο

Πως να κάνεις σωστά sound check


makam

Προτεινόμενες αναρτήσεις

  • Guru

Είναι γνωστό τοις πάσι, πως οι περισσότεροι μουσικοί στην Ελλάδα, δεν ξέρουν να κάνουν 'ήχο', ή αυτό που λέμε συνήθως 'sound check' και τις περισσότερες φορές χωρίς να φταίνε, ενώ έχουν όλη την καλή διάθεση.

Εχοντας προσωπικά κάνει άπειρα live και σε ότι χώρο φανταστεί κανείς, έχω καταλήξει στο συμπέρασμα πως όσες πρόβες και να'χεις κάνει, όσο τέλεια κι αν είναι τα μηχανήματα και τα όργανα, το αποτέλεσμα δεν θα είναι ικανοποιητικό αν δεν γίνει σωστό sound check.

Και 'ολοι ξέρουν πως αν δεν ακούς καλά και όπως πρέπει 'εκεί πάνω', όσο καλά και να'χεις παίξει, αυτό το αίσθημα πικρίας και ανασφάλειας θα συνοδεύει όλο το live.

 

Παραθέτω έναν οδηγό για σωστό sound check από τους μαίτρ του είδους, που ελπίζω να βοηθήσει και τον επαγγελματία αλλά και αυτόν που ξεκινά τα πρώτα του live, χωρίς να χρειαστεί να 'φάει τα μούτρα του για να μάθει'...

 

Συγνώμη που είναι στ' αγγλικά, αλλά δυστυχώς δεν έχω τον χρόνο για μια μετάφραση.

Αν κάποιο απο τα μέλη θέλει και μπορεί να μεταφράσει ας το κάνει..

 

How to make a sound check

 

Follow the procedure.

The venue engineers will guide you through the process of sound checking, but knowing what’s coming saves time, and demonstrating familiarity with the process provides reassurance to the technical team and the promoters.

 

The first step involves finding the peak level for each source, so that no matter what happens in the show, the channels won’t overload and will operate in their butter zone for the majority of dynamics levels. Thus, when the engies call for you to play, tell them, “OK, here come some peaks,” then really dig in and give them the loudest thing you could imaginably play during your set.

 

For those using pedals, be sure to stage your gain such that turning on or off any given effect doesn’t cause any significant volume changes. For those using patches or samples, be sure all your sounds produce a fairly consistent level. Depending on your medium, normalizing or gently compressing your sounds in advance can help this tremendously. Start with a clean and clear tone or sound, and play long, resonant notes.

 

Once you’ve caught the engineers’ eyes, you can move on to step two, the tonal and textural stuff. With the input level in place, the engineers will start applying inserts and EQ to the channel, so this is the time to begin playing throughout the full range of the instrument, loud and soft, high and low, staccato and legato, clean and effected. [Vocalists who use effects, please see NOTE #1 at the bottom.]

 

When this process of level and tone setting has been iterated across every source, you’ll move on to the third step, building your monitor mixes. The monitor engie will ask each player in turn what (s)he wants in his/her wedge. When answering, try to follow the same order of channels you just worked through, indicating for each source how loud or “forward” it should be in the mix. If one or two sources are significantly more or less crucial to monitor than the rest, be sure to note that after providing the complete list of what you’ll need to hear. For example:

 

• A singing guitarist might say: “I’d like just a touch of kick and snare, a moderate amount of bass, a bit of my own guitar, a fair amount of the other guitar, and plenty of keys and my voice. The most important thing for me to hear is my own voice and the keyboard. If you have to cut something, pull the drums out.”

 

• A drummer who also plays a sample pad could reply: “I don’t need any of my kit, but please give me a bunch of bass, a middling amount of guitars and keys, a ton of my sample pad, and just a little vocals. The most important source for me is my sample pad, and the vocals can go away if they have to.”

 

Once the monitor engie has basic mixes up for all the wedges, the band should play and loop a part of a song that uses the most sources possible. [Why? See NOTE #2 at the bottom.] While continuing to loop the part, each member should catch the engie’s eye, one at a time, to fine tune his/her mix.

 

When it’s your turn, point at a source, then point up or down, then point at the wedge where you want the change. This says to the engineer, “I want <this> source <louder/softer> in <this> mix.” Keep looping the part until all the monitor mixes are to taste. A smile and a nod or the “OK/perfect” hand sign indicates to the engie that your mix is to your liking. Repeat as necessary until you’ve covered all your sources.

 

You may have to tolerate some feedback during your check while the engineers maximize their gain staging and chase down trouble frequencies. Keep playing through the feedback [Again, see NOTE #2.] so the engineers can find the ringing frequency amidst the dynamic and shifting signal. Realize that although standing over a ringing wedge is obnoxious and even occasionally painful, it certainly beats gambling on feedback returning mid-show, so taking a few extra minutes to properly and sufficiently ring out a wedge is always time well spent.

 

When you and your bandmates are happy with your monitor mixes, it’s time for step four. Stop the loop you’re playing, and tell the engineers that your mixes are good and that you’re ready to play a song and check the house. Pick a couple songs from your set and play them from beginning to end, without stops. [see NOTE #2.] If your wedges need further tuning, signal the monitor engineer while you play.

 

After a couple songs, ask the front of house engineer if (s)he has heard enough and has the mix dialed in. Once the FOH engineer is happy, ask to play one more tune so the band can hear the sound in the house. Take turns, one band member at a time, walking through the house. If you have any requests for the FOH engineer, now is the time to make them. When every band member walked the house, and the band and engineers are all sufficiently satisfied, then the check is complete.

 

If your gear must be moved before your set, follow this procedure immediately, well before you consider heading to the green room or the bar or to dinner:

 

• Mark the onstage position of your gear, using 2-3” strips of tape placed in right angles at the corners of each piece of gear, including mic stands and stage monitors. Using bright and uncommonly-colored tape helps these “spike” marks show up under low stage lighting and allows for your setup to be easily distinguished from other acts’.

 

• Once the positions of all your gear has been spiked, carry or roll your gear from the stage to your cases at side of stage. Don’t bring your cases to your gear, as that, as before, both doubles the amount of carrying you have to do and screws up the backline staging occurring both onstage and next to it. Start with the delicate items (guitars, cymbals, electronics, etc.) and work towards the rugged stuff (stands, drum hardware, amps, etc.), all the while making sure that the gear will be accessible in the reverse order from side of stage come show time, so the last things to get uncased before your set are also the most delicate. This protects your gear as much as possible and allows for a quicker changeover later on.

 

• If you are sharing any of your own gear with other bands, be sure that it’s properly labeled and placed somewhere immediately visible to them when they arrive. If you aren’t sharing anything, carefully remove every last piece of gear you care about; an unlabeled power strip or 1/4″ cable or hi-hat clutch left on a stage quickly becomes the property of whomever picks it up.

 

• Do a quick “owner’s walk” of the stage to be sure you’ve collected every last thing you brought with you. Once this is done, enjoy your break! The engineers, not to mention the bartenders and waitstaff and barbacks and management and security and promoters and bathroom attendants, usually don’t get such a break, so saying thank you and shaking their hands on your way out, as a demonstration of your appreciation for the work they performed, is always a welcome and valued show of respect.

 

NOTE #1: Unless you are using very particular, obscure, and uncommon effects, you will be much better off by letting the engineers use their house effects. Reverbs and delays are ubiquitous and the engineer will likely put some on your voice even without you asking.

 

Unless you are running an advanced real-time autotuning rig, or absolutely have to punch in a flanger at only a few crucial moments in a couple songs, or have a calibrated and road-proven harmonizer that needs different settings recalled between each song, let the engineers handle your effects. Otherwise, you’re stuck with the inferior preamp (if there even is one) in your unit, and the monitor and FOH engineers’ hands are severely tied since they can’t separate your vocals from the effect in the channel, meaning the effect will carry into any monitors and submixes, will throw off any inserts and EQ on the channel, and will, sometimes drastically, lower the gain before feedback. Your other option is to pickup a quality mic splitter so that you can send two channels to the engineers, one clean and one effected. Thus, the clean channel hits a proper mic preamp, inserts, and EQ before any effects, meaning both your monitor and FOH mixes will be cleaner, more flexible, and deliver more gain before feedback.

 

NOTE #2: An engineer cannot fix or adjust something that isn’t happening or being played, so stopping a song to ask for an adjustment is usually completely counterproductive. Instead, keep the tune going and ask over a vocal mic, loudly if need be, for what you need. Alternatively, or if you need something during the show, just catch the engineer’s eye (as any engineer worth their pay will look across the stage periodically, just like a good driver scanning his/her mirrors), and indicate what you need with a couple hand signs. If there is a monitor desk at side of stage, you can also always walk over to talk to the engie, so long as you keep playing. Remember, if in the process of dialing in a mix, an engineer doesn’t want to hear something, they can always mute the related channel, but if they need to hear something when you’ve stopped playing, nothing can progress.

 

 

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Moderator

Κοινή λογική και προφανής πείρα.

Μακάρι να γίνονταν όλα όσα αναφέρονται - και απ'την πλευρά των μουσικών και απ'την πλευρά των ηχοληπτών.

 

Ευχαριστούμε πολύ. 8)

 

Η πηγή του άρθρου;

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ωραίο αρθράκι... Αλλά όλη αυτή η διαδικασία τις περισσότερες φορές απλά δεν υπάρχει στα live bars/clubs κλπ. εδώ, εκτός αν θες να ενοχλήσεις πάρα πολύ τους ηχολήπτες.

 

Αντιθέτως, παραθέτω ένα παράδειγμα γνωστού (ευτυχώς δεν το έζησα) σε μεγάλο μάλλιστα live.

 

Ηχολήπτης: Πάιξε λίγο...

 

Κιθαρίστας: Powerchord τριών δευτερολέπτων, οποτε και τον σταματάει ο ηχολήπτης.

 

Ηχολήπτης: Ώπα ώπα, όνειρο είσαι, έτοιμοι.

 

 

;D/ ::)

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

θα συμφωνησω με τους απο πανω  ;D

 

θα συμπληρωσω λεγοντας οτι καθε group που το ενδιαφερει να ακουγεται καλα κ σωστα κατω θα πρεπει να εχει δικο του ηχοληπτη

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Πλήρες και κατατοπιστικό, ευχαριστούμε Μάκη!

 

 

θα συμπληρωσω λεγοντας οτι καθε group που το ενδιαφερει να ακουγεται καλα κ σωστα κατω θα πρεπει να εχει δικο του ηχοληπτη

 

+1000

 

Ο ηχολήπτης πρέπει να είναι το επιπλέον μέλος της μπάντας.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

 

Ο ηχολήπτης πρέπει να είναι το επιπλέον μέλος της μπάντας.

 

+1

Οι Apples, μια απο τις αγαπημενες μου μπαντες (και ΜΠΑΝΤΑΡΑ, οχι αστεια) κανουν ακριβως αυτο...και μαλιστα δεν παραλειπουν να τονισουν σε καθε live τους οτι ειναι χαλαρα το σημαντικοτερο κι πλεον αναντικαταστατο μελος της μπαντας.

 

Arthur Krasnobaev-Trumpet

Yaron Ouzana-Trombone

Oleg Nayman-Tenor & Soprano Saxophones

Yakir Sasson - Baritone Sax

Yonadav Halevy- Drums

Alon Carmelly - Double Bass

Todres- Turntables

Schoolmaster-Turntables

MixMonster-Sound Console & Live Effects

 

Read more: http://www.myspace.com/theapplesmusic#ixzz11fC0lxhp

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 1 μήνα αργότερα...
  • 3 εβδομάδες αργότερα...

2 προσωπικές εμπειρίες ,η μία ουσιαστικά αναφέρεται στα υπόψην του άρθρου, σε σχέση με τη θέση και τη διάταξη των αντικειμένων μας πάνω στη σκηνή

1 Πριν 25 χρόνια σε μεγάλο θέτρο επαρχιακής πόλης . Σκηνή αχανής ,στο πρωινό σάουντ τσεκ όλα οκ . Το βράδυ μια μικρή διαφορά κατέστρεψε τα πάντα για μένα. Ένα πολύμπριζο που τροφοδοτούσε τη δανεικιά πεταλιέρα μου είχε μεταφερθεί και με ανάγκαζε να στέκομαι ένα μέτρο πιο μπροστά από τη θέση μου . Το αποτέλεσμα εκτός από μόνιτορ ,άκουγα και την επανάλληψη του ήχου από την αίθουσα και ουσιαστικά τα έκανα σαλάτα ,καθότι μου ήταν αδύνατο λόγο εμπειρίας ,ηλικίας και έλλειψης θάρους να σταματήσω και να απαιτήσω να μπουν τα πράγματα στη θέση τους .

2. Πριν χρόνια στο ΡΟΔΟΝ ,όλα οκ με το σάουντ τσεκ ,μόνο που βγαίνοντας με το κόσμο η ηχητική είχε αλλάξει τελείως . Εντάξει ήταν μια βραδυά με πολλά γκρουπ ,βάλε ,βγάλε κλπ ,αλλά το τι συνέβαινε είναι απερίγραπτο ,μικροφωνισμοί ,μόνιτορ σταμάταγαν κλπ .......τραγωδία και πίκρα

Μακάρι να είχαν τα γκρουπ όλα το δικό τους ηχολήπτη . Τα τελευταία χρόνια πολλά παιδιά ακολουθούν σπουδές ηχοληψίας ,οπότε κάποιοι έχουν τη δυνατότητα εκτός από τα μέλη του γκρουπ που συνήθως είναι μια παρέα να βρουν και κανά φιλαράκι-ηχολήπτη να αποτελέσει ουσιαστικά μέλος του γκρουπ . Τα ερασιτεχνικά σχήματα αλλιώς δε μπορούν να έχουν ηχολήπτη

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Αυτο που περιγραφεις στο δευτερο περιστατικο ειναι κλασσικο προβλημα...Ενας τεραστιος αδειος χωρος (οπως ενα club) συμπεριφερεται ηχητικα αρκετα διαφορετικα οταν εχει γεμισει με κοσμο.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 10 μήνες αργότερα...

Παιδιά, ωραία και ορθά αυτά που λέτε. Μάλιστα το φαινόμενο "ηχολήπτης - μέλος μπάντας" είναι κάτι που αυξάνεται τις μέρες μας, πιστεύω λόγω του γεγονότος ότι όλο και περισσότεροι επιλέγουν να ασχοληθούν με την ηχοληψία. Γραφίστες και ηχολήπτες έχει ένα σωρό.

 

Παρ' ολ' αυτά υπάρχουν δύο παράγοντες ανασταλτικοί στην όλη κατάσταση. Πρώτον ένας ηχολήπτης πρέπει να έχει άποψη στον ήχο. Να ακούει παραγωγές, να είναι ερωτευμένος με αυτό που κάνει. Πράγμα που σπάνια συναντάς, οι περισσότεροι είναι μεταλλάδες που απλά δεν είχαν με τι άλλο να ασχοληθούν. Δεν μιλάω για του εργαζόμενους ηχολήπτες, μιλάω για αυτούς που επιλέγουν να είναι μέλη μπάντας ως ηχολήπτες. Στην πρώτη κατηγορία, η περιγραφή παραπάνω εκτοξεύει τα ποσοστά στα ύψη.

 

Επίσης, νομίζω ότι ΠΟΛΥ ΠΡΙΝ φτάσουμε στο "ηχολήπτης - μέλος μπάντας", πρέπει να προσέξουμε εμάς τους ίδιους - τους μουσικούς. Όταν οι ίδιοι οι μουσικοί δεν ξέρουν από ήχο, τί αποτέλεσμα να βγεί; Οκ ο ηχολήπτης είναι για κλάμματα, αλλά οι μουσικοί πάνε πίσω; Οι περισσότεροι κιθαρίστες πχ τιγκάρουν το gain και γεμίζουν τα πατώματα με την προίκα τους σε πετάλια. Ε τι να σου κάνει ο ηχολήπτης μετά. Κάτσε βρε άνθρωπε και δούλεψε τον ήχο σου, ψάξε καμμια παραγωγή που σου αρέσει και προσπάθησε να βγάλεις αυτόν τον ήχο και επιτέλους μάθε οτι τιγκάροντας την παραμόρφωση δεν μεγαλώνει το άτσάλι που εκπέμπέμπεις. Επίσης το οτι έχεις 254525 πετάλια δεν σημαίνει και οτι ξέρεις να τα χρησιμοποιείς. Μπορεί να νιώθεις το νοθο παιδί των sonic youth όταν οι ήχοι σου περιπλέκουν την κατάσταση στο μυαλό σου, αλλά αυτό που βγαίνει έξω είναι κακός θόρυβος.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση


×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Κανονισμοί της σελίδας.