Προς το περιεχόμενο

Ηχομόνωση σε δωμάτιο.


Προτεινόμενες αναρτήσεις

να γράψω κάποια πράγματα άλλα να γνωρίζετε ότι είναι μόνο η δική μου γνώμη και εμπειρία από τα αρχικά στάδια έρευνας που έχω κάνει σε ακουστική δωματίων και αυτή από ένα βιβλίο και πολύ internet. Θα δείξω παραπομπές στο τέλος και δεν γράφω κάτι για να το παίξω έξυπνος ή να την πω στους επαγγελματίες, μόνος σκοπός είναι να δώσω λίγο φως στο τούνελ για μερικούς που θέλουν να την ψάξουν. Γράφω τους όρους στα αγγλικά γιατί θα διευκολύνει στην αναζήτηση των επιμέρους θεμάτων σε διάφορα site όπου μπορείτε να συνεχίσετε την έρευνα.

 

Το θέμα του acoustic treatment σε ένα δωμάτιο χωρίζεται στις εξής κατηγορίες

 

1. insulation (ηχομόνωση), να κάνουμε τον χώρο σιγανό ως προς το εξωτερικό περιβάλλον

2. diffusion (ηχοανάκλαση), να στήσουμε ειδικά τον χώρο για διασκορπισμό των ηχητικών κυμάτων

3. absorbtion (ηχοαπορόφηση), να στήσουμε ηχοαποροφητές σε εξειδικευμένα σημεία έτσι ώστε να μπλοκάρουμε το πέρασμα ανεπιθύμητων συχνοτήτων.

 

1. για ηχομόνωση η καλύτερη λύση είναι να προσθέσεις καινούργιες επιφάνειες στους τοίχους στο ταβάνι και αν είναι δυνατόν και στο πάτωμα, η με λίγα λόγια να φτιάξεις ένα δωμάτιο μέσα στο δωμάτιο. Σκοπός είναι να βάλεις στρώματα τα οποία θα απορροφήσουν όλες τις συχνότητες που θέλουν να βγουν προς τα έξω. Ανάμεσα σε αυτά τα στρώματα πρέπει να υπάρχει και αέρας επειδή ο ήχος μεταδίδεται και μέσω των στερεών (βλ. τηλέφωνο). Τώρα εάν είναι υπερβολή αυτό, συνιστώνται χοντρή μοκέτα στο πάτωμα και στα σημεία που θέλεις οπωσδήποτε να μην περνάει ήχος να φτιάξεις ειδική κατασκευή με κοντρα πλακέ - rigid fiberglass 705 (η αλλιώς πετροβάμβακας 705 με πυκνότητα 90κγ/μ3) - κοντρα πλακέ το οποίο θα ντύσεις με χοντρό ύφασμα σαν τσόχα. Υπάρχουν διάφορα tutorials για sound insulation στο youtube στα οποία μπορείς να δεις περίπου τέτοιες κατασκευές.

 

2+3. Η ηχοανάκλαση λειτουργεί σε συνεργασία με την ηχοαπορόφηση. Για ηχοανάκλαση πρέπει να αγοράσεις ή να κατασκευάσεις ηχοανακλαστικά. Υπάρχουν ειδικές κατασκευές με ξύλο, αλλά και αφρώδη pads τα οποία διαθέτουν διαγώνιες επιφάνειες ή κυψέλες. Υπάρχει το γνωστό σε όλους ρικοφόν. Το καλό με το ρικοφόν είναι μόνο ότι είναι φθηνό να αποκτήσεις (και 7-8 euro/m2) ενώ κατα τα άλλα δεν κάνει και την καλύτερη δουλειά επειδή θα εξηγήσω παρακάτω. Η ηχοανάκλαση+ηχοαπορόφηση έχει πολύ συγκεκριμένο σκοπό και καταπολεμά πολύ συγκεκριμένα ακουστικά φαινόμενα:

-flutter echoes. εάν χτυπήσεις παλαμάκια σε ένα μικρό χώρο θα εισπράξεις αυτό το φαινόμενο. Είναι το μικρό κροτάλισμα που ακολουθεί και αυτό συμβαίνει επειδή ο ήχος παίζεται σαν μπαλάκι του ping pong ανάμεσα στις επιφάνειες των απέναντι τοίχων και ανάμεσα στο ταβάνι και στο πάτωμα.

-τα μικρότερα δωμάτια μπορεί να το κάνουν αυτό σε υψηλότερες συχνότητες και με έντονο κουδούνισμα το οποίο αποκαλείτε ringing.

 

φυσικά η ηχός, το κροτάλισμα και το κουδούνισμα είναι παρόμοια φαινόμενα τα οποία εξαρτώνται από το μέγεθος του δωματίου και των επιφανειών των τοίχων, οπότε η καθυστέρηση και ο τόνος εξαρτάται από αυτά.

 

οπότε η διαδικασία της ηχοανάκλασης-ηχοαπορόφησης είναι εκεί για να αποπαραλληλήσει τέτοιου έιδους φαινόμενα, μερικώς να τα αποροφήσει και να τα διασκορπίσει. Αλλά προσοχή. Το να γεμίσεις 100% το δωμάτιο με ηχοαπορόφηση και ηχοανάκλαση, τότε το κάνεις ακουστικά νεκρό με αποτέλεσμα αυτό που παίζεις να ακούγεται εντελώς άδειο και ανεξάρτητο από την φυσική του συμπεριφορά και πρακτικά είναι λάθος επειδή στην μίξη του ήχου σου θα αισθάνεσαι ότι σε παίρνει για περισσότερο reverb η release time ενώ ένα κανονικό ηχοσύστημα στην αναπαραγωγή της ηχογράφησης ή του παιξίματος (εάν πρόκειται για live) δεν θα ανεχτεί το παραπάνω reverb η release που με τεχνιτά μέσα μπορεί να προκαλέσεις. Οπότε η σωστή λύση είναι να τοποθετήσεις μερικά ηχοανακλαστικά pads και μπασοπαγίδες έτσι ώστε να μειώσεις τα ανεπυθύμητα φαινόμενα ενώ παράλληλα θα κρατήσεις και ποσοστό από την φυσική συμπεριφορά του δωματίου. Μπορείς να βρεις στο internet πολλά προϊόντα ηχοανάκλασης, καθώς επίσης να δεις στο youtube πολλές πατέντες για κατασκευές.

 

Η ηχοαπορόφηση δρα σε συνεργασία με την ηχοανάκλαση, και στην ουσία αποροφά συγκεκριμένες συχνότητες τις οποίες καταφθάνουν επάνω στο υλικό σου αφού τις έχεις οδηγήσει εκεί με τις ηχοανακλαστικές σου κατασκευές. Το ρικοφόν θεωρείται και ηχοανακλαστικό και ηχοαποροφητικό αλλά είναι κυρίως χρήσιμο για μεσαίες προς υψηλές συχνότητες αφήνοντας τις χαμηλές τρελές. Καλό πάντως είναι εφόσον χρησιμοποιηθεί να πάρετε όσο πιο χοντρό γίνεται και να το εγκαταστήσετε συμμετρικά στον χώρο. Οι χαμηλές συχνότητες λίγο επηρεάζονται από την χρήση ρικοφόν και χρειάζονται διαχείρηση με μπασοπαγίδες (bass traps, χοντρές κατασκευές οι οποίες τοποθετούνται συνήθως στις γωνίες)

 

Η συμμετρία παίζει επίσης πολύ σημαντικό ρόλο στο πως θα στήσετε τον χώρο επειδή δεν θέλετε σε καμία περίπτωση να δημιουργήσετε διαφορετικες ακουστικές συνθήκες σε διαφορετικές πλευρές του χώρου.

 

...αυτά ήταν περισσότερο εισαγωγικά και όχι κάτι που θα βασιστεί ολόκληρη η ηχοακουστική θεωρία η θα σας κάνουν expert.

 

το youtube και το google είναι οι καλύτεροι φίλοι σας για τις κατασκευές , εφόσον δεν έχετε κοντά σας κάποιον γνώστη του αντικειμένου. Επίσης υπάρχει το εξής βιβλίο : Home Recording Studio - Built it like the Pros και αυτό το site http://www.ethanwiner.com/acoustics.html τα οποία χρησιμοποίησα ως references για να γράψω αυτά που έγραψα.

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Έφτιαξα ένα δωμάτιο στο υπόγειο από γυψοσανίδα και ανάμεσα πετροβάμβακα. Θέλω να προσθέσω και ρικοφον τωρα. Έχω ακούσει ότι πρέπει να καλύψω τις γωνίες οπωσδήποτε με ρικοφον. Ισχύει αυτό; Επίσης διάβασα κάπου ότι πρέπει να βάλω και στον τοίχο πίσω από τα ντραμς. Μπορεί κάποιος να γίνει πιο περιγραφικός στο που πρέπει να βάλω ρικοφόν; Θα το κολλήσω με βενζινόκολλα; Ευχαριστώ

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Χεχε τίποτα άλλο. Να παίζω ντραμς βασικά και να γουστάρω τον ήχο όσο γίνεται. Εντάξει θα έρχεται και κανένας φίλος κιθαρίστας να τζαμάρουμε :) Επειδή είμαι άσχετος οι μπασοπαγίδες τί είναι;

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

το ρικοφόν δουλεύει για μεσαίες και υψηλές - ταμπούρα, πιατίνια κτλ.

για την μπότα, το μπάσο και τα χαμηλά της κιθάρας χρειάζεται μπασοπαγίδες. Είναι πιο χοντρές από το ρικοφόν, τοποθετούνται συνήθως στις γωνίες και μειώνουν την ηχώ του μπάσου στο δωμάτιο. Thomann.de μπορείς να ψάξεις για bass traps ή να πας στο site που έβαλα στο προηγούμενο μου post και να δεις οδηγίες για το πως να φτιάξεις μόνος σου.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Bασικά τώρα που παίζω εντοπίζω περισσότερο το πρόβλημα στο ταμπούρο και λιγότερο στη μπότα. Και οι μπασοπαγίδες που είδα είναι αρκετά ακριβές. Ξέρεις μήπως πως βάζουνε το ρικοφόν; Το καρφώνουν κάπως ή το κολλάνε με βενζινόκολλα π.χ.;;;

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση
×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου