Προς το περιεχόμενο

Ποια κάρτα ήχου μου είναι η καλύτερη για ηχογράφηση;


Pegasos9

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Ηχογραφώ ηλεκτρονικά ντραμς, ηλεκτρική κιθάρα, ηλεκτρικό μπάσο, μικρόφωνο, όλα με αναλογική σύνδεση ή στα ντραμς με usb midi σύνδεση κάποιες φορές.

 

Δεν είμαι πολύ καλός στα τεχνικά και δεν έχω καταλάβει ποια ακριβώς specs μιας κάρτας δείχνουν ότι έχει καλύτερη απόδοση, είτε για την ηχογράφηση, είτε για το edit ηχογραφημένου sample.

 

Έχω μία Soundblaster Audigy 2 Value σε παλιό μηχάνημα με XP

 

μία IDT High Definition Audio Codec σε φορητό Dell Studio 1737

 

και Real Tek High Definition Audio - Supreme FX III σε καινούριο Desktop

 

 

Σε όλα χρησιμοποιώ το Asio4all. Είμαι αρκετά μπερδεμένος. Το μόνο στοιχείο που αντιλαμβάνομαι πλήρως είναι η 24bit δυνατότητα ήχου, την οποία έχουν και οι τρεις κάρτες. Κατά τα άλλα είμαι χαμένος, βλέπω διάφορα EAX, THX, διάφορα εφφέ κτλπ. Έχουν να κάνουν όλα αυτά με την ποιότητα ηχογράφησης που μπορεί να κάνει κάθε κάρτα; Έχουν να κάνουν μόνο με την απόδοση του ήχουν στα ηχεία; Έχουν να κάνουν κάτι με το πόσο ποιοτικό θα είναι το κάθε sample που γράφω στο δίσκο;

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Hello. Υπάρχουν κάτι άρθρα στο Internet στα ελληνικά που έχω βρει ελπίζω να σε βοηθήσουν. Credits στο http://ixolipsia.gr

 

 

----------------------

 

Analog to Digital Converters – ΠΟΙΟΣ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥΣ

 

 

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ANALOG TO DIGITAL CONVERTERS

 

Πολλά άτομα δεν δίνουν ιδιαίτερο βάρος στους Analog to Digital Converters ή αλλιώς AD/DA Converters.

 

Πρώτα από όλα ας εξηγήσουμε τι είναι οι αυτοί οι Converters.

 

Για τους μη αγγλομαθείς convert στα αγγλικά σημαίνει μετατρέπω, άρα converter σημαίνει μετατροπέας.

 

Τέλος Analog to Digital Converter είναι ο μετατροπέας που μετατρέπει το αναλογικό σήμα σε ψηφιακό.

 

 

 

Εξηγούμαι…

 

Ο υπολογιστής μας λειτουργεί σε έναν ψηφιακό κόσμο (digital) με εντολές 0 και 1.

 

Εμείς ηχογραφούμε για παράδειγμα τον ενισχυτή μας, με ένα μικρόφωνο (από τον “αληθινό” κόσμο ή αναλογικό αν θέλετε) το οποίο καταλήγει σε μία κάρτα ήχου.

 

Η κάρτα ήχου με την σειρά της πρέπει να στείλει αυτό τον ήχο στον υπολογιστή μας όμως ο υπολογιστής μας δεν θα “διαβάσει” τον ήχο αφού ζει στον ψηφιακό κόσμο.

 

Σε αυτό σημείο οι converters που είναι ενσωματωμένοι μέσα στην κάρτα ήχου κάνουν αυτήν την δουλειά.

 

“Μεταφράζουν” το ηχητικό σήμα από αναλογικό σε ψηφιακό, ώστε να το καταλαβαίνει ο υπολογιστής.

 

 

 

Η ΑΞΙΑ ΤΩΝ CONVERTERS

 

Αν ποτέ αναρωτηθήκατε για ποιο λόγο μία κάρτα ήχου που έχει, για παράδειγμα, μία είσοδο μικροφώνου κοστίζει 100 ευρώ και μία άλλη που πάλι έχει μία είσoδο κοστίζει 1.000€ τότε θα είναι επειδή:

 

1) Έχει λιγότερο Latency.

 

2) Έχει πιο ποιοτικούς converters.

 

Σε αυτήν την μετατροπή o ήχος μπορεί να αλλοιωθεί ανάλογα με την ποιότητα του κονβέρτορα.

 

Σίγουρα όσο πιο ακριβό/καλό converter έχει η κάρτα ήχου σας τόσο πιο ωραίος θα ακούγεται στον υπολογιστή σας.

 

 

 

ΔΗΛΑΔΗ ΧΩΡΙΣ ΚΑΛΟ CONVERTER ΔΕΝ ΚΑΝΟΥΜΕ ΔΟΥΛΕΙΑ;

 

Κάνουμε και πολύ καλή μάλιστα.

 

Η τεχνολογία των καρτών έχει προχωρήσει τόσο πολύ στις μέρες μας που ακόμα και ένας converter στην κατηγορία των 150-200 ευρώ δίνει πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα για το Home Studio σας.

 

Σίγουρα οι πιο ακριβοί είναι καλύτεροι αλλά όπως λέω συνέχεια, ο άνθρωπος πίσω από την μίξη κάνει την διαφορά και όχι ο εξοπλισμός.

 

Τι να τον κάνεις τον τέλειο εξοπλισμό αν δεν ξέρει κάποιος πως να τον αξιοποιήσει;

 

Πρώτα αποκτούμε γνώση και μετά εξοπλισμό γιατί αλλιώς πετάμε λεφτά χωρίς λόγο!

 

Τα demo στην αρχική σελίδα έχουν μιξαριστεί και παραχτεί με 150€ κάρτα ήχου/converters, την FireWire Solo.

 

 

---------------------

 

 

Latency και Buffers - Πώς αντιμετωπίζω την καθυστέρηση στον ήχο

 

 

 

ΓΙΑΤΙ Η ΑΠΛΗ ΚΑΡΤΑ ΗΧΟΥ ΔΕΝ ΜΑΣ ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ

 

 

 

Ο πρώτος λόγος που η απλή κάρτα ήχου, που πάει πακέτο με τον υπολογιστή, δεν μας εξυπηρετεί είναι επειδή:

 

1) Δεν έχει τις υποδοχές που θέλουμε για να συνδέσουμε μικρόφωνα (XLR Inputs) και τα λεγόμενα “καρφιά” που δέχονται οι κιθάρες και τα μπάσα (TRS Inputs).

 

2) Έχει πολύ Latency.

 

 

 

TI EINAI TO LATENCY

 

 

 

Με απλά λόγια μπορούμε να πούμε πως:

 

Latency είναι η καθυστέρηση που υπάρχει στον ήχο από την στιγμή που εισέρχεται ο ήχος στην κάρτα ήχου και στα DAW μας μέχρι να ξανα βγει ο ήχος  από τα ηχεία μας.

 

 

 

Για παράδειγμα, εάν με μία κάρτα ήχου έχουμε 10ms Latency και παίξουμε κιθάρα τότε θα ακούσουμε τον ήχο της από τα ηχεία σε 10ms (milliseconds).

 

Όσο λιγότερα ms έχουμε όπως καταλάβατε ήδη τόσο το καλύτερο.

 

Μέχρι 10ms περίπου κάνουμε άνετα δουλειά πολύ παραπάνω όμως γίνεται αντιληπτό από τα αυτιά μας και δεν μπορούμε να ηχογραφήσουμε πάνω στον χρόνο/μετρονόμο.

 

 

 

Για αυτό πάντα πριν αγοράσετε μια κάρτα ήχου εκτός από τον αριθμό υποδοχών που έχει να μαθαίνετε και για το latency που σας δίνει.

 

 

 

 

 

ΡΥΘΜΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΥΣ BUFFERS

 

 

 

Οι buffers βοηθούν τον υπολογιστή μας στο Playback του ήχου μέσω των AD/DA converters.

 

Δεν θα ήθελα να σας μπερδέψω με τεχνικές λεπτομέρειες γιατί στην τελική δεν θα σας χρειαστούν κιόλας εκτός αν έχετε σκοπό να δημιουργήσετε την δική σας κάρτα ήχου .

 

Οι buffers μετριούνται σε samples. Οι πιο γνωστές τιμές που μπορούμε να βρούμε σε κάρτες ήχου ειναι: 256 samples, 512 samples, 768 samples, 1024  samples και 2048 samples.

 

 

 

To βασικό που πρέπει να θυμάστε είναι αυτό:

 

Όσο πιο λίγα samples τόσο πιο λίγο latency έχουμε, όμως χρειάζεται πιο δυνατό pc επειδή τρώει πιο πολύ CPU και RAM.

 

Από την άλλη όσο πιο πολλά samples τόση λιγότερη CPU και RAM χρειαζόμαστε αλλά έχουμε και πιο πολύ latency.

 

 

 

 

 

ΤΙ BUFFERS ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΛΕΞΩ ΣΤΟΝ ΔΙΚΟ ΜΟΥ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ;

 

 

 

Εξαρτάται καθαρά από τους drivers της κάρτας και την δύναμη του υπολογιστή σας και ένας σίγουρος τρόπος για να βρείτε τα σωστά samples είναι ο εξής:

 

1) Ξεκινήστε με τα πιο πολλά samples (1024 samples είναι μια καλή αρχή). Όσο πιο πολύ τους κατεβάζετε θα κατεβαίνει και το latency.

 

2) Όταν φτάσετε στα samples που ο υπολογιστής βγάζει περίεργους θορύβους στο playback (γνωστά και ως glitches) τότε ξέρετε πως ο υπολογιστής σας δεν μπορεί να αντέξει τόσους λίγους buffers.

 

3) Ανεβάστε τους buffers στην αμέσως προηγούμενη ρύθμιση και είστε έτοιμοι!

 

 

 

Στην M-Audio Firewire Solo που χρησιμοποιώ για το ixolipsia.gr έχω τα samples στα 512 και μου βγάζει 8ms latency.

 

 

 

 

 

Και για τέλος ένα extra “κολπάκι”…

 

 

 

Όπως είπαμε λιγότερα samples τρώνε πιο πολύ δύναμη του υπολογιστή άρα όσο πιο πολλά VSTs βάζουμε τόσο πιο πολύ τον ζορίζουμε.

 

Έτσι μπορούμε να ηχογραφήσουμε με τα πιο λίγα samples που αντέχει ο υπολογιστής μας (ώστε να μπορούμε να ηχογραφούμε με την λιγότερη δυνατή καθυστέρηση) και ΜΕΤΑ να τους ανεβάζουμε στα 768 ή και παραπάνω όταν μιξάρουμε.

 

Ο ήχος δεν επηρεάζεται, περάσαμε την φάση της ηχογράφησης αρά δεν καιγόμαστε για να πιάσουμε λίγο latency…

 

 

 

Ας το “ανταλλάξουμε” λοιπόν για CPU, κατά την διάρκεια της μίξης  ;)

 

 

-------------------------

 

 

 

Sample Rate και Bit Depth - Τι να επιλέξω

 

 

 

Δεν θα ήθελα να μπω σε πολύ τεχνικά θέματα σε αυτό το άρθρο. Θα δημοσιεύσω άλλο άρθρο για τις τεχνικές αναλύσεις. Εξάλλου δεν θα σας χρειαστούν και πολύ τα τεχνικά θέματα.

 

Σε γενικές γραμμές το μεγαλύτερο Sample Rate και Bit Depth που έχουμε τον καλύτερο ήχο πιάνουμε.

 

 

 

Τι Sample Rate και Bit Depth πρέπει να έχω;

 

Sample Rate 44.100 ή 48.000 και Bit Depth 24. Έχουμε συνηθίσει να το γράφουμε έτσι για πιο σύντομα: 44.100/24 Οι 2 βασικές αναλύσεις Bit Depth που κυριαρχούν στις μέρες μας είναι στα 24bit ή στα 16bit.

 

 

 

Πριν εξηγήσω το γιατί σας είπα για 44.100/24 ας δούμε μερικές συσκευές τι Sample Rate υποστηρίζουν.

 

DVD sound track: 48000, 96000, 192000

MiniDisc: 44100

DAT: (Digital Audio Tape): 48000, 44100, 32000

MiniDV: (Digital Camcorders): 48000, 32000

MP3: 8000 έως 48000, 44100 συνήθως

 

Το CD όπως βλέπουμε διαβάζει 44.000 Sample Rate και 16 bit. Τα 96.000 και 192.000 για Sample Rate δεν σας χρειάζονται. Καλύτερα να διαλέξετε 48.000 ή 44.100.

 

 

 

Ο λόγος είναι πως το τέλειο ανθρώπινο αυτί ακούει έως 20.000 Khz και στα 48.000Hz φτάνουμε περίπου στα 40.000Hz σε συχνότητες.

Επειδή όμως δεν γράφουμε μουσική για τις φάλαινες που ακούνε αυτές τις υπερηχητικές συχνότητες, δεν υπάρχει λόγος να ανεβούμε τόσο ψηλά.

 

Φανταστείτε πόσο αχρείαστο μας είναι να χρησιμοποιήσουμε 192.000Ηζ σαν Sample Rate.

Όμως υπάρχει μια αντιπαράθεση για το αν συμφέρει να δουλέψουμε σε 48.000 αντί για 41.000.

 

Πολλοί λένε πως δεν υπάρχει διαφορά ενώ μερικοί ορκίζονται πως έχει.

Για αυτό λοιπόν πολλοί δουλεύουν σε 48.000/24bit για να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο.

 

Επίσης τα DVD υποστηρίζουν 48.000Ηζ αντί για 44.100 των CD.

 

Άρα αν υπάρχει αυτή η διαφορά στον ήχο που πολλοί ορκίζονται θα ήταν καλό να την βάλουμε σε Music Video, αφού το Music Video θα μπει σε DVD.

 

 

 

Προσοχή όμως!

 

Όσο πιο μεγάλο Sample Rate έχετε τόσο πιο πολύ χώρο θα πιάνουν τα αρχεία σας στον σκληρό σας δίσκο και θα χρειάζονται πιο καλό υπολογιστή για την επεξεργασία τους.

Προσωπικά χρησιμοποιώ 44.100/24 τις περισσότερες φορές εκτός αν υπάρχουν σχέδια για Video Clip.

 

 

 

UPDATE: Τώρα χρησιμοποιώ 48.000/24 επειδή πήρα πιο καλό υπολογιστή. Η διαφορά στον ήχο ελάχιστη.

 

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Audigy 2, τι είπες τώρα...

 

Κάνε πιο συγκεκριμένη την ερώτησή σου και ρίξε μια ματιά σε άλλα θέματα. Ψάχνεις καινούρια κάρτα; Εχεις θέμα με τον ήχο που παίρνεις;

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

@ OP

Καμια απο τις καρτες που εχεις δεν μπορει να θεωρηθει καταλληλη (εως ενος σημειου) για την δουλεια που περιγραφεις.Για τον απλουστατο λογο οτι δεν ειναι εξειδικευμενες στην ηχογραφηση μουσικης αλλα στην αναπαραγωγη.

Π.χ. Το EAX ειναι ενα συστημα που επιτρεπει στον χρηστη να βρισκεται "ηχητικα" εκει που ειναι ο χαρακτηρας του παιχνιδιου που παιζει. Αν π.χ. εισαι ο τυπος απο το CRYSIS και πεφτουν πυροβολισμοι απο πισω σου (απο τον χαρακτηρα) τοτε με τα καταλληλα ηχεια σωστα τοποθετημενα νομιζεις οτι οντως ακους τις σφαιρες να ερχονται απο πισω σου.Σε απλα Ελληνικα τωρα ολα αυτα που σου λεω.

 

Anyway.....Το κειμενο που παρεθεσε ο χρηστης ShreddedMetalRecords ειναι ΠΟΛΥ χρησημο για καποιον που ασχολειται τωρα με το recording και μπορει να σε βοηθησει παρα πολυ.Διαβασε το προσεκτικα και οτι χρειαστεις παραπανω εδω ειμαστε  ;) cheers

think2ice TM https://myspace.com/mood.of.joy.band

Terry rules the bass

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ενδιαφέρον και πολύ βοηθητικό μάλλον για έναν αρχάριο το κείμενο που ανέβασε ο ShreddedMetalRecords, αλλά για να μη γίνει καμία παρεξήγηση με τα 48.000Hz sampling rate μπορούμε να αναπαράξουμε απροβλημάτιστα ;ένα σήμα που περιέχει συχνότητες εώς 24.000Hz (-1Hz). Όχι 40.000.  ---> Niquist theorem http://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist%E2%80%93Shannon_sampling_theorem

Και πάλι αυτό φυσικά μας λέει οτι και τα 44100Hz sampling rate μπορούν να αποδώσουν 22.050Hz που φυσικά υπερέχουν των δυνατοτήτων του ανθρώπινου αυτιού (πάνω απο 15 χρονών σπάνια να ακούει κάποιος περισσότερα απο 16.000Hz).

That being said, η χρησιμότητα των συχνοτήτων που δεν γίνονται αντιληπτές απο το αυτί δεν είναι ξεκάθαρη και τίποτα δεν μπορεί με απόλυτο τρόπο να μας δείξει οτι δεν συμμετέχουν κι αυτές οι συχνότητες στην ολοκλήρωση της εμπειρίας.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

...

 

Ωραίος ευχαριστώ, πολύ απλές επεξηγήσεις, για πράγματα που πάνω κάτω είχα υπόψη μου "γενικά".

 

Audigy 2, τι είπες τώρα...

 

Κάνε πιο συγκεκριμένη την ερώτησή σου και ρίξε μια ματιά σε άλλα θέματα. Ψάχνεις καινούρια κάρτα; Εχεις θέμα με τον ήχο που παίρνεις;

 

 

Όπως έγραψα στην αρχή του νήματος:

 

"Ηχογραφώ ηλεκτρονικά ντραμς, ηλεκτρική κιθάρα, ηλεκτρικό μπάσο, μικρόφωνο, όλα με αναλογική σύνδεση ή στα ντραμς με usb midi σύνδεση κάποιες φορές."

 

 

Δεν ψάχνω καινούρια κάρτα για την ώρα διότι το καλοκαίρι έφτιαξα καινούριο σταθερό στα 2000 χιλιάρικα... αλλά όχι κυρίως για μουσική. Αλλά σκέφτομαι κάποια εξωτερική λύση audio interface τύπου, αν μου χρειάζεται. Θέματα με τον ήχο δεν έχω, ακόμα και με την audigy στην κιθάρα έχω latency κάτω από 10ms με τις κατάλληλες ρυθμίσεις.

Audigy ναι, αυτή με τις "καταραμένες" αναβαθμίσεις (υποτίθεται), 10 ετών περίπου, την είχα πάρει όταν ξεκινούσαν να ασχολούμαι με μουσική, μόνο με software. Τα βασικά τα κάνει ακόμα..

 

 

@ OP

Καμια απο τις καρτες που εχεις δεν μπορει να θεωρηθει καταλληλη (εως ενος σημειου) για την δουλεια που περιγραφεις.Για τον απλουστατο λογο οτι δεν ειναι εξειδικευμενες στην ηχογραφηση μουσικης αλλα στην αναπαραγωγη.

Π.χ. Το EAX ειναι ενα συστημα που επιτρεπει στον χρηστη να βρισκεται "ηχητικα" εκει που ειναι ο χαρακτηρας του παιχνιδιου που παιζει. Αν π.χ. εισαι ο τυπος απο το CRYSIS και πεφτουν πυροβολισμοι απο πισω σου (απο τον χαρακτηρα) τοτε με τα καταλληλα ηχεια σωστα τοποθετημενα νομιζεις οτι οντως ακους τις σφαιρες να ερχονται απο πισω σου.Σε απλα Ελληνικα τωρα ολα αυτα που σου λεω.

 

Anyway.....Το κειμενο που παρεθεσε ο χρηστης ShreddedMetalRecords ειναι ΠΟΛΥ χρησημο για καποιον που ασχολειται τωρα με το recording και μπορει να σε βοηθησει παρα πολυ.Διαβασε το προσεκτικα και οτι χρειαστεις παραπανω εδω ειμαστε  ;) cheers

 

 

Εκτός από την καρτούλα του φορητού, που δεν έχει ξεχωριστή υποδοχή για mic και line in, οι άλλες δύο έχουν ξεχωριστές υποδοχές και μπορούν να φέρουν εις πέρας μια ηχογράφηση οποιουδήποτε οργάνου αναλογικά συνδεδεμένου. Οι εξειδικευμένες στην ηχογράφηση μουσικής προφανώς δίνουν περισσότερες επιλογές στον επαγγελματία αλλά τη βασική δουλειά την κάνουν εξίσου και οι δύο που έχω. Τα ξέρεις αυτά.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Το να συγκρίνεις την audigy και τις εσωτερικές με μια καλή audio κάρτα, είναι σα να συγκρίνεις τον Intel 3970X με τον Celeron G465, την nvidia GTX 680 με την GT 210,  κλπ κλπ  ;D ;D

τη βασική δουλειά την κάνουν εξίσου
ναι μεν, αλλά τελικά όχι  ;D ;)
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Το να συγκρίνεις την audigy και τις εσωτερικές με μια καλή audio κάρτα, είναι σα να συγκρίνεις τον Intel 3970X με τον Celeron G465, την nvidia GTX 680 με την GT 210,  κλπ κλπ  ;D ;D  ναι μεν, αλλά τελικά όχι  ;D ;)

οτι ειπε ο Μανος  ;)

 

Ακομα και μια φτηνη lexicon alpha να παρεις και να εγκαταστησεις στο pc σου για ηχογραφηση θα κανεις καλυτερη δουλεια απο την οποιαδηποτε "γενικης χρησης" καρτα ηχου  ;)

 

Να φανταστω φυσικα οτι δεν εχεις καν μονιτορ αλλα ακους απο ηχεια υπολογιστη αυτα που ηχογραφεις ?

think2ice TM https://myspace.com/mood.of.joy.band

Terry rules the bass

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 9 μήνες αργότερα...

Καλησπερα ,εκανα αλλαγη στα windows απο xp σε 7 ,που ρυθμιζω latency κτλ?Εχω καθυστερηση στον ηχο ,δεν εχω βαλει ακομα το DAW που δουλευα απλα εβαλα την κιθαρα στην καρτα ηχου (focusrite saffire le) και εκτος απο την καθυστερηση ακουγεται και reverb  ???

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση
×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου