Προς το περιεχόμενο

Atonal & Serialism music FAQ


Προτεινόμενες αναρτήσεις

Το παρακάτω σχόλιο του αφεντικού:

Ο κύριος που παράθεσες κάνει ΜΠΑΜ! οτι είναι κιθαρισταράς. Αυτό που παίζει χαρακτηρίζεται Ατονάλ

σχετικά με ένα video, που παρατέθηκε:

 

 

στάθηκαν η αφορμή να ψάξω σχετικά με την atonal μουσική.

 

Στη wikipedia, εκτός από τους ορισμούς και μια σχετική ιστορική αναδρομή:

http://en.wikipedia.org/wiki/Atonality

http://en.wikibooks.org/wiki/Music_Theory/Atonal

 

οδηγήθηκα και στο συγγενικό (της atonal music) κλάδο της serialism music:

http://en.wikipedia.org/wiki/Serialism

 

του οποίου, δυστυχώς, δεν πολυκατάλαβα τον ορισμό.

 

Οπότε, θα ήθελα να ρωτήσω:

-Τι είναι atonal και serialism μουσική;

-Ποιοι συνθέτες/μουσικοί, τόσο κλασικοί όσο και μοντέρνοι, αποτελούν χαρακτηριστικό δείγμα;

-Μπορούν να εφαρμοστούν σε μια σύνθεση, παράλληλα με τονική μουσική;

-Υπάρχουν τέτοια δείγματα στον (ευρύτερο) χώρο της rock;

 

Ευχαριστώ, εκ των προτέρων.  :)

 

edit προς mods: μάλλον έκανα λάθος και άνοιξα το θέμα στο [Guitars,Bass&Amps] και θα ήταν προτιμότερο να μεταφερθεί στο section [Μουσική&μουσικοί]

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Η γνωση μου πανω στις συγκεκριμενες μουσικες δεν ειναι διολου εκτενης, αλλα ξερω οτι μερος της δουλειας του Varese θα μπορουσε να χαρακτηριστει atonal. Τον αναφερει μαλιστα και το link που εδωσες απο wikipedia.

 

Αν δεν εχεις ξανασχοληθει με αυτο το συνθετη, το Ionisation ειναι ενα κλασσικο starting point.

 

 

Το τελευταιο σου ερωτημα εχει πολυ ενδιαφερον, με ενα προχειρο search βρηκα μια παρομοια συζητηση.

http://rateyourmusic.com/board_message/message_id_is_353441

 

Off the top of my head Henry Cow (eg. "Nirvana for Mice"), Shub-Niggurath (eg. parts of "Incipit Tragaedia") and Thinking Plague (eg. "Kingdom Come") spring to mind as bands that have worked with real atonal writing (as opposed to the random noise/improv variety which can be found anywhere), although they're pretty far from mainstream rock.

Στην ιδια συζητηση αναφερεται και μερος της δουλειας του Brian Eno.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ευχαριστώ για το feedback, odis13.  :)

 

Εκτός από το θεωρητικό σκέλος των ερωτήσεων μου (ορισμοί, συνθέτες κτλ), το "πρακτικό", δηλαδή η εφαρμογή atonal&serialism στη rock, πρόηλθε από ένα σχόλιο του kpeyos για τον Jeff Tweedy, σε παλαιότερο θέμα:

http://www.noiz.gr/index.php?topic=175898.msg433007#msg433007

 

Βέβαια, λόγω του περιορισμένου μουσικού μου υπόβαθρου, δημιουργείται το εξής πρόβλημα/ερώτημα:

πώς ξεχωρίζει κάποιος την atonal μουσική από τη serialism, τη noise ή ακόμα και την avant garde (τύπου πχ John Zorn);

 

Στην παράθεση του odis13, βέβαια, αναφέρεται ότι:

 

...bands that have worked with real atonal writing (as opposed to the random noise/improv variety which can be found anywhere)...

 

αλλά υποθέτω ότι χρειάζεται αρκετή τριβή με το θέμα, μια και με πρώτες ακροάσεις, σε όλα τα είδη, που προανέφερα, μου ακούγονται σαν αυτοσχεδιασμοί.  :-\

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Eχω την εντυπωση οτι ο σειριαλισμος (ισως οχι με την αυστηρη, κλασσικη του εννοια) ειναι περισσοτερο συνθετικη προσεγγιση & μεθοδος παρα μουσικο ειδος per se. Δηλαδη θα μπορουσε καποιος συνθετης να συνθεσει ενα εργο βασισμενος σε serialism techniques το οποιο ακουστικα να φερνει περισσοτερο σε avant garde ακουσματα.

 

Απο εκει και περα, μια κλασσικη seirialistic προσεγγιση, οπως του Schoenberg, κανει (αν δεν απατωμαι) αυστηρη χρηση του κλασσικου 12τονικου συστηματος οποτε μαλλον δυσκολα θα την εμπλεκες με atonal εργα.

 

Απο την αλλη, μπορει και να λεω μπουρδες ;D Oπως ανεφερα η μουσικη αυτη δεν ειναι το φορτε μου.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ένα σχόλιο για το βίντεο με την ακουστική, το οποίο τώρα είδα. Δε θα το έλεγα ατονάλ.

 

Είναι ένα εντελώς ελεύθερος και "τυχαίος" αυτοσχεδιασμός (προσωπικά τον βρίσκω και εντελώς ανούσιο) ο οποίος όμως έχει αρκετά σαφές τονικό κέντρο που είναι η ανοιχτή μπάσα χορδή της κιθάρας (δεν είναι Μι).

 

Η ατονάλ μουσική δεν έχει τονικό κέντρο (και συχνά συγχέεται με την πολυτονική που απλώς έχει πολλά τονικά κέντρα).

 

Τα μουσικά συστήματα που αναφέρονται (ατονικό, πολυτονικό, δωδεκαφθογγισμός και διάφορα άλλα) έχουν σαφείς κανόνες όσον αφορά τη χρησιμοποίησή τους σε συνθέσεις (θα μας τα πει καλύτερα ο Νικόλας). Αν πάρω π.χ. εγώ την κιθάρα και αρχίσω να κοπανάω ό,τι μου έρθει, σε καμία περίπτωση δεν είναι ατονάλ, όπως κι αν φτιάξω ένα κομμάτι με 25 τονικά κέντρα σκόρπια μέσα στα μέτρα, δεν έχω ένα πολυτονικό κομμάτι.

Ενωμοτάρχης

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

opposed to the random noise/improv variety which can be found anywhere

 

χωρίς να κσέρο πολλά, το εντελώς τυχαίο είναι δύσκολο πράμα για να το "find everywhere". Έτσι το τι είναι random μάλλον θέλει αρκετή κουβέντα.

 

Υπάρχει η πιθανότητα η παραπάνω παράθεση της παράθεσης (:D) να είναι biased προς την άποψη οτι "για να παίξεις atonal πρέπει να είσαι πρώτα μουσικός ενώ για να παίξεις noise αρκεί να γυρίσεις μερικά knobs" η οποία συναντάται συχνά, αλλά δεν νομιζω να είναι (και πολύ) σωστή.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Έχοντας απειροελάχιστες γνώσεις πάνω στη μουσική θεωρία... τα πρώτα πραγματα που μου ήρθαν στο μυαλο ακούγοντας τα βίντεο παραπάνω και προσπαθόντας να τα ενώσω με τις λέξεις "rock", "noise" και "avant-garde" ήταν αυτά:

 

 

 

είναι ατονικά, δεν είναι, δεν ξέρω....

πάντως αν για οποιοδήποτε διεστραμένο λόγο φίλε mustafunk τα βρείς ενδιαφέροντα μπορώ να ανατρέξω στα κιτάπια μου και να βρω και άλλα αντίστοιχα...

 

;D (Το ξέρω, το ξέρω σαν νιάτο άκουγα κάποια περίεργα πράματα)

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Είναι ένα εντελώς ελεύθερος και "τυχαίος" αυτοσχεδιασμός (προσωπικά τον βρίσκω και εντελώς ανούσιο) ο οποίος όμως έχει αρκετά σαφές τονικό κέντρο που είναι η ανοιχτή μπάσα χορδή της κιθάρας (δεν είναι Μι).

(Είμαι άσχετος αλλά) μια επαναλαμβανόμενη νότα μπορεί να εκληφθεί ως τονικό κέντρο από τη στιγμή που δεν σχετίζεται με κανένα τονικό τρόπο (;) με το υπόλοιπο παίξιμο;

When you will get good you will know. There is no guitar. There never was.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

(Είμαι άσχετος αλλά) μια επαναλαμβανόμενη νότα μπορεί να εκληφθεί ως τονικό κέντρο από τη στιγμή που δεν σχετίζεται με κανένα τονικό τρόπο (;) με το υπόλοιπο παίξιμο;

 

Ray, στο συγκεκριμένο δεν είναι θέμα μουσικής θεωρίας αλλά περισσότερο πώς αντιλαμβάνεται το αυτί αυτό που ακούει και πού θεωρούμε ότι υπάρχει λύση/resolution της όλης έντασης/tension που δημιουργείται κατά το παίξιμο. Αν έκλεινε το κομμάτι ή κατέληγε με ένα "ακόρντο", νομίζω ότι η τονική νότα θα ήταν αυτή η ανοιχτή μπάσα.

 

Βέβαια δεδομένης της φύσης του performance αυτού, είναι μάλλον υποκειμενικό το ποια νότα είναι η τονική ή αν όντως υπάρχει. Εγώ μια υπόθεση έκανα με το δικό μου ακουστικό κριτήριο.

 

Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και αν αντικειμενικά δεν υπάρχει τονικό κέντρο (δηλαδή μας το επιβεβαιώσει ο ίδιος ο "συνθέτης"), το κομμάτι δεν είναι ατονάλ διότι δεν ακολουθεί κανέναν από τους μουσικούς κανόνες που επιβάλλονται σε αυτό το είδος σύνθεσης.

Ενωμοτάρχης

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση
×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου