Προς το περιεχόμενο

Η Ενάτη


Προτεινόμενες αναρτήσεις

Η Ενάτη

Η πολυακουσμένη, η ξεφτιλισμένη, η ξεσκισμένη, που έγινε ύμνος της Ε.Ε.

του Νίκου Δήμου

Πηγή: http://www.lifo.gr/mag/columns/5536

 

Οδηγούσα και άκουγα ραδιόφωνο. Κάποια στιγμή, για να ξεφύγω από μία αδιέξοδη και θορυβώδη πολιτική συζήτηση, άλλαξα σταθμό. Πάτησα το κουμπί του Τρίτου. Και άκουσα τις πρώτες νότες της Ενάτης.

 

Ήταν πρωί, εννέα και κάτι, ώρα ακατάλληλη για τόσο βαρύ έργο. Απόρησα που ο παραγωγός των «Πρωινών του Τρίτου» είχε κάνει αυτή την επιλογή. Σκέφτηκα να αλλάξω πάλι. Αλλά πριν προλάβω να κινηθώ, η μουσική με είχε αιχμαλωτίσει.

 

Ναι, η Ενάτη, η πολυακουσμένη, η ξεφτιλισμένη, η ξεσκισμένη, που έγινε ύμνος (της Ε.Ε.), διαφημιστική υπόκρουση, κουδούνισμα τηλεφώνου, ακόμα και κουδούνι πόρτας (το έχει ο οδοντογιατρός μου) – με καθήλωσε. Ήταν μπροστά μου, καινούργια, όπως την έγραψε ο θεοπάλαβος κουφός Μπετόβεν, παρθένα – σαν να την άκουγα για πρώτη φορά.

 

Έφυγα. Οδηγούσα και δεν οδηγούσα, ούτε ήξερα πού ήμουνα. Μάλλον πετούσα πάνω σε φτερά από ήχους και συγχορδίες. Πλησίαζα στον προορισμό μου – αλλά μου ήταν αδύνατο να φτάσω και να διακόψω την ακρόαση. Μπήκα σε ένα στενό, παρκάρισα, έσβησα το μοτέρ, ξάπλωσα πίσω το κάθισμα – και άκουγα. Άκουγα σαν διψασμένος που πίνει αχόρταγος μετά από μέρες στην έρημο. Μαζί με τη χορωδία τραγούδησα όλον τον «Ύμνο στη Χαρά» και κατάλαβα πάλι τα λόγια του Σίλερ, σαν να τα έψελνα για πρώτη φορά.

 

Είχα αργήσει για το ραντεβού μου – αλλά δεν με ένοιαζε. Καθόλου. Όταν τελείωσε η μετάδοση ήμουν σαν μουδιασμένος, σαν να ξυπνούσα από νάρκωση. Σιγά σιγά συνήλθα, επέστρεψα και κατάλαβα. Ήταν ένα ξέσπασμα και μία λύτρωση μετά από μέρες, μήνες μιζέριας. Λουτρό της ψυχής, ανανέωση ζωής, ανάσα.

 

Αχ, μουσική, μουσική – πώς κουτσαίνουν οι άλλες τέχνες μπροστά σου. Ποιος πίνακας μπορεί να σε ταξιδέψει έτσι, ποιο βιβλίο να σε λυτρώσει; Μόνον εσύ είσαι μαγεία και έκσταση. Ακούω την «Τέχνη της Φούγκας» του Μπαχ και τακτοποιώ γεωμετρικά την ψυχή μου. Ακούω το «Πρελούδιο και τον θάνατο της Ιζόλδης» του αντιπαθέστατου Βάγκνερ και μυούμαι ξανά, από την αρχή, στον απόλυτο έρωτα. Και σε όλη μου τη ζωή, ο ταπεινός και βαθύτατος Σούμπερτ μου κρατάει το χέρι.

 

Σε καιρούς σκοτεινούς, δύσκολους, άγριους, επιτρέπεται να μιλάμε για τέχνη; Δεν επιτρέπεται – επιβάλλεται. Η οδύνη της ζωής οξύνει την ευαισθησία. Και δεν είναι μόνο παρηγοριά και φάρμακο η ομορφιά. Είναι διέγερση και εγρήγορση και κάλεσμα για δημιουργία. Η Ενάτη δικαίωσε (για λίγο) τη ζωή.

Πηγή: www.lifo.gr

 

When you will get good you will know. There is no guitar. There never was.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Απαντήσεις 20
  • Πρώτη
  • Τελευταία

Περισσότερες συμμετοχές

Περισσότερες συμμετοχές

+1 στο ποστ.

Αλλα γιατι "αντιπαθεστατος" ο Βαγκνερ? Επειδη η μουσικη του εχει ταυτιστει απο πολλους με τους Ναζι?

Δεν φταιει αυτος επειδη ηταν ο αγαπημενος συνθετης του Χιτλερ, ο οποιος χρησιμοποιουσε τη μουσικη του σε καθε συγκεντρωση του κομματος του.

Specs talks, M🐮🐮gs walks

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

+1 στο ποστ.

Αλλα γιατι "αντιπαθεστατος" ο Βαγκνερ? Επειδη η μουσικη του εχει ταυτιστει απο πολλους με τους Ναζι?

Δεν φταιει αυτος επειδη ηταν ο αγαπημενος συνθετης του Χιτλερ, ο οποιος χρησιμοποιουσε τη μουσικη του σε καθε συγκεντρωση του κομματος του.

 

Ε μαλλον ηθελε να αποδώσει εναν χαρακτήρα, οπως ο θεοπαλαβος Μπετόβεν, και ο ταπεινος Σούμπερτ ;D

 

Λιγο γραφικό το κείμενο, αλλα ειναι γεγονος οτι η 9η συμφωνία κρύβει ολη τη σχεση κλασικισμου/ρομαντισμου. Ειναι ενα απο τα τελειοτερα μουσικά έργα.

 

 

Το οτι το πετυχε στο Τριτο Προγραμμα δεν ειναι παραξενο παντως. Ενα φεγγαρι με τις απεργιες την εβαζαν στο repeat συνεχεια ;D

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Moderator

+1 στο ποστ.

Αλλα γιατι "αντιπαθεστατος" ο Βαγκνερ? Επειδη η μουσικη του εχει ταυτιστει απο πολλους με τους Ναζι?

Δεν φταιει αυτος επειδη ηταν ο αγαπημενος συνθετης του Χιτλερ, ο οποιος χρησιμοποιουσε τη μουσικη του σε καθε συγκεντρωση του κομματος του.

 

Θα συμφωνήσω... Δεν φταίει ο Βάγκνερ για το ποιοι θα τον άκουγαν στο μέλλον   :D

 

Βέβαια, ο Βάγκνερ είναι τρόπο τινά κάτι σαν «εθνικός συνθέτης» για τους Φριτς, καθώς ήταν από τους πρωτεργάτες της ιδέας του Πανγερμανισμού, την εποχή της δημιουργίας του Γερμανικού κράτους- οπότε «χρησιμοποιήθηκε» ως ας πούμε «στρατευμένη τέχνη».

 

Βέβαια δεν ξέρουμε γιατί ο Βάγκνερ είναι «αντιπαθέστατος» στον Δήμου- μπορεί να είναι άλλοι οι λόγοι και όχι αυτός που εικάζουμε.  

 

Πάντως αν στο μέλλον διαλυθεί η Ε.Ε δεν νομίζω ότι θα πρέπει να πάρουμε φόρα και να τα ρίχνουμε στον Μπετόβεν για την Ενάτη  ;D ;D ;D

all this has happened before and will happen again

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Καλομελέτα κι' έρχεται. :-X

 

Είναι ζήτημα ολίγων ημερών.

 

Το οτι το πετυχε στο Τριτο Προγραμμα δεν ειναι παραξενο παντως. Ενα φεγγαρι με τις απεργιες την εβαζαν στο repeat συνεχεια ;D

 

Άλλη μία απόδειξη για το ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι ξέρουν από τέχνη.

 

Πάντως αν στο μέλλον διαλυθεί η Ε.Ε δεν νομίζω ότι θα πρέπει να πάρουμε φόρα και να τα ρίχνουμε στον Μπετόβεν για την Ενάτη  ;D ;D ;D

 

Όχι. Θα πάρουμε φόρα και θα τους κλάσουμε τα πρύδια (των Ευρωπαίων).

 

---

 

Για το ποστ, πάντως... +1. Ο Δήμου είναι αυτό που πάντα ήταν : κυνικός. Αλλά οποιαδήποτε αφορμή να ακούσει κάποιος την 9η είναι καλή αφορμή, όπως και αν το δεις.

 

 

Reading The Fucking Manual

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Μάλλον παραλείψαμε να πούμε πόσο η 9η αγαπήθηκε απ το 3ο Ράιχ ,η δε Απονία ακόμη και σήμερα τη χρησιμοποιεί ,αλλά για την είσοδο της Άνοιξης ,ο Άλεξ ο αγαπημένος μου τη χρησιμοποιούσε για καλό και για κακό ,αλλά δια να μην κάνω το θέμα πολιτικό ,ενώ δεν είναι -καθότι ο δημιουργός και ο στιχουργός ,μόνο ως τέτοιο δεν δημιούργησαν το έργο ,θα θυμηθώ κάτι ακόμα . Έναν Βαλκάνιο χαρακτήρα -ως άνδρα- που γυροοφέρνει πολύτιμες κιουρίες της εσπερίας,τις κατακτά με το τρόπο του και το χαρακτήρα του ,αλλά εκ της θέσεώς τους αυτές ,καθόσον προτεστάντισες ,στο τέλος τονε φτύνουν ,όπως πάντοτε άλλωστε συμβάινει εις τας πολιτισμένας ογρώπας της αριστοκρατίας και της υποκριτικής απάτης .Οι βαλκάνιοι άλλωστε ήταν πάντα τουρκαλβανοί απατεωνίσκοι και ου΄δεποτε δεν θα έφθαναν σε ικανότητα την επιδεξιώτητα της ευρύθιας πνεύματος εις την λογιστικήν καλπονοθείαν της εσπερίας ,η οποία ενίοτε επιβέλεται και δια των κανονιοφόρων ,όποτε τα κουρέματα δεν αρκούν

 

Ο κύριος Ρέιμον Μπάρυ φυσικά ,΄ταν Ιρλανδός ,αλλά ως PIG παραλληλίζεται ως τουρκαλβανός

No one wants an alien

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Και κλείνω με το 3ο μέρος ενός αφιερώματος ενός έργου που για να είμαι ειλικρινής με έκανε να αγαπήσω τη κλασσική μουσική και να ασχοληθώ μαζί της ,ειδάλλως δεν θα είχα  ;D

Ευκαριστώ Στάνλει,Ευκαριστώ Μπιτόβεν κλπ κλπ ........όποιος θέλει βλέπει τα υπόλοίπεδα μέρη  :D

A Clockwork Orange Documentary "Great Bolshy Yarblockos!" pt3

 

Εξάλλου η ταινία έίχε πάντα σχέση με τη ζωή μας και πόσο μάλλον σήμερα

I was cured allright  ;D

No one wants an alien

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση

×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου