Προς το περιεχόμενο

Ζωντάνια σε ορχηστρικό ήχο - εφέ και άλλοι τρόποι


Προτεινόμενες αναρτήσεις

Χαίρετε! Μια αγαπημένη μου ερασιτεχνική ασχολία είναι η σύνθεση ορχηστρικής μουσικής (τύπου κινηματογραφικής μουσικής με συμφωνικά όργανα) στο Sonar, με καλές βιβλιοθήκες ήχων. Μια εργασία, όπως θα ξέρετε, περιλαμβάνει πάρα πολλά όργανα, κανάλια κλπ. Ωστόσο, όταν τελειώνω μια εργασία μου (ενορχήστρωση, εντάσεις οργάνων κλπ), όταν την συγκρίνω με αντίστοιχη επαγγελματική μουσική, παρατηρώ ότι στην επαγγελματική μουσική "γεμίζει" το αυτί μου, ενώ ο δικός μου ήχος μοιάζει κάπως σαν "άδειος". Εκτός από το περιορισμένο Reverb που πάντοτε χρησιμοποιούσα σε stereo buses, για το συγκεκριμένο πρόβλημα δοκίμασα να χρησιμοποιήσω ένα equalizer σe ένα bus πριν το κανάλι master, και να περάσω από το bus αυτό του equalizer όλα τα κανάλια μου, και νομίζω ότι ο ήχος βελτιώθηκε αρκετά. Επίσης, δοκίμασα και έναν κομπρέσορα, και νομίζω ότι είδα και εκεί μικρή βελτίωση. Έχω λοιπόν τις εξής απορίες:

1) Γνωρίζετε αν βοηθάει αποτελεσματικά η χρήση αυτών των εφέ (reverb, EQ, compressor) για το συγκεκριμένο είδος μουσικής, ώστε να "γεμίζει το αυτί μας και να απολαμβάνουμε καλό ήχο;

2) Τι άλλα εφέ ή κόλπα προτείνετε για το συγκεκριμένο είδος μουσικής;

3) Τοποθέτησα τα εφέ αυτά σε stereo buses πριν από το κανάλι master, για οικονομία επεξεργαστικής ισχύος αλλά και χρόνου, και περνάω από αυτά τα buses όλα τα κανάλια μου πριν φτάσουν στο master. Είναι σωστό, ή προτείνετε και την μεμονωμένη χρήση εφέ σε κάθε όργανο;

4) Ο ήχος μας είναι καλύτερα να περνάει πρώτα από το EQ και μετά από τον κομπρέσορα, ή το αντίστροφο; Νομίζω ότι το να βάλω και τα δύο αυτά εφφέ στο ίδιο bus channel δεν μου φαίνεται καλή ιδέα... Γενικά, όλα τα εφέ (συμπεριλαμβανομένου και του reverb), με ποια σειρά πρέπει να τοποθετούνται;

5) Δοκίμασα να πειράξω και το panning των οργάνων σύμφωνα με την θέση τους σε μια συμφωνική ορχήστρα, αλλά νομίζω ότι τα όργανα είναι από την μάνα τους παναρισμένα, οποτε δεν πειράζω το panning γιατί φοβάμαι μην κάνω "άκυρες" ρυθμίσεις. Ποια είναι η γνώμη σας πάνω σε αυτά τα θέματα;

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  Ασχολούμαι και εγώ με το συγκεκριμένο είδος (όσο μπορώ δηλαδή), και δυστυχώς το 90% του ήχου προέρχεται από την ποιότητα της συγκεκριμένης βιβλιοθήκης που χρησιμοποιείς. Δεν υπάρχουν και πολλά που μπορείς να κάνεις.

  Οι ηχογραφήσεις που κάνουν (συνήθως με το reverb, εκτός αν χρησιμοποιείς vsl πχ..) ακούγονται ήδη πολύ καλά μέσα στην μίξη. (ειδικά αν είναι ήχοι από ίδια βιβλιοθήκη). Προσωπικά compressor δεν χρησιμοποιώ σε κανένα στάδιο...καθώς οι ήχοι στα περισσότερα έχουν υποστεί κάποιου είδους mastering...και δυναμικά δεν έχουν και το τεράστιο εύρος. (όπως θα είχε μια πραγματική ορχήστρα)

  Συχνοτικά, σε κάποιες περιπτώσεις ίσως σου φανεί χρήσιμο κάποιο high-pass φίλτρο (πχ στα χάλκινα),  αλλά και πάλι γενικά όχι πολύ πείραγμα στο eq. (καμιά φορά μου φαίνονται κάποιοι ήχοι μουντοί..οπότε πειράζω το eq..αλλά προσπαθώ να αλλοιώνω τον φυσικό ήχο όσο το λιγότερο)

  Panning σε συγκεκριμένα όργανα ίσως βοηθάει...εφφέ τύπου stereo enhancer ίσως δεν είναι καλή ιδέα. Όσο για το reverb...ανάλογα με την περίπτωση. Καμία φορά τα γράφω όλα όσο πιο dry μπορώ..και τα περνάω απο κοινού σε ένα reverb. (ίσως δίνει την αίσθηση του κοινού χώρου..? )

  Για μένα η περισσότερη δουλειά γίνεται στο mastering (αν λέγεται mastering...) στο οποίο διαμορφώνω την χροιά που θέλω με ένα eq ( ίσως κάτι τύπου V..) και τέλος ένα maximizer το οποίο εκτός του ότι θα μειώσει τις μεγάλες αποκλίσεις έντασης που συνήθως υπάρχουν στην ορχήστρα..θα βοηθήσει τον ήχο να "γεμίσει" όπως είπες.

Guybrush Threepwood...mighty pirate!

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Aνέβασε λίγα δευτερόλεπτα της μουσικής σου για να πάρεις συγκεκριμένες συμβουλές για την βελτίωσή της.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Guru

Επειδή κι εδώ ασχολούμαι με αυτό το είδος μπορώ να σου πω μερικές κουβέντες:

 

1. Το panning εξαρτάται από την βιβλιοθήκη. Οι βιβλιοθήκες της EastWest είναι pre-panned, αλλά της VSL όχι, κοκ...

 

2. Το πρόβλημα, συνήθως, με αυτά τα έργα είναι πιο πολύ θέματα χρήσης των ήχων, οι ενορχηστρώσεις, κοκ, παρά τόσο τεχνικά όπως τα περιγράφεις. Θα πρότεινα κι εγώ να ανεβάσεις λίγη απ'τη μουσική σου για να ακούσουμε και να σου δώσουμε κάποιες συγκεκιρμένες απαντήσεις.

 

3. Μπορεί να υπάρχουν θέματα στην μίξη. Θέματα στο velocity, ή το CC11, CC1, κοκ. Μπορεί να είναι θέμα quantizing... Δε μπορούμε να ξέρουμε έτσι τι γίνεται...

 

για ανέβασε να ακούσουμε! :)

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Σας ευχαριστώ πολύ φίλοι μου για τις πολύ ενδιαφέρουσες απαντήσεις σας!

Αγαπητέ WildchildGR, χρησιμοποίησα και έναν maximazer και όντως είδα βελτίωση! Επίσης, ένα άλλο καλό εφέ που δοκίμασα λέγεται "stereo imager". Επιπλέον, έχω την εντύπωση, ότι και ο κομπρέσσορας βοηθάει να μειωθούν οι αποκλίσεις έντασης της ορχήστρας. Η σειρά που τα τοποθετησα όλα αυτά είναι: 1) Equalizer, 2) Comrpessor, 3) imager, 4) Maximizer. Βέβαια, δεν ξέρω αν τεχνικώς κάνουν την σωστή δουλειά και αν τα έβαλα σωστά, ωστόσο ακούω μια σημαντική βελτίωση. Θα πρέπει να μελετήσω αρκετά πάνω στον τομέα του μάστερινγκ!

Αγαπητέ Νικόλα, έχεις απόλυτο δίκιο κι εσύ, ότι είναι και θέμα ενορχήστρωσης. Αν η δουλειά μου έχει πρόβλημα εκεί, όσα εφέ και να βάλω δεν θα κάνουν τίποτα  :)

Το C11 δεν το χρησιμοποιώ καθόλου, χρησιμοποιώ αντί αυτού το C7, σε συνδυασμό με το velocity της νότας. Νομίζεις ότι χρειάζεται και το C11; Επίσης, όπως αναφέρεις, και η μίξη είναι πολύ σημαντικό πράγμα. Νομίζω ότι, τα θέματα της έντασης των οργάνων και της διαμόρφωσης της μουσικής μας πρέπει να τα ρυθμίζουμε πριν βάλουμε εφέ στο μάστερινγκ. Τι νομίζετε πάνω σε αυτό;

Δυστυχώς η μουσική που φτιάχνω νομίζω ότι δεν είναι καθόλου καλή και ότι έχω πάρα πολύ δρόμο και μελέτη ακόμα!

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ψάχνοντας, βρήκα στην ιστοσελίδα της Izotope έναν ενδιαφέροντα οδηγό για θέματα μάστερινγκ, που θέλω να τον μελετήσω κάποια στιγμή. Αν ενδιαφέρεστε, μπορείτε να τον κατεβάσετε δωρεάν, από την διεύθυνση: http://www.izotope.com/products/audio/ozone/support.asp#guides

Είναι εκεί που λέει Free guides => Mastering with ozone.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Guru

Καλημέρα,

 

Μου δίνεις την εντύπωση ότι μάλλον δεν ξέρεις πολλά από Midi και τέτοια, που φαίνεται να είναι το βασικό σου πρόβλημα...

 

Λίγα λόγια λοιπόν:

 

1. Το CC7 είναι το volume control. Το να ανεβοκατεβάζεις αυτό δε βοηθάει "τόσο" στην αληθοφάνεια των κομματιών σου. Το CC11 (expression) ή το CC1 (modulation) συνήθως, πλέον (όχι σε παλιές βιβλιοθήκες) κάνουν crossfade τις διαφορετικές velocity layers και έτσι μπορείς να πετύχεις να έχεις μια νότα μεγάλης διάρκεια, και να αλλάζει "χρώμα" με αυτόν τον τρόπο.

 

2. Δεν ανέφερες καν το θέμα quantize. Ο άνθρωπος δεν είναι ρομπότ και έτσι αν βάλεις ακόμη και ένα πιανίστα να παίξει μια συγχορδία, αυτός δε θα βάλει όλα του τα δάκτυλα ΑΚΡΙΒΩΣ την ίδια στιγμή. Ούτε έχει καταπιεί ένα μετρονόνο για να κρατάει ΑΚΡΙΒΩΣ το τέμπο. Πόσο μάλλον μια ορχήστρα ολόκληρη. Αυτές λοιπόν, οι ατέλειες είναι που δίνουν τον ανθρώπινο χαρακτήρα σε μία ηχογράφηση.

 

3. Όσον αφορά την μίξη, αυτή περιλαμβάνει ΚΑΙ τα έφε (reverb, κοκ), αλλά όχι το τελικό "χρωμάτισμα" του συνόλου. Αν η μίξη είναι κακή ούτε ο Νικόδημος δε σε σώνει μετά! ;D. Αλλά για να γίνει η μίξη σωστά, πρέπει να είναι λογικό αυτό που ζητάς. Αν θες να έχεις (για παράδειγμα) ένα φλάουτο στα χαμηλά του (δηλαδή χαμηλές νότες) να ακούγεται με όλη την ορχήστρα να παίζει μετρίως δυνατά: Έχασες. Αυτό ΔΕ γίνεται στην πραγματικότητα αφού οι χαμηλές νότες του φλάουτου έχουν πολύ απλά την ιδιότητα να κάνουν blending τόσο πολύ με τα υπόλοιπα όργανα που αποκλείεται να ακουστεί. Βάλτο 1 οκτάβα παραπάνω, ή δώσε τη μελωδία στο Αγγλικό Κόρνο (πχ).

 

Αυτά τα πράγματα, όλα, έρχονται πριν το να βάλεις το Ozone για να βγάλεις ήχο "ΜΠΑΜ". Και το ίδιο το Ozone έχει το "ελλάτωμα" ότι είναι πολλές φορές one click solution (με τόσα presets που έχει), που πολλοί masterαδες δεν το χωνεύουν (δεν τους αδικώ, δηλ). Αλλά αν πράγματι διαβάσεις τις οδηγίες, και τους διάφορους οδηγούς, μπορεί να γίνει ένα θαυμάσιο εργαλείο για τη δουλειά σου.

 

Σου ξαναλέω όμως, βάλε τη μουσική σου να μιλήσουμε συγκερκιμένα, γιατί μπορεί τα παραπάνω να τα κάνεις και έτσι να τα γράφω "τσάμπα" (για εσένα. Κάποιος άλλος θα οφεληθεί πιστεύω, αλλά τέλος πάντων).

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση
×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου