Προς το περιεχόμενο

Ανακατασκευή του ιστορικού οργάνου (μπουζουκοταμπουρά) του Γιάννη Εϊτζιρίδη (Γιοβάν Τσαούς)


Προτεινόμενες αναρτήσεις

Slew Rate
Το post επιλέχθηκε από τον Slew Rate.

Στον Shelter απονεμήθηκε το badge 'Αξιόλογες συμμετοχές' και 10 πόντοι συμμετοχής.

Νομίζω ότι αξίζει τον κόπο μια αναφορά στο φοβερό και μοναδικό αυτό όργανο με το οποίο συνέθεσε και ηχογράφησε τη μουσική του αυτή η τόσο μοναδική περίπτωση μουσικού της ελληνικής μας παράδοσης. Ο Γιοβάν Τσαούς είναι ο ίδιος, το όργανό του και η μουσική του, crossover ανάμεσα στην ελληνική δημοτική και ανατολική μουσική (Εγγύς ανατολή) και του σύγχρονου στην εποχή του ρεμπέτικου τραγουδιού.

 

Για όσους δεν γνωρίζουν ήδη, ο Γιοβάν Τσαούς, κατά κόσμον Γιάννης Εϊτζιρίδης, δεν έπαιζε με μπουζούκι (παρ ότι καθ όσον φαίνεται είχε στην κατοχή του ένα) αλλά με ένα δικής του εμπνεύσεως και παραγγελίας όργανο, κάτι μεταξύ ταμπουρά και μπουζουκιού, που του είχε κατασκευάσει ο Κυριάκος Λαζαρίδης Πεσμαζόγλου. Ο Τσαούς κατείχε δυο παρόμοια τέτοια όργανα που σώζονται και εσχάτως επισκευάστηκαν από φυσικές φθορές και παλαιότερες παρεμβάσεις από τον οργανοποιό Ανδρέα Δέλλιο. 

 

Κατά τη διαδικασία αυτή ο Δέλλιος είχε την ευκαιρία αρχικά να βάλει το όργανο σε αξονικό τομογράφο και να πάρει διάφορες τομές και απεικονίσεις του εσωτερικού του, με πολύ ενδιαφέροντα ευρήματα και επίσης να έχει ακριβείς μετρήσεις για όλα τα μέρη του οργάνου ώστε να μπορέσει να κατασκευάσει ένα όσο το δυνατό πιο πιστό αντίγραφο!

 

Το θέμα θεωρώ ότι έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον όχι μόνο για ανθρώπους του μπουζουκιού και των παραδοσιακών εγχόρδων αλλά για ΌΛΟΥΣ γενικά τους έγχορδους και μη. Προσωπικά αν και κιθαρίστας, βρήκα άκρως ενδιαφέρον το θέμα της ένωσης του μπράτσου με το σκάφος, το πώς κλείνουν οι δούγιες πίσω στη βάση, τη διαίρεση στην ταστιέρα όπου δεν κατάλαβα τίποτα 🤪 και κυρίως το θέμα του ότι το μανίκι είναι σχεδόν κούφιο!

 

Παρατίθεται βίντεο με παρουσίαση της διαδικασίας αναλυτικά απο τον οργανοποιό:

 

 

Φωτογραφίες του αυθεντικού οργάνου και του ιδίου του Γιοβάν Τσαούς

2c0afddc1b23ddb67164da663b7ecc427278fde2.jpeg

tsaous.jpg

jovan1.jpg

hqdefault.jpg

Και το αυθεντικό όργανο επι το έργον με τον εμπνευστή στο "τιμόνι"!

 

 

Επεξεργασμένο από shelter
  • Like 8

Beauty is in the ear of the beholder.

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Moderator
32 λεπτά πριν, shelter είπε

Προσωπικά αν και κιθαρίστας, βρήκα άκρως ενδιαφέρον το θέμα της ένωσης του μπράτσου με το σκάφος, το πώς κλεινουν οι δούγιες πίσω στη βάση, τη διέραιση στην ταστιέρα όπου δεν κατάλαβα τίποτα

Το βίντεο εκπληκτικό, αν και προσωπικά θα ήθελα να δω πιο "ζωντανά" το κατασκευαστικό process, όχι μόνο με still images.

Πάντως τα ακουστικά όργανα κατασκευαστικά, είναι άλλος... πλανήτης σε σχέση με τις δικές μας τις "τάβλες".  

  • Like 2
  • Συμφωνώ 3

all this has happened before and will happen again

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Συμφωνώ. Μάλλον ο άνθρωπος ή δεν είχε τη δυνατότητα ή σκέφτηκε κατόπιν εορτής τη δημιουργία του βίντεο και της παρουσίασης ενώ είχε ήδη ως συνήθεια τη λήψη φωτογραφιών στις εργασίες του. Απόπειρα δικής μου αυθαίρετης εξήγησης. Αυτό που προτείνεις θέλει να έχεις σκεφτεί και πως θα το κάνεις, και σχετικά καλό μοντάζ για να μην κουράσει (αν και αυτό μπορεί κάποιος να το αναθέσει).

 

Τα ακουστικά όργανα είναι δυναμικά και αλλάζουν και μέσα στο χρόνο. Άσε που κάθε παραγγελία είναι και λιγο επένδυση στο άγνωστο! 😄

Επεξεργασμένο από shelter

Beauty is in the ear of the beholder.

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Τα παλιά χρόνια της νιότης μου ,  μετά από οσμώσεις μεταλλάδων με ρεμπετολάγνους υπήρξε εποχή που δεν περνούσε μέρα χωρίς Γιοβάν Τσαούς.

 

Νά είναι καλά ο οργανοποιός

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ωστόσο μια μικρή παρατήρηση. Ο οργανοποιός αναφέρει μια ρήση του Στελλάκη Περιπινιάδη, γνωστού τραγουδιστή και στενού συνεργάτη του Τσαούς, κατα την οποία λέγεται ότι κανείς δεν μπορούσε να παίξει το ταμπουρομπούζουκο του τελευταίου. Χαρακτηριστικά λεει οτι οσοι προσπάθησαν τα παράτησαν (μεταξυ των οποίων και ο Μάρκος). Σχόλιο του οργανοποιού ήταν οτι το όργανο δεν ειναι δύσκολο στο να παιχτεί. 

 

Εκτιμώ, και ενδεχομένως άστοχα, ότι αυτό που μάλλον εννοούσε ο Περπινιάδης ήταν ότι κανένας απο τους άλλους μουσικούς δεν μπορούσε να πιάσει το "στυλ" του Τσαούς. Να κοπιάρει τον ήχο του. Είναι εμφανές ότι το όργανο στα χέρια και του οργανοποιού αλλά και του Β.Χατζόβουλου ηχεί περισσότερο σαν κοινο μπουζούκι παρά σαν τον χαρακτηριστικό ηχο του Γιοβαν Τσαούς. 

 

Το όργανο μπορει να παίζεται κάλλιστα γενικά, αλλά δύσκολα σαν τον Τσαούς, καθώς μάλλον ο τελευταίος αξιοποιούσε πολύ περισσότερο τις λειτουργικές δυνατότητες του οργάνου ως προς την απόδοση μικροτονικών διαστημάτων. Ενδιαφέρον ισως είχε στα χέρια ενός μουσικού που παίζει ουτι 😉.

Επεξεργασμένο από shelter

Beauty is in the ear of the beholder.

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση
×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου