Προς το περιεχόμενο

Why the DX7 was the most important synth release of all time


Προτεινόμενες αναρτήσεις

To DX7 είναι η Tele των digi-synths. Και λατρευτό, και love-to-hate, και μία ολόκληρη εποχή (κακή και καλή μαζί) και όλα. Να ξέρετε όμως όλοι εσείς οι -εχμ- μεγαλύτεροι που το είδατε να έρχεται (σε σχέση με εμάς τους early -ήντα που πρώτα το ακούσαμε και μετά το καταλάβαμε) πως δύσκολα πλέον μας συγκινεί η FM μίας και έχουμε μεγαλώσει με το όνειρο της αφαιρετικής (όπως ο πιτσιρίκος του τότε με το digital casio πλαστικό ρολογάκι που μεγαλώνοντας εκτίμησε το Ωμέγα το κουρδιστό του παππού του). 

Από κει και πέρα, απόλυτο respect σε όλους τους καλλιτέχνες των 80z που με το που το πιάσανε αρχίσανε να (μας) δίνουν τις επιτυχίες τους. 

Επεξεργασμένο από Jet72
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

46 λεπτά πριν, Ali Barout είπε

Πώς ξέρω εκ των προτέρων ποια επίδραση έχει ο οπερέιτορ 7 του άβαταρ π.χ., στον κάρριερ 8;

 

 

 

 

 Οπως ειπα στην πρωτη μου απαντηση, ξεκιναμε με τη σκετη FM, τη διαμορφωση συχνοτητας μονο.

 

  Σε ποιο βαθος κατανοησης θελεις να φτασεις πανω σε αυτο το ζητημα, εξαρταται απο σενα, παντως η υποθεση εχει τρελες μαθηματικες προεκτασεις. Η τελικη καταληξη παντως σε πρακτικο επιπεδο ειναι τοσο η κατανοηση των επιπτωσεων στον ηχο της τιμης του ratio των operators, που ΙΜΗΟ ειναι η ΚΑΡΔΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΗΣ της υποθεσης FM Synthesis, οσο, και αυτο ειναι το σημαντικοτερο απο πρακτικης πλευρας, την ""απομνημονευση", ας το πουμε ετσι, μιας σειρας ratio τιμων η και καποια συγκεκριμενα στοιχεια και ομαδες των τιμων αυτων, τα οποια δινουν στον ηχο αρμονικες η χαρακτηριστικα που εξυπηρετουν τους σκοπους και τις αναγκες μας πανω στη συνθεση ηχου.

 

 Απο τη στιγμη λοιπον που θα κατεχεις τα εργαλεια αυτα, τα οποια προκυπτουν κατα βαση απο το ratio των συχνοτητων των operators,την επιλογη fixed, το feedback, καθως και το πως αυτα επηρεαζουν τις παραγωμενες αρμονικες, εχεις κανει το μεγαλυτερο μερος της δουλειας.

 

 Διοτι, για να ερθω στην απορια σου, το να ρυθμισουμε την επιδραση του modulator στο carrier με την περιβαλλουσα, ο βαθμος της επιδρασης δηλαδη, ειναι κατανοητος σε οποιον ξερει τι ειναι περιβαλλουσα. Αν δεν το ξερει, καλο ειναι να ασχοληθει με την αφαιρετικη συνθεση για αρχη και βλεπουμε.

 

 Αυτο ομως αφορα την ποσοτητα της επιδρασης που εξελισσεται δυναμικα στο χρονο, η ΠΟΙΟΤΗΤΑ της επιδρασης ομως, το ποιες συχνοτητες θα προστεθουν στη sine κυμματομορφη του carrier, αυτο θα προκυψει απο το λογο των συχνοτητων τους, το ratio δηλαδη, και αυτη ειναι η ποιοτικη διαφορα που θα μας οδηγησει και στο να ρυθμισουμε και την περιβαλλουσα αναλογα. Αν δηλαδη εχουμε ενα ratio που θα δωσει δυσαρμονικες συχνοτητες, αυτο θα αφορα τον κροτο του σφυριου στο tine, συνεπως και η περιβαλουσα θα ειναι πολυ συντομη γιατι αφορα την ατακα, και θελουμε απλα να "μπισταει" η ατακα του ηλεκτρικου πιανο και οχι να ακουγεται φαλτσο ολο το σωμα της νοτας του.

 

 Αντιθετα, αν το ratio ειναι τετοιο που προσθετει την αρμονικη σειρα στον ηχο, κανει δηλαδη τη sine να γινει στην ουσια saw, τοτε η περιβαλλουσα του modulator δεν ειναι τιποτα αλλο απο την αντιστοιχη περιβαλλουσα του φιλτρου σε ενα αφαιρετικο συνθ, και ρυθμιζοντας τη ας πουμε να μειωνει την επιδραση στον carrier με το περας του χρονου, ειναι το αντιστοιχο με το να κανουμε την περιβαλλουσα σε ενα αφαιρετικο synth να κλεινει το φιλτρο.

  • Like 1
  • Ευχαριστώ 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

1 ώρα πριν, Ali Barout είπε

Είναι ολόκληρο ταξίδι ρε γαμώτο. Κι εμένα με έπιασε να μπαρκάρω στα γεράματα.

 

Εδώ είναι το σημείο που κάποιος λέει "μην απογοητεύεσαι, ποτέ δεν είναι αργά, ο Θεός είναι μεγάλος" και άλλα τέτοια, όμως δυστυχώς πρέπει να σου πω την αλήθεια, όπως την αντιλαμβάνομαι εγώ βέβαια: κάθε δευτερόλεπτο που επενδύεις στην κατασκευή ήχων, είναι δευτερόλεπτο που στερείς από τη διαδικασία παραγωγής μουσικής. Και - παρά τις ενστάσεις που σίγουρα θα καταγραφούν - η παραγωγή ήχων δεν είναι μέρος της διαδικασίας παραγωγής μουσικής, είναι ένα εντελώς άλλο επάγγελμα.

 

Έτσι την έχω πατήσει εγώ, ξέρω τα κέρατά μου από audio synthesis (είχα μία φυσική ροπή στο να τα καταλαβαίνω αυτά), και μετά από σαράντα χρόνια ενασχόλησης, έχω-δεν-έχω σαράντα... λεπτά (!) μουσικής μου που θα έβαζα να ακούσει κάποιος.

 

Πρέπει κάποιος να ξέρει να προγραμματίσει τα synth του; Ναι, αρκετά ώστε να μπορεί να ταιριάξει τον χαρακτήρα ενός preset με τον χαρακτήρα της λοιπής ενορχήστρωσης. Αρκετά, ώστε να διασκεδάζει. Αρκετά, ώστε να δοθεί μία ευκαιρία να αναδυθεί κάποιος περίεργος μη-προβλέψιμος ήχος. Αρκετά, ώστε να εντυπωσιάζει τους φίλους του. Αλλά όχι να κάνει πονοκεφάλους επ' αυτού.

 

Και βέβαια, η FM είναι μανούλα στο να προκαλεί πονοκεφάλους, όπως έχεις ήδη διαπιστώσει.

 

Εντελώς προσωπική άποψη όλα τα παραπάνω, δεν είναι για να διδάσκονται σε πανεπιστήμια και τέτοια. 😀

 

 

  • Συμφωνώ 2

Reading The Fucking Manual

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

 Αν ομως η διαδικασια παραγωγης μουσικης περναει απο τη συνθεση ηχου; Αν δηλαδη σου επιτρεπει τη μουσικη εκφραση οπως την φανταστηκες ενας ηχος που εφτιαξες;

 

 Για να μην παρεξηγηθω, με τη γενικοτερη λογικη σου συμφωνω, η προτεραιοτητα πρεπει να ειναι η μουσικη. Τα συνθια ομως ειναι, η θα πρεπει να ειναι, και αυτα ενα εργαλειο και ενα μεσο για να φτιαξεις μουσικη.

 

 Αλλωστε δε θελει δα και ΤΟΣΟ χρονο να μπεις στο νοημα, τουλαχιστον στην απλη αφαιρετικη και την S&S.

 

 

 

 

  • Like 2
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

16 λεπτά πριν, trolley είπε

κάθε δευτερόλεπτο που επενδύεις στην κατασκευή ήχων, είναι δευτερόλεπτο που στερείς από τη διαδικασία παραγωγής μουσικής.

Το ξέρω αυτό, και δε με ενοχλεί καθόλου. Το διασκεδάζω αρκετά, με τα πάνω και τα κάτω του φυσικά.

 

Γιατί σιγά τη μουσική παραγωγή που κάνω εντέλει, την πλάκα μου κάνω γενικώς. Ε, τώρα παίζω FM puzzle, έτσι το βλέπω. Ξεκινάμε από επίπεδο ψάρακας, κι όσο μου βγει, για όσο με γοητεύει.

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

2 λεπτά πριν, manosx είπε

Αν δηλαδη σου επιτρεπει τη μουσικη εκφραση οπως την φανταστηκες ενας ηχος που εφτιαξες;

Αυτό. Ναι. Πολλές φορές φρενάρω και λέω: εδώ θέλω έναν ήχο παντ ψιλοτζενέρικ, αλλά να κάνει ΦστΦστΦστ τρίηχα τετάρτων κρεσεντο ντεκρεσέντο. Όχι ΜΠΖΤ, φστ. Αλλά αυτό είναι έλεγχος του φίλτρου μέσω LFO? Είναι άλλος ένας oscillator μόνο με θόρυβο που ελέγχεται από στεπ μοντιουλέιτορ; Μήπως είναι τελικά δύο τελείως ανεξάρτητοι ήχοι; Τέτοιες απορίες έχω, και μέχρι να τα δοκιμάσω αυτά, με την απειρία που έχω, έχει βγει αμπελαλέ. Συν ότι ποτέ δεν μπορώ να προσεγγίσω το αποτέλεσμα στο 100%, ωστέ να πω μετά "Α φίλε, η μέθοδος Α σου δούλεψε σε αυτή την περίπτωση." Τι να λέμε, θέλει τριβή.

  • Like 2
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

20 λεπτά πριν, manosx είπε

Αν ομως η διαδικασια παραγωγης μουσικης περναει απο τη συνθεση ηχου; Αν δηλαδη σου επιτρεπει τη μουσικη εκφραση οπως την φανταστηκες ενας ηχος που εφτιαξες;

 

Ναι, υπάρχει ΚΑΙ αυτό. Νομίζω ότι ο Κηθ Έμερσον έλεγε (σε μία συνέντευξη) ότι "εκείνα τα χρόνια, κάθε φορά που φτιάχναμε ένα καινούργιο ωραίο ήχο, κατ' ευθείαν φτιάχναμε και ένα κομμάτι με αυτό τον ήχο".

 

Τώρα, ελπίζω να μην με εξορκίσει ο Καταρράκτης που  θα γράψω ότι στον Κηθ Έμερσον προτιμώ his piano work.

  • Χαχα 1

Reading The Fucking Manual

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

16 λεπτά πριν, Ali Barout είπε

Αυτό. Ναι. Πολλές φορές φρενάρω και λέω: εδώ θέλω έναν ήχο παντ ψιλοτζενέρικ, αλλά να κάνει ΦστΦστΦστ τρίηχα τετάρτων κρεσεντο ντεκρεσέντο. Όχι ΜΠΖΤ, φστ. Αλλά αυτό είναι έλεγχος του φίλτρου μέσω LFO? Είναι άλλος ένας oscillator μόνο με θόρυβο που ελέγχεται από στεπ μοντιουλέιτορ; Μήπως είναι τελικά δύο τελείως ανεξάρτητοι ήχοι; Τέτοιες απορίες έχω, και μέχρι να τα δοκιμάσω αυτά, με την απειρία που έχω, έχει βγει αμπελαλέ. Συν ότι ποτέ δεν μπορώ να προσεγγίσω το αποτέλεσμα στο 100%, ωστέ να πω μετά "Α φίλε, η μέθοδος Α σου δούλεψε σε αυτή την περίπτωση." Τι να λέμε, θέλει τριβή.

 

 Σε πρωτη φαση, τη μεγαλυτερη σημασια εχει να εχεις μπει στο νοημα. Οτι ας πουμε το φστ φστ φστ καταλαβες οτι θα ειναι LFO η καποιος stepper, ειναι πολυ ενθαρρυντικο, αν δεν ειχες ασχοληθει θα το καταλαβαινες; Ουτε σε χιλια χρονια.

 

 Τωρα, αν θελεις ο ηχος του pad να μενει σταθερος στο background την ωρα που ακουγεται το σφτ σφτ, θα βαλεις εξτρα oscillator, αν παλι θελεις Ο ΙΔΙΟΣ ο ηχος του pad να κανει σφτ σφτ θα πειραξεις το φιλτρο. Δηλαδη οσο πιο πολυ στο νοημα μπαινεις, τοσο πιο ευκολα βρισκεις αυτο που θες.

 

 Για να ρυθμισεις αυτο που θελεις ομως, η και για να κανεις δοκιμες και πειραματα, και να μην βγει αμπελαλε 😆 η λυση ειναι μια: Περιορισμος των εργαλειων.

 

 Δεν μπορεις να αλλαζεις καθε βδομαδα synth plug in, η καθε εξαμηνο hardware, και να περιμενεις να βρισκεις ακρη στο τσακ μπαμ. Ειναι μεγαλη υποθεση οι αυτοματισμοι 😆 να πηγαινεις κατευθειαν εκει που θες. Αν ειναι να μπλεκεις με μενου, και που ηταν τωρα αυτο, και αυτο αραγε τι κανει, το εχεις χασει το παιχνιδι. Σε αυτα χανεται ο πολυς ο χρονος, Το να ρυθμισεις 5- 10 παραμετρους δε λεει και τιποτα.

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Aχ βρε Ali, Ali και τρεις Ali...🙄 Με έκανες να ξανακαθίσω μετά από αρκετά χρόνια να φτιάξω FM ήχο απ'το μηδέν (initial mode). Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αρχίζεις με τον Algorithm 1 ο οποίος αποτελείται από 8 carriers, έχοντας active μόνο τον πρώτο carrier σε sine wave. Κοντά 3 ώρες έφαγα για τον ήχο, ο οποίος βασίστηκε μόνο σε τρεις operators. Είχα απ'την αρχή σκοπό να φτιάξω ένα drone ήχο, και οι δυνατότητες για δημιουργία drone ήχων σε ένα Montage/MODX, και μόνο με την FM-X engine, είναι στην κυριολεξία άπειρες.♾️

Πάμε λίγο στις τεχνικές λεπτομέρειες. Ο ήχος, ή καλύτερα το performance (για να μιλάμε στη γλώσσα των Montage/MODX) αποτελείται από δύο parts, ένα FM-X και ένα AWM2, το οποίο προστέθηκε στο τέλος για να πάρει μέρoς στο "σβήσιμο" του FM-X part/ήχου. Το FM-X part όπως έγραψα φτιάχτηκε απ'το μηδέν με τον  Algorithm 1 και τους τρεις πρώτους operatots του, τους υπόλοιπους 5 τους είχα στο off. Η όλη δουλειά έγινε αποκλειστικά με αυτόν τον αλγόριθμο, δύο LFOs, ένα φίλτρο και δύο εφέ για το τελικό "γυάλισμα" (flanger & reverb). Το AWM2 part/pad είναι δανεισμένο  και ελαφρώς τροποποιημένο από ένα άλλο δικό μου performance, και μπαίνει μόνο στο σβήσιμο του ήχου με key-off, ο ήχος δηλαδή τριγκάρεται όχι όταν πατάμε τα πλήκτρα αλλά όταν τα αφήνουμε.

Το performance έχει πολύ αργό attack και πάρα πολύ μεγάλο release (μιλάμε για κάποια λεπτά), επίτηδες βέβαια έγινε έτσι γιατί στο release γίνονται μικροαλλαγές στον ήχο από το φίλτρο και οι οποίες θέλει προσοχή για να γίνουν αντιληπτές, αλλά κάποιο εκπαιδευμένο αυτί τις πιάνει.

 

Πατάμε λοιπόν τα πλήκτρα και το sustain pedal και αφήνουμε τον drone/ambient ήχο να εξελιχθεί, και όπου χρειαστεί πίσω στο editing για τις απαραίτητες αλλαγές. Το αποτέλεσμα είναι άκρως ικανοποιητικό, η FM engine των Montage/MODX είναι απλά κορυφή. Να υπενθυμίσω εδώ ότι ο συγκεκριμένος ήχος δημιουργήθηκε με μόνο έναν από τους 88 αλγόριθμους της FM-X engine, κάνοντας χρήση μόνο τριών εκ των οκτώ operators του. Για περαιτέρω πολυπλοκότητα που μπορεί να σας στείλει στον κοντινότερο ψυχίατρο, μπορείτε να προσθέσετε στο performance ακόμα 15 FM-X parts/ήχους,🤢 αφού τα Montage/MODX είναι 16-part multitimbral. Ένα συνολάκι δηλαδή από 128 operators ανά performance, έτσι να έχετε να κάνετε πειράματα για τα επόμενα...150 χρόνια.😄

 

Κι εκεί λοιπόν που έπαιζα με τον νέο μου FM-X ήχο, και λόγω μάλλον του ambient χαρακτήρα του ήχου, μου κόλλησε στο μυαλό το "Shine On You Crazy Diamond" των Floyd, κυρίως η εισαγωγή του. Ανοίγω και το Hydrasynth από πάνω, βρίσκω ένα κατάλληλο lead και αρχίζω να παίζω την εισαγωγή. Ωραία μου ακουγόταν, οπότε το ηχογράφησα κιόλας, και το ανέβασα στο κανάλι μου στο youtube. Σύντομο βιντεάκι (ήχος μόνο) παρακάτω. Παρεμπιπτόντως, ο lead ήχος από το Hydrasynth είναι Preset και ονομάζεται "BladeTitles". Θα καταλάβετε το γιατί μόλις τον ακούσετε.🙏

 

 

Επεξεργασμένο από Waterfall-K
  • Like 4

Specs talks, M🐮🐮gs walks

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

3 ώρες πριν, Waterfall-K είπε

Ένα συνολάκι δηλαδή από 128 operators ανά performance, έτσι να έχετε να κάνετε πειράματα για τα επόμενα...150 χρόνια.😄

δεν έχω προλάβει να διαβάσω το άρθρο, το χαιρετίζω φυσικά και θα του δώσω την ανάλογη προσοχή για να τιμήσω και την επέτειο των 40 ετών και φυσικά θα ακούσω και το βίντεο με την ησυχία μου να απολαύσω τους ήχους. 

 

 Ένα σχόλιο γι αυτό το operators ανα performance γιατί ίσως εγώ δεν το καταλαβαίνω μιας και υπάρχει και η λανθάνουσα μνήμη των πληροφοριών που έχω μέσα μου. 

 

 Η yamaha έχει την ορολογία της, ουσιαστικά λέμε τους oscillators operators, που είτε είναι waveform based είτε sampled based είναι το ένα θέμα. 

 

 Δεν μπορεί όμως να έχει 128 ταλαντωνές ανά performance .

 Mήπως εννοούμε πως κάθε voice, part της FM "μηχανής" έχει 8 operators  και όλα μοιράζονται μια πολυφωνία 128 νοτών στο ............ multitimbrality τους? 

 

 Anyway, θα δω το άρθρο μετά και το παράδειγμα με την ησυχία μου και είμαι σίγουρος πως θα ικανοποιηθώ πάρα πολύ. ❤️

Πιανίστας, Διδάκτωρ Γιουροβιζιονολογίας

με εξειδίκευση στα ΣΥΝΘΕΣΑ'ΙΖΕΡ

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση

×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου