Προς το περιεχόμενο

Χρήση Equalizer και διάφορα paterns


Προτεινόμενες αναρτήσεις

Με αφορμή αυτό που ανέφερε ο Νικόδημος σε άλλο ποστ ανοίγω εδώ ένα καινούργιο θέμα σχετικά με το equalization και τα σχετικά tips και tricks που συναντάει κανείς πχ δώσε 2db στα 3k εκεί και κόψε 5db αλλού!

 

Είναι γεγονός πως στο ηχογραφημένο σήμα η παρουσία των φυσικών συχνοτήτων ενός οργάνου εξαρτάτε από πάρα πολλούς παράγοντες (μικρόφωνο, προενισχυτής, το όργανο το ίδιο, τοποθέτηση, χώρος κτλ κτλ κτλ). Οπότε το να γενικευόμαστε σε απλά tips είναι κατα τη γνώμη μου εντελώς λάθος! Σίγουρα αποτελούν βοήθεια για κάποιον που δεν ξέρει και προσπαθεί πειραματιζόμενος να μάθει αλλά καλό θα ήταν πριν ακολουθήσει κάποια tricks να αναρωτηθεί γιατί γίνεται λόγος στις συγκεκριμένες συχνότητες σε κάθε όργανο.

 

Μπορούμε να πούμε ότι το ηχόχρωμα του κάθε οργάνου μπορεί να χωριστεί σε 4 μέρη, μπάσα - χαμηλομεσαία - πρίμα μεσαία και πρίμα. Το να κάτσει κάποιος και να πειραματιστεί στο τι επίπτωση έχει η αυξομείωση αυτών των συχνοτήτων σε κάθε όργανο πιστεύω πως είναι κάτι που μπορεί από μόνο του να ξεκαθαρίσει άμεσα το πεδίο. Φυσικά κάποιος μπορεί να πει οτί αυτό είναι μια γενικότητα και ότι ένα hi pass filter ή αφαίρεση μιας συγκεκριμένης συχνότητας μπορούν να έχουν δραματικές επιπτώσεις στον ήχο αλλά και αυτό είναι κάτι που αποκτιέται με την εμπειρία. Γι αυτό λοιπόν η πραγματική επίπτωση του eq δεν μπορεί να κατανοηθεί με πρόχειρες οδηγίες, πρέπει ο καθένας να αποκτήσει μια σκεπτόμενη αποτίμηση των πραγμάτων και αυτό είναι κάτι που το αποκτάς με τον χρόνο και τον πειραματισμό και το χάνεις αν συνέχεια ακολουθείς κάποια tips χωρίς να σκέφτεσαι το γιατί.

 

 

..... ;D

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Απαντήσεις 20
  • Πρώτη
  • Τελευταία

Περισσότερες συμμετοχές

Περισσότερες συμμετοχές

Πολύ πολύ σωστός ο fleamail.. ;)

 

Aπλά, δε χρειάζονται κάποιες οδηγίες σε αρχάριους; Σίγουρα ναι θα μου πεις.

Επίσης νομίζω πως κάποιες πιο εμπεριστατομένες απόψεις, γνώμεις ή απορίες στο equalization μπορούν να διατυπώνονται πιο απλά (εννοώ με πιο απλούς όρους από ότι οι Αγγλικοί επαγγελματικοί) καθώς οι αρχάριοι (μέσα και εγώ) αγνοούμε αρκετούς όρους. :)

 

Σίγουρα όλο αυτό αποτελεί ένα έξτρα κόπο από τους γνώστες αλλά πιστεύω πως αξίζει τον κόπο για τους υπολοίπους. Θα είμαστε ευγνώμωνες...! :)

 

(φτάνει αρκετά είπα)

...από την πολλή γκαργκανέλα.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

πιστεύω ότι ο "σωστός" τρόπος για μένα είναι

να μιλάμε για συχνοτικές περιοχές δηλαδή

παίξε 1000-1500 γιατί εκεί βρίσκετε η περιοχή

που έχει πρόβλημα (κάτι παρόμοιο με αυτό που

είπε ο fleamail) βέβαια όσο γενικότητα και αν

φαίνεται αυτό μόνο έτσι θα μπορέσει ο άλλος

να εξασκήσει τ αυτί του και να μη λειτουργεί

με τυφλοσούρτες (οι οποία είναι άχρηστοι)

αν και συνήθως το φαινόμενο τυφλοσούρτης

το συναντάμε συχνότερα στις ερωτήσεις περί

κομπρεσαρίσματος

 

ένα άλλο μεγάλο θέμα είναι το τι θέλει να

βγάλει ο άλλος με πχ το ταμπούρο που έχει

φτιάξει, τα γούστα διαφέρουν και η προτοπορία

είναι κάτι μη αμελητέο (θέλω να πιστεύω)

και ας είναι έξω από τα γούστα μας

 

ωραία τα είπα και πάλι ο μπαγάσας ;D 

το κακό είναι ότι όλοι θέλουν να τα βάλεις

να παίζουν και τελείωσε, σιγά μην πληρώσουν

για πρωτοπορίες και καλλιτεχνισμούς

 

ΕΙΜΑΙ Ο ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Guru

φίλε FatalV καλώς ή κακώς δεν γίνεται να υπάρξει συζήτηση περί equalization χωρίς την χρήση εξειδικευμένης ορολογίας......και πίστεψε με η χρήση ελληνικών όρων στην θέση των καθιερωμένων αγγλικών μάλλον θα δυσκόλευε την κατάσταση ;)....anyway αυτά που θα γράψω προς το παρόν στο συγκεκριμένο θέμα θα είναι πολύ γενικά και μακριά από τεχνικές ορολογίες :)

 

Κατ'αρχάς, και ίσως το πιο βασικό, είναι να καταλάβουμε όλοι τι μπορεί και τι δεν μπορεί να κάνει κάποιος μέσω ενός επεξεργαστή EQ....μιλαμε για ένα πανίσχυρο και ιδιαίτερα δημιουργικό είδος επεξεργασίας η κακή χρήση του  οποίου όμως πολύ εύκολα μπορεί να μετατραπεί σε μειονέκτημα.

 

Η χρήση του EQ έχει 2 κύριες κατευθήνσεις, την επιδιορθωτική (απλούστερη και πιο γενικευμένη) και την πιο δημιουργική - παρεμβατική. Ας το δούμε λοιπόν πρώτα ως ένα επιδιορθωτικό εργαλείο ;)

 

Όταν λέμε πως θέλουμε να διορθώσουμε κάτι μέσω της ισοστάθμισης εννοούμε είτε αφαιρετικά - εξασθενώντας ή και αφαιρώντας τελείως τμήματα του συχνοτικού φάσματος που για κάποιον λόγο είναι ενοχλητικά και ανεπιθύμητα στον αντικειμενικό σκοπό της ηχογράφησης - είτε προσθετικά - ενισχύωντας περιοχές οι οποίες για κάποιο λόγο δεν έχουν την επιθυμητή παρουσία είτε λόγω του signal chain, είτε λόγω της επίδρασης του χώρου είτε λόγω της ίδιας της πηγής (φωνή ή όργανο)......ως εδώ οκ....αρκεί να καταλάβουμε πως το eq ως τέτοιου είδους εργαλείο το χρησιμοποιούμε κατά την διάρκεια του tracking μόνο όταν έχουμε εξαντλήσει τις "φυσικές" μας επιλογές σε ότι αφορά το είδος των οργάνων, την θέση τους στον χώρο, τον ίδιο τον χώρο, την επιλογή του κατάλληλου μικροφώνου, την τοποθέτηση του κλπ κλπ ...και αντίστοιχα δεν αφήνουμε να φτάσουν ως την μίξη συχνοτικά προβλήματα που θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί. Για παράδειγμα αν ηχογραφούμε μια κλασσική κιθάρα και είτε "μπουμάρει" είτε είναι "σκληρή" στα ψηλομεσαία, πρώτα θα πρέπει να εξετάσουμε την πηγή του προβλήματος (το ίδιο το όργανο, ο χώρος, η θέση του μικροφώνου κλπ κλπ) και μετά να καταφύγουμε στην λύση του eq.....και οι λόγοι είναι απλοί:

Κατάρχάς η  ισοστάθμιση από την φύση της είναι ένα είδος επεξεργασίας που τόσο στον αναλογικό όσο και στον ψηφιακό τομέα (με εξαίρεση τα linear phase eq's) έχει δυσάρεστες παρενέργειες στον ήχο, εξ'αιτίας των διαφορών φάσης και χρονισμού που δημιουργούνται από τον διαχωρισμό και την ενίσχυση ή εξασθένηση του σήματος σε επιμέρους (συχνοτικά) τμήματα.

Δεύτερον αν και μιλάμε για ισοστάθμιση...δεν είναι όλα τα eq ίσα μεταξύ τους ;D ;D ;D ;D.....μια φτηνή και κακή σχεδίαση (είτε αναλογική είτε ψηφιακή ;)) μπορεί να έχει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που κλήθηκε να φέρει.....η σχεδίαση, η απόκριση, η ευελιξία και η ακρίβεια των φίλτρων ενός eq είναι σημαντικοί παράγωντες όταν μιλάμε για επεξεργασία επιδιορθωτικού χαρακτήρα.

Τρίτο και κυριώτερο....."ότι γράφει, δεν ξεγράφει" ;).......όταν γράφουμε με eq θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί τόσο στο τι "κόβουμε" όσο και και στο τι "τονίζουμε"....δυστυχώς δεν υπάρχει undo ;)

Αυτό βέβαια έχει την σημασία του και στο στάδιο της μίξης....δεν μπορείς να προσθέσεις κάτι που δεν υπάρχει....πχ κατά την διάρκεια του tracking είχαμε βάλει ένα "αυστηρό" LowCut (18db/octave) στα 80Hz στο κανάλι του kick drum γιατί μας έδινε την εντύπωση του υπερβολικού και boomy χαμηλοσυχνοτικού περιεχομένου...τώρα που φτάσαμε στην μίξη η συγκεκριμένη περιοχή μας ακούγεται "άδεια"....δυστυχώς υπάρχουν πλέον ελάχιστα πράγματα για να φέρουμε στην επιφάνεια...αντίθετα στην προσπάθεια μας να "αναστήσουμε" μια νεκρή περιοχή θα καταστρέψουμε και τις γειτονικές (η ακρίβεια και απόκριση των φίλτρων που λέγαμε προηγουμένως ;))

Επίσης κατά την διάρκεια της μίξης πολλά προβλήματα που φαινομενικά φαντάζουν συχνοτικού περιεχομένου τις περισσότερες φορές είναι ενορχηστρωτικά προβλήματα ή ακόμα και προβλήματα που οφείλονται στις αναλογίες ανάμεσα στα tracks.....και εδώ λοιπόν πρώτα θα πρέπει να εξαντλήσουμε πιο ορθολογιστικές προσεγγίσεις πριν στραφούμε στο EQ.

 

Σε ότι αφορά την πιο δημιουργική - παρεμβατική πλευρά του EQ, δεν θα μπω τώρα σε λεπτομέρειες απλά θα ήθελα να την διαχωρίσω από την παράλογη συχνοτική αλοίωση μιας ηχητικής πηγής στα πλαίσια μιας απέλπιδας προσπάθειας να μοιάσει σε μια παραπλήσια....πχ έχουμε ένα 14" x 8.5" maple snare drum και προσπαθούμε απεγνωσμένα να το "μετατρέψουμε" σε ένα 13" bronze picollo snare :o......sorry guys...όχι απλά δεν γίνεται αλλά το αποτέλεσμα θα είναι αστείο......Το παρεμβατικό - δημιουργικό eq όπως το αντιλαμβάνομαι εγώ είναι πολύ πιο κοντά στο sound shaping & designing και σχεδόν πάντα σε συνδυασμό με άλλους κρίκους της επεξεργαστικής αλυσίδας.

 

Θα επανέλθω αργότερα με περισσότερα γύρω απο αυτό το θέμα (και ειδικότερα στο πιο δημιουργικό μέρος) αλλά και με κάποιες πιο συγκεκριμένες και πρακτικές προτάσεις (...και άπειρους τεχνικούς όρους ;D ;D ;D).

 

Προς το παρόν μένω στο εξής:

αυτό που μετράει περισσότερο είναι η σωστή αντίληψη του τι συμβαίνει στην ηχογράφηση μας (τόσο στο tracking όσο και στο mixing) ενορχηστρωτικά, εκτελεστικά και συχνοτικά και βέβαια ποιος είναι ο αντικειμενικός μας σκοπός.....μετά έρχονται και τα tricks, και οι ιδιαίτερες τεχνικές, και τα "μυστικά" κόλπα.......και όλα ;)

 

 

   

check my website
https://www.mixingnik.com

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

φίλε FatalV καλώς ή κακώς δεν γίνεται να υπάρξει συζήτηση περί equalization χωρίς την χρήση εξειδικευμένης ορολογίας......και πίστεψε με η χρήση ελληνικών όρων στην θέση των καθιερωμένων αγγλικών μάλλον θα δυσκόλευε την κατάσταση ;)....anyway αυτά που θα γράψω προς το παρόν στο συγκεκριμένο θέμα θα είναι πολύ γενικά και μακριά από τεχνικές ορολογίες :)

 

Σα να έχεις δίκιο εδώ Νικόδημε :-\..Το ξανασκέφτομαι όντως και έχεις απόλυτο δίκιο :)...

By the way, σε ευχαριστούμε για την ανάλυσή σου.! Έμαθα κάποια χρήσιμα πραγματάκια...

Όσον αφορά το ποστ σου γενικότερα, +1 κάρμα... 8)

...από την πολλή γκαργκανέλα.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Oou Darkness και Νικόδημε συνφωνώ απολύτως, ωστόσο μερικές φορές τα tips έχουν πλάκα. Θα σας πω την εμεπιρία μου. Πέρσι κάποια στιγμή μιξάριζα ένα κομμάτι (μάλλον rock), ελληνικό, λίγο "ακατατάξιμο σε είδος θα έλεγα. Κατά τη γνώμη μου το drum set έπρεπε όμως να βγει σε ένα στυλ Dave Grusin κλπ, αλλά ο παραγωγός ήθελε τύμπανα αλλά archive (λίγο βρετανίκα, λίο ακατέργαστα toms, κλπ) και μου φέρνει μια ρύθμιση EQ για kick, snare, toms και hi hat από κάποιο site με λίγο "κουφές" ρυθμίσεις. Για πλάκα δοκίμασα να τις κάνω ακριβώς και Ω ΤΟΥ ΘΑΥΜΑΤΟΣ ακούω ένα απίστευτα ισοροπημένο αποτέλεσμα (δεν έκανε για το είδος) αλλά ωστόσο με εξέπληξε....Κάτι τέτοια μάλλον θα εννοούν οι φίλοι...Θα ψάξω μήπως το βρω να το ανεβάσω να γελάσουμε... ;D 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Όσον αφορά το ποστ σου γενικότερα, +1 κάρμα... 8)

 

Ο Νικόδημος έχει πάρει τόσα εκατομμύρια κάρμα που το'χει μηδενίσει το κοντέρ, για αυτό και δείχνει 0!!!  ;D ;D ;D :-*

 

 

Οντόπικ: δυο πράγματα μου έχουν μείνει για το equalization...

 

1oν, ότι ένας παραγωγός που έχει την πολυτέλεια να διαθέτει μια πολύ αξιοπρεπή συλλογή από μικρόφωνα και προενισχυτές, προχωράει σε δοκιμές διαφορετικών επιλογών και τοποθετήσεων (με μηδέν eq-ing) για να πετύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα αντί για μια-δυο επιλογές που τις ταράζει στις συχνοτικές αλλαγές post rec.

 

2oν, ότι σε ένα mix που φαίνεται ότι "πάσχει" σε ορισμένες περιοχές οργάνων (πολλά μαζί που αλληλοεπικαλύπτονται στις συχνότητες που απαιτούν σαν παρουσία), η πρώτη κίνηση είναι να πάρουμε τα κανάλια του κουλουβάχατου και να αφαιρέσουμε συχνότητες για να τα φέρουμε εκεί που τα θέλουμε. Αν κάνουμε το αντίθετο, δλδ αρχίσουμε να προσθέτουμε παντού (πχ. πρίμα στο κανάλι 3, και χαμηλομεσαία στο 7, και υψηλομεσαία στο 10 κλπ κλπ κλπ) τότε θα καταλήξουμε σε mix τόσο βαρυφορτωμένο και στα "κόκκινα" που δεν θα καθαρίζει ούτε με... χλωρίνη.  ;D

 

 

(Αν και τα ανωτέρω δεν είναι μεγάλες σοφίες, διορθώστε με ελεύθερα διότι είμαι αθεράπευτα ερασιτέχνης & ημιμαθής σε αυτά - για το πρώτο είμαι βέβαιος ότι ισχύει πάντως μιας και είναι πάγια τακτική πολλών μεγάλων παραγωγών)

Fear no more the heat o' the sun

Nor the furious winter's rages

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

ένα άλλο θέμα που πρέπει να συζητηθεί είναι το Q

γιατί έχω δει αρκετές φορές "βάλε 2 db στα 1500"

ναι αλλά με τι Q? αν πειράξουμε το Q μπορεί να

καθαρίσει ή να μπερδέψει το mix μας χωρίς να

δώσουμε ούτε ένα db, ούτε μισό βρε αδερφέ ;D

και περνάει εντελώς στο ντούκου απ όσες συζητήσεις

έχω δει

 

επίσης μην ξεχνάμε ότι οι περισσότεροι δουλεύουν με

plugins που σημαίνει ότι τους είναι πολύ εύκολο να

παρέμβουν με χειρουργική ακρίβεια ή μακακία και να

αλλάξουν το mix τους

ΕΙΜΑΙ Ο ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

γιατί έχω δει αρκετές φορές "βάλε 2 db στα 1500"

ναι αλλά με τι Q?

 

Όταν λες με τι Q τι εννοείς? Με τι είδος EQ (παραμετρικό ή όχι / εταιρία, φτηνό/ ακριβό)? Αν εννοείς αυτό θα έχεις παρατηρήσει ότι κα κακά eq σε κάθε παρέμβαση θολώνουν ή τις συχνότητες που αυξάνεις/μειώνεις ή τις υπόλοιπες. Ωστόσο εντολές του τύπο "Βάλε 2 db στους 1500" πρακτικά στα μη παραμετρικά Eq σημαίνουν "Κάνε ένα ορος στους 1500 αλλά ταυτόχρονα σήκωσε και λίγο τους 1400 και τους 1600 - θέλωντας και μη- ως παρακείμενς συχνότητες καθώς και τις αρμονικές - οκτάβες κλπ". Η περίπτωση με τον ηχολήπτη του Ξέρξη στις Θερμοπύλες που πήρε την εντολή "Κόψε μου τους 300" και έκοψε μόνο αυτούς είναι πρακτικά ανεφάρμοστη. Επίσης ένα σύνηθες λάθος κατά τη μίξη είναι η τελειοποίηση (κατά τα αυτιά του καθενός) μιας χροιάς ενός ήχου σε κατάσταση solo. Αυτό πολλές φορές οδηγεί στο να θεωρείται δεδομένα καλό ένα κανάλι που ωστόσο μόλις γίνει το 1/15 ή 1 / 30 μιας συνολικής μίξης τότε δε μπορεί να σταθεί με το Eq που ακουγόταν τέλεια ως solo..

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση

×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου