Προς το περιεχόμενο

ισχύς και αντοχή μεγαφώνων


Προτεινόμενες αναρτήσεις

Πριν μια βδομαδα μου καηκε το τροφοδοτικο του πισι μαλλον απο διακοπή.

 

Υπαρχει κ το ενδεχομενο να κουραστηκε να δουλευει στα τερματα αλλα δεν το βαζω το χερι μ στη φωτια γι αυτο γιατι ηταν επωνυμο και ηταν σε λειτουργια 5 ετη απροβληματιστα.Δεν νομιζω απλα να ηρθε μια μερα που απλα ηταν stand by το πισι και να καηκε ετσι χωρις προηγούμενα.

 

Η καλή μας η δεή περνάει κ μεσα απο τροφοδοτικά με ασφάλεια κ πολύμπριζα με ασφάλεια.Δεν την σταματάει κανενας.Μονο το κλεισιμο της συσκευής.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Απαντήσεις 43
  • Πρώτη
  • Τελευταία

Περισσότερες συμμετοχές

Περισσότερες συμμετοχές

@faded: Δεν μπορώ να καταλάβω ακριβώς τί εννοείς με τις παραπάνω παρατηρήσεις. Εγώ απλά θα ήθελα να επαναλάβω τα εξής:

 

Σε ενισχυτές Hi-Fi η ονομαστική τους ισχύς είναι στο σημείο που η παραμόρφωση ανεβαίνει κατακόρυφα σε σχέση με την πολύ μικρή της τάξης του 0.01 που (πρέπει να) έχουν, δηλαδή στο σημείο που ψαλιδίζει το σήμα. Η μέτρηση γίνεται με εξειδικευμένα όργανα (όχι παλμογράφους και πολύμετρα) Audio Analyzers. Για παράδειγμα, ρίξε μια ματιά σε αυτό το pdf

 

http://www.amplifierprojects.com/wp-content/uploads/950092.pdf

 

Πρόκειται για κατασκευή του περιοδικού Elektor του 1995 για τελικό ενισχυτή Hi-Fi 300Watt. (Παρεμπιπτόντως το συγκεκριμένο ενισχυτή τον είχα κατασκευάσει τότε από το περιοδικό σαν τελικό για ενισχυτή μπάσου κεφαλή-καμπίνα και έτυχε να το βρω σε pdf πριν λίγο ψάχνοντας παράδειγμα! Αξίζει να διαβάσεις όλο το άρθρο...). Aν πας στην προτελευταία σελίδα θα δεις κάποια διαγράμματα που προκύπτουν από κάποιο Audio Precision Analyser και μας δείχνουν την ακριβή συμπεριφορά του ενισχυτή. Ειδικά πρόσεξε το δεύτερο διάγραμμα,

 

THD+N(%) vs measured LEVEL(W)

 

Αν διαβάσεις και το κείμενο, ο ενισχυτής βαφτίζεται 300W γιατί η καμπύλη παραμόρφωσης εκεί περίπου "καθετοποιείται". Προφανώς και μπορεί να βγάλει μεγαλύτερη ισχύ, με τη μορφή ψαλιδισμένου τετραγωνικού σήματος πλέον, μεγάλης παραμόρφωσης και είναι θέμα το αν θα καούν πρώτα τα τρανζίστορ εξόδου ή το μεγάφωνο, αναλόγως ποιο αντέχει μεγαλύτερη ισχύ.

 

Στους ενισχυτές κιθάρας, από την άλλη μεριά, δεν πραγματοποιείται καμμία τέτοια διαδικασία (ασύμφορο και ανούσιο). Απλά βαφτίζονται μιας κάποιας συγκεκριμένης ισχύος καθαρά από τα specs των τελικών λυχνιών/τρανζίστορς/ολοκληρωμένων που χρησιμοποιούν. Αν το τρανζίστορ εξόδου μπορεί να δώσει μια μέγιστη ισχύ 16W και μετά καίγεται από υπερθέρμανση, ο ενισχυτής ονομάζεται 16άρης (στην καλύτερη περίπτωση, γιατί ενδέχεται για λόγους μάρκετινγκ κλπ να στρογγυλοποιηθεί στο πιο "εύηχο" 20W). Άρα στην περίπτωση ενισχυτών κιθάρας επιβεβαιώνουμε τα specs των τελικών και καταλήγουμε σε μέγιστη ισχύ που μπορεί να δώσει, πχ στο παράδειγμα του VOX AC30, οι τέσσερις EL84 μπορούν να δώσουν μια μέγιστη ισχύ κοντά στα 40W (και όχι 30 όπως δηλώνεται). Παραπάνω - ό,τι και να κάνουμε - δεν μπορεί να δώσει γιατί απλά θα καούν οι λυχνίες, οπότε βάζουμε μεγάφωνα που υπερκαλύπτουν την εν δυνάμει παραγόμενη ισχύ, αν θέλουμε να είμαστε σίγουροι. Ο VOX με τα δύο 15άρια Blue δυστυχώς είναι επίφοβος για "τσιτώματα" (είναι και ακριβά πανάθεμά τα τα Celestion Blue και χρειάζεσαι και δύο κιόλας - δε συμφέρει να τα κάψεις...).

 

Όσο για τη διακύμανση στην τάση της ΔΕΗ, οι τελικές (λυχνίες/τρανζίστορ/κλπ) συνήθως δουλεύουν σχεδόν με τη μέγιστη τάση που μπορούν να δουλέψουν. Έτσι, αν αυξηθεί πολύ η τάση του δικτύου θα περάσουν το safeline τους και απλά θα καούν πριν η ισχύς περάσει το safeline των μεγαφώνων (αυτός είναι και ένας από τους λόγους που βάζουμε λίγο μεγαλύτερης ισχύος μεγάφωνα, ώστε να βεβαιώσουμε ότι θα καούν πρώτα οι τελικές, που κοστίζουν λιγότερο από ένα ή περισσότερα καμμένα μεγάφωνα).

Αρβύλες...

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

υπάρχει κάποιος απλός κανόνας για να υπολογίζουμε πόσα watt ηχείο πρέπει να βάλουμε για να είμαστε ασφαλείς?

 

αν ας πούμε έχουμε 2 τελικές τότε είναι 2χ10=20 αρα αν βάλουμε ένα ηχείο 35 είμαστε οκ?

 

ρωτάω όχι μόνο για ηχεία, αλλά και αν θέλουμε ας πούμε να φτιάξουμε ένα speaker cable πόσο χοντρό σύρμα να έχει.

a classic player now...

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

ρωτάω όχι μόνο για ηχεία, αλλά και αν θέλουμε ας πούμε να φτιάξουμε ένα speaker cable πόσο χοντρό σύρμα να έχει.

 

16-gauge είναι επαρκές σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις, δεδομένου μάλιστα ότι μια κεφαλή βρίσκεται συνήθως πάνω στην καμπίνα άρα το καλώδιο έχει μήκος της τάξης του ενός μέτρου

 

βέβαια για τέτοια μήκη παίρνεις κι ένα ακόμη χοντρύτερο με ελάχιστο επιπλέον κόστος και είσαι 101% σίγουρος

 

πάντως μέσα στο κόμπο μου με τα δύο celestion G12T-75W η marshall έχει βάλει καλώδιο που σίγουρα δεν είναι πάνω από 16άρι

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Κάτι άλλο που το έχω απορία παίδες... Έστω μια καμπίνα 2χ12 που έχει ένα μεγάφωνο G12H (30w) και ένα Classic Lead 80 (80w) και θέλουμε να την οδηγήσουμε με έναν ενισχυτή 80W. Το ερώτημά μου είναι αν θα υπάρχει πρόβλημα με το G12H το οποίο είναι μόνο 30W και άν παίζει κάποιον ρόλο η συνδεσμολογία (παράλληλη ή σειριακή) άν υποθέσουμε πάλι ότι η ωμική αντίσταση της εξόδου του ενισχυτή με την συνολική της καμπίνας συμφωνεί και στις 2 περιπτώσεις...

Remember...relativity...

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Babtua ευχαριστώ για την απάντηση αλλά και το pdf. Είναι κατατοπιστικό και πολύ ενδιαφέρον! Μάλλον δεν ήταν τόσο έγκυρα όσα είχα διαβάσει.  :P ;D

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Κάτι άλλο που το έχω απορία παίδες... Έστω μια καμπίνα 2χ12 που έχει ένα μεγάφωνο G12H (30w) και ένα Classic Lead 80 (80w) και θέλουμε να την οδηγήσουμε με έναν ενισχυτή 80W. Το ερώτημά μου είναι αν θα υπάρχει πρόβλημα με το G12H το οποίο είναι μόνο 30W και άν παίζει κάποιον ρόλο η συνδεσμολογία (παράλληλη ή σειριακή) άν υποθέσουμε πάλι ότι η ωμική αντίσταση της εξόδου του ενισχυτή με την συνολική της καμπίνας συμφωνεί και στις 2 περιπτώσεις...

 

ο κανόνας είναι ότι συνδέουμε σειριακά μόνο όμοια μεγάφωνα, εξ' όσων γνωρίζω τουλάχιστον

 

αν τα συνδέσεις παράλληλα και τύχει το μικρό να είναι 8Ω και το μεγάλο 4Ω (οπότε το μεγάλο θα τραβάει περισσότερο ρεύμα όπως ακριβώς θα ήθελες), μάλλον δεν θα έχεις πρόβλημα

 

πάντως δεν θα το ρίσκαρα ούτε σ' αυτή την περίπτωση  (εκτός βέβαια αν δεσμευτείς να παίζεις πάντα μακριά από το τέρμα του ενισχυτή, οπότε ως ένα βαθμό χαραμίζεις τον ενισχυτή)

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Κάτι άλλο που το έχω απορία παίδες... Έστω μια καμπίνα 2χ12 που έχει ένα μεγάφωνο G12H (30w) και ένα Classic Lead 80 (80w) και θέλουμε να την οδηγήσουμε με έναν ενισχυτή 80W. Το ερώτημά μου είναι αν θα υπάρχει πρόβλημα με το G12H το οποίο είναι μόνο 30W και άν παίζει κάποιον ρόλο η συνδεσμολογία (παράλληλη ή σειριακή) άν υποθέσουμε πάλι ότι η ωμική αντίσταση της εξόδου του ενισχυτή με την συνολική της καμπίνας συμφωνεί και στις 2 περιπτώσεις...

 

Όποια συνδεσμολογία και να έχεις, αν η αντίσταση των δύο μεγαφώνων είναι η ίδια, τότε το κάθε μεγάφωνο παίρνει τη μισή ισχύ που δίνεις στην καμπίνα. Στην περίπτωσή σου, το κάθε μεγάφωνο θα παίρνει από 40W άρα το G12H είναι λίγο και θα το κάψεις αν τσιτώσεις τον ενισχυτή και βγάλει τα 80 Watt του...

Αρβύλες...

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Κάτι άλλο που το έχω απορία παίδες... Έστω μια καμπίνα 2χ12 που έχει ένα μεγάφωνο G12H (30w) και ένα Classic Lead 80 (80w) και θέλουμε να την οδηγήσουμε με έναν ενισχυτή 80W. Το ερώτημά μου είναι αν θα υπάρχει πρόβλημα με το G12H το οποίο είναι μόνο 30W και άν παίζει κάποιον ρόλο η συνδεσμολογία (παράλληλη ή σειριακή) άν υποθέσουμε πάλι ότι η ωμική αντίσταση της εξόδου του ενισχυτή με την συνολική της καμπίνας συμφωνεί και στις 2 περιπτώσεις...

 

http://www.eminence-speaker.com/faqs/faq19.asp

 

Κοινώς, και για να απαντήσουμε στην απορία του gdevelek, δεν υπάρχει "σύνδεση" μεταξύ πεταλιών και κινδύνου να καταστραφεί το ηχείο λόγω "αύξησης" της ισχύς.

 

Σωστά;

 

Yπάρχει αν τα πετάλια που του βάλεις ανεβάσουν το εισερχόμενο σήμα κατά έναν Α αριθμό db. Αυτό μπορεί να συμβεί με οποιοδήποτε πετάλι βρίσκεται σε θέση να κάνει την αύξηση αυτή (κομπρέσσορας, boost, οverdrive, distortion κλπ... ακόμη και μερικά delay έχουν volume), και όσο το αυξάνεις πάνω από το unity gain - από το σημείο που η ένταση με το πετάλι off είναι ίδια με το πετάλι on - προσθέτεις μερικά db "πουσάροντας" τον ενισχυτή.

 

Ειδικά για αυτή τη δουλειά είναι τα boosts που χρησιμοποιούνται για να δημιουργήσουν έξτρα overdrive στις λυχνίες του. Έχω μάλιστα πετύχει πετάλι boost που προσφέρει το κολοσσιαίο καθαρό gain των 50db επιπλέον (το Way Huge Angry Troll), που είναι αρκετά ανώτερο από τα 20db που προσφέρουν αρκετά άλλα boosts. Αυτό με τη σειρά του θα κάνει τον ενισχυτή να παραμορφώσει περισσότερο, και αν αυτός δεν έχει φτάσει στο σημείο που κομπρεσσάρει μη μπορώντας να δώσει κάτι παραπάνω, θα προκληθεί μια περαιτέρω αύξηση των watt που προσφέρονται στα μεγάφωνα. (Αν δεν τα γράφω σωστά παρακαλώ διορθώστε με).

 

Ένας rule of thumb, που αν προσέξετε εφαρμόζεται και στην αγορά των ενισχυτών, είναι ένα power rating μεγαφώνων διπλάσιο από το ονομαστικό του ενισχυτή.

Fear no more the heat o' the sun

Nor the furious winter's rages

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση

×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου