Προς το περιεχόμενο

Django 's Selmer #503 guitar


Προτεινόμενες αναρτήσεις

  • Guru

Kαλησπέρα σε όλους,

 

με αφορμή ένα mail που έλαβα από τον εξαιρετικό κιθαρίστα Γιάννη Τζιάλλα (http://greekgypsyjazzguitar.blogspot.gr/), με κάποιες πολύ ωραίες και εύστοχες απορίες, θέλησα να το αναδημοσιεύσω κι εδώ γιατί θεωρώ ότι παρουσιάζει ενδιαφέρον, τουλάχιστο στους λάτρεις της Gypsy Jazz.

 

Οποιαδήποτε άποψη/παρατήρηση επί του θέματος, από γνώστες και μη, είναι ευπρόσδεκτη!

 

 

Ιδού λοιπόν το θέμα:

 

Φάνη καλησπέρα. Θα ήθελα να σου κάνω μερικές ερωτήσεις.

 

Διαβάζοντας για την Selmer 503 του Django, η οποία εκτίθεται στο Παρίσι στην Cite de la musique, μου έκαναν εντύπωση 2 πράγματα. Το ένα είναι το πολύ μικρό της βάρος (ζυγίζει μόλις 1,65 κιλά) και το δεύτερο είναι ότι δεν έχει βέργα στο μπράτσο, αλλά λάμες αλουμινίου.

 

Κατά τη γνώμη σου στο θέμα του βάρους είναι η έλλειψη βέργας που κάνει τη διαφορά; Επίσης ξέρεις γιατί δεν προτιμάται πια το αλουμίνιο μέσα στο λαιμό; Αν ισχύει ότι με αυτή την τεχνική το όργανο γίνεται ελαφρύτερο, αυτό δεν σημαίνει ότι θα πάλεται και περισσότερο κι άρα θα έχει καλύτερο ήχο;

 

Και μια τελευταία ερώτηση: Ξέρεις μήπως τί κόλες χρησιμοποιούσαν εκείνη την εποχή; Χρησιμοποιούσαν ψαρόκολλα; Αν ναι, η χρήση της ψαρόκολλας έχει να κάνει με τον ήχο του οργάνου; H tightbond glue που χρησιμοποιούν πολλοί κατασκευαστές σήμερα έχει διαφορά στο ηχητικό αποτέλεσμα;

 

Σε ευχαριστώ και καλό βράδυ.

Γιάννης

 

Και η απάντηση:

 

Kαλημέρα Γιάννη.

Το βάρος είναι όντως εντυπωσιακό!

 

Η Jumbo που φτιάχνω τώρα είναι στα 2 κιλά, χωρίς τα κλειδιά και τον καβαλάρη, άρα μπορεί να φτάσει τα 2,2 κιλά τελειωμένη.

 

Θεωρώ πως αντικαθιστώντας το truss rod με βέργα(ες) αλουμινίου το κέρδος σε βάρος είναι το πολύ 120gr. Ένα παραδοσιακό truss ζυγίζει περίπου 100-120gr. H βέργα αλουμινίου δε νομίζω να είναι λιγότερο από 40-50gr.

Σίγουρα υπάρχει κέρδος, αλλά δεν μπορεί να είναι πάνω από 100-120gr.

 

Επίσης, αν δεν κάνω λάθος, από τη συγκεκριμένη κιθάρα λείπει το ένα από τα braces του καπακιού, το οποίο είναι περίπου στα 25-40gr.

 

 

Θεωρώ συνυπεύθυνα για το μειωμένο βάρος, δυο πράγματα.

Ένα είναι το μειωμένο πάχος όλων των επιφανειών. Σε μοντέρνες κατασκευές, το καπάκι κυμαίνεται από 2,5 μέχρι 3,2mm. H πλάτη από 2,6-3,4mm και τα πλαϊνά από 2-2,4 mm.

Δεν ξέρω αν έχουν μετρηθεί αυτές οι διαστάσεις στο συγκεκριμένο όργανο, αλλά πιστεύω πως είναι σημαντικά μειωμένες. Αν έχεις κάποια πληροφορία επ' αυτού, θα ήταν χρήσιμη.

 

Το άλλο είναι το pliage. H τσάκιση αυτή, καθιστά την περιοχή στην οποία κάθεται ο καβαλάρης αισθητά πιο στιβαρή και με σημαντική αντοχή στην πίεση επί του καπακιού από τις χορδές. Αυτό σημαίνει αυτομάτως ότι είναι δυνατή η πιο ελαφριά κατασκευή του καπακιού ( λεπτότερο καπάκι, μικρότερα bracings ), διατηρώντας ταυτόχρονα την ακαμψία που παίζει αισθητό ρόλο στις μεσαιουψηλές συχνότητες.

 

Κάτι που θα μπορούσε να παίξει έναν ελάχιστο ρόλο στο βάρος έιναι και το βερνίκι. Ένα ελαφρώς βερνικωμένο όργανο μπορεί να έχει 50-70gr διαφορά από ένα 'μοντέρνο' γραμμής παραγωγής.

 

Όσον αφορά τον ήχο και τη διαφορά άνευ ή με truss rod, ειλικρινά δεν γνωρίζω. Θεωρώ πως ο μόνος λόγος που δεν χρησιμοποιείται η βέργα πλέον, εκτός της ελαφράς μείωσης του βάρους, είναι η vintage correct κατεύθυνση, που αναζητούν οι κατασκευαστές και κυρίως οι μουσικοί.

 

Νομίζω πως ο μόνος τρόπος για να διαπιστωθεί αυτό, είναι στο ΙΔΙΟ όργανο, να δοκιμαστούν και οι δύο λύσεις, για να βγουν ασφαλή συμπεράσματα. Αν συγκρίνουμε δυο διαφορετικά όργανα, το ένα με βέργα και το άλλο χωρίς, τα συμπεράσματα δεν είναι ασφαλή. Κάθε όργανο έχει διαφορετικό ήχο από μόνο του. Φαντάζομαι καταλαβαίνεις τι εννοώ.

 

 

Ο λόγος που η ρυθμιζόμενη βέργα έχει γίνει standard είναι προφανής. Η εύκολη και ΑΝΕΞΟΔΗ διόρθωση τυχόν ανωμαλιών στο μανίκι. Το κόστος διόρθωσης ενός σκευρωμένου μανικιού αρκετά μεγάλο, σε περίπτωση μη ύπαρξης βέργας, ενώ με truss rod είναι δωρεάν και μπορεί να γίνει από τον ίδιο το μουσικό. Η ευρεία χρήση της βέργας, όπως και πολλοί άλλοι συμβιβασμοί(κυρίως στον ήχο) έγινε για λόγους οικονομίας από τα μεγάλα εργοστάσια. Απέφευγαν έτσι το κόστος επιδιόρθωσης τυχόν προβλημάτων σε όργανα που ήταν εντός εγγύησης.

 

Πλέον, είναι πολύ της μόδας το ανθρακόνημα. Είναι ένα εξαιρετικά άκαμπτο και ελαφρύ υλικό. Προσωπικά θα το χρησιμοποιούσα σε όλες τις κατασκευές κλασσικής κιθάρας, ή όπου δεν χρησιμοποιείται truss rod.

 

Επίσης το ότι ένα όργανο πάλλεται περισσότερο, δεν είναι απαραίτητα καλό. Υπάρχει ένα όριο, ένα κατώφλι, το οποίο αν ξεπεραστεί, καθιστά το όργανο wobbly (που λένε στο χωριό μου..). Πλαδαραίνει και θολώνει ο ήχος του, χονδρικά.

 

Η κόλλα που χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον εκείνη την εποχή ήταν όντως η ψαρόκολλα ή κουνελόκολλα (hide glue).

Tώρα χρησιμοποιείται η Titebond(κόλλα αλιφατικής ρητίνης).

Προσωπικά δεν θεωρώ ότι το είδος της κόλλας(μεταξύ των δύο πάντα, γιατί άλλες κόλλες έχουν αρκετά διαφορετικά χαρακτηριστικά) παίζει ιδιαίτερο ρόλο στον τελικό ήχο.

 

Μια 'καλή' κόλληση έχει το εξής χαρακτηριστικό. Χρησιμοποιεί απειροελάχιστη ποσότητα κόλλας. Όσο πιο ακριβής είναι η επαφή μεταξύ των δυο συγκολλούμενων επιφανειών, τόσο λιγότερη κόλλα μένει στην επαφή.

Γι' αυτό και η επιτηδευμένη χάραξη μεταξύ δυο επιφανειών(για να κολλήσει καλύτερα) είναι λάθος πρακτική από πολλούς οργανοποιούς.

Το βέβαιο είναι πως η titebond έχει μια ελαφρά μεγαλύτερη ανοχή σε υψηλές θερμοκρασίες, ενώ η χρήση της είναι απείρως πιο εύκολη και κατ' επέκταση οικονομική.

 

Αυτά. Ελπίζω να μη σε μπέρδεψα περισσότερο και να έβγαλες κάποια συμπεράσματα.

 

Αν έχεις γνώμες κι από άλλους κατασκευαστές, θα χαρώ να τις ακούσω.

 

Ο Μr Killy Nonis μου 'ρχεται στο μυαλό, ως εξειδικευμένος manouche builder.

 

Ευχαριστώ,

Φάνης.

  • Like 1

Hλιθιούθιερ

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

 

Θεωρώ συνυπεύθυνα για το μειωμένο βάρος, δυο πράγματα.

Ένα είναι το μειωμένο πάχος όλων των επιφανειών. Σε μοντέρνες κατασκευές, το καπάκι κυμαίνεται από 2,5 μέχρι 3,2mm. H πλάτη από 2,6-3,4mm και τα πλαϊνά από 2-2,4 mm.

Δεν ξέρω αν έχουν μετρηθεί αυτές οι διαστάσεις στο συγκεκριμένο όργανο, αλλά πιστεύω πως είναι σημαντικά μειωμένες. Αν έχεις κάποια πληροφορία επ' αυτού, θα ήταν χρήσιμη.

 

Το άλλο είναι το pliage. H τσάκιση αυτή, καθιστά την περιοχή στην οποία κάθεται ο καβαλάρης αισθητά πιο στιβαρή και με σημαντική αντοχή στην πίεση επί του καπακιού από τις χορδές. Αυτό σημαίνει αυτομάτως ότι είναι δυνατή η πιο ελαφριά κατασκευή του καπακιού ( λεπτότερο καπάκι, μικρότερα bracings ), διατηρώντας ταυτόχρονα την ακαμψία που παίζει αισθητό ρόλο στις μεσαιουψηλές συχνότητες.

 

Κάτι που θα μπορούσε να παίξει έναν ελάχιστο ρόλο στο βάρος έιναι και το βερνίκι. Ένα ελαφρώς βερνικωμένο όργανο μπορεί να έχει 50-70gr διαφορά από ένα 'μοντέρνο' γραμμής παραγωγής.

 

 

Συμφωνώ με τη προσέγγισή σου το όργανο αυτό ήταν η εξέλιξη και προσαρμογή στις απαιτήσεις της εποχής (δυνατά όργανα χωρίς ενισχυτές) και κυρίως στις απαιτήσεις της μουσικής μεγαλοφύίας του Django.

 

Κάτι άλλο που πρέπει να αναφερθεί για το pliage ειναι οτι με την ύπαρξή του αυξάνει την γωνία / δύναμη που πατάνε οι χορδές  στον καβαλάρη  και κατ επέκταση στο καπάκι αυξάνοντας τη φωνή του οργάνου.

 

Το αλουμίνιο στο μπράτσο το θεωρώ αναγκαστική μόδα της εποχής , τώρα τα ανθρακονήματα ειναι μονόδρομος .

Για την κόλλα δεν σχολιάζω, το βερνίκι όσο λιγότερο τόσο καλύτερα.

 

Ωραία άρθρα για να μαθαίνουμε

Χρόνια πολλά... για αύριο

  • Like 1

Εξη χορδές και ειναι πολλές

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Φάνη χρόνια σου πολλά φίλε !! Πολύχρονος!!

 

Ευχαριστούμε για τις πληροφορίες, πάντα είναι ενδιαφέροντα αυτά που γράφεις!

 

:) :)

 

Έχω φάει καιρό τώρα κόλλημα με τη Manouche αλλά από μελέτη είμαι πολύ πίσω ακόμα!!

 

Λένε ότι και ο συγχωρεμένος ο Les Paul είχε σπίτι του μια από τις κιθάρες του Django !

 

Επίσης ωραίο αυτό με την κόλλα, αν είναι να μείνει μόνο μέσα στους πόρους ακόμα καλύτερα!

 

Λογικά θέλει σφίξιμο καλό μετά από καλό πλάνισμα...

 

 

''It's dark and we're wearing sunglasses''

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Guru

Ευχαριστώ πολύ για τις ευχές!

 

Αργύρη καλή μελέτη και καλή υπομονή. Θεωρώ αυτό το είδος μαζί με το ...flamingo(που 'χει πει ο ένας και μοναδικός Χατζηνικολάου) ως τα πλέον δεξιοτεχνικά κιθαριστικά είδη μουσικής. Σε συγχαίρω για τα 'κότσια' σου.

 

@nasokosm (δε λέω Νάσος γιατί δεν είμαι σίγουρος αν αυτό είναι το όνομά σου, μην κάνω και καμιά γκάφα... :)), σωστότατη και η παρατήρησή σου ως προς το pliage και το ύψος/γωνία του μανικιού. Σε συγχαίρω επίσης και για τις κατασκευές σου, ειδικά η semi, που ξέρω πόοοση δουλειά θέλει...παρακολουθώ και ...γηράσκω αεί διδασκόμενος! ;)

 

Καλή συνέχεια.

Hλιθιούθιερ

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Σωστά μάντεψες Φάνη

Τώρα παρακολουθώντας τα διαφορα λινκ στα άρθρα γι αυτή τη κιθάρα μου έκανε κλικ και θα ήθελα να δοκιμάσω τη κατασκευή της, έχουμε κανα σχέδιο Αργύρη παιζει τίποτα?

 

Η τεχνική του pliage μου άρεσε ιδιαίτερα και η ιδέα να φτιάξω ενα όργανο που να έχει πολύ ευαίσθητο καπάκι ηχητικά και ταυτόχρονα να συντονίζει στις χαμηλομεσαίες φαίνεται super!

Στην τελευταία ακουστική μου μια blues king με πολύ καλό ήχο, πριν τα λούστρα και πριν κολλήσω μόνιμο καβαλάρη είχα βάλει εναν πρόχειρο floating και πήρα  μεσαίες συχνότητες υπερβολικά τονισμένες η χαρα του σολίστα :D

 

Θα το δοκιμάσω ;D

 

 

  • Like 1

Εξη χορδές και ειναι πολλές

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Σωστά μάντεψες Φάνη

Τώρα παρακολουθώντας τα διαφορα λινκ στα άρθρα γι αυτή τη κιθάρα μου έκανε κλικ και θα ήθελα να δοκιμάσω τη κατασκευή της, έχουμε κανα σχέδιο Αργύρη παιζει τίποτα?

 

Η τεχνική του pliage μου άρεσε ιδιαίτερα και η ιδέα να φτιάξω ενα όργανο που να έχει πολύ ευαίσθητο καπάκι ηχητικά και ταυτόχρονα να συντονίζει στις χαμηλομεσαίες φαίνεται super!

Στην τελευταία ακουστική μου μια blues king με πολύ καλό ήχο, πριν τα λούστρα και πριν κολλήσω μόνιμο καβαλάρη είχα βάλει εναν πρόχειρο floating και πήρα  μεσαίες συχνότητες υπερβολικά τονισμένες η χαρα του σολίστα :D

 

Θα το δοκιμάσω ;D

 

 

 

Παίκτη κάπου είχα ένα σχέδιο θα προσπαθήσω να το ξεθάψω και θα σου πω αν το βρω!!

 

Αξίζει να το δοκιμάσεις πάντως!!!

''It's dark and we're wearing sunglasses''

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Μιας και μιλάμε για την Selmer του Django , στη συγκεκριμένη ηχογράφηση

 

δεν ακούγεται σαν να φοραει flatwound χορδές ? Είχε χρησιμοποιήσει ποτέ τέτοιο είδος

 

χορδών ?

 

Stephane Grappelli - J'Attendrai

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Παίκτη κάπου είχα ένα σχέδιο θα προσπαθήσω να το ξεθάψω και θα σου πω αν το βρω!!

 

Αξίζει να το δοκιμάσεις πάντως!!!

 

αν σου είναι εύκολο στείλε μου και εμένα μια κόπια γιατι ετοιμάζω κάτι ακουστικό.....

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

αν σου είναι εύκολο στείλε μου και εμένα μια κόπια γιατι ετοιμάζω κάτι ακουστικό.....

 

Άκυρο τελικά ενα humbnail είναι από κάποιον που το πουλάει ,αν βρω το λινκ θα ποστάρω!

''It's dark and we're wearing sunglasses''

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 10 χρόνια αργότερα...
Στις 8/1/2013 στις 12:09 ΠΜ, nasokosm είπε

Σωστά μάντεψες Φάνη

Τώρα παρακολουθώντας τα διαφορα λινκ στα άρθρα γι αυτή τη κιθάρα μου έκανε κλικ και θα ήθελα να δοκιμάσω τη κατασκευή της,

 

Θα το δοκιμάσω ;D

 

Εγώ τώρα πήρα χαμπάρι αυτό το νήμα.

Τι είναι 10 χρόνια μπροστά στην αιωνιότητα ...

Α ρε Νάσο, φτιάξε μια gypsy κιθάρα βρεεεεεε.

 

EDIT: Α ρε Φάνη, λείπεις ρε γμτ.

Επεξεργασμένο από fusiongtr

Freud-Σαντές

Ποιητής-Ερωαναλυτής PhD-SG

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση
×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου