Προς το περιεχόμενο

Ο ρόλος της Κλίμακας στον ήχο της κιθάρας


Προτεινόμενες αναρτήσεις

  • Administrator

Πολύ ενδιαφέρουσα η ανάλυση σου κύριε blue!

Λεω λοιπον οτι δεν μπορεις να ενωσεις ενα σωμα στρατ με μια σκαλα gibson αν δεν κουνησεις τους μαγνητες στις θεσεις που θα ειχαν σε μια στρατ αν ειχε σκαλα gibson . To ποιες ειναι αυτες οι θεσεις θεωρητικα, το βγαζουμε ευκολα :)

Για πες... για πες...  ;)

Live and let Live.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Απαντήσεις 51
  • Πρώτη
  • Τελευταία

Περισσότερες συμμετοχές

Περισσότερες συμμετοχές

Εικόνες

Πολύ ενδιαφέρον.  :) Η διαφορετική τάση που θα έχουν οι χορδές λόγο της σκάλας, θα επηρεάσει και το ποιες αρμονικές θα παραχθούν  ???

 

εγω λεω οχι ;D

 

Αλλά, πρεπει να δωσουμε την αντιστοιχη ενεργεια στη χορδη ώστε να κατανεμηθεί έτσι στους διάφορους τρόπους , ωστε τα σχετικα πλατη των αρμονικων που θα προκυψουν να βρισκονται στην ιδια αναλογια. Αρα το ερωτημα ειναι "η κατανομη της ενεργειας στους διαφορετικους τρόπους ταλαντωσης μιας χορδης είναι ανεξαρτητη απο το μηκος της?". Θεωρητικα , δε βρισκω λογο να μην ειναι.

 

Να εξηγησω ομως τι εννοω με τη λεξη θεωρητικα.

Η ταλαντωση της χορδης ειναι φθινουσα με αποσβεση. Δηλαδη οι τροποι της εναλλάσσονται και τα σχετικα πλατη των αρμονικών αλλάζουν συνεχώς. Ουτως ή άλλως μιλαμε για ενα στιγμιοτυπο της ταλάντωσης και δεν πιανουμε όλες τις φάσεις του ηχου της νοτας. Οπότε αν τα λέω σωστά , δηλαδη η κατανομή της ενέργειας στους τροπους δεν εξαρταται απο το μηκος, με κατάλληλη έλξη στη χορδη λεω οτι μπορουμε να πετυχουμε το ιδιο στιγμιοτυπο. Αλλα στην πραγματικοτητα, αυτα δεν ενδιαφερουν εναν παιχτη γιατι πρακτικα ουτε στην ιδια κιθαρα δεν μπορουμε (σαν παιχτες) να χτυπησουμε δυο φορες την ιδια χορδη με τον ιδιο ακριβως τροπο.

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Moderator

Από την άλλη όμως, πιστεύετε ότι ο Leo τα είχε μελετήσει όλα αυτά;

 

Όχι. Νοιμίζω ότι απλά στάθηκε πολύ τυχερός, και οι θέσεις που προέκυπταν "φυσικά" μοιρασμένες πάνω στο σώμα που είχε σχεδιάσει "ταίριαξαν" πολύ ωραία στην κλίμακα.  :)

 

εγω λεω οχι ;D

 

 

Κι εγώ λέω όχι.  ;D

 

 

Αλλά, πρεπει να δωσουμε την αντιστοιχη ενεργεια στη χορδη ώστε να κατανεμηθεί έτσι στους διάφορους τρόπους , ωστε τα σχετικα πλατη των αρμονικων που θα προκυψουν να βρισκονται στην ιδια αναλογια. Αρα το ερωτημα ειναι "η κατανομη της ενεργειας στους διαφορετικους τρόπους ταλαντωσης μιας χορδης είναι ανεξαρτητη απο το μηκος της?". Θεωρητικα , δε βρισκω λογο να μην ειναι.

 

Να εξηγησω ομως τι εννοω με τη λεξη θεωρητικα.

Η ταλαντωση της χορδης ειναι φθινουσα με αποσβεση. Δηλαδη οι τροποι της εναλλάσσονται και τα σχετικα πλατη των αρμονικών αλλάζουν συνεχώς. Ουτως ή άλλως μιλαμε για ενα στιγμιοτυπο της ταλάντωσης και δεν πιανουμε όλες τις φάσεις του ηχου της νοτας. Οπότε αν τα λέω σωστά , δηλαδη η κατανομή της ενέργειας στους τροπους δεν εξαρταται απο το μηκος, με κατάλληλη έλξη στη χορδη λεω οτι μπορουμε να πετυχουμε το ιδιο στιγμιοτυπο. Αλλα στην πραγματικοτητα, αυτα δεν ενδιαφερουν εναν παιχτη γιατι πρακτικα ουτε στην ιδια κιθαρα δεν μπορουμε (σαν παιχτες) να χτυπησουμε δυο φορες την ιδια χορδη με τον ιδιο ακριβως τροπο.

 

 

Η ενδιαφέρουσα ανάλυση του blue, μπορεί να γίνει πιο παραστατική αν δούμε τη συνημμένη εικόνα.

Η μπλέ και η κόκκινη "μπάρα" αντιστοιχούν σε δύο διαφορετικές θέσεις μαγνητών.

Έτσι όπως τα έχω τοποθετήσει, ο "κόκκινος" μαγνήτης "πιάνει" πιο έντονα τη θεμελιώδη, τη δεύτερη και την τέταρτη αρμονική. (Την πρώτη και την τρίτη πρακτικά δεν τις "βλέπει" καθώς το πλάτος τους είναι 0 εκεί που βρίσκεται ο μαγνήτης.

Ο "μπλέ" μαγνήτης, ο οποίος δεν είναι τόσο κοντά στο κέντρο της χορδής αλλά μετατοπισμένος προς τη γέφυρα, θα πιάσει με μικρότερη "ένταση" τη θεμελιώδη (δείτε πως το πλάτος της είναι μικρότερο εκεί που είναι ο κόκκινος σε σχέση με το μέσο της χορδής που βρίσκεται ο μπλε), θα πιάσει δυνατά την πρώτη και την τέταρτη, λιγότερο τη δεύτερη και καθόλου την τρίτη.

Αυτός είναι και ο λόγος που ακούγονται πιο πριμαριστοί οι μαγνήτες που είναι κοντά στη γέφυρα (oi bridge) σε σχέση με τους neck:  Το γεγονός ότι πιάνουν αποδοτικότερα τις ψηλότερες αρμονικές.  :)

theseis-magnhtwn.jpg.e32d976269e70bfd708e581ad043d6d4.jpg

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Moderator

Κατ' αναλογία η διαφορετική κατανομή των αρμονικών ανάλογα με τη θέση της πένας μπορεί να ερμηνεύσει τη διαφορετική χροιά ανάλογα με το που χτυπάμε τη χορδή.

Παρατηρώντας τη συνημμένη εικόνα, βλέπουμε ότι χτυπώντας στο μέσο της χορδής "διεγείρουμε" περισσότερο τη θεμελιώδη συχνότητα ενώ χτυπωντας προς το άκρο "διεγείρουμε" περισσότερο τις ψηλότερες αρμονικες.

thesh-penas.jpg.3c8cdecbe6ec90be6442ad5e6b21ab9d.jpg

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Moderator

Τέλος, θα ήθελα να συμπληρώσω ότι όλα αυτά είναι πολύ θεωρητικά και ότι ισχύουν για ανοιχτές χορδές.

Προφανώς, όταν πιάνουμε νότα σε κάποιο τάστο αλλάζει η σχετική θέση των μαγνητών ως προς το μέσο της χορδής και επακόλουθα αλλάζει και η κατανομή των αρμονικών που αυτοί "πιάνουν". 

Στην πράξη, αυτό που μένει είναι ότι οι μαγνήτες που είναι κοντά στο άκρο είναι πιο πριμαριστοί σε σχέση με αυτούς που είναι πιο κοντά στο μέσο της ελεύθερης χορδής.

Κατά τη γνώμη μου η αλλαγή στη χροιά λόγω της αλλαγής του μήκους της κλίμακας (και της επακόλουθης αλλαγής της σχετικής θέσης των μαγνητών) είναι αμελητέα. Όσο αμελητέα διαφορετική είναι η διαφορά της χροιας μεταξύ F και F#. Τόσο δεν είναι η αλλαγή στο μήκος?  :)

 

Νομίζω ότι οι αλλαγή που μπορεί να επιφέρει στον ήχο η αλλαγή στο μήκος της κλίμακας οφείλεται κυρίως στην αλλαγή της τάσης και του τρόπου παιξίματος (π.χ. έκταση vibrato), στο πως "σονάρει" το όργανο με τις συγκεκριμένες (διαφορετικές τάσεις) κλπ κλπ.

 

Σε σχέση με τους μαγνήτες λοιπόν, αν ήταν τζάμπα, ναι μπορεί και να τους "κουνούσα" στη "σωστή" θέση. Αν ήταν αν γλυτώσω λεφτά αγοράζοντας στάνταρντ σώμα μπορεί και να αδιαφορούσα για τα λίγα χιλιοστά που αυτοί πρέπει να κουνηθούν. (Δεδομένου ότι παίζουμε σε όλη την ταστιέρα και όχι μόνο με ανοιχτές χορδές).

 

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Για πες... για πες...  ;)

 

Θα μετρησουμε με ακριβεια την αποσταση καθε μαγνητη απο τη γεφυρα. Αν ειναι x mm, τοτε η αποσταση του ιδιου μαγνητη απο τη γεφυρα της καινουριας κιθαρας , πρεπει να ειναι

 

x'= 0,97058823529411764705882352941176x ;D

 

(το μακρυνάρι ειναι η διαιρεση 24,75/25,5)

 

Νομιζω οτι αξιζει να το δοκιμασεις αν δεν ειναι πολυ ακριβο το custom routing.

 

Παραθετω και τα ακριβη μου λογια, που αντανακλουν το επιστημονικό μου ήθος :

 

αφου τα πληρωσει αλλος, ας το δοκιμασουμε ;D
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

ακριβως.....ΑΚΟΜΑ χειροτερα... ;D

 

Παντως μη πας μακρια δες και τα 25 1/2 " μοντελλα της Gretsch που πανω κατω τον ιδιο κλασσικο Gretsch ηχο εχουν με τα 24 3/4" μοντελλα της ιδιας εταιρειας.

 

Προσωπικα παντως λατρευω την 25 1/2 " κλιμακα η 24 3/4" δεν με βολευει καθολου.

ΛΑΘΟΣ!! εχουν και ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ ΔΙΑΦΟΡΑ η 25αρα τελεκαστεριζει ενω 24ειναι ποιο εμμμ! πλαφ να πω?

'Η ΤΑΝ 'Η ΕΠΙ ΤΑΝ

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση

×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου