Προς το περιεχόμενο

EQ συχνότητες και κούρδισμα σε νότες


Η απάντηση από τον Νίκος Κριτσινέλης,

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Πιθανά το παρακάτω να είναι χαζή ερώτηση, αλλά δεν έχω καταφέρει να βρω απάντηση..

 

Μπορείτε να εξηγήσετε την σχέση/διαφορά μεταξύ συχνοτήτων σε EQ και σε κούρδισμα οργάνου; 

Για παράδειγμα, κουρδίζουμε την ΛΑ (4) στα 440Hz.  Στο EQ, χαρακτηρίζουμε περιοχές σε μπάσο, χαμηλά μεσαία, ψηλά μεσαία, πρίμα κτλ πάλι ανάλογα με Hz. Θεωρητικά στα 150-800Hz έχουμε τα χαμηλά μεσαία (οι αξίες είναι κατά προσέγγιση, ας μην επεκταθούμε στο αν το range ειναι σωστό ή θα έπρεπε να ειναι από 200 αντί 150 κτλ).

 

Οπότε όταν κόβω ή τονίζω στο EQ συχνότητες γύρω στα 440 Hz, ουσιαστικά τονίζω την ΛΑ 4 ? Και τι σημαίνει αυτό αν παίζω σε διαφορετικό μέρος του οργάνου, πχ ΛΑ 5 ή 6? Γιατί εκεί το EQ επηρεάζει τον ήχο αν δεν παίζω νότες που είναι σε αυτό το register;

 

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

440 hz = 440 επαναλήψεις το δευτερόλεπτο. Ακόμα και μια έκρηξη να βάλεις σε αυτή τη συχνότητα, θα ακουστεί σαν Λα. Η μουσική δεν είναι τίποτα άλλο από το πόσο γρήγορα ακούμε το οτιδήποτε. Η ταχύτητα αυτή καθορίζει το πώς αντιλαμβανόμαστε το pitch.

Τα παραπάνω που έγραψες ισχύουν αν μιλάμε για εντελώς συνθετικούς ήχους τύπου sinewave. Τότε ναι, αν είσαι +- 25 στα 440, τότε θα είσαι γύρω από τη Λα. Αλλά επειδή οι φυσικοί ήχοι έχουν επιπλέον συχνότητες (πχ θόρυβο και overtones), τότε είναι αδύνατο να αντιληφθούμε ένα μικρό boost ενός εύρους συχνοτήτων ως αύξηση pitch.

 

Αν φυσικά το παρακάνουμε, τότε ναι θα το ακούσεις σαν Λα. Αν πάρεις ένα EQ με 1 notch (πχ με την τεχνική swiping για να βρεις "κακές" συχνότητες σε ένα mix, τότε θα ακούσεις ξεκάθαρα το pitch.


Ένα παράδειγμα μείωσης "κακών" συχνοτήτων:

image.png.996d187a18fc3fd439666418d93a4f16.png

Επεξεργασμένο από Alex Raptakis
  • Συμφωνώ 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

1 ώρα πριν, ThisIsSparta είπε

Οπότε όταν κόβω ή τονίζω στο EQ συχνότητες γύρω στα 440 Hz, ουσιαστικά τονίζω την ΛΑ 4 ? Και τι σημαίνει αυτό αν παίζω σε διαφορετικό μέρος του οργάνου, πχ ΛΑ 5 ή 6? Γιατί εκεί το EQ επηρεάζει τον ήχο αν δεν παίζω νότες που είναι σε αυτό το register;

 

Disclaimer: The following is a μπακαλized amalgamation of knowledge. Take it with a boulder of salt.

 

To EQ επηρεάζει όλον τον ήχο. Όταν εσύ παίζεις ένα ΛΑ =440 σε ένα πιάνο, το φασματογράφημά του δεν είναι μια ακίδα στα 440 Hz. Είναι ένα άθροισμα της θεμελίου και των αρμονικών (μιλώντας μουσικά), και ένα άθροισμα του οργάνου και του χώρου, σε μορφή διαφορών φάσεων, λόγω συντονισμού ή ακυρώσεων. (Τα παραπάνω σε μπακαλίστικη ορολογία, παρακαλούνται οι ηχολήπτες να διορθώσουν.)

 

Οπότε, το φασματογράφημα της ΛΑ μπορεί να έχει αρκετή ενέργεια γύρω από τους 440, αλλά και κάποια ενέργεια καθόλου αμελητέα στους 1320, τους 3080 κτπ.. Όταν κόψουμε τους 440 σε αυτή τη ΛΑ (που είναι κουρδισμένη σε 440), ο ήχος δε θα εξαφανιστεί, απλά θα χάσει ενέργεια στο σύνολό του από αυτή την περιοχή των 440. Σίγουρα θα μπορούμε να αναγνωρίσουμε μετά το τονικό ύψος, και σίγουρα θα μπορούμε να καταλάβουμε ότι είναι ένα πιάνο.

 

Αν μιλάμε όμως για ένα τέλειο ημιτονοειδές κύμα (σαν αυτά που θεωρητικά και ιδανικά βγάζουν οι γεννήτριες συχνοτήτων), τότε με ένα ιδανικό και τέλειο notch φίλτρο στους 440 θα εξαφανιζόταν πράγματι ο ήχος, γιατί εξαρχής δεν είχε άλλο περιεχόμενο, ήταν μια ημιτονοειδής ταλάντωση στους 440 κύκλους.

 

Οπότε ναι, τονίζεις τη ΛΑ, αλλά όχι ακριβώς τη ΛΑ όπως την ακούς, γιατί η ΛΑ σε οποιοδήποτε όργανο δεν έχει μόνο ΛΑ μέσα.

 

Φοβερή ερώτηση πάντως, 

  • Like 1
  • Συμφωνώ 4
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Άλλη μια πρόχειρη μάλλον απάντηση (δεν ξερω καν αν έχω καταλάβει την ερώτηση).

 

Όταν ενισχύεις τα 440 τότε ναι ενισχύεις τη συγεκριμένη λα. Όπως απαντήθηκε ήδη λόγω των αρμονικών που έχει το κάθε όργανο πέρα απ τη βασική συχνότητα (fundamental), είναι λίγο πιο πολύπλοκο, αλλά ας πάρουμε ένα απλό παράδειγμα.

 

Έχεις πχ ένα μπάσο (ηλεκτρικό η synth) και παρατηρείς ότι καθώς αλλάζουν οι συγχορδίες και αυτό προσπαθεί να ακολουθήσει πηγαίνοντας πχ από το Σι στο Λα, τα μπάσα ξαφνικά στο κομμάτι πέφτουν ή αντίθετα κατι φαίνεται να συντονίζει στο λα και γίνονται υπερβολικά. Μια λύση θα ήταν να δυναμώσεις ή να κόψεις αντίστοιχα το Λα στα 55 ή και στα 110hz. Το να κάνεις όμως κάτι τέτοιο με ένα στατικό eq, πιθανότατα θα δημιουργήσει ένα συνεχές boominess ή άδειασμα στον ήχο του μπάσου (καθώς αυτές οι συχνότητες θα παίζουν και σαν δευτερεύουσες αρμονικές όταν το μπάσο θα περνάει απ τις υπόλοιπες νότες) που πιθανότατα δεν θα το θέλεις. Οπότε η ενδεδειγμένη λύση είναι η χρήση δυναμικού eq ή multiband compressor/expander, ώστε η επεξεργασία να γίνεται μόνο όταν το μπάσο σου περνάει απ τη συγκεκριμένη νότα.

 

Με τον ίδιο τρόπο μπορείς να "κουρδισεις" πχ μια μπότα στο κλειδί του κομματιού (όχι ότι το προτείνω απαραίτητα αλλά σε κάποιους αρέσει) ή να κόψεις κάποιο ενοχλητικό resonance, μια ανεπιθύμητη κορυφή δηλαδή που υπάρχει σε κάποιο όργανο. 

Επεξεργασμένο από kpeyos
  • Like 2
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Λύση
Στις 2/8/2021 στις 12:28 ΜΜ, ThisIsSparta είπε

Μπορείτε να εξηγήσετε την σχέση/διαφορά μεταξύ συχνοτήτων σε EQ και σε κούρδισμα οργάνου; 

[...]

Οπότε όταν κόβω ή τονίζω στο EQ συχνότητες γύρω στα 440 Hz, ουσιαστικά τονίζω την ΛΑ 4 ? Και τι σημαίνει αυτό αν παίζω σε διαφορετικό μέρος του οργάνου, πχ ΛΑ 5 ή 6? Γιατί εκεί το EQ επηρεάζει τον ήχο αν δεν παίζω νότες που είναι σε αυτό το register;

 

 

 

Συνεχίζοντας όσα σωστά ειπώθηκαν, τα 440Hz ή cycles per second (cps) υποδηλώνουν το πόσες φορές/sec ή αλλιώς με τι συχνότητα χρειάζεται να ταλαντωθεί ή να “κυματίσει” μια χορδή (ή ο αέρας σε έναν σωλήνα) για να παραχθεί ο θεμέλιος τόνος του μέσου ΛΑ.

 

Στην πράξη, όμως, οι χορδές και οι σωλήνες, κατά τη νύξη ή το φύσημα, διατρέχονται και από άλλα κύματα, πέραν του θεμέλιου, των οποίων το μήκος είναι ακέραιο πολλαπλάσιο του θεμέλιου. Αυτά τα πολλαπλάσια κύματα δημιουργούν τις αρμονικές.

1684145191_harmonicseries.png.6b7afa890703798d2a9e6e0518276068.png

 

Plot twist 1:

Τα 440Hz μπορεί να είναι η 3η αρμονική του ΡΕ της 3ης οκτάβας, του οποίου η θεμέλιος είναι 146.8 ΗZ (x 3= 440,4Hz). Η μουσική σχέση, εδώ, είναι ένα διάστημα 5ης (ή 12ης εν πάσει περιπτώσει).

 

Plot twist 2:

Στις μουσική αξιοποιούμε πηγές που παράγουν μη αρμονικό περιεχόμενο (πχ. θόρυβος, ατονικά κρουστά, κλιπαρισμένες κυματομορφές, κτλ,), άρα τα 440Hz μπορεί να έρχονται (και) από κάποια πηγή που δεν “έπαιξε” ποτέ ΛΑ ή οποιαδήποτε άλλη αρμονικά σχετική νότα.

 

Εν κατακλείδει, και όσο πιο αφαιρετικά μπορώ να το πω αυτή τη στιγμή, όταν ζουμάρεις στο analyser στα 440 Hz δεν βλέπεις μόνο ένα ΛΑ. Βλέπεις, σχεσιακά, ένα τμήμα ενός φάσματος, το οποίο είναι πολύ πιθανό να περιέχει:

 

α) Τα 440 Hz ως θεμελιώδη νότα ενός ή περισσοτέρων πηγών (όχι μόνο μουσικών οργάνων) που που παίζουν/ταλαντώνονται στο μέσο ΛΑ.

 

β) Τα 440 Hz ως αρμονική κάποιας άλλης νότας, προερχόμενης από ένα πλήθος διαφορετικών πηγών.

 

γ) Τα 440 Hz ως μέρος μη αρμονικού σήματος, όπως ο θόρυβος, ο οποίος ως τυχαία διαδικασία περιέχει όλες τις συχνότητες.

 

  • Like 5
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημοσιευμένο (επεξεργασμένο)

Ευχαριστώ πολύ παιδιά, βοηθήσατε πολύ. 

Περίμενα ότι όταν παίζω μια ΛΑ, οι αρμονικές και λοιποί ήχοι θα ήταν κάτι αμελητέο σχετικά με την βασική συχνότητα, αλλά είναι ξεκάθαρο ότι δεν είναι έτσι. Η ερώτηση ήταν πιο πολύ επί θεωρητικής βάσης έτσι και αλλιώς, απλά έτυχε να προσπαθώ να φτιάξω ήχο σε ένα pluggin και να χρειαστεί να κουρδίσω εκείνη τη στιγμή οπότε συνδέθηκαν τα δύο και βγήκε η απορία.

Επεξεργασμένο από ThisIsSparta
  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Εφόσον μιλάμε για νότα: 

Το pitch shift είναι η μεταβολή συχνότητας ταυτόχρονα στη θεμέλιο και όλους τους αρμονικούς της - δεν αλλάζει η σχετική ένταση τους. Αν κανεις μια A4 από 440 σε 441, ο αρμονικος της στα 880 θα γίνει 882 κοκ. Θα αλλάζει η τονικοτητα δλδ αλλά όχι η χροιά.


Το eq είναι η αλλαγή ΕΝΤΑΣΗΣ (όχι συχνότητας) στις σχετικές εντάσεις θεμελίου και των αρμονικών της. Το πως επηρεάζει αυτή η αλλαγή του EQ τον συνολικό ήχο έχει να κάνει με το ποιος είναι ο αρμονικος που αλλοιώνεται. Το EQ στα 440 θα ακουστεί τελείως διαφορετικά αν είναι η θεμέλιος μιας Α4 η ο δεύτερος αρμονικος μιας Α3. Αλλάζει τη χροια δλδ αλλά όχι την τονικοτητα.

Επεξεργασμένο από Επισκέπτης
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση


×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Κανονισμοί της σελίδας.