Προς το περιεχόμενο

Temperaments-Συγκερασμοί


STEFANOS604

Προτεινόμενες αναρτήσεις

TEMPERAMENTS

Τολμώ και παρουσιάζω , σαν Ηλεκτρονικός Μηχανικός που έχει και μερικές γνώσεις της μουσικής θεωρίας, ένα πολύ δύσκολο θέμα-τους ‘’συγκερασμούς’’.

Όλες οι πληροφορίες αντλήθηκαν από εξαντλητικές ερωτήσεις σ’ ένα ξένο site (slidemeister.com με το οποίο συνεργάζομαι) στo οποία ξεκίνησα  να περιγράφω τον παρακάτω πρακτικό τρόπο κουρδίσματος μιας φυσαρμόνικα . Βλέπε το video μου ΕΔΩ:

 

Μετά διαπίστωσα ότι συνδυάζοντας και την πολύ πλούσια θεωρία που υπάρχει για το θέμα, θα καταλάβαινα πολύ καλύτερα τη διαδικασία κουρντίσματος.

 

Φυσικά  δεν είμαι συγγραφέας και έτσι πολλά από τη θεωρία ίσως επαναλαμβάνονται με εμπλουτισμένο υλικό που έπαιρνα κάθε φορά καθώς μου δημιουργούνταν νέες ερωτήσεις.

 

Επειδή το θέμα των Temperaments είναι ανοιχτό προς εξερεύνηση εγώ απλώς προσπάθησα εκτός από την εντελώς ΠΡΑΚΤΙΚΗ διαδικασία κουρντίσματος των φυσαρμόνικων να δώσω και μια ευκαιρία σε πολλούς από εσάς που έχετε πανεπιστημιακές μουσικές γνώσεις , να το συζητήσουμε και να εμπλουτίσουμε περαιτέρω τις γνώσεις μας.

 

Το ότι στις επόμενες ενότητες που θα ακολουθήσουν, τα παραδείγματα αναφέρονται στις φυσαρμόνικες δεν θα σας εμποδίσει να εμπλουτίσετε τις γνώσεις σας αλλά και να κάνετε αναγωγή στο δικό σας όργανο.

Θεώρησα σωστό, για την καλύτερη κατανόηση, να περιγράψω περιληπτικά και μερικά αξιώματα της φυσικής.

Για καλύτερη μελέτη καλόν θα ήταν οι αρκετές περιγραφικές σελίδες μου με τα σχεδιαγράμματα, που δίνω μέσω των links, να εκτυπωθούν και να μελετώνται  ταυτόχρονα με το παρόν κείμενο.  

 

Γενικά για το κούρδισμα:

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για το πώς οι οργανοπαίχτες θα πρέπει να κουρδίζουν τα όργανα τους ώστε να παίζουν συντονισμένα.

Πάντως ένα είναι γεγονός το ότι αν ένας οργανοπαίχτης πρόκειται να συμμετάσχει σε μια ομάδα μουσικών, ακόμα και μόνο με άλλον ένα, θα πρέπει να γνωρίζει να βαθμονομεί το όργανό του ώστε να είναι σε συντονισμό με αυτά της ομάδας.

 

Συχνότητα και ακουστικά διακροτήματα (beats)

 

“Intonation without beats is the goal of all musicians.”

Δηλαδή σκοπός των μουσικών είναι να επιτύχουν τέτοιο κούρδισμα ώστε να μη υπάρχουν διακροτήματα (beatless).

Κάθε ακουστικό κύμα έχει μια μετρήσιμη ταχύτητα συνεχόμενης κίνησης που λέγεται συχνότητα και μετριέται σε κύκλους /δευτερόλεπτο ή Hertz και την αντιλαμβανόμαστε σαν τόνο.

Όσο ταχύτερη η ταχύτητα τόσο ο τόνος που αντιλαμβανόμαστε είναι ψηλότερος.

Όταν ήχοι από δύο διαφορετικές πηγές συνδυαστούν στον αέρα τότε ο ένας επικάθεται επί του άλλου και ο προκύπτον τόνος είναι είτε χαμηλότερος είτε υψηλότερος σε ένταση.

Δύο τόνοι που ηχούν στην ίδια συχνότητα συνδυάζονται και  δυναμώνεται η ένταση τους.

Δύο τόνοι με ελαφρώς διαφορετικές συχνότητες παράγουν το λεγόμενο διακρότημα (beat) που είναι ένας τόνος που ακούγεται μη σταθερός (wa-wa).

Για να μπορούν οι οργανοπαίχτες να παίζουν σε συντονισμό πρέπει να προσαρμόζουν τον τόνο του οργάνου τους με τον τόνο μιας αξιόπιστης πηγής τόνων.

Για να συγκρίνει ο οργανοπαίχτης τον τόνο του  οργάνου του με τον τόνο της αξιόπιστης πηγής τόνων ακούει το διακρότημα:

• Όσο πιο ταχύτερο τόσο ασύμφωνοι είναι.

• Οταν οι τόνοι του οργάνου και της αξιόπιστης πηγής πλησιάζουν σε συχνότητα τότε το διακρότημα ηχεί  αργότερο

• και όταν οι συχνότητες συμπέσουν τότε ένας σταθερός, ενδυναμωμένος τόνος ηχεί που μοιάζει με έναν τόνο παρά με συνδυασμό δύο.

 

Αρμονικές Συχνότητες

 

Kάθε νότα που παράγεται από ένα μουσικό όργανο έχει συνιστώσες που αποτελούνται πάντα από τη βασική της συχνότητα και μέχρι κάποιο όριο όλα ή ορισμένα από τα ακέραια πολλαπλάσιά της (διπλάσια, τριπλάσια κτλ).

Οι συνιστώσες αυτές ονομάζονται αρμονικές– η πρώτη λέγεται και θεμελιώδης.

Το διάστημα που σχηματίζουν δύο φθόγγοι εκφράζεται με το λόγο των συχνοτήτων τους. Έτσι, επειδή από κάθε αρμονική στην επόμενη οι λόγοι των συχνοτήτων μικραίνουν (1/2, 2/3, ….), ανάλογα μικραίνουν και τα διαστήματα μεταξύ τους.

Οι λόγοι αυτοί είναι το μέτρο των διαστημάτων (π.χ. 2/1 = οκτάβα, 3/2 = καθαρή πέμπτη, 5/4 = μεγάλη τρίτη, 3/1 = δωδεκάτη).

Αν έχουμε οποιαδήποτε απόκλιση από το μέτρο αυτό τότε αυτό λέγεται συγκερασμός (Temperament).

 

Tο ισοσυγκερασμένο σύστημα (Equal Temperament = E.T) σημαίνει την υποδιαίρεση της οκτάβας σε 12 ίσα ημιτόνια.

Άρα όλα τα άλλα διαστήματα προκύπτουν ως το άθροισμα του κατάλληλου αριθμού τέτοιων ημιτονίων (καθαρή  Τετάρτη=7 ημιτόνια, καθαρή πέμπτη = 7 ημιτόνια, μεγάλη τρίτη = 4 ημιτόνια ….).

Στο Ε.Τ ισχύει και η εναρμόνια ισοδυναμία, όπου π.χ C# =Db, αφού η απόσταση από το C και το D είναι ίση.

 

Δείτε τη φωτογραφία ΕΔΩ:

 

http://www.box.net/shared/3snhxq50jfinrgy4zy6z

 

Το ψηφιακό χρωματικό tuner{κουρδιστήρι}

 

Είναι σύνηθες να βασιζόμαστε στο Tuner για το κούρδισμα του οργάνου μας.

Το Tuner δείχνει πόσα cents απέχει ο τόνος που παίζεται από έναν τόνο μιας αξιόπιστης ακουστικής πηγής.

Αυτό μπορεί να είναι χρήσιμο σε ένα σταθερού σωλήνα πνευστό όργανο (σάλπιγγα) ή για το συντονισμό της χορδής Α (λά) στα έγχορδα.

Πάντως δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται το tuner για κούρδισμα όλων των χορδών εγχόρδων {φημισμένοι κιθαρίστες κουρδίζουν τις υπόλοιπες χορδές στηριζόμενοι στο αυτί τους} ή για όλες τις οκτάβες για τα πνευστά (κλαρίνο, σαξόφωνο, φλάουτο..)..

Αυτό οφείλεται στο ακουστικό φαινόμενο που συμβαίνει με τα just-tempered συστήματα που θα μελετήσουμε στη συνέχεια.

 

CENTS

Cents είναι μία λογαριθμική μονάδα ίση με το 1/ 1200 μιας

(π.χ. 1 οκτάβα =  1200 cents ,1 ημιτόνιο =  100 cents,  1Πέμπτη =7ημιτόνια = 700

Cents ……),

Πρόσθεση διαστημάτων

Πχ 1 Τετάρτη ( 500 cents) + 1 πέμπτη (700 cents) = 1200 cents = 1 οκτάβα ή το ίδιο 1 ογδόη

 

Κούρδισμα Equal Tempered { ισοσυγκερασμένο κούρδισμα}

 

Το  ενδιαφέρον πρόβλημα  του κουρδίσματος το αντιμετώπισαν για εκατοντάδες χρόνια οι κατασκευαστές οργάνων .

Tο ισοσυγκερασμένο κούρδισμα είναι γνωστό από το 16ο αιώνα αλλά επιβλήθηκε το 19ο αιώνα.

Tα προβλήματα των κουρδισμάτων αφορούν περισσότερο τα πληκτροφόρα, οι μουσικοί των οποίων δεν μπορούν να επέμβουν στο ακριβές τονικό ύψος κάθε νότας.

Έτσι για να πάρουμε την καθαρή πέμπτη (το διάστημα μεταξύ Α και Ε) πρέπει να πολλαπλασιάσουμε 1,5 φορά τη συχνότητα της Α.

Στο βιολί (τη βιόλα ,τη λύρα αλλά και σ’ όλα τα χωρίς τα έγχορδα χωρίς χωρίσματα-όπως τα χωρίσματα-frets- της κιθάρας)αυτό είναι δυνατόν και μπορούμε να παίξουμε την καθαρή πέμπτη Ε στη συχνότητα 440Χ1,5=660 Hz.

Από τον παρακάτω όμως πίνακα συχνοτήτων βλέπουμε ότι το πιάνο παίζει την ίδια νότα Ε = 659.26 Hz δηλαδή να βαίνει προς ύφεση.

{ Αυτό οφείλεται στον κούρδισμα equal tempered. Λέγεται ότι το κούρδισμα αυτό επινοήθηκε ή ότι καθιερώθηκε την εποχή του Bach και πως ο Bach το προτιμούσε και το επέβαλε ή ότι βοήθησε στην καθιέρωσή του. Άλλοι λένε αυτό  δεν ευσταθεί και είναι παρεξήγηση….}.

Στο Ε.Τ η οκτάβα χωρίζεται σε δώδεκα ίσα τμήματα, καθένα από τα οποία είναι “κατά προσέγγιση ένα ημιτόνιο” (λέμε κατά προσέγγιση, διότι το πραγματικό ημιτόνιο δεν είναι το ένα δωδέκατο της οκτάβας). Σύμφωνα με τον Kirnberger (μαθητή του Bach)  “ο ισοσυγκερασμός  δεν εξασφαλίζει την ποικιλομορφία των τονικοτήτων.

Αυτό σημαίνει ότι όλα τα παραπάνω αναφερθέντα έγχορδα πρέπει να υπακούουν σ’ αυτές τις ελαφρές διαφορές κατά τα κουρδίσματα με το πιάνο.

Οι οργανοπαίχτες αυτών των οργάνων αισθάνονται πιο ‘ευτυχείς’ όταν παίζουν μόνο με άλλα τέτοια έγχορδα.

Για καλύτερη κατανόηση του παραπάνω πίνακα συχνοτήτων δείτε ΕΔΩ:

 

http://www.box.net/shared/6acbbehivova368faga0

 

Συχνότητες των τόνων

 

Οι συχνότητες των τόνων βρίσκονται από τον μαθηματικό τύπο:

Συχνότητα: f= 440×12η ρίζα του 2 εις την x δύναμη

Όπου x = -21, -19, ..., 27. (το πρόσημο είναι + για πάνω από τη Α4 και – για κάτω από τη Α4). (αν αναφερόμαστε για την 1η οκτάβα ,όπως στο ανωτέρω link τότε χ=12)

 

Δείτε την  ονομασία και τις συχνότητες των οκτάβων ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/yum71z5jidjjqmhesdm9

 

Παράδειγμα 1ον:Ποια είναι η συχνότητα του C5;

Το C5 είναι το πρώτο C πάνω από τη Α4. Ανάμεσα στο Α4 και στο C5 υπάρχουν 3 ημιτόνια (Α4  Α#4 Β4 C5 ) και η C5 πάνω από τη A4. Άρα n=+3.Αποτέλεσμα f=523,2 Hz

Παράδειγμα 2ον: Ποια είναι η συχνότητα του F4;

Το F4 είναι κάτω από το A4. Ανάμεσα στο Α4 και στο F4  υπάρχουν 4 ημιτόνια ( A4 Ab4G4Gb4F4) και άρα n=-4

Αποτέλεσμα f=349,2 Hz:

 

Τον πίνακα με όλες τις συχνότητες δείτε τον ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/gvkohn0e9d2ggas66vag

 

Από τον πίνακα φαίνεται ότι η οκτάβα χωρίστηκε σε 12 ίσα διαστήματα με την πρώτη και την τελευταία νότα να έχουν λόγο συχνοτήτων 2 και άρα να δίνουν το ίδιο τονικό ύψος σε διαδοχικές οκτάβες.

 

Εδώ : http://www.contrabass.com/pages/frequency.html

θα δείτε έναν ενδιαφέροντα πίνακα με τις νότες από C2  έως C6 τις συχνότητες τους  , την περιοχή τους στα  μουσικά όργανα και links σε όλα τα μουσικά όργανα για περισσότερες πληροφορίες.

 

Συνεχίζεται...

Η προσφορά με μεράκι

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Απαντήσεις 132
  • Πρώτη
  • Τελευταία

Περισσότερες συμμετοχές

Περισσότερες συμμετοχές

Εικόνες

Temperaments και φυσαρμόνικες

 

Γενικά: Αν και το άρθρο αναφέρεται ειδικά στις φυσαρμόνικες θα διαπιστώσετε ότι μπορεί να αποκομίσετε αρκετές γνώσεις άσχετα με το τι μουσικό όργανο παίζετε.

Στις μέρες μας για να συμβαδίζεις με τα προχωρημένα μουσικά στυλ και ειδικά αυτά με την εκτέλεση τους από φυσαρμόνικα (Διατονικό, πεντατονικό, δωρικό κοκ…) θα απαιτούσε ειδικό τμήμα μουσικής θεωρίας.

Αλλάζοντας τον τόνο μιας νότας ή και περισσοτέρων σε μια φυσαρμόνικα διατονική 10-οπών  επεκτείνεται το ρεπερτόριο και μπαίνουμε σ’ έναν κόσμο νέων τονικών μουσικών χρωμάτων.

Λόγω των πολλών μοντέλων στην αγορά συχνά υπάρχει το ερώτημα:

Πώς είναι κουρντισμένο κάθε μοντέλο; Είναι κατά ‘Just Τemperament’ {ή καλύτερα Just Intonation}  ή κατά  ‘Equal Τemperament ;

Για τις φυσαρμόνικες ισχύουν και το “Equal” και το “Just” temperament  κούρντισμα:

Πρακτικά  σαν temperament θα ορίζω τη ρύθμιση του κουρντίσματος μικρομετρικά.

 

 

“Equal Temperament

“ Equal Temperament” θα το εξηγούσα σαν ‘’Ισοδύναμο κούρντισμα’’ (η επίσημη μετάφραση είναι ‘’Ισοσυγκερασμένο κούρντισμα’’) είναι ένα σύστημα κουρδίσματος στο οποίο κάθε ζευγάρι παραπλήσιων νοτών έχει ένα Πηλίκο Συχνοτήτων ακριβώς το ίδιο.

Το “Equal Temperament” χρησιμοποιεί ένα πολλαπλάσιο μιας σταθερής συχνότητας μεταξύ των νοτών της χρωματικής κλίμακας. Ή πιο μαθηματική εξήγηση:

• Οκτάβα = 2:1 και διαίρεση της οκτάβας σε 12 ίσα διαστήματα με λόγο x

• Άρα x*x*x x*…*x  (επί 12 φορές )  ή  X12  =2

• Συνεπώς x= 12η ρίζα του2 =1,059463

 

Αυτός είναι ο λόγος που το κούρδισμα για οποιαδήποτε κλίμακα είναι το ίδιο.

Πχ το κούρδισμα για το C και το D είναι ακριβώς το ίδιο και γίνεται στον πρότυπο τόνο συχνότητας  440 Hertz που σημειογραφικά θα το συναντήσουμε σαν Α 440 και λέγεται και master tune.

 

Έτσι παίζοντας μια μελωδία σε οποιοδήποτε κλειδί θα ηχεί το ίδιο καλά (ή το ίδιο ‘’άσχημα’’).

Γι’ αυτό πολλοί ισχυρίζονται ότι είναι ένα σύστημα κουρδίσματος συμβιβαστικό.

 

 

Πρακτικά για ευκολότερο τρόπο να μετατρέπεις μια Συχνότητα Αναφοράς σε μια άλλη θα περιγράψουμε σε παρακάτω ενότητα ενότητα.

 

 

Πριν την ανακάλυψη των tuners , είχαμε και πολλοί συνεχίζουν να το χρησιμοποιούν , το διαπασών που έχει συχνότητα 440Hz (ΛΑ=Α) .

Στα 1939,σε ένα παγκόσμιο συνέδριο στο Λονδίνο, αποφασίστηκε ομόφωνα η επιλογή της συχνότητας των 440Hz ως επίσημη για τη νότα Α4.

Αυτό σημαίνει ότι οι σύγχρονες κλασικές ορχήστρες εκτελούν έργα του Beethoven , Mozart κλπ περίπου ένα ημιτόνιο ψηλότερα από την τονικότητα για την οποία είχαν γραφτεί

 

Τα σημερινά πιάνο κουρδίζονται στις απαιτήσεις του πελάτη αλλά και της αίθουσας στην οποία θα παίζεται (ορχήστρα). Πάντως είναι ζωτικής σημασίας όλα τα όργανα που πρόκειται να παίξουν μαζί να κουρδίζονται στην ίδια συχνότητα αναφοράς. Αλλιώς, θα ακούγονται δυσάρεστα , ακόμα κι αν παίζουν την ίδια νότα.

 

 

Το “Equal Temperament” αναπτύχθηκε για πληκτροφόρα όργανα (πιάνο…) ώστε να παίζουν ισοδύναμα καλώς (ή κακώς-υποκειμενική αντίληψη) σε οποιοδήποτε κλειδί.

Το χρωματικό Tuner μας θέτει ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στο Equal Temperament εκτός κι αν χρησιμοποιηθεί κάποιο ακριβό tuner που να καθορίζει ότι μας θέτει σε άλλο temperament (πχ το Korg OT-120 tuner) .

 

Just  Intonation {J.I}

 

Το ‘’Just Temperament λέγεται και ‘’Καλά Συγκερασμένο’’  εγώ θα το εξηγούσα σαν ‘Ακριβής Τονική Προσαρμογή’ ή σαν ‘’Πιο ευχάριστο κούρντισμα με καθαρά ακόρντα ΄΄.

Στο μεσαίωνα, όπου σημαντικότερο αρμονικό διάστημα είναι η καθαρή πέμπτη, κυριαρχεί ως καταλληλότερο το κούρδισμα με φυσικές καθαρές πέμπτες. Στο κούρδισμα αυτό οι μεγάλες τρίτες είναι μεγαλύτερες από τις φυσικές, άρα ένα C# είναι  πλησιέστερα στο D από ότι στο C.

Στην αναγέννηση, όπου σημαντικότερο αρμονικό διάστημα είναι η τρίτη, κυριαρχεί το κούρδισμα με φυσικές ή πολύ κοντά στις φυσικές μεγάλες τρίτες . Στο κούρδισμα αυτό το C# είναι πλησιέστερα στο C από ότι στο D.

Στο J.I δεν ισχύει η εναρμόνια ισοδυναμία, όπου π.χ C# δεν ισούται με Db, αφού η απόσταση από το C και το D δεν είναι ίση.

Στο Πρελούδιο και Φούγκα αρ. 8: το Πρελούδιο είναι γραμμένο σε Ebm και η Φούγκα σε D#m. Αν και αυτό φαίνεται σαν ένα οπτικό παιχνίδι χωρίς καμιά ακουστική διαφορά, στην πραγματικότητα είναι ένας υπαινιγμός προς τον εκτελεστή μουσικό για την ατμόσφαιρα και την αντιπαράθεση των δύο μερών.

Έχουν σωθεί μουσικά όργανα (τσέμπαλα)  του 17ου αιώνα με διπλά μαύρα πλήκτρα για τις εναρμόνιες νότες.

Σήμερα έχει εγκαταλειφθεί  η χρήση διπλών μαύρων πλήκτρων στα πληκτροφόρα για τις εναρμόνιες νότες, λόγω της δυσκολίας που δημιουργούν, και σήμερα όλα τα πληκτροφόρα είναι Equal Tempered.

 

Δείτε περισσότερα για το J.I  ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/t4s9p5n6evumqqt8squv

 

“Kαλά συγκερασμένο” σημαίνει κούρδισμα στο οποίο όλα τα διαστήματα είναι καλοκουρδισμένα και επομένως δεν αποκλείει καμιά συγχορδία και τονικότητα.

Άρα το J.I προάγει την ποικιλομορφία των τονικοτήτων.

Είναι ένα σύστημα κουρδίσματος για όργανα κυρίως με δόνηση (ακορντεόν ,διατονικές  φυσαρμόνικες-όχι χρωματικές….).

Εδώ το κούρντισμα εξαρτάται από την κλίμακα που χρησιμοποιείται και είναι διαφορετικός πχ για τη κλίμακα  C και τη D .

Στο σύστημα αυτό όλες οι νότες της κλίμακας σχετίζονται με το πηλίκο ακεραίων αριθμών.

Αυτό το σύστημα ισχύει για όλα τα απλά μοντέλα διατονικών φυσαρμόνικων (πχ Marine Band..) αλλά και στις ειδικές φυσαρμόνικες ΤΡΕΜΟΛΟ και ΟΚΤΑΒΑΣ. Δηλαδή στις φυσαρμόνικες που έχουν το γνωστό σύστημα Richter.

Το μέγεθος ενός διαστήματος μεταξύ δύο νοτών μετριέται από το πηλίκο των συχνοτήτων τους. Σπουδαία καθαρά διαστήματα είναι τα 3:2 (Perfect Fifth), 4:3 (Perfect Forth) .

Κάθε just διάστημα (just interval) διαφέρει κατά διαφορετικό ποσό από το ισοδυνάμως πλησιέστερο διάστημα equal (Equal Interval)

Οι περισσότεροι παίχτες (90% Δυτικών λαών) διατονικής παίζουν σε Cross Harp (Blues, rock..) ενώ η πλειονότητα των Ανατολικών λαών σε Straight harp.

Παίχτες  που παίζουν πολλές θέσεις με διατονική φυσαρμόνικα κουρδισμένη για Blues θα έχουν πρόβλημα για τα άλλα κλειδιά.

 

Κούρδισμα σε 12 E-T & J-I

 

Δείτε την ΕΔΩ:

 

http://www.box.net/shared/8rz18dsj5z7xz3qfq73m

 

 

3-Limit Pythagoras Intonation

Πριν 2500 χρόνια ο Πυθαγόρας ασχολήθηκε με το κούρδισμα των οργάνων.

 

Δείτε περιληπτικά μια περιγραφή ΕΔΩ:

 

http://www.box.net/shared/7bigcrjz7p1opbio2f7d  

 

Δείτε  τον κύκλο των Πέμπτων στον οποίο θα βρείτε πλήρης εφαρμογές στις θέσεις (Positions) παιξίματος της φυσαρμόνικας. ( Straight  Harp και Cross Harp). ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/c1aqq81r2qoggm9yomf3

 

 

Σύγκριση των 3 συστημάτων κουρδίσματος:

 

Δείτε το διάγραμμα ΕΔΩ:

 

http://www.box.net/shared/000ipfe835l2cj2b69pd

 

Θα ακολουθήσει άρθρο με πρακτικές εφαρμογές της E.T & J.I

 

Στέφανος

 

Η προσφορά με μεράκι

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Στέφανε τα θερμότατα συγχαρητήριά μου για τη δουλειά και τη γνώση που παρέχεις στο φόρουμ. Keep it up!  :)

Model-o-phobia: something like homophobia, but much more amusing

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Θα αργήσω να το καταλάβω το θέμα. Πρεπει να πιάνω μια-μια τις γραμμες του γιατι δεν το'χω, αλλα σίγουρα είναι πολυ ενδιαφέρον.

 

Συγχαρητήρια και απο μένα και ευχαριστουμε παρα πολυ :)

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Guru

Κύριε Στέφανε.

Κατ'αρχήν θαυμάζω την υπομονή καί την θέλησή σας. Μπράβο σας.

 

Θα μπορούσα να έρθω σε αντιπαράθεση σε πολλά σημεία αλλά ο χρόνος μου δεν μου το επιτρέπει.

 

Απλά θα ήθελα να κάνω κάποιες μικρές επισημάνσεις.

Λέτε πιό κάτω:

Πάντως δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται το tuner για κούρδισμα όλων των χορδών εγχόρδων {φημισμένοι κιθαρίστες κουρδίζουν τις υπόλοιπες χορδές στηριζόμενοι στο αυτί τους} ή για όλες τις οκτάβες για τα πνευστά (κλαρίνο, σαξόφωνο, φλάουτο..)..

Υπάρχουν σοβαρά κουρδιστήρια γι'αυτό το σκοπό. Απλά επειδή είναι ακριβά ο καθένας επιλέγει κάτι πιό οικονομικό καί πρακτικό όπως αυτό στο βίντεό σας. Προφανώς η αναφορά σας έχει να κάνει με απλά, κοινά - standard κουρδιστήρια.

 

Η εικόνα που παραθέσατε

λέει ότι: "Η κλίμακα που κυριαρχεί στον περισσότερο κόσμο (πιάνο, κιθάρα, πλήκτρα, Midi ....)"

 

Ειδικά στο Midi δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Μπορεί και έτσι είναι, στα ηλεκτρονικά πληκτροφόρα η ET να είναι default γιά ευνόητους λόγους, αλλά η αλλαγή από ET σε οποιαδήποτε άλλη κλίμακα γίνεται κατά βούληση. Να σημειώσω δε ότι, γιά κάποιον που γνωρίζει, ειδικά από Midi, η αλλαγή αυτή γίνεται ποικιλοτρόπως, απλά καί γρήγορα.

Σε αυτό το σημείο, επειδή κάποιοι μας διαβάζουν καί με διαβάζουν, θα ήθελα να ζητήσω συγγνώμη και όπου βλέπουν τη λέξη κλίμακα να την αντικαταστήσουν με την λέξη κούρδισμα, διότι περί κουρδίσματος πρόκειται.

 

Α. Γνωρίζω ότι με κούρδισμα JT είναι δυνατό να παίξω σε μία μόνο τονικότητα. Δηλαδή γιά κάθε τονικότητα θέλω διαφορετικό JT κούρδισμα. Σε αυτό το σημείο όπως καταλάβατε έχουμε (κούρδισμα, τονικότητα και τέλος η κλίμακα Major ή Minor).

 

Β. Γνωρίζω πως λειτουργούν τόσο τα "απλά" Αραβικά κουρδίσματα όσο καί τα πραγματικά. Στα "απλά" κουρδίσματα υπάρχουν κοινές κλίμακες ενώ στα πραγματικά όχι. Λειτουργούν όπως τα JT.

 

Θα ήθελα όμως να σταθώ στην παρακάτω εικόνα που παραθέσατε γιατί με ενδιαφέρει ιδιαίτερα:

Εδώ τα πράγματα είναι πιό ξεκάθαρα αφού μιλάτε πλέον γιά κούρδισμα.

Η ερώτησή μου είναι:

Ποιά η έγκυρη πηγή  αυτής της πληροφορίας. Αναφέρομαι στις διαφορές των σημείων μεταξύ της ET καί JT που αναγράφονται στη συγκεκριμένη εικόνα.

 

Περιμένω το άρθρο που είπατε με τις πρακτικές εφαρμογές της E.T & J.I. Ενδιαφέρει.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Αγαπητέ Μανώλη

ΔΕΝ ΕΝΝΟΏ ΤΑ ΦΤΗΝΆ ΚΟΥΡΔΙΣΤΉΡΙΑ.

 

Θα ψάξω να βρω την απάντηση που μου έστειλε ένας φίλος ,εν καιρώ όμως για να βρω το thread γιατί έχω συμμετάσχει σε δεκάδες, που περίπου έλεγε:

 

''Φημισμένη κιθαρίστρια σε κάποιον μητροπολιτικό ναό καθυστέρησε λόγω πολυκοσμίας και κάποιων θορύβων την εκτέλεση προσπαθώντας να κουρδίσει με το αυτί τις υπόλοιπες 5 χορδές έχοντας κουρδίσει με το κουρδιστήρι μόνον την ΛΑ.....''

 

Όσον αφορά το σχεδιάγραμμα κι αυτό είναι στις σημειώσεις μου κάπου και θα σου απαντήσω εν καιρώ

 

Ευχαριστούμε για τη διευκρίνηση για το midi

Στέφανος

Η προσφορά με μεράκι

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Guru

Θα ψάξω να βρω την απάντηση που μου έστειλε ένας φίλος ,εν καιρώ όμως για να βρω το thread γιατί έχω συμμετάσχει σε δεκάδες, που περίπου έλεγε:

 

''Φημισμένη κιθαρίστρια σε κάποιον μητροπολιτικό ναό καθυστέρησε λόγω πολυκοσμίας και κάποιων θορύβων την εκτέλεση προσπαθώντας να κουρδίσει με το αυτί τις υπόλοιπες 5 χορδές έχοντας κουρδίσει με το κουρδιστήρι μόνον την ΛΑ.....''

Δεν αντιλέγω και πολύ σωστά έκανε. Εξαρτάται από το τι θα έπαιζε. Ειδικά δε, εάν έπαιξε μόνη της.

 

Όσον αφορά το σχεδιάγραμμα κι αυτό είναι στις σημειώσεις μου κάπου και θα σου απαντήσω εν καιρώ

Αυτό είναι σημαντικό. Έχω την αίσθηση ότι το σχεδιάγραμμα είναι λάθος. Εννοώ τα cents που αναφέρει στην JT. Εκτός κι αν υπάρχουν πολλές JT στην ίδια τονικότητα...

 

Ευχαριστούμε για τη διευκρίνηση για το midi

  Από Midi ότι θες :)
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

 

Θα ψάξω να βρω την απάντηση που μου έστειλε ένας φίλος ,εν καιρώ όμως για να βρω το thread γιατί έχω συμμετάσχει σε δεκάδες, που περίπου έλεγε:

 

''Φημισμένη κιθαρίστρια σε κάποιον μητροπολιτικό ναό καθυστέρησε λόγω πολυκοσμίας και κάποιων θορύβων την εκτέλεση προσπαθώντας να κουρδίσει με το αυτί τις υπόλοιπες 5 χορδές έχοντας κουρδίσει με το κουρδιστήρι μόνον την ΛΑ.....''

 

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να παραθέσω ένα βιντεάκι που είχα ανεβάσει και (πολύ) παλιά, σχετικά με το κούρδισμα, ειδικά για κιθάρα:

 

 

και συμφωνεί για την παρατήρηση περί θορύβων  ;)

 

  Από Midi ότι θες :)

 

Και εγώ ό,τι θέλω θείε Μανώλη;;  :P :P Γιατί έχω κάτι... ανωμαλίες που πρέπει να συζητήσουμε κάποια στιγμή!  ;D

Model-o-phobia: something like homophobia, but much more amusing

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Guru

Και εγώ ό,τι θέλω θείε Μανώλη;;  :P :P Γιατί έχω κάτι... ανωμαλίες που πρέπει να συζητήσουμε κάποια στιγμή!  ;D

Εσύ αργότερα  ;D

Εδώ έχουμε άλλο θέμα.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Αγαπητέ Μανώλη

Για να σε βοηθήσω έψαξα πάνω από 1 ώρα. Άλλη φορά θα κρατάω όλες τις διευθύνσεις.

Πάντως με Googling βρήκα μία ενδιαφέρουσα διάλεξη και κατά τραγική σύμπτωση φυλλομετρώντας βρήκα ακριβώς την ίδια φωτογραφία ,μόνο απ' εκεί μαζί με τις σημειώσεις του δεν σου αφήνει να κάνεις copy/paste.

 

Είναι σε έγγραφο PDF στη ΣΕΛΙΔΑ 37

στη διεύθυνση:

http://www.iema.gr/data/lectures/KDMA7-Moschos-Tunings.pdf

Η προσφορά με μεράκι

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση

×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου